Motoporadňa

Čo robiť, keď natankujeme nesprávny druh paliva?

Publikovaný

on

Na čerpacích staniciach sa často stáva, že zákazník natankuje omylom iné palivo, ako to, ktoré chcel alebo, ktoré patrí do nádrže jeho vozidla. Najčastejšie sa to stáva pri tzv. multistojanoch, kde je označenia palív medzi jednotlivými výdajnými pištoľami. Menej zavádzajúce je prevedenie stojanov, kde je označenie presne nad pištoľou. Preto je potrebné pri každom tankovaní dávať pozor, akú pištoľ sme skutočne použili, poprípade si overiť na bločku, čo nám bolo zaúčtované. Dnešný elektronický systém prepája objemové meradlo a počítač pokladne, ktorý sa omnoho menej často mýli ako ponáhľajúci sa motorista, takže bloček nám presne ukáže aký druh paliva bol presne natankovaný.

Zmes rôznych benzínov

Všetky druhy benzínov sú vzájomne miešateľné, pokiaľ je omylom natankovaný benzín s väčším oktánovým číslom, žiadnemu motoru to nevadí, modernému motoru by nemalo vadiť ani keby bol natankovaný benzín s menším oktánovým číslom, ako je základné doporučenie výrobcu. Určitý problém vznikne, pokiaľ je omylom natankovaný alebo nenatankovaný benzín Special. Kvalita tohto paliva ja taká istá ako benzín Normal, ale obsahuje rozpustnú zlúčeninu draslíka a farbivo. Pokiaľ sa omylom do nádrže vozidla, ktoré jazdí na Special natankuje iný benzín, je možné tento benzín upraviť prípravkom, ktorý obsahuje zlúčeninu draslíku a do nádrže ho dodatočne pridať. Je možné tento prípravok kúpiť aj na čerpacej stanici. Naopak, pokiaľ je benzín Special natankovaný omylom namiesto iného druhu benzínu do nádrže vozidla vybaveného katalyzátorom, nie je nebezpečné, že by spotrebovaný objem jednej nádrže paliva s obsahom draslíka mohol poškodiť katalyzátor.

Zmes benzín ? nafta

Pokiaľ dôjde k omylu a je do benzínu natankovaná nafta, mala by sa táto zmes odstrániť z nádrže a potom natankovať správne palivo. To samozrejme nie je vždy jednoduchá záležitosť a veľakrát je problém to urobiť okamžite, takže v praxi je nutné zvoliť riešenie ktoré neprihliada na emisie, ale len na udržanie chodu motora. Takže zmes z nádrže musíme odstrániť a natankovať čistý benzín. Bez problémov je možné aj spáliť zmes obsahujúcu niekoľko percent nafty, pri obsahu väčšieho percenta bude už prechádzať do olejovej náplne také množstvo nespálenej nafty, že nám znehodnotí olejovú náplň motora. Pri obsahu nafty v benzíne okolo 10% alebo podstatne viac sa už prejavujú pri chode motora pozorovateľné problémy, poprípade nie je možné naštartovať studený motor.

10 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version