Tento článok je venovaný kontrole rámu, ktorý je najdôležitejšou časťou
motocykla z pohľadu uloženia a uchytenia ostatných častí, pokiaľ nie sú touto
nosnou časťou bloky motora. K najčastejším poškodeniam dochádza pri čelnom, alebo
bočnom náraze.
"Predám nepadnutý motocykel." Tak s touto frázou
ste sa už mnohí stretli v textoch inzerátov, ale nie vždy to však bola pravda.
K rutine pri kúpe motocykla sa stala aj otázka typu "Bolo niečo
robené s rámom?"
Veľká časť
novších motocyklov u nás pochádza z dovozu. V niektorých štátoch je pracovná
sila, alebo cena náhradných dielov omnoho vyššia ako u nás, čo môže byť dôvodom,
prečo sa majiteľ rozhodne odpredať motocykel v havarovanom stave. Veľká časť
z týchto motocyklov je po ťažkej havárii, čo sa samozrejme prejaví aj na ich
nízkej predajnej cene, čo sa zase oplatí našim dovozcom búraných motocyklov.
Niektorí z nich nahrádzajú poškodené diely novými, prípadne výmenou, ak majú
podobný motocykel práve s tým ktorým dielom nepoškodeným. Ale nájdu sa aj takí,
ktorí v záujme ušetrenia finančných prostriedkov a ovplývajúci šikovnosťou a
možnosťami tieto diely opravujú. Je však rozdiel medzi zváraným olejovým víčkom
a zváraným rámom.
Tým som sa samozrejme nechcel nikoho dotknúť, ale ako tvrdí jeden môj známy,
"Nesypme si piesok do očí", resp. na Slovensku je to tak. Česť výnimkam,
ktoré našťastie existujú a potvrdzujú pravidlo.
Prehnutie rámu a jeho následné naťahovanie do pôvodného stavu nie je až tak
nepríjemný faktor vplývajúci na stabilitu a konštrukčnú pevnosť aj keď samozrejme
nejaký vplyv určite má, avšak v prípade jeho zvárania je to už niečo iné. Tu
už nemusí platiť, že zvárané je niekoľko krát pevnejšie, ako zahojená zlomenina
kosti. Všetko závisí od kvality zvaru a znalostí zvárača.
Naťahovanie rámov (ak
má byť čo nejpresnejšie) sa vo väčšine prípadov vykonáva na stoliciach. Ide
o proces, ktorý prebieha za tepla (nahrievaním plameňom). Rám je upnutý na stolici
a po zmeraní uhlov a vzájomných vzdialeností sa nahrievaním "poškodených"
častí a ťahaním vracia do pôvodného stavu. (Berte to ako laické vysvetlenie,
nie ako technologický postup) Taktiež podozrivé sfarbenie materiálu niektorej
časti rámu môže svedčiť o tom, že tento rám podobným procesom prešiel. Je to
za predpokladu, že bol prehrievaný. Zväčša však tieto sfarbenia nenájdete, pretože
sa to robí pri nižších teplotách, ale vždy zostanú stopy na povrchu v podobe
akoby zvráskavenia, keď sa na to pozriete pod nejakým uhlom, alebo je to dokonca
citeľné pri prechádzaní rukou (mám na mysli hliníkové rámy). Upriamte pozornosť
vpredu na krčok rámu, kde je uchytená vidlica. Avšak aj tieto stopy sa dajú
zakryť. Najhoršie sú na tom pri zisťovaní samozrejme striekané rámy farbou.
V prvom rade si pri obhliadke prejdite motocykel zpredu a zozadu. Pohľad upriamte
na synchrónnosť podsedadlovej časti a zadného kolesa s kyvnou vidlicou. Nedajte
sa zmýliť napríklad posunutým držiakom značky, alebo blatníka. To ešte nesvedčí
o prehnutí rámu. Taktiež pohľad zpredu na vidlicu a riaditká. Toto je iba malá
vizuálna kontrola pri ktorej určite neprídete na väčšinu závažných chýb, ale
môžete si ušetriť čas pri obhliadke, ktorý by ste mohli tráviť pri inom motocykli,
pokiaľ sú niektoré z týchto častí viditeľne posunuté, alebo krivé.
Pokiaľ ide o kapotovaný motocykel, trvajte na demontáži plastov ak je to možné
na bokoch, prípadne aj na podsedadlovke. Pokiaľ majiteľ nemá čo skrývať, mal
by Vám vyhovieť. Času pri predaji je predsa dostatok. Demontáž vo väčšine prípadov
trvá len pár minút. Takto sa Vám odhalí takmer celý rám a máte možnosť prechádzať
ho centimeter po centimetri.
Ak chcete byť dôslední, v niektorých prípadoch aby ste sa dostali na vnútornú
stranu rámu v oblasti motora (tiež dôležité), je potrebné demontovať aj nádrž
a obal vzduchového filtra, čo nie je na škodu, pretože zabijete dve muchy jednou
ranou pri ich kontrole. Takáto demontáž už však vyžaduje nejaký čas. Ak sa k
tomu odhodláte a majiteľ Vám vyjde v ústrety, pozrite si pri tejto príležitosti
spodnú časť nádrže, či nebola opravovaná. Vyklepávanie je možné buď vsunutím
predmetu cez hrdlo, alebo demontážou plaváka (čerpadla), alebo narezaním malej
časti na spodku nádrže a následným zavarením. Ak bola nádrž rovnaná ťahaním
pomocou CO2, neprídete na to týmto spôsobom.
Kontrolujte zvary na ráme. Ručný zvar sa od strojového líši nepresnosťou v
jeho ťahaní. Urobiť podobný zvar je umením zvárača. Taktiež sfarbenie materiálu
v okolí zvarov. Pokiaľ si nie ste istí, kontrolujte zvary súmerne po oboch stranách
motocykla zrkadlovo. A samozrejme môžete objaviť zvar, ktorý na druhej strane
nie je. Prečo? Odpoveď nejasná.
Stretol som sa s motocyklom, ktorý mal zváraný rám a zvar dokonca nebol očistený
a v jeho okolí sa nachádzali tzv. otrusky, čo svedčilo o neočistení plochy pred
zváraním. Majiteľ tvrdil, že o tom nevedel.
Vizuálnu kontrolu venujte aj uškám, alebo úchytom, na ktorých môže byť pripevnená
podsedadlová časť, blok motora, alebo niečo iné.
Ak sa stretnete s motocyklom ktorý má leštený rám, nie vždy ide o pokus zahladiť
stopy po vyrovnaní, poškrabaní pri páde, alebo po zváraní. Niektorí majitelia
motocyklov v záujme zvýšenia atraktívnosti ich miláčikov trávia zimný čas touto
namáhavou, ale zato plodnou činnosťou. Za minimálne podozrivé však môžete pokladať
rám, ktorý nebol sériovo striekaný farbou, ale Vám ponúkaný motocykel ho zrazu
má.
Kontrolujte aj vnútornú stranu rámu. Špecialitou pri vyrovnávaní je aj navŕtanie
malej dierky z vnútornej strany a následne vyklepávanie malou tyčkou. Takto
sa to na vonkajšej strane nemusí prejaviť vôbec a dierka sa na vnútornej strane
opäť zavarí.
Takýchto spôsobov opravy, rovnania a zahladenia procesu pred očami kupujúceho
je nepochybne viac.
Mohli by ste namietať, že ide o brutálnu kontrolu pri kúpe motocykla, alebo
kto už by sa tým len zaoberal. Ale nezabúdajte na jeden podstatný fakt a to,
že takáto "už opravovaná" časť motocykla je na tom s pevnosťou materiálu
v tomto mieste horšie, pretože pri nehode a následnej oprave ťahaním, alebo
zváraním bola poškodená štruktúra pôvodného materiálu, čiže bola oslabená. A
ako som spomínal na začiatku článku, vo väčšine prípadov je nosnou časťou práve
rám motocykla.
Niekto si kupuje motocykel na turistickú jazdu, niekto na blbnutie v podobe
dvíhania či už predného, alebo zadného kolesa a niekto s ním dokonca aj skáče.
A práve pri takomto druhu atrakcie Vám môže byť prasknutie, alebo odlomenie
oslabenej časti rámu, alebo z rámu osudným.
K takýmto opatreniam samozrejme pristupujte iba vtedy, pokiaľ máte vážny záujem
o ten motocykel a chcete si byť naozaj istí, že nekupujete mačku vo vreci. Všetko
samozrejme závisí od Vami investovaných prostriedkov na kúpu a ročník, od ktorého
predpokladáte, že by mal byť v poriadku. V mojom poslednom prípade pri kúpe
sme motocykel prechádzali štyria a trvalo nám to päť hodín aj s opätovnou montážou.
Čím viac očí, tým viac závad (samozrejme obrazne). Majiteľ bol ústretový, čo
svedčilo o tom, že predo mnou nič nechcel zatajiť.
Článok je písaný vo všeobecnosti a nevylučujem, že sa v niektorých prípadoch
môže líšiť aj od skutočnosti v závislosti od druhu motocykla. Akékoľvek názory,
rady, alebo pripomienky uvítam v diskusii, kde sa určite dozvieme viac z Vašich
skúseností.