Značka
Honda oslavila na okruhu Motegi 60 rokov svojej účasti v pretekoch
majstrovstiev sveta
Parádne výročie 60 rokov od svojho
prvého vstupu do pretekov majstrovstiev sveta oslávila spoločnosť Honda počas
podujatia „Deň vďaky“ nazvaný Honda Racing Thanks Day, ktorého sa
v tomto roku na okruhu Twin Ring v Motegi zúčastnilo vyše 17 000
fanúšikov.
Deň vďaky je bezplatne prístupná
akcia, ktorá spoločnosti Honda umožňuje poďakovať fanúšikom motoristického
športu za ich podporu. Tohtoročné stretnutie bolo v poradí už desiate a prebehlo
za skvelého slnečného počasia, takže fanúšikovia zaplnili priestor paddocku,
kde sa mohli dostať k svojím obľúbeným súčasným aj historickým strojom bližšie,
ako kedykoľvek predtým.
Ide v celosvetovom meradle o
unikátnu akciu, pretože žiadny iný výrobca sa nezúčastňuje takého množstva
rôznych šampionátov ako Honda; od Formuly 1 po MotoGP, od IndyCar po
Majstrovstvá sveta cestovných vozidiel, od World Superbike po Majstrovstvá
sveta vo vytrvalostných pretekoch, od MXGP po Trial a od japonského Super GT až
po tunajšiu automobilovú sériu Super Formula.
Akcie sa zúčastnili desiatky
popredných svetových pilotov a jazdcov, ktorí za značku Honda štartujú: Pilot
Red Bull Toro Rosso Honda F1 Daniil Kvjat, víťaz Indy 500 Takuma Sato,
jazdci MotoGP Cal Crutchlow a Takaaki Nakagami, bývalý majster
sveta v F1 a v japonskom GT500 Jenson Button, vedúci jazdec
Majstrovstiev sveta cestovných automobilov Esteban Guerrieri a mnoho
ďalších.
Deň bol naplnený divácky
atraktívnymi pretekmi, v ktorých jazdci a piloti predviedli výkony, ako keby
bojovali o víťazstvo vo svetovom šampionáte!
Jednou z najzaujímavejších akcií
boli veľmi hektické preteky motokár, ktorých sa zúčastnili kombinované dvojice
motocyklových a automobilových jazdcov, a ktoré zahŕňali aj zastávky v boxoch.
Preteky počas atraktívneho posledného kola vyhral Cal Crutchlow, ktorého
partnerom bol Super GT jazdec Hideki Mutoh. Na druhom mieste sa umiestnila
dvojica tvorená Mutohovým tímovým kolegom Daisuke Nakajimom a jazdcom All-Japan
Superbike Takumi Takahashim. Na treťom mieste sa umiestnili Kvjat a jazdec HRC
Trial Tomoyuki Ogawa.
„Prehrali sme iba preto, že som ťažší, ako ostatní kolegovia!“
vtipkoval Kvjat, ktorý sa pri júnovej Veľkej cene Nemecka F1 so svojím
RA619H poháňaným hybridným motorom Honda prvýkrát v roku 2019 umiestnil na
stupňoch víťazov.
Podobne divoké preteky malých
motocyklov „Grom“ vyhral Ai Ogura, Moto3 jazdec z Honda Team Asia. Na
druhom mieste sa umiestnil Mike Di Meglio, vytrvalostný jazdec F.C.C TSR Honda
France, na treťom mieste Crutchlow, ktorý cieľovú čiaru prešiel len niekoľko
centimetrov za Ogurom.
Úspech v Super GT Honda Grand
Prix zaznamenali Naoki Yamamoto a Button, kolegovia z tímu Kunimitsu. Brit
už odstúpil z japonského šampionátu Super GT, v ktorom v minulom roku spoločne
s Naoki Yamamotom a značkou Honda zvíťazil. Dnešná finálová bitka v kategórii
Super Formula priniesla prvenstvo Lucasovi Auerovi.
Takuma Sato potešil svojich
fanúšikov atraktívnou jazdou v legendárnom stroji McLaren Honda MP4/4, v
ktorom si Ayrton Senna v roku 1988 došiel pre titul majstra sveta vo Formule 1.
Zároveň s ním Cal Crutchlow (Honda LCR Castrol) potešil divákov jazdou na
obávanom stroji Honda NSR500, na ktorom si Eddie Lawson v roku 1989
došiel pre víťazstvo na Majstrovstvách sveta kategórie do 500 ccm.Históriu
bolo cítiť vo vzduchu!
Kvjat, ktorého ďalšou zastávkou je Veľká cena Brazílie
F1, ktorá sa bude jazdiť budúci víkend v Sao Paule, bol zo svojej prvej účasti
na Honda Racing Thanks Day nadšený.
„Je tiež skvelé, že značka Honda tu prezentuje
všetko, od svojich prvých monopostov F1 až po najnovšie špeciály,“ uviedol 25-ročný Rus. „Podpora, ktorú som od fanúšikov značky
Honda cítil aj v Suzuke, bola neuveriteľná – rád by som japonským fanúšikom
poďakoval za vášeň, ktorú do nášho športu vnášajú.“
Crutchlow bol nadšený zo svojho výjazdu na úchvatnej Honde
NSR500 z roku 1989. „Bolo to úžasné a je
skutočné privilégium si na NSR sadnúť!“, žiaril 34-ročný Brit, ktorý na
stroji Honda RC213V vyhral tri preteky MotoGP. „Keď som vyrastal, sledoval som jazdcov, ktorí na týchto päťstovkách
jazdili – hovoril som si, že tieto stroje vyzerali skvelo a dnes viem, že
skvelé skutočne boli! Motocykel bol fantastický, ale nedokážem si predstaviť,
že by som s ním v roku 1989 pretekal.“
Sato ktorý sa v roku 2017 stal prvým japonským pilotom,
ktorý zvíťazil v celosvetovo známych pretekoch Indy 500, takisto prežil rušný
deň: okrem Sennovho MP4/4 sa previezol vo svojom víťaznom vozidle z Indy 500, v
Super GT špeciáli, a tiež vo vozidle z pretekárskej školy Suzuka Racing School,
kde svoju kariéru začínal.
„Toto je pre fanúšikov skvelá príležitosť vidieť
celú históriu značky Honda, zatiaľ čo jazdci a piloti si môžu užiť zábavu, ale
zároveň v pretekochskutočne zabojovať,“ uviedol
Sato. „Ide o skvelý záver sezóny,
príjemne strávený čas, a navyše tu môžeme fanúšikom ukázať, ako veľmi si vážime
ich podporu.“
Svoju vďaku fanúšikom vyjadril
tiež Takahiro Hachigo, prezident spoločnosti Honda Motor. „Spoločnosť Honda vstúpila do pretekov
majstrovstiev sveta v roku 1959 – v tomto roku som sa narodil!“, uviedol. „Honda sa pretekov zúčastňuje už veľmi dlhý
čas! Chcem všetkým fanúšikom poďakovať za ich podporu počas tých mnohých rokov,
a to tak v motocyklovom, ako aj v automobilovom športe.“