Produkcia značky SYM dnes zahŕňa naozaj široký okruh
modelov rôznych kubatúr a kategórií. Jedným z najnovších prírastkov
v tejto širokej ponuke je pohodlný mestský maxiskúter Joymax Z, ktorý sa
na pár dní stal našim spoločníkom a zároveň nám poriadne spríjemnil jarné kilometre vo vrtkavom májovom
počasí.
Mix dynamiky a praktického komfortu
Joymax Z je novinkou
na rok 2019 a rozširuje bohatú ponuku výrobcu v segmente mestských
maxiskútrov o výrazne športovo ladený model. Minimálne v oblasti
dizajnu platí tento popis skoro doslovne. Štíhle línie dizajnu dopĺňajú ostré
krivky predných a bočných častí skútra. Výsledkom je na prvý pohľad moderný
a atraktívny športovec. Na druhej strane si zachoval rozmerové parametre
mestského maxiskútra a nájdete tu dostatok komfortu nielen na každodenné
presuny ale aj dlhšie výlety. Tento komfort najlepšie vystihuje veľké sedlo
s hlbokým vykrojením v strednej časti a vytvára prirodzenú
bedrovú opierku pre jazdca.
Obratný podvozok
Základom je kompaktný, no
zároveň dostatočne tuhý oceľový rám. Dvojica zadných tlmičov spolu
plnohodnotnou zadnou kyvnou vidlicou okrem komfortu dodávajú zadným častiam aj
potrebnú tuhosť a stabilitu pri agresívnejšom tempe. Pruženie potom dopĺňa
tradičná teleskopická vidlica vpredu. Kotúčové brzdy na oboch kolesách sú na 300-vke
vybavené systémom ABS a odvádzajú výbornú prácu. Najlepším dôkazom športovej
orientácie tohto modelu je však ostrejší uhol sklonu prednej vidlice, ktorý je v porovnaní
s predchádzajúcou generáciou modelu Joymax zmenený na hodnotu 37 stupňov.
Motor na max
Moderný kvapalinou
chladený jednovalec vybavený štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom SOHC
je nielen príjemným prekvapením ale aj ďalším veľkým plusovým bodom pre Joymax
Z. Pri objeme 278 ccm dosahuje veľmi slušný maximálny výkon 27 k pri
8 000 ot./min. Tento motor ukrýva najmodernejšie technológie
a napríklad vnútorný plášť valca je pokrytý špeciálnou keramickou vrstvou
SiC, ktorá pomáha znižovať trenie vo vnútri valca, je vysoko odolná voči
opotrebovaniu a zvyšuje životnosť motora.
Nenápadný zato praktický športovec
Napriek nepochybne
dynamickým líniám dizajnu nepôsobí Joymax Z príliš vyzývavo
a v porovnaní s konkurenciou rovnakého zamerania možno aj trochu
nenápadne. No je to len prvý dojem a tento skúter ukrýva kopec detailov,
ktoré patria do prémiového segmentu. Pohodlné sedlo som už spomínal, no
a podsedlový priestor je riešený naozaj veľkoryso. Bez problémov sem vojde
dvojica prilieb typu Jet. Vo vyklopenom stave je sedlo podoprené plynovým
ramenom a podsedlový priestor je osvetlený. V jednej z dvojice
úložných skriniek pod riadidlami nájdete USB koncovku vhodnú na nabíjanie
mobilných zariadení. Čelný plexištít je výškovo nastaviteľný, ovládanie síce
mechanické, no samotné nastavenie je rýchle. Prístrojovka s dvojicou analógových
ukazovateľov a centrálne uloženým digitálnym displejom nepôsobí nijak
komplikovane a ponúka všetko potrebné.
Medzimestký rýchlik
Stačilo pár minút
v sedle a Joymax Z sa okamžite prejavil. To čo postrehnete
okamžite je motor, respektíve jeho chuť dostať vás rýchlo do pohybu. Na svoj
zdvihový objem akceleruje naozaj svižne. Zachováva si pritom kultivovaný prejav
a rovnako dobre sa cíti pri ležérnom presune mestom, ako aj rýchlym diaľničným
šprintom. Diaľnicu spomínam zámerne, pretože pohybovať sa konštantnou
rýchlosťou +130 km/h
a mať ešte stále malú rezervu na obiehanie nepredstavuje pre Joymax
Z žiaden neriešiteľný problém. Akčný rádius tohto skútra je tak razom
citeľne väčší ako som si pôvodne predstavoval. Dokonca ani vo dvojici nemal problémy
udržiavať vyššiu rýchlosť. Dobrou správou je, že podvozok si s týmto
výkonom a rýchlosťou poradí, takže si môžete užívať rýchle prejazdy
zákrutami, agresívne brzdenie a rýchlu akceleráciu, inými slovami svižnú
športovú jazdu. Samozrejme, nechýba pritom komfort a praktickosť typického
mestského maxiskútra. No a to najlepšie na záver predstavuje cena, kde Joymax
Z s motorom o objeme 278 ccm je aj napriek svojim výborným
parametrom a kvalitnému spracovaniu stále takmer o 1 000 Eur lacnejší
ako jeho najbližšia konkurencia.
SYM Joymax Z
Cena: 3 990 Eur
Motor: 278 ccm, 4 ventily, SOHC, jednovalec
Výkon: 27 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 27,3 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rám:
jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (DxŠxV): 2 190 x 760 x 1 450 mm
Hmotnosť: 184 kg
(prevádzková)
Rázvor: 1 546 mm
Výška sedla: 747 mm
Objem pal. nádrže: 12
l
Pneu: vpredu: 120/70-14, vzadu: 140/60-13
Skúter na test zapožičal:
Moped-Slovakia, Kolárovo
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
7-8/2019