Aj napriek tomu, že pojem cestovné enduro sa dnes lepí na kdejaký model, tak Versys sa celkovo vymyká priemeru. V žiadnom prípade to nie je výtka a aj napriek tomu, že do veľkého terénu sa s Versysom nikto nebude púšťať, tak motocykel vynahradí túto drobnosť na schopnosti pohodlne likvidovať kilometre, alebo športovať na okreskách. Ak sa v spojitosti s tou motorkou aj nejaká výtka objavila, tak to bolo väčšinou v spojitosti s dizajnom, ktorý možno neoslovil každého. Pre rok 2015 je toto konštatovanie minulosťou a výrazne inovovaný Versys prichádza s novým dizajnom, ktorý osloví oveľa širší okruh jazdcov.
Štvorvalec v cestovnom endure Priamo zhurta a bez okolkov začnem motorom a hneď prvá vec nás donúti trochu sa zamyslieť. Litrový Versys je poháňaný radovým kvapalinou chladeným štvortaktným štvorvalcom o objeme 1 043 ccm. A teraz tá podstatná vec – radový štvorvalec. Schválne koľko radových štvorvalcov vás v konkurencii napadne? Až na BMW S 1000 XR asi ani jeden, pretože všetky ostatné motocykle (spadajúce do kategórie veľkého cestovného endura) majú iné usporiadanie motora. Máme tam päť krát V-Twin, boxer, radový dvojvalec, dva krát radový trojvalec a jeden véčkový štvorvalec. Kawasaki teda vyčnieva. Pohonná jednotka pochádza z modelu Z1000, prešla však samozrejme ladením. Predsa len cieľom cestovného endura je najmä cestovať (i keď v tomto prípade celkom športovo). Záber otáčok bol posunutý do nízkej a strednej úrovne. Srdce športovca podtrhuje rozvod DOHC ovládajúci 16 ventilov. Výkon vrcholí na slušných 120 k (88,2 kW) už pri 9 000 ot./min. a krútiaci moment dosahuje maximum 102 Nm pri 7 500 ot./min. Výkon motora sa na zadné koleso prenáša cez šesť stupňovú prevodovku a sekundárny prevod reťazou. Zaujímavosťou a príjemným doplnkom je určite antihoppingová spojka, ktorá zabráni zablokovaniu zadného kolesa pri prudkom podraďovaní. Športovo ladení jazdci sa určite majú na čo tešiť. Keďže už som načal tému hi-tech vymožeností, tak veľký Versys je vybavený systémom kontroly trakcie KTRC (Kawasaki TRaction Control). Máme teda k dispozícii nastavenie ma klasickú jazdu, športovú a mode 3 zameraný na jazdu pri zhoršených podmienkach.
Dizajn s nádychom športovca Jedna z najväčších zmien na rok 2015 je zrejmá na prvý pohľad. Versys sa zbavil futuristického samostatného svetla (nech hovorí kto chce čo chce, na 600-vke je to super na litry mi to nesedelo) a maska sa posunula dvomi svetlami do športového Ninja sveta. Nad novou maskou je manuálne nastaviteľný štít (dá sa nastaviť bez použitia nástrojov v rozmedzí od 30 do 75 mm – slušné). Športový štýl zvýrazňujú 17 palcové kolesá. Vpredu je koleso uchytené do vidlice s priemerom nosníkov 43 mm. Kombinácia „menších“ kolies a zdvihov pruženia 150 mm nám síce dáva bike, ktorý sa nebude preháňať po nespevnenom povrchu, na druhú stranu určite dopraje veľa zábavy na kľukatých okreskách, alebo cestách s horším povrchom.
Výborne pripravený cestovateľ Dvojitý chrbticový hliníkový rám je vybavený silentblokmi umiestnenými v hornej časti motora, čím sa redukujú vibrácie. Riadidlá sú dostatočne široké, posed vzpriamený a nádrž dostala zväčšený objem na 21 litrov. Jazdec sa teda nemusí obávať cestovania na dlhšie vzdialenosti. ABS v základnej výbave je pre túto triedu samozrejmosťou a v rámci určenia motocykla hádam aj nutnosťou. Na spomalenie tohto 250 kg ťažkého a 2 240 mm dlhého stroja slúži dvojica 310 mm kotúčov so štyrmi piestikmi vpredu a jeden 250 mm kotúč vzadu. Výška sedadla pripraveného na prekonanie dlhých vzdialenosti je 840 mm. V rámci cestovania je potrebné prepraviť batožinu a Kawasaki si dala záležať, aby tento motocykel ponúkol maximálnu výbavu v tomto smere. Versys má veľmi úhľadne zapracované držiaky bočných kufrov a topcase má objem 47 litrov. Mimochodom kufre sa dodávajú vo farbe motocykla, čo pôsobí veľmi úhľadne. S vetrom pomáhajú chrániče rúk. Je možné dokúpiť hmlovky a pre náročných aj gelové sedadlo, dymové plexi, 12V zásuvku, vyhrievané rukoväte atď. Určite poteší hlavný stojan, keďže prevod reťazou si vyžaduje pravidelnú údržbu.
Kawasaki Versys 1000 Cena: 11 495 Eur Motor: 1 043 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4 Výkon: 120 k pri 9 000 ot./min. Krút. moment: 102 Nm pri 7 500 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 2 240 x 895 x 1 400 mm Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov Hmotnosť: 250 kg (prevádzková) Rázvor: 1 520 mm Výška sedla: 840 mm Objem pal. nádrže: 21 l Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2015. Text: Jozef Jambor, foto: Kawasaki
Kawasaki Versys 1000 – Album k článku, Motomagazín 4/2015