Rakúska značka KTM patrí do kategórie výrobcov, ktorí sa neboja experimentovať a radi prinášajú novinky, ktoré vyčnievajú z davu a ťažko ich zaradiť do bežných kategórií. Jednou z takýchto noviniek je model Freeride 350, ktorý v šate civilne ladeného endura ukrýva hravosť a jazdné vlastnosti trialového motocykla. Ako sa jazdí s týmto motocyklom sme si boli vyskúšať na českom KTM festivale, ktorý sa konal koncom apríla v offroadovom areáli v Bílej pod Bezdědom.
Originálny koncept Ponúknuť niečo nové, čo tu ešte nebolo, so sebou okrem vysokej šance na úspech a vytvorenie nového trhového segmentu vždy nesie aj určité riziko, že trh nový produkt neprijme a projekt, ktorého vývoj a spustenie samotnej výroby stál nemalé prostriedky nakoniec nebude úspešný. S touto skutočnosťou, samozrejme, rátali aj v KTM a Freeride je pripravený ponúknuť viac ako konkurencia. Koncept civilného motocykla s trialovými prvkami nie je úplnou novinkou a modely ako Beta Alp, poprípade Gas Gas Pampera sa snažili o niečo podobné. Napriek tomu Freeride je v každom ohľade originálny koncept. Už len skutočnosť, že Rakúšania ako základný stavebný prvok namiesto lacných malých štvortaktov použili motor zo súťažného endura 350 EXC-F, okolo ktorého postavili nový motocykel, hovorí sama za seba a tento model je pripravený poskytnúť vám kopec zábavy v najrôznejšom prostredí.
Kam má Freeride namierené? Už prvá obhliadka toho veľa napovie, kompaktná a ľahká motorka je postavená tak, aby vám v maximálnej miere uľahčila a spríjemnila život v najrôznejšom teréne od bežného výletu do lesa až po zdolávanie ťažkých sekcií nejakého extrém testu. Dizajnovo je to motocykel, ktorý má oveľa bližšie k súťažnému enduru ako trialu a presne o tom to aj je. Výsledkom je len 99,5 kg vážiace enduro s nízkym ťažiskom, ktoré vás na rozdiel od trialu stále láka ísť si to vyskúšať napríklad aj na MX trať. Výkon je teda stále dôležitý, no nejde ani tak o jeho maximálne hodnoty, skôr tu ide o spôsob ako sa dostáva na zadné koleso.
Minimálna hmotnosť a nízke ťažisko Jednou zo základných podmienok pri vývoji tohto modelu bolo ponúknuť pokiaľ možno čo najľahší motocykel s optimalizovaným ťažiskom. Vyžiadalo si to vývoj úplne nového dvojitého kolískového rámu, pričom pomerne strmá hlava riadenia v kombinácii s krátkym rázvorom prináša obratnosť, ktorú jazdec využije v náročnom teréne. K rámu je priskrutkovaný ľahký plastový podsedlový rám a súčasťou podvozku je aj kyvná vidlica, ktorá váži len 3,2 kg. Na oboch koncoch pruženia nájdete úplne nové komponenty vyvinuté špeciálne pre tento motocykel. Platí to aj o brzdách, ktoré namiesto tradičného Bremba poskytla ďalšia talianska značka Formula, no s ich účinkom vládla plná spokojnosť.
Štíhla ergonómia Kompaktnosť a štíhlosť tohto motocykla si uvedomíte hneď po nasadnutí, 5,5 l nádrž je priam utopená v ráme a tvar sedla od blatníka až k hlave riadenia je takmer rovný, čo výrazne uľahčuje pohyb v sedle. Naviac, jeho výška dosahuje len 895 mm nad zemou, čo najmä nižším postavám pridáva na istote. No a údaj, ktorý hovorí sám za seba je spomínaná hmotnosť motocykla, ktorá s náplňami bez paliva dosahuje len 99,5 kg.
Rodokmeň športového offroadu KTM sa vždy pýšila heslom „Ready To Race“ (Pripravený pretekať) a táto filozofia sa úspešne prenáša na výrobný program značky. Aj keď Freeride nemá namierené na pretekárke okruhy, tak jeho motor pochádza zo súťažného špeciálu 350 EXC-F. Samozrejme, motor bol výrazne upravený, no nejde o zásadné zmeny, skôr došlo relatívne drobnými zásahmi k úprave výkonu a zvýšeniu životnosti. Titánové ventily boli nahradené oceľovými a strop max. otáčok sa znížil na hranicu 10 000 ot. Pochopiteľne riadiaca jednotka bola preprogramovaná a 6-stupňová prevodovka ponúka úplne nové prevody. Otázku hlučnosti a emisií riešil výrobca použitím až dvojice koncoviek výfuku. Výsledkom úprav je, že maximálny výkon bol na prvý pohľad dramaticky znížený na hodnotu 23 k, no ako som mal možnosť presvedčiť sa, jeho priebeh a hodnoty krútiaceho momentu dokonale vystihujú charakter tohto motocykla.
Hračka pre dospelých Na testovacej trati v Bílej vyzeral Freeride v spoločnosti offroadových modelov rady EXC-F skôr ako ich mladší súrodenec, no určite to nebolo na škodu, práve naopak, nikto sa nezaťažoval prílišným rešpektom alebo prehnanými obavami. Stačilo nasadnúť a vyraziť. Freeride-u však tento prístup dokonale vyhovoval. Ľahučká motorka už od prvých metrov sršala istotou, ktorú preniesla na jazdca a robila presne to, čo od nej chcete. Jazdiť s tak ľahkou motorkou v teréne prináša nové možnosti a rozdiel v ovládaní v porovnaní s klasickým endurom je veľký. Potom je tu prejav jednovalca, ktorý jazdca rovnako nechce vystresovať prudkou výkonovou explóziou alebo úzkym okruhom využiteľných otáčok. Motor zaberá prakticky od voľnobežných otáčok, no jeho výkonová krivka nie je extrémne strmá a má tak nemalý podiel na istote a priateľskom charaktere, ktorý motorka vysiela smerom k jazdcovi. Napriek tomu ponúka slušný športový potenciál a nemá problém odlepiť predné koleso od zeme keď potrebujete a na ceste ľahko pokorí hranicu 100 km/h.
Čím náročnejšie, tým lepšie Zo sedla Freeride-u sa na prekážky zrazu pozeráte inou optikou a sekcie, ktoré v sedle endura vyvolávali minimálne obavy a občas stres sú na prvý pohľad ľahšie a keď nič iné, tak máte chuť aspoň to skúsiť, no a v drvivej väčšine prípadov dopadli tieto pokusy úspešne. Namierim si to teda rovno k malému extrém testu, ktorý organizátori postavili z umelých prekážok. Ako som rýchlo zistil, to čo zo sedla endura vyvolávalo obavy sa na Freeride ukázalo ako jednoduchá prekážka, ktorá nebola ťažká a určite by som ju zvládol aj v sedle endura. Schopnosť zvýšiť jazdcovi sebavedomie asi najlepšie vystihuje Freeride a vlastne po celý čas sa pri tom dobre zabávate. Mäkký podvozok výborne filtruje terén pod vami, a dokonca zvláda aj väčšie dopady, no na skákanie 20 m lavíc to asi nebude. Motor je vďaka príjemnému záberu a plochej výkonovej krivke schopný ešte na 2. a chvíľami 3. prevodovom stupni pohybovať sa v teréne doslova krokom, potom stačí prudšie pridať a motor okamžite reagoval. Trialové pneumatiky majú výbornú schopnosť nájsť okamžite trakciu aj tam, kde by ste to nečakali a každé pridanie sa tak premietlo do okamžitého pohybu vpred, čo samozrejme príde vhod ak máte na rozbeh napríklad pred veľkým kmeňom stromu pred vami len minimum miesta. Musím ešte spomenúť výkonné a ľahko dávkovateľné brzdy, ktoré spolu s ľahkou ovládateľnou hydraulickou spojkou prispeli k výbornému pocitu z hravého ovládania.
Je to hlavne o zábave Presúvam sa na klasický enduro okruh a priznám, že snaha o udržanie kroku s rýchlymi súťažnými špeciálmi už nie je až taká zábava a Freeride nie je úplne vo svojej koži. Zrazu sa prejaví výkonový deficit a podvozok rovnako ukazuje svoje limity. Namiesto silenia preto radšej uberám plyn a okruh absolvujem v uvoľnenom tempe. Zrazu mám čas a voľnosť vybrať si koľaj, ktorou prejdem malým brodom, v strmom stúpaní zostáva čas na drobnú korektúru smeru a v pohode sa vyhýbam veľkému koreňu, ktorý má na endure pravidelne „nakopne“. Jazda je opäť zábavná a ľahká a spolu s motorkou si to dokonale užívam.
Záver KTM Freeride je príjemným oživením na trhu offroadových motoriek, ktoré si určite nájde dostatok priaznivcov. Nie je to síce offroadový špeciál v pravom slova zmysle a naháňať sekundy na trati na ňom nebudete, no má jednu vynikajúcu vlastnosť, ktorou dokáže osloviť široký okruh jazdcov rôznych výkonností. Každú jazdu v teréne premení na dokonalú zábavu a vy sa pritom zrazu ocitnete v miestach, kam by ste sa predtým možno ani neodvážili vyraziť.
KTM Freeride 350
Cena: 7 280 Eur
Motor: 349 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 23 k
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 99,5 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 418 ± 10 mm
Výška sedla: 895 mm
Objem pal. nádrže: 5,5 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 4,00-18
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, s. r. o., Bratislava
Text: Miro Tamáši, foto: autor a David Bodlák
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2012
Janka