Connect with us

Motoporadňa

Čo robiť, keď natankujeme nesprávny druh paliva?

Publikovaný

on

Na čerpacích staniciach sa často stáva, že zákazník natankuje omylom iné palivo, ako to, ktoré chcel alebo, ktoré patrí do nádrže jeho vozidla. Najčastejšie sa to stáva pri tzv. multistojanoch, kde je označenia palív medzi jednotlivými výdajnými pištoľami. Menej zavádzajúce je prevedenie stojanov, kde je označenie presne nad pištoľou. Preto je potrebné pri každom tankovaní dávať pozor, akú pištoľ sme skutočne použili, poprípade si overiť na bločku, čo nám bolo zaúčtované. Dnešný elektronický systém prepája objemové meradlo a počítač pokladne, ktorý sa omnoho menej často mýli ako ponáhľajúci sa motorista, takže bloček nám presne ukáže aký druh paliva bol presne natankovaný.

Zmes rôznych benzínov

Všetky druhy benzínov sú vzájomne miešateľné, pokiaľ je omylom natankovaný benzín s väčším oktánovým číslom, žiadnemu motoru to nevadí, modernému motoru by nemalo vadiť ani keby bol natankovaný benzín s menším oktánovým číslom, ako je základné doporučenie výrobcu. Určitý problém vznikne, pokiaľ je omylom natankovaný alebo nenatankovaný benzín Special. Kvalita tohto paliva ja taká istá ako benzín Normal, ale obsahuje rozpustnú zlúčeninu draslíka a farbivo. Pokiaľ sa omylom do nádrže vozidla, ktoré jazdí na Special natankuje iný benzín, je možné tento benzín upraviť prípravkom, ktorý obsahuje zlúčeninu draslíku a do nádrže ho dodatočne pridať. Je možné tento prípravok kúpiť aj na čerpacej stanici. Naopak, pokiaľ je benzín Special natankovaný omylom namiesto iného druhu benzínu do nádrže vozidla vybaveného katalyzátorom, nie je nebezpečné, že by spotrebovaný objem jednej nádrže paliva s obsahom draslíka mohol poškodiť katalyzátor.

Zmes benzín ? nafta

Pokiaľ dôjde k omylu a je do benzínu natankovaná nafta, mala by sa táto zmes odstrániť z nádrže a potom natankovať správne palivo. To samozrejme nie je vždy jednoduchá záležitosť a veľakrát je problém to urobiť okamžite, takže v praxi je nutné zvoliť riešenie ktoré neprihliada na emisie, ale len na udržanie chodu motora. Takže zmes z nádrže musíme odstrániť a natankovať čistý benzín. Bez problémov je možné aj spáliť zmes obsahujúcu niekoľko percent nafty, pri obsahu väčšieho percenta bude už prechádzať do olejovej náplne také množstvo nespálenej nafty, že nám znehodnotí olejovú náplň motora. Pri obsahu nafty v benzíne okolo 10% alebo podstatne viac sa už prejavujú pri chode motora pozorovateľné problémy, poprípade nie je možné naštartovať studený motor.

10 komentárov

1 komentár

  1. klasik

    5. októbra 2007 at 22:09

    “ že by spotrebovaný objem jednej nádrže paliva s obsahom draslíka mohol poškodiť katalyzátor.“

    Objem jednej nádrže? Nádrže objemu 35l alebo nádrže 80l ? alebo koľko?

  2. raptor

    6. októbra 2007 at 6:04

    Co ja viem, podla mna bibo pisal o motorkach nie o awiach

  3. FaDe

    6. októbra 2007 at 10:31

    No pokial viem pistole pre natural su tensie ako pre „olovnaty“ benzin ktore su zase tensie (uzsie) ako pistole pre diesel. Cize je vo svojej podstate nemozne do auta na natural natankovat special alebo naftu. Skor je mozne natankovat do naftaku hociaky benzin…

    Samozrejme pri moto clovek natankuje co chyti do ruky… 😈 natankovanie nafty do moto na natural podla slov nezavislych ludi ktorym sa to uz podarilo 😁 motoru vaznejsie neuskodi akurat to trosku viacej cmudi a po par km su sviecky v hajzli… Po vymene sviecok, vypusteni nafty a naliati naturalu moto vraj bez problemov ide…

  4. FaDe

    6. októbra 2007 at 10:35

    PS: zamenenie naturalu za naftu sa stane velmi lahko v madarsku (alebo skor mohlo stat tusim uz to napravili) a este na nejakych CS na SK kde je to uz tiez napravene kde mali tzv. „bio diesele“ zelene pistole co samozrejme mame vsugerovane ako farbu pre natural…

  5. mirolc

    6. októbra 2007 at 16:33

    Nemyslým si, že je rozdiel v hrúbke pištole, tie hrubé čo su na naftu su pre kamiony aby rýchlejšie natankovali vačšie množstvo nafty

  6. ogard

    6. októbra 2007 at 20:13

    Ale je tam rozdiel… skus do auta na 95natural narvat dizlovu pistol z normalneho stojana pre auta…

  7. klasik

    6. októbra 2007 at 22:47

    Je tam rozdiel v hrúbke, si to treba skúsiť, FaDe má pravdu 🙂

  8. tomXX

    7. októbra 2007 at 7:25

    Nikde sa nepise ze clanok je o moto, preto pouzijem citat z manual k mojmu autu (Opel Vectra 2.0DTi) – v zimnom obdobi je mozne natankovat k letnej nafte aj benzin az do 30% objemu nadrze, aby sa predislo zamrzaniu nafty. 🙂

  9. Heavy

    7. októbra 2007 at 7:40

    tomXX – ja pridávam v zime do nafty petrolej – cca liter na 50 litrov nafty. Odvtedy mi nafta nezamrzla… 🙂 Kedysi dávno sme mali Volgu 21, bol to poriadny pažravec, zožralo to všetko, keď sa to primiešalo v dobrom pomere do benzínu, tech.benzín, petrolej aj naftu. Nakoniec sa prerobila na plyn a bol pokoj – to bolo za totáča a vtedy bol plyn v autách náramne zakázaný – 😇 😁

  10. raptor

    7. októbra 2007 at 10:51

    Xx uz dvojkove golfy z roku pana to mali v prirucke pre uzivatela

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri