Connect with us

Motoporadňa

I. Obhliadka motocykla – rám

Publikovaný

on

Tento článok je venovaný kontrole rámu, ktorý je najdôležitejšou časťou motocykla z pohľadu uloženia a uchytenia ostatných častí, pokiaľ nie sú touto nosnou časťou bloky motora. K najčastejším poškodeniam dochádza pri čelnom, alebo bočnom náraze.

"Predám nepadnutý motocykel." Tak s touto frázou ste sa už mnohí stretli v textoch inzerátov, ale nie vždy to však bola pravda. K rutine pri kúpe motocykla sa stala aj otázka typu "Bolo niečo robené s rámom?"

pVeľká časť novších motocyklov u nás pochádza z dovozu. V niektorých štátoch je pracovná sila, alebo cena náhradných dielov omnoho vyššia ako u nás, čo môže byť dôvodom, prečo sa majiteľ rozhodne odpredať motocykel v havarovanom stave. Veľká časť z týchto motocyklov je po ťažkej havárii, čo sa samozrejme prejaví aj na ich nízkej predajnej cene, čo sa zase oplatí našim dovozcom búraných motocyklov. Niektorí z nich nahrádzajú poškodené diely novými, prípadne výmenou, ak majú podobný motocykel práve s tým ktorým dielom nepoškodeným. Ale nájdu sa aj takí, ktorí v záujme ušetrenia finančných prostriedkov a ovplývajúci šikovnosťou a možnosťami tieto diely opravujú. Je však rozdiel medzi zváraným olejovým víčkom a zváraným rámom.

Tým som sa samozrejme nechcel nikoho dotknúť, ale ako tvrdí jeden môj známy, "Nesypme si piesok do očí", resp. na Slovensku je to tak. Česť výnimkam, ktoré našťastie existujú a potvrdzujú pravidlo.

Prehnutie rámu a jeho následné naťahovanie do pôvodného stavu nie je až tak nepríjemný faktor vplývajúci na stabilitu a konštrukčnú pevnosť aj keď samozrejme nejaký vplyv určite má, avšak v prípade jeho zvárania je to už niečo iné. Tu už nemusí platiť, že zvárané je niekoľko krát pevnejšie, ako zahojená zlomenina kosti. Všetko závisí od kvality zvaru a znalostí zvárača.

pNaťahovanie rámov (ak má byť čo nejpresnejšie) sa vo väčšine prípadov vykonáva na stoliciach. Ide o proces, ktorý prebieha za tepla (nahrievaním plameňom). Rám je upnutý na stolici a po zmeraní uhlov a vzájomných vzdialeností sa nahrievaním "poškodených" častí a ťahaním vracia do pôvodného stavu. (Berte to ako laické vysvetlenie, nie ako technologický postup) Taktiež podozrivé sfarbenie materiálu niektorej časti rámu môže svedčiť o tom, že tento rám podobným procesom prešiel. Je to za predpokladu, že bol prehrievaný. Zväčša však tieto sfarbenia nenájdete, pretože sa to robí pri nižších teplotách, ale vždy zostanú stopy na povrchu v podobe akoby zvráskavenia, keď sa na to pozriete pod nejakým uhlom, alebo je to dokonca citeľné pri prechádzaní rukou (mám na mysli hliníkové rámy). Upriamte pozornosť vpredu na krčok rámu, kde je uchytená vidlica. Avšak aj tieto stopy sa dajú zakryť. Najhoršie sú na tom pri zisťovaní samozrejme striekané rámy farbou.

V prvom rade si pri obhliadke prejdite motocykel zpredu a zozadu. Pohľad upriamte na synchrónnosť podsedadlovej časti a zadného kolesa s kyvnou vidlicou. Nedajte sa zmýliť napríklad posunutým držiakom značky, alebo blatníka. To ešte nesvedčí o prehnutí rámu. Taktiež pohľad zpredu na vidlicu a riaditká. Toto je iba malá vizuálna kontrola pri ktorej určite neprídete na väčšinu závažných chýb, ale môžete si ušetriť čas pri obhliadke, ktorý by ste mohli tráviť pri inom motocykli, pokiaľ sú niektoré z týchto častí viditeľne posunuté, alebo krivé.

Pokiaľ ide o kapotovaný motocykel, trvajte na demontáži plastov ak je to možné na bokoch, prípadne aj na podsedadlovke. Pokiaľ majiteľ nemá čo skrývať, mal by Vám vyhovieť. Času pri predaji je predsa dostatok. Demontáž vo väčšine prípadov trvá len pár minút. Takto sa Vám odhalí takmer celý rám a máte možnosť prechádzať ho centimeter po centimetri.

Ak chcete byť dôslední, v niektorých prípadoch aby ste sa dostali na vnútornú stranu rámu v oblasti motora (tiež dôležité), je potrebné demontovať aj nádrž a obal vzduchového filtra, čo nie je na škodu, pretože zabijete dve muchy jednou ranou pri ich kontrole. Takáto demontáž už však vyžaduje nejaký čas. Ak sa k tomu odhodláte a majiteľ Vám vyjde v ústrety, pozrite si pri tejto príležitosti spodnú časť nádrže, či nebola opravovaná. Vyklepávanie je možné buď vsunutím predmetu cez hrdlo, alebo demontážou plaváka (čerpadla), alebo narezaním malej časti na spodku nádrže a následným zavarením. Ak bola nádrž rovnaná ťahaním pomocou CO2, neprídete na to týmto spôsobom.

Kontrolujte zvary na ráme. Ručný zvar sa od strojového líši nepresnosťou v jeho ťahaní. Urobiť podobný zvar je umením zvárača. Taktiež sfarbenie materiálu v okolí zvarov. Pokiaľ si nie ste istí, kontrolujte zvary súmerne po oboch stranách motocykla zrkadlovo. A samozrejme môžete objaviť zvar, ktorý na druhej strane nie je. Prečo? Odpoveď nejasná.

Stretol som sa s motocyklom, ktorý mal zváraný rám a zvar dokonca nebol očistený a v jeho okolí sa nachádzali tzv. otrusky, čo svedčilo o neočistení plochy pred zváraním. Majiteľ tvrdil, že o tom nevedel.

Vizuálnu kontrolu venujte aj uškám, alebo úchytom, na ktorých môže byť pripevnená podsedadlová časť, blok motora, alebo niečo iné.

Ak sa stretnete s motocyklom ktorý má leštený rám, nie vždy ide o pokus zahladiť stopy po vyrovnaní, poškrabaní pri páde, alebo po zváraní. Niektorí majitelia motocyklov v záujme zvýšenia atraktívnosti ich miláčikov trávia zimný čas touto namáhavou, ale zato plodnou činnosťou. Za minimálne podozrivé však môžete pokladať rám, ktorý nebol sériovo striekaný farbou, ale Vám ponúkaný motocykel ho zrazu má.

Kontrolujte aj vnútornú stranu rámu. Špecialitou pri vyrovnávaní je aj navŕtanie malej dierky z vnútornej strany a následne vyklepávanie malou tyčkou. Takto sa to na vonkajšej strane nemusí prejaviť vôbec a dierka sa na vnútornej strane opäť zavarí.

Takýchto spôsobov opravy, rovnania a zahladenia procesu pred očami kupujúceho je nepochybne viac.

Mohli by ste namietať, že ide o brutálnu kontrolu pri kúpe motocykla, alebo kto už by sa tým len zaoberal. Ale nezabúdajte na jeden podstatný fakt a to, že takáto "už opravovaná" časť motocykla je na tom s pevnosťou materiálu v tomto mieste horšie, pretože pri nehode a následnej oprave ťahaním, alebo zváraním bola poškodená štruktúra pôvodného materiálu, čiže bola oslabená. A ako som spomínal na začiatku článku, vo väčšine prípadov je nosnou časťou práve rám motocykla.

Niekto si kupuje motocykel na turistickú jazdu, niekto na blbnutie v podobe dvíhania či už predného, alebo zadného kolesa a niekto s ním dokonca aj skáče. A práve pri takomto druhu atrakcie Vám môže byť prasknutie, alebo odlomenie oslabenej časti rámu, alebo z rámu osudným.

K takýmto opatreniam samozrejme pristupujte iba vtedy, pokiaľ máte vážny záujem o ten motocykel a chcete si byť naozaj istí, že nekupujete mačku vo vreci. Všetko samozrejme závisí od Vami investovaných prostriedkov na kúpu a ročník, od ktorého predpokladáte, že by mal byť v poriadku. V mojom poslednom prípade pri kúpe sme motocykel prechádzali štyria a trvalo nám to päť hodín aj s opätovnou montážou. Čím viac očí, tým viac závad (samozrejme obrazne). Majiteľ bol ústretový, čo svedčilo o tom, že predo mnou nič nechcel zatajiť.

Článok je písaný vo všeobecnosti a nevylučujem, že sa v niektorých prípadoch môže líšiť aj od skutočnosti v závislosti od druhu motocykla. Akékoľvek názory, rady, alebo pripomienky uvítam v diskusii, kde sa určite dozvieme viac z Vašich skúseností.

2 komentáre

2 Comments

  1. kawamiro

    26. novembra 2004 at 17:03

    Tak tomu sa hovori naozaj vycerpavajuca kontrola ramu. Musim povedat ze na slovensku je dost buranych motocyklov. Povecsine si majitenia nedavaju taku namahu nieco zakryvat alebo opravovat. Takze ked tam nieco najdem vecsinou je to hned jasne. Ale urcite sa najdu aj spekulanti ktori vas budu presviecat ze nieje burana, niekedy ani povodny majitel nevie co vlastni.

  2. eXeBaT

    26. novembra 2004 at 17:15

    ALL

    Rád by som k tomuto článku pripojil ilustračné fotografie. Nemáte niekto nejaké? Dík.

    Ďalší článok bude o najdiskutabilnejšej téme „Stav tachometra“.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri