Rozhodla som sa podeliť sa s vami o svoje dojmy po jednej sezóne strávenej v sedle Capa.
Všetko to začalo tým, keď raz prišiel môj manžel domov s tým, že sa zastavil práve u Maja v U.M.S., s.r.o. a videl tam krásne veľké enduro. Vtedy som jazdila na Yamahe FZ6 Fazer a keďže všetci okolo mňa mali endurá, tak som poškuľovala po nich aj ja. Vraj sa mám ísť na to pozrieť, že sa mi bude určite páčiť. Tak sme teda šli. Keď som zbadala tú ?maringotku?, pozrela som na manžela, či je v poriadku, keď chce aby som jazdila na niečom tak obrovskom. Povedal, že keď sa mi dobre jazdí na jeho V-Strome 1000, tak by som nemala mať problém ani s Capom. Nechala som sa teda presvedčiť odborníkom… Po dohode s Majom a rýchlom predaji Fazera som mala za krátky čas doma Capa. Keďže bol február 2006 a vonku veľká zima, venovala som sa vylepšovaniu motorky nejakými doplnkami. V prvom rade to boli padáky, kufor, vyhrievané rukoväte a neskôr aj ladené výfuky. Keďže sa mi nechcelo stále čistiť a mazať reťaz, pribudol aj automatický mazač Scottoiler. Už mi len zostávalo čakať, kedy príde jar.
Z prvej jazdy som mala obrovské obavy, síce som jazdila na V-Strome, ale Capo je predsa len o kus väčší a ťažší stroj. Poprosila som manžela, nech mi vytiahne moto z garáže a nastaví ho do smeru jazdy, lebo si netrúfam. Trikrát som sa prežehnala a vyrazili sme. Obávanou prvou zákrutou som prešla úplne v pohode a ani som nespadla, ako som si myslela. Vozili sme sa niekoľko hodín v kuse, po cestách a necestách a Capo ma len milo prekvapoval. Hneď mi ?sadol do rúk?, nemusela som si nič prispôsobovať ani nastavovať. Keď som sa neskôr celkom osmelila a získala istotu, prebehli sme cez ostré zákruty na Babe, aj po tráve aj po štrku. Capo akoby jazdil sám a odpúšťal mi všetky chybičky. Bola som veľmi spokojná, ako ľahko je ovládateľná taká veľká a ťažká motorka, že sedí v zákrutách, nechá sa naklopiť až po stupačky, že som sa s ňou zrástla v jeden celok. Jediné, na čo som si musela zvyknúť bolo to, že je to enduro ? pri brzdení len na predok sa dosť ponárali predné tlmiče a brzdný účinok sa mi zdal slabý oproti mojim predošlým motorkám. Priatelia enduristi mi vysvetlili, že na endure sa brzdí aj zadnou brzdou, nech to skúsim a uvidím. Mali pravdu. Začali sme jazdievať na dlhšie výlety, aj do susedných krajín, len tak na otočku som v pohode zvládala viac ako 400 km, bez únavy, bez riťobôle a podobných nepríjemností, ktoré nás zvyknú sprevádzať. Po takmer 9000 km som nemala žiadnu poruchu, len jeden defekt na prednom kolese.
Motor so vstrekovaním je veľmi dobre sprevodovaný, výrazne v nízkych otáčkach pomôžu ladené výfuky. Inak sa Capo správa skôr športovo a najviac sa mu páči od 4000 ot/min. Je to asi dané pôvodom pohonnej jednotky, pochádzajúcej zo športovej RSV 1000. S ladenými výfukmi sa záťah motora posunie od 2000 ot/min. Je veľmi príjemné, že motor nemá negatívne vibrácie a to vďaka dvom vyvažovacím hriadeľom. Výborne funguje hydraulická spojka, hladko a ľahko sa radia rýchlosti. 6-rýchlostná prevodovka vôbec nevyžaduje časté radenie. Na tuhosť hliníkovo-horčíkového rámu sa dá tiež úplne spoľahnúť. Veľmi sa mi páči prístrojovka, kde človek nájde všetky potrebné informácie a sú aj veľmi prehľadne usporiadané (ručičkové ukazovatele rýchlosti a otáčok, digitálny trip meter, ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, hladiny benzínu, vonkajšej teploty a hodiny. Je krásne modro podsvietená a dobre sa na ňu pozerá cez deň, aj v noci. Veľkou výhodou je dvojdielne sedadlo, kde po odňatí spolujazdcovej časti vznikne jedna veľká plocha na prevoz objemnejšej batožiny, ktorá sa nevojde do kufra. Do plastovej nádrže sa vmestí 25 litrov benzínu a moja spotreba sa pohybovala medzi 6,5 ? 7,5 L/100 km, v závislosti od rýchlosti, cesty a štýlu jazdy. Maximálna rýchlosť je niekde okolo 230 km/h, s vetrom v chrbte a po ležiačky aj viac. Tiež som ocenila 12V prípojku, ktorá je dodávaná sériovo. Zaujímavo sú riešené aj stupačky vodiča, z ktorých sa dá odnímať vrchná gumená časť a potom zostanú len kovové drapáky. Praktické sú aj bezdušové špajlové kolesá, kde sa poškodená špajla dá na mieste vybrať pomocou imbusového kľúča a nahradiť novou. Aj sériovo obúvané pneumatiky Metzeler Tourance mi veľmi vyhovovali. Capo je doslova technickou lahôdkou, zloženou z komponentov kvalitných renomovaných značiek.
Počas tejto zimy som si pozerala inzeráty na predaj Caponordov a našla som novší model u jedného handlera Aprilie v Dachau. Ten môj bol ročník 2002 a ten inzerovaný 2005. Prečítala som si technické špecifikácie a zistila, že ten novší model má okrem malého faceliftu prednej kapotáže a štítu aj vypínateľné ABS, chrániče rúk a pancierové brzdové hadice (všetko montované už sériovo). Zvedavosť ma premohla a tak po telefonickej dohode s predajcom (musel zohnať COC) stál takmer nový Capo v garáži. Medzitým som predala starého so slzami v očiach, veď láska je láska a rýchlo som sa venovala svojmu novému vzťahu…
S Capom som maximálne spokojná a vrelo ho doporučujem každému nádejnému turistovi, ktorý zvažuje kúpu veľkého endura.
Technické špecifikácie :
Motor
Pozdĺžny štvortaktný 60° dvojvalec do V, s patentovaným systémom AVDC (anti-vibračný dvojitý vyvažovací hriadeľ)
Palivo – Bezolovnatý benzín s oktánovým číslom 95
Chladenie – Chladený kvapalinou s trojcestným pretlakovým obvodom
Vŕtanie a zdvih – 97 x 67.5 mm
Zdvihový objem – 997.62 ccm
Kompresný pomer – 10.4 :1
Maximálny výkon – 98 HP (72 kW) pri 8.250 ot/min.
Maximálny krútiaci moment – 92 Nm pri 6500 ot/min.
Časovanie ventilov – Ventilový rozvod DOHC s kombinovaným pohonom ozubeným / reťazovým rozvodom, štyri ventily na valec
Vstrekovanie paliva – Integrovaný elektronický systém riadenia motora. Nepriame viacbodové elektronické vstrekovanie
Škrtiace klapky o priemere 47 mm
Zapaľovanie – Digitálne elektronické zapaľovanie so systémom TSI (Twin Spark Ignitron) s dvoma sviečkami na valec. Nastavenie predstihu integrované v riadiacom systéme vstrekovania.
Elektronicky riadené nastavenie predstihu DIAC (Dynamic Ignition Advance Control)
Štartér – Elektrický štartér
Mazanie – Suchá kľuková skriňa so samostatnou olejovou nádržou
Dvojité trochoidálne čerpadlo s olejovým chladičom
Primárny pohon – Ozubené kolesá s priamymi zubami. Prevodový pomer:
60/31 (1,935)
Prevodovka
6-rýchlostná. Prevodové pomery:
Prvý 35/14 (2,5)
Druhý 28/16 (1,75)
Tretí 26/19 (1,368)
Štvrtý 24/22 (1,091)
Piaty 22/23 (0,957)
Šiesty 23/27 (0,852)
Sekundárny pohon – Reťaz
Prevodový pomer – 45/17
Spojka – Viaclamelová spojka v oleji s patentovaným hydraulickým posilňovačom PPC. Spojkové hadice Freudenberg.
Rám -Dvojitý dvojramenný zo zliatiny alumínia a magnézia. Odnímateľný podsedlový rám z vysoko pevnostnej zliatiny
Rozmery:
Maximálna dĺžka 2 290 mm
Maximálna šírka 876 mm (riadidlá)
Maximálna výška 1 436 mm (predný štít)
Výška sedla 820 mm
Výška riadidiel 1 115 mm
Rázvor 1 544 mm
Uhol natočenia kolesa 27,9°
Hmotnosť 215 kg (suchá)
Zavesenie
Predné zavesenie
Hydraulická teleskopická vidlica Marzocchi, priemer 50 mm
Zdvih 175 mm
Zadné zavesenie
Kyvné rameno z hliníkovej zliatiny. Prepákovanie APS (Aprilia Progressive System).
Hydraulický teleskopický tlmič Sachs s nastavením stlačenia, predpätím a roztiahnutím tlmiča
Zdvih 175 mm.
Brzdový systém
Brembo/Bosch ABS 5M s dvoma Bosch DF11 senzormi
Predná brzda Brembo s dvojitým nerezovým oceľovým diskom, priemer 300 mm. Plávajúci dvojpiestikový strmeň s priemerom 32 a 30 mm. Polokovové brzdové doštičky
Zadná brzda Brembo s nerezovým oceľovým kotúčom, priemer 270 mm. Dvojpiestikový strmeň, priemer 34 mm. Brzdové hadice BH DOT s drôtovým opletením a vnútorným obložením z PTFE, kombinované neohybné oceľové potrubie
Kolesá
Patentované drôtové ráfiky pre bezdušové pneumatiky
Predná: 2.50 X 19"
Zadná: 4.00 X 17"