Motoporadňa

MOTOSERVIS (7) – Výmena oleja v prednej vidlici

Publikovaný

on

Skôr než pristúpime k výmene samotnej, povieme si niekoľko slov na úvod. K rýchlemu a bezpečnému pohybu motocykla po ceste alebo závodnej dráhe musí byť splnený predpoklad dobre absorbovať nerovnosti povrchu. Táto úloha je rozdelená medzi prednú vidlicu a zadnú tlmiacu jednotku (prípadne dve). V súčasnosti existuje niekoľko konštrukčných riešení, ako prednej vidlice, tak zadnej tlmiacej jednotky a uloženia zadného kolesa. O konštrukčnom riešení odpruženia motocykla rozhoduje predovšetkým typ motocykla. Prevažná väčšina dnešných športových motocyklov má vpredu obrátenú vidlicu označenú ako ?upside down? a vzadu centrálnu pružiacu jednotku s dvojramennou kyvkou. Niektoré motocykle majú vzadu jednoramennú kyvku, toto riešenie používa prevažne Ducati. Pre bežný motocykel je úplne dostačujúca vpredu klasická teleskopická vidlica a vzadu dve pružiny s tlmičmi uloženými po stranách. Samozrejme sa objavili aj iné riešenia zavesenia predného kolesa. Značka Bimota začiatkom 90-tych rokov prišla s jednoramennou prednou kyvnou. S podobným riešením sa objavil aj motocykel od Yamahy-model GTS. Samozrejme od tejto konštrukcie sa upustilo. So zaujímavým konštrukčným riešením prednej vidlice nazývaným Telever prišla značka BMW. Toľko málo na úvod a teraz pristúpme k výmene samotnej.

O pruženie a tlmenie sa v prednej vidlici starajú pružiny a tlmiaci olej. Pre zachovanie dobrých jazdných vlastností motocyklov je nutné pravidelne meniť tento olej podobne, ako olej motorový. Výmena by mala byť prevádzaná pravidelne každé dva roky. Interval výmeny platí ako pre klasickú teleskopickú vidlicu tak aj pre vidlicu typu up-side-down. Samozrejme hovoríme o motocykloch používaných v bežných podmienkach. Ak pracuje vidlica v extrémnych podmienkach napr. pri častej jazde v náročnom teréne, je interval výmeny kratší a individuálny. Olej časom starne, stráca svoje vlastnosti a motocykel sa stáva nepokojným zvlášť vo vyšších rýchlostiach.

Aký olej použiť pri výmene?

Výber oleja záleží predovšetkým na type motocykla a v akých podmienkach s motocyklom jazdíte. Oleje sú rozdelené do niekoľkých skupín označených 2.5-20W/podľa viskozity/. Čím je číselné označenie vyššie, tým je olej hustejší a tlmiaci účinok je tvrdší. V bežných cestných podmienkach je úplne dostačujúci tlmiaci olej s označením 10W pre klasické vidlice a pre vidlice up side down najčastejšie s označením 5W. Ak si nie ste istý aký tlmiaci olej použiť pre váš motocykel, je vždy lepšie sa poradiť v odbornom servise. Zo značiek môžete použiť napr. Motul alebo Castrol.

A ako postupovať pri výmene samotnej?

Výmena je možná dvoma spôsobmi, ktoré sú závislé na konštrukcii prednej vidlice. U starších motocyklov je v spodnej časti výpustná skrutka nachádzajúca sa na vonkajšej strane klzáku. Tu pozor aby ste nepovolili skrutku držiacu tlmič. Tento spôsob má výhodu v tom, že nie je treba vybrať samotné vidlice z riadenia.

Novšie motocykle väčšinou nemajú výpustnú skrutku a je nutné demontovať trubky vidlice. V nasledujúcich pár riadkoch si priblížime tento spôsob výmeny:

/Na priložených fotografiách-Honda VTR 1000F/

1. Najskôr musíme motocykel zdvihnúť, aby sme boli schopní demontovať predné koleso a blatník. Spôsobov je niekoľko. Jeden z možných je vyobrazený na obr. 1

2. Po dostatočnom zdvihnutí a zaistení motocykla je nutné povoliť /nie vyskrutkovať/ matice zaisťujúce pružiny ? viď obr. 2

3. Demontujeme riadítka, je dobré si prikryť nádrž, prípadne aj bočné kapoty, aby ste ich nepodreli. Ďalej je nutné povoliť trubky prednej vidlice v horných a spodných okuliaroch. Označte si pôvodnú pozíciu výšky v akej sa trubky nachádzajú voči horným okuliarom obr.3.

4. Opatrne vytiahnite každú vidlicu zvlášť – obr.4. Tu sa vrátim k bodu 1. musíte mať motocykel dostatočne zdvihnutý, aby ste ich mohli vytiahnuť.

5. Vyskrutkujte povolené matice a otočte trubku, aby bolo možné vyliať starý tlmiaci olej ? obr.5. Pre dokonalé vyprázdnenie je nutné niekoľkokrát trubku stlačiť v obrátenej polohe ?vypumpovať? ? obr. 6. Ak je pôvodný olej veľmi znečistený je dobré použiť preplachovaný olej. Pozorne si prehliadnite pôvodnú náplň. Ak obsahuje kovové čiastočky je dobré venovať pozornosť vodiacim puzdrám ? obr. 7. Ich klzká plocha bude s najväčšou pravdepodobnosťou poškodená a je nutná ich výmena. Samozrejme výmenu týchto vodiacich puzdier prenechajte odbornému servisu.

6. Nalejte do trubky predpísané množstvo oleja ? obr.8. Je nutné, aby ste do tlmiča naliali presné množstvo oleja, inak dôjde k poškodeniu gufer. Po naliatí oleja do vidlice ho napumpujte do tlmiča niekoľko násobným stlačením vidlice v prirodzenej polohe. Ďalej zaskrutkujte matice a ich konečné dotiahnutie preveďte momentovým kľúčom silou 15Nm  až po dokončení celej montáže.

7. Nastavte predpätie pružiny a tvrdosť tlmiča do strednej polohy. Ak budete nespokojní s odpružením je ďalšie nastavenie individuálne.

Zdanlivo ide o technicky nenáročnú výmenu, ale pokiaľ máte pochybnosti radšej nechajte tento servisný úkon odbornému servisu, vzhľadom k tomu, že ide o finančne i časove nenáročný úkon. Tento článok vznikol príspevkom RF-MOTOSERVISU a o jeho aktivitách sa môžete informovať na www.rf-motoservis.cz

Roman Dokoupil

Výmena oleja v prednej vidlici

14 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version