V kategórii cruiserov sme si už zvykli, že čas tu ubieha akosi pomalšie a najnovšie výdobytky techniky sa sem dostávajú len veľmi pozvoľne a väčšinou sú aj tak zamaskované nejakým klasickým doplnkom. Toto konštatovanie platí nielen pre kategóriu veľkoobjemových klasikov, ale držia sa ho aj malé kubatúry, ktoré v posledných rokoch ovládli ázijskí výrobcovia. Technický pokrok však neobchádza ani túto kategóriu a ako sme sa mohli presvedčiť na inovovanej verzii modelu Keeway Cruiser 250 EFI vybavenej elektronickým vstrekovaním paliva, tak jednoznačne tomuto klasikovi prospel.
Cruiser je v ponuke výrobcu už pár rokov a svojím spôsobom je to vrcholný model, ktorý Keeway medzi motorkami má. Nikdy však nemal ambície ohrozovať veľkoobjemovú konkurenciu, skôr dokáže osloviť začiatočníkov, poprípade útlejšie postavy a často v sedle Cruisera vidíte aj ženy, ktorým rozmery a hmotnosť Cruisera plne vyhovujú.
Nová technika v klasickom šate V prípade produkcie značky Keeway sa nikdy nedalo hovoriť o postupnej inovácii a modernizačný cyklus sa vždy niesol viac-menej nahradením pôvodného modelu úplnou novinkou. V prípade modelu Cruiser však táto filozofia neplatí a drobné inovácie prebiehajú postupne, čo určite nie je na škodu. Na prvý pohľad tak máte pred sebou rovnaký model, no opak je pravdou a Cruiser sa posunul o kus vpred. Za zmenou k lepšiemu stojí hlavne nový elektronický systém vstrekovania paliva, ktorý nielenže motoru pomáha spĺňať emisné normy, ale dokonale vyhladil priebeh výkonovej krivky a vyriešil aj menší neduh karburátorovej verzie, kde sa občas stalo, že palivová pumpa vo vysokých otáčkach nestačila dodať dostatok paliva do karburátora a motor na zlomok sekundy stratil výkon. Elektronické vstrekovanie tento problém úplne rieši. Osvedčený vzduchom chladený dvojvalec teraz produkuje takmer 19 k ľahko dávkovateľného výkonu. Tento výkon sa na zadné koleso dostáva pomocou 5-stupňovej prevodovky a reťaze. Systém radenia je podobný ako na veľkoobjemových klasických cruiseroch a rozdvojená páčka radenia vám dovoľuje radiť jednotlivé prevodové stupne pomocou špičky aj päty. Motor je uložený v jednoduchom kolískovom ráme. Motorka aj vzhľadom na zdvihový objem motora ponúka celkom slušný rázvor kolies (1 530 mm) a určite tak nemáte pocit malej motorky.
Keď menej je viac Dizajn cruiserov ázijského pôvodu je vďačnou témou na rozoberanie a má svojich odporcov, ale aj priaznivcov. Snaha opticky zväčšiť rozmery motorky býva najmä u malých kubatúr občas prehnaná a zbytočná, no je to vecou názoru. Dobrou správou je, že testovaný Keeway Cruiser v tomto nepredstavuje žiaden extrém a jednotlivé doplnky väčšinou vhodne zapadajú do celkového dizajnu. Aj tu síce nájdete detaily, ktoré by ste možno radi oželeli, no ako celok pôsobí Cruiser dobre a dokáže vás presvedčiť, že máte pod sebou kus motorky bez toho, aby to bolo prehnané. Nijako rušivo napríklad nepôsobia plné disky kolies ani široké kolesá, práve naopak ku klasickému cruiseru sa celkom hodia.
Pohoda v sedle Keeway Cruiser je motorka, ktorá je už na prvý dotyk pohodová a najmä ak sa radíte do kategórie začínajúcich, tak aj príjemná. Posed v nízkom sedle nie je typicky cruiserovský s dopredu vystretými nohami, skôr je to niečo medzi cruiserom a naháčom. V tomto prípade určite plus a najmä pri rozbehu a zastavovaní ponúka vítaný pocit istoty. Široké riadidlá príjemne padnú do ruky a ovládače svetiel a smeroviek sú dokonca kópiou toho, čo nájdete na H-D. Stúpačky sú nahradené pohodlnými plošinami aké poznáme u veľkoobjemovej konkurencie. Skrinka zapaľovania sa nachádza na boku pod nádržou, jednoducho snahu o maximálnu autenticitu Cruiseru nemôžeme uprieť. Dvojvalec sa okamžite preberie k životu a prekvapí hlbokým „véčkovým“ zvukom za aký by sa nemusel hanbiť ani motor s minimálne dvojnásobným objemom. Dostať motorku do pohybu nevyžaduje veľa námahy, motor sa plynule rozbehne už od nízkych otáčok a pomôže vám v tom aj relatívne krátky prvý prevodový stupeň vďaka čomu motor ide ochotne do otáčok. Elektronické vstrekovanie ponúka okamžitú reakciu na plyn a rovnomerný nárast výkonovej krivky. Maximum výkonu sa nachádza relatívne vysoko (+9 000 ot.), no k plynulej jazde nie je potrebné naháňať maximálne otáčky a motor sa najlepšie cítil niekde v rozsahu 5 – 7 500 ot., kde dokázal byť celkom pružný. Cestovná rýchlosť sa vtedy pohybovala v rozsahu 90 – 110 km/h a na rýchle obiehanie stačilo podradiť o jeden stupeň nižšie a nechať sa potiahnuť výkonom. Motor samozrejme, dokáže aj viac, no nemôžete očakávať veľké športové výkony a je to hlavne o pohodovom vození. Najviac v okolí maximálnych otáčok sa prejavili jemné vibrácie prichádzajúce od motora, nie je to však nič dramatické, skôr také jemné chvenie v stúpačkách. Radenie fungovalo bez väčších problémov, akurát v tomto prípade mi dvojitá páčka radenia prišla zbytočná a na 250-tke, kde radíte oveľa častejšie ako na veľkoobjemovom „véčku“ je obyčajná radiaca páka praktickejším riešením. Podvozok v tomto prípade úspešne sekunduje motoru a ponúka vcelku ľahké ovládanie, opäť vec, ktorú ocenia jazdci s menšími skúsenosťami. Svojím mäkším nastavením sa statočne vyrovnával s nerovnosťami na ceste, stačilo len udržiavať uvoľnené tempo a vychutnávať si jazdu. S narastajúcou rýchlosťou sa samozrejme približovali limity podvozku a športovec to určite nie je, no pri bežnej jazde vás príjemne prekvapí. Brzdy fungovali spoľahlivo, predná brzda síce vyžaduje pevnejšie stlačenie, no na bezpečné spomalenie to určite postačuje.
Verdikt Keeway Cruiser 250 EFI sa radí do kategórie motocyklov, ktoré chcú byť nielen vstupenkou do sveta cruiserov, ale veľkých motoriek vo všeobecnosti a treba dodať, že určite nie najhoršou. Prednosťou je v tomto prípade malé „véčko“, ktoré vďaka elektronickému vstrekovaniu ponúka plynulý a ľahko dávkovateľný výkon. V kombinácii s komfortným podvozkom si tak aj začiatočníci môžu užiť niečo z jazdných vlastnosti veľkých cruiserov. Drobné chybičky sa samozrejme nájdu, no ide skôr o estetické vady, ktoré aj vzhľadom na cenu pod 3 000 Eur radi oželiete.
Keeway Cruiser 250 EFI
Cena: 2 999 Eur
Motor: 248 ccm, OHC, 4 ventily, V2
Výkon: 18,5 k pri 9 450 ot./min.
Krút. moment: 14 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová , reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 300 x 762 x 1 145 mm
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 150 kg (suchá)
Rázvor: 1 530 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 110/90-16, vzadu: 130/90-16
Motocykel na test zapožičal: GVP Moto s.r.o., Komárno
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011
Janka
Keď menej je viac – Test Keeway Cruiser 250 EFI
Keeway Cruiser 250 EFI prichádza z významnou inováciou v podobe elektronického systému vstrekovania paliva
Kotúčová brzda vpredu vyžaduje pevnejšie stlačenie, no bez väčších problémov dokáže Cruiser spomaliť
Z výfukov vychádza zvuková kulisa za akú by sa nemusel hanbiť ani veľkoobjemový cruiser