Connect with us

Články užívateľov

Aprilia ETV 1000 Caponord ? ako to vidím ja

Publikovaný

on

Rozhodla som sa podeliť sa s vami o svoje dojmy po jednej sezóne strávenej v sedle Capa.
Všetko to začalo tým, keď raz prišiel môj manžel domov s tým, že sa zastavil práve u Maja v U.M.S., s.r.o. a videl tam krásne veľké enduro. Vtedy som jazdila na Yamahe FZ6 Fazer a keďže všetci okolo mňa mali endurá, tak som poškuľovala po nich aj ja. Vraj sa mám ísť na to pozrieť, že sa mi bude určite páčiť. Tak sme teda šli. Keď som zbadala tú ?maringotku?, pozrela som na manžela, či je v poriadku, keď chce aby som jazdila na niečom tak obrovskom. Povedal, že keď sa mi dobre jazdí na jeho V-Strome 1000, tak by som nemala mať problém ani s Capom. Nechala som sa teda presvedčiť odborníkom… Po dohode s Majom a rýchlom predaji Fazera som mala za krátky čas doma Capa. Keďže bol február 2006 a vonku veľká zima, venovala som sa vylepšovaniu motorky nejakými doplnkami. V prvom rade to boli padáky, kufor, vyhrievané rukoväte a neskôr aj ladené výfuky. Keďže sa mi nechcelo stále čistiť a mazať reťaz, pribudol aj automatický mazač Scottoiler. Už mi len zostávalo čakať, kedy príde jar.
Z prvej jazdy som mala obrovské obavy, síce som jazdila na V-Strome, ale Capo je predsa len o kus väčší a ťažší stroj. Poprosila som manžela, nech mi vytiahne moto z garáže a nastaví ho do smeru jazdy, lebo si netrúfam. Trikrát som sa prežehnala a vyrazili sme. Obávanou prvou zákrutou som prešla úplne v pohode a ani som nespadla, ako som si myslela. Vozili sme sa niekoľko hodín v kuse, po cestách a necestách a Capo ma len milo prekvapoval. Hneď mi ?sadol do rúk?, nemusela som si nič prispôsobovať ani nastavovať. Keď som sa neskôr celkom osmelila a získala istotu, prebehli sme cez ostré zákruty na Babe, aj po tráve aj po štrku. Capo akoby jazdil sám a odpúšťal mi všetky chybičky. Bola som veľmi spokojná, ako ľahko je ovládateľná taká veľká a ťažká motorka, že sedí v zákrutách, nechá sa naklopiť až po stupačky, že som sa s ňou zrástla v jeden celok. Jediné, na čo som si musela zvyknúť bolo to, že je to enduro ? pri brzdení len na predok sa dosť ponárali predné tlmiče a brzdný účinok sa mi zdal slabý oproti mojim predošlým motorkám. Priatelia enduristi mi vysvetlili, že na endure sa brzdí aj zadnou brzdou, nech to skúsim a uvidím. Mali pravdu. Začali sme jazdievať na dlhšie výlety, aj do susedných krajín, len tak na otočku som v pohode zvládala viac ako 400 km, bez únavy, bez riťobôle a podobných nepríjemností, ktoré nás zvyknú sprevádzať. Po takmer 9000 km som nemala žiadnu poruchu, len jeden defekt na prednom kolese.
Motor so vstrekovaním je veľmi dobre sprevodovaný, výrazne v nízkych otáčkach pomôžu ladené výfuky. Inak sa Capo správa skôr športovo a najviac sa mu páči od 4000 ot/min. Je to asi dané pôvodom pohonnej jednotky, pochádzajúcej zo športovej RSV 1000. S ladenými výfukmi sa záťah motora posunie od 2000 ot/min. Je veľmi príjemné, že motor nemá negatívne vibrácie a to vďaka dvom vyvažovacím hriadeľom. Výborne funguje hydraulická spojka, hladko a ľahko sa radia rýchlosti. 6-rýchlostná prevodovka vôbec nevyžaduje časté radenie. Na tuhosť hliníkovo-horčíkového rámu sa dá tiež úplne spoľahnúť. Veľmi sa mi páči prístrojovka, kde človek nájde všetky potrebné informácie a sú aj veľmi prehľadne usporiadané (ručičkové ukazovatele rýchlosti a otáčok, digitálny trip meter, ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny, hladiny benzínu, vonkajšej teploty a hodiny. Je krásne modro podsvietená a dobre sa na ňu pozerá cez deň, aj v noci. Veľkou výhodou je dvojdielne sedadlo, kde po odňatí spolujazdcovej časti vznikne jedna veľká plocha na prevoz objemnejšej batožiny, ktorá sa nevojde do kufra. Do plastovej nádrže sa vmestí 25 litrov benzínu a moja spotreba sa pohybovala medzi 6,5 ? 7,5 L/100 km, v závislosti od rýchlosti, cesty a štýlu jazdy. Maximálna rýchlosť je niekde okolo 230 km/h, s vetrom v chrbte a po ležiačky aj viac. Tiež som ocenila 12V prípojku, ktorá je dodávaná sériovo. Zaujímavo sú riešené aj stupačky vodiča, z ktorých sa dá odnímať vrchná gumená časť a potom zostanú len kovové drapáky. Praktické sú aj bezdušové špajlové kolesá, kde sa poškodená špajla dá na mieste vybrať pomocou imbusového kľúča a nahradiť novou. Aj sériovo obúvané pneumatiky Metzeler Tourance mi veľmi vyhovovali. Capo je doslova technickou lahôdkou, zloženou z komponentov kvalitných renomovaných značiek.
Počas tejto zimy som si pozerala inzeráty na predaj Caponordov a našla som novší model u jedného handlera Aprilie v Dachau. Ten môj bol ročník 2002 a ten inzerovaný 2005. Prečítala som si technické špecifikácie a zistila, že ten novší model má okrem malého faceliftu prednej kapotáže a štítu aj vypínateľné ABS, chrániče rúk a pancierové brzdové hadice (všetko montované už sériovo). Zvedavosť ma premohla a tak po telefonickej dohode s predajcom (musel zohnať COC) stál takmer nový Capo v garáži. Medzitým som predala starého so slzami v očiach, veď láska je láska a rýchlo som sa venovala svojmu novému vzťahu…
S Capom som maximálne spokojná a vrelo ho doporučujem každému nádejnému turistovi, ktorý zvažuje kúpu veľkého endura.


Technické špecifikácie :

Motor
Pozdĺžny štvortaktný 60° dvojvalec do V, s patentovaným systémom AVDC (anti-vibračný dvojitý vyvažovací hriadeľ)

Palivo – Bezolovnatý benzín s oktánovým číslom 95
Chladenie – Chladený kvapalinou s trojcestným pretlakovým obvodom
Vŕtanie a zdvih – 97 x 67.5 mm
Zdvihový objem – 997.62 ccm
Kompresný pomer – 10.4 :1
Maximálny výkon – 98 HP (72 kW) pri 8.250 ot/min.
Maximálny krútiaci moment – 92 Nm pri 6500 ot/min.
Časovanie ventilov – Ventilový rozvod DOHC s kombinovaným pohonom ozubeným / reťazovým rozvodom, štyri ventily na valec
Vstrekovanie paliva – Integrovaný elektronický systém riadenia motora. Nepriame viacbodové elektronické vstrekovanie
Škrtiace klapky o priemere 47 mm
Zapaľovanie – Digitálne elektronické zapaľovanie so systémom TSI (Twin Spark Ignitron) s dvoma sviečkami na valec. Nastavenie predstihu integrované v riadiacom systéme vstrekovania.
Elektronicky riadené nastavenie predstihu DIAC (Dynamic Ignition Advance Control)
Štartér – Elektrický štartér
Mazanie – Suchá kľuková skriňa so samostatnou olejovou nádržou
Dvojité trochoidálne čerpadlo s olejovým chladičom
Primárny pohon – Ozubené kolesá s priamymi zubami. Prevodový pomer:
60/31 (1,935)

Prevodovka
6-rýchlostná. Prevodové pomery:
Prvý 35/14 (2,5)
Druhý 28/16 (1,75)
Tretí 26/19 (1,368)
Štvrtý 24/22 (1,091)
Piaty 22/23 (0,957)
Šiesty 23/27 (0,852)

Sekundárny pohon – Reťaz
Prevodový pomer – 45/17
Spojka – Viaclamelová spojka v oleji s patentovaným hydraulickým posilňovačom PPC. Spojkové hadice Freudenberg.
Rám -Dvojitý dvojramenný zo zliatiny alumínia a magnézia. Odnímateľný podsedlový rám z vysoko pevnostnej zliatiny

Rozmery:
Maximálna dĺžka 2 290 mm
Maximálna šírka 876 mm (riadidlá)
Maximálna výška 1 436 mm (predný štít)
Výška sedla 820 mm
Výška riadidiel 1 115 mm
Rázvor 1 544 mm
Uhol natočenia kolesa 27,9°
Hmotnosť 215 kg (suchá)

Zavesenie
Predné zavesenie
Hydraulická teleskopická vidlica Marzocchi, priemer 50 mm
Zdvih 175 mm

Zadné zavesenie
Kyvné rameno z hliníkovej zliatiny. Prepákovanie APS (Aprilia Progressive System).
Hydraulický teleskopický tlmič Sachs s nastavením stlačenia, predpätím a roztiahnutím tlmiča
Zdvih 175 mm.

Brzdový systém
Brembo/Bosch ABS 5M s dvoma Bosch DF11 senzormi
Predná brzda Brembo s dvojitým nerezovým oceľovým diskom, priemer 300 mm. Plávajúci dvojpiestikový strmeň s priemerom 32 a 30 mm. Polokovové brzdové doštičky
Zadná brzda Brembo s nerezovým oceľovým kotúčom, priemer 270 mm. Dvojpiestikový strmeň, priemer 34 mm. Brzdové hadice BH DOT s drôtovým opletením a vnútorným obložením z PTFE, kombinované neohybné oceľové potrubie

Kolesá
Patentované drôtové ráfiky pre bezdušové pneumatiky
Predná: 2.50 X 19"
Zadná: 4.00 X 17"

Pneumatiky
Radiálne bezdušové
Predná: 110 / 80 VR 19
Zadná: 150 / 70 VR 17

Elektrický systém 12 V
Batéria 12 V 12 Ah
Alternátor 470 W
Nádrž Objem 25 litrov, vrátane rezervy 5 litrov Kwasak

Advertisement
Suzuki Suzuki
24 komentárov

24 Comments

  1. sebko

    20. marca 2007 at 10:53

    Pre aky moto casopis pises recenzie ???
    vazne super,uz viem co pises po veceroch 🙂

  2. Kwasak

    20. marca 2007 at 11:08

    Sebko, ja pisem vzdy „objetkivne“ clanky 😁 a po veceroch vypisujem danove priznania 😀

  3. dusik

    20. marca 2007 at 12:03

    Kwasak dúfam že nič nepriznávaš 😀 😀

  4. betty

    20. marca 2007 at 13:00

    Velmi dobry clanok… 😁 nemam co dodat… 🤐

  5. angie

    20. marca 2007 at 13:16

    Hned to dám prečítať môjmu drahému,už pol roka ho presviečam že Caponord je tá naj turistika 🙂 Kwasak dík za pomoc 😀

  6. Kwasak

    20. marca 2007 at 14:17

    Dusik robim aj podvod(j)ne uctovnictvo 😀 , nieco priznat treba, nech je pokoj 😁
    Angie, veru je to vyborna turistika, keby nebola, nekupim uz druhu, ja som maximalne spokojna 🙂 😉

  7. raptor

    20. marca 2007 at 15:13

    Dockaj zuzka ti to pripomeniem ked budes menit masinku 🙂 😀

  8. Kwasak

    20. marca 2007 at 21:44

    Raptor, ja budem menit, ked bude „moralne opotrebovana“ 😀 . vies, ze ja mam divnu moralku 😁

  9. Kwasak

    20. marca 2007 at 21:45

    Vlastne Janko, ked uz si tykame 😁 , ked nemozme editovat, tak si aspon zaspamujme…

  10. raptor

    21. marca 2007 at 8:32

    Kwašák som na to došiel… exe chce mat co najviac pripsevkov v diskusnom fore, preto sa nesmie edituvat

  11. Kwasak

    21. marca 2007 at 14:31

    Ahaaa, ty na secko dojdes… Ze by chcel zaplnat miesto na serveri? 😁

  12. duroslav

    22. marca 2007 at 23:22

    Nevyzera to najhorsie… 😁 🤐 pekna masina, skoro jak moja 😎

  13. duridlo

    5. decembra 2007 at 23:24

    Ahoj, myslim ze Tvoj capo skoncil nakoniec u mna 🙂

  14. MartineR

    6. decembra 2007 at 6:29

    raptor a vcera sme sa o tom bavili 😁
    Kwasak Krasny popis, budem musiet na nejakeho Capa vysadnut a vyskusat ho. Dost sa mi pozdava, i ked by som ocakaval asi trochu nizsiu spotrebu, no ako pises, vsetko zalezi na sposobe jazdy …

  15. rmacko

    6. decembra 2007 at 9:56

    MartineR … ja mám na rejdovi medzi 6 až 7 litrof slušnou športovo-relaxačnou jazdou … 😈

  16. MartineR

    6. decembra 2007 at 10:07

    rmacko nie je to zle, no na turistiku by som skor hladal volaco uspornejsie. bavil som sa aj s raptorom a spiritom a GeeSa papaju v priemere 5,5-6,0 a to uz ich treba nahanat. je ale pravda, ze pociatocna investicia je podstatne vyssia.

  17. rmacko

    6. decembra 2007 at 12:04

    MartineR … rejd má 25 litrovú nádrž a GS 1200 myslím 21 alebo 22, takže dojazd je cca rovnaký t.j. 350 km f pohodke a to na turistiku asi aj stačí, či nee ??? 😉

  18. raptor

    6. decembra 2007 at 12:40

    Rmacko nove GS Adventure ma za idealnych podmienkok pri jazde 90km za hodinu dojazd slabych 700 /slovom sedemsto/ km

    ale je pravda ze adventure ma vacsiu nadrz… ktovie aku spotrebu by mal tvoj capo ak by si na nom siel v kuse 90

  19. MartineR

    6. decembra 2007 at 13:00

    raptor pri jazde stabilnych 90 km/h mi aj mrcha zere nieco okolo 5,5/100 😉

  20. rmacko

    6. decembra 2007 at 18:36

    raptor … ftipálku, šak edvenčr má 33 litrovú nádrž 😁 , a scem vidieť toho skrblíka čo jazdí 90 tkou a točí max. do 2500 otáček 😁 …

    MartineR … aj mne moj capko … 😎

  21. raptor

    6. decembra 2007 at 19:09

    Mne moje GeeSo zerie 5.6 kombinovanu chlapci… aj o tom je caro boxera 😘
    pri 90 by som sa asi dostal pod 5 litrov

    rmacko to nebolo o skrblikovi.. to bolo o maximalnom moznom dojazde

  22. rmacko

    6. decembra 2007 at 19:35

    raptor … kua keď budem velký aj ja si asi nekedy kúpim boxerku … 😁 😁 😁

  23. rmacko

    6. decembra 2007 at 20:15

    raptor … ináč, keď sme išli do albánie, francúz mal na prvom úseku z TT na Balaton priemerku 4,8, som kukal jak puk … 😶 😇

  24. MartineR

    7. decembra 2007 at 6:28

    rmacko a vo vo vo votom to je 😉

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri