Priznávam, kondične som na tom dosť biedne a v teréne sa ocitám oveľa sporadickejšie
ako by som si to predstavoval. Asi to poznáte zamestnanie, rodina a to čo bolo
kedysi samozrejmosťou sa stáva luxusom, ktorý si doprajete menej a menej. Neberte
to ako sťažnosť, nakoniec čo sa človek na motorke naučil tak ľahko nezabudne,
no bez kondičky a pravidelného jazdenia to nie je ono. Inak povedané eufória
a totálne nasadenie počas prvých dvoch – troch okruhov rýchlo vystrieda vyčerpanie
a vymýšľanie výhovoriek prečo som tak rýchlo spomalil – jednoducho ?hobík? proti
svojej vôli. Pred nedávnom som mal vďaka p. Kubovi a jeho firme OKR z Nány (Štúrovo),
ktorá sa okrem iného zaoberá predajom motocyklov Kawasaki a KTM zaujímavú možnosť
vyskúšať si trojicu motocyklov a nájsť si optimálny motocykel pre moje hobby
jazdenie.
Čakala na mňa skutočne
vyberaná spoločnosť, posúďte sami: minuloročná novinka Kawasaki KX250F model
2004, jedno z najlepších endúr na trhu KTM EXC450 model 2004 a motokrosové kladivo
KTM SX450 model 2004.
Kawasaki KX250F – štvortaktné 250-ky sú asi posledným klincom do rakve dvojtaktov.
Nemysliteľná predstava malého a výkonného štvortaktu porážajúcom hyperaktívne
125-ky sa stala realitou. Pre dvojtakty hovorí snáď len oveľa priaznivejšia
cena, no záujem výrobcov a trhu je už pomaly ale isto na strane štvortaktov.
Kawasaki vstupuje na tento trh ako jeden z vôbec posledných výrobcov. Výsledkom
spoločného vývoja s firmou Suzuki je dvojica identických 250-tok (až na farebné
vyhotovenie), ktoré kompletizujú ponuku japonskej štvorky v tejto triede. Na
tento model sa však oplatilo čakať a spolu so Suzuki riadne zamiešali kartami
v tejto kategórii. Vývoj si podelili obe firmy pekne ?bratsky? a Suzuki sa venovala
hlavne pohonnej jednotke a Kawasaki podvozku. Výkon kvapalinou chladenej 250-tky
kulminuje na veľmi zaujímavej hodnote 43 k pri 11000 ot./min. Štvorica titanových
ventilov je ovládaná pomocou rozvodu DOHC. Mimochodom exotickým materiálom ako
spomínaný titán sa výrobca nevyhýbal skôr naopak, horčíkovú zliatinu nájdete
na kryte hlavy, spojky alebo zapaľovania. Elektronika má nemalý podiel na chode
pohonnej jednotky a senzor polohy škrtiacej klapky (TPS) v spolupráci s digitálnym
zapaľovaním upravuje voľnobežné otáčky podľa toho, či práve brzdíte alebo akcelerujete.
Motor je mimoriadne kompaktný a má skutočne bližšie skôr ku 125-ke. Podobne
aj rám a podvozok vychádza priamo zo 125-ky a výsledkom je motocykel, ktorý
presne zapadá do triedy obratných a hyperaktívnych 125-tiek. Najväčšou novinkou
na podvozku je posledná generácia pákového systému odpruženia zadného kolesa
Uni-trak, ktorá má pákový mechanizmus spolu s čapom uchytený na kyvnej vidlici
namiesto rámu. Vďaka tomu sa záťaž vznikajúca na pružine neprenáša na rám, ale
na kyvnú vidlicu a nevplýva na jazdné vlastnosti.
KTM 450 EXC Racing
Rakúsky
výrobca rýchlo pochopil rastúci vplyv štvortaktov a vlastne ako prvý ponúkol
v roku 2000 alternatívu k famóznej Yamahe YZ400F. Čas však postúpil a s ním
narástla aj konkurencia. KTM však nespala a stále je považovaná za špičku a
najmä medzi súťažnými endurami sú KTM-ky považované za štandard. Na prvý pohľad
konštrukčne jednoduchšia pohonná jednotka KTM-ky je pochopiteľne robustnejšia.
Štvorica titanových ventilov je ovládaná rozvodom SOHC. Výrobca síce neuvádza
maximálny výkon, no prekračuje hranicu 50 koní, čo je pre bežného smrteľníka
viac ako dosť. Elektronika opäť hrá dôležitú rolu pri riadení chodu pohonnej
jednotky a karburátor Keihin úzko spolupracuje so zapaľovaním Kokusan. Hydraulicky
ovládaná spojka a elektroštartér určite potešia, a patria medzi plusy, ktoré
na ?japoncoch? len tak nenájdete. Rám a podvozok sú svojimi rozmermi prakticky
identické s dvojtaktnou 250-kou, výsledkom je mimoriadne ovládateľný a pritom
výkonný motocykel. Špecialitou značky KTM je postranne uložený tlmíč pruženia,
systém s názvom PDS je napriamo uchytený o kyvnú vidlicu bez použitia pákového
prevodu. Celé to funguje veľmi dobre, no ak sa vám nepozdáva sériové nastavenie,
tak to radšej odvezte odborníkom, pretože nie je ľahké ho správane nastaviť.
KTM 450 SX
Motokrosový špeciál
určený pre prestížnu triedu MX1 (250 2-takt a 450 4-takt). V tejto kategórii
už štvortakty jednoznačne vládnu a KTM patrí medzi špičku. Rýchle, výkonné a
ľahko ovládateľné motocykle sú viac ako vyrovnanou konkurenciou 2-taktom. Konštrukčne
je prakticky identický s enduro verziou EXC, no zdanie klame. Motor je úplne
inak nastavený, nové pružiny ventilov zaručujú motoru rýchlejší nárast otáčok
pri otočení plynovou rukoväťou, výkon je ešte o niečo vyšší, blízko hranice
60 koní, prevodovka je len 4-stupňová a chýba aj luxus v podobe elektroštartéra.
Konštrukcia podvozku je rovnaká ako na endure, no jeho nastavenie je podstatne
tuhšie.
Plný kotol, pár kôl a potom…
Na trati v Náne
ma teda čakala veľmi príjemná spoločnosť a myslím, že veľmi dobre zvolená. Vzhľadom
na postupný ústup dvojtaktov, predstavuje trojica testovaných motocyklov priam
ideálne porovnanie, stačilo presadnúť z jednej na druhú, aby mal človek jasno.
Ako prvú vyberám súťažnú KTM 450 EXC Racing, papierovo ideálna voľba, dostatok
výkonu, ktorý plynulo narastá, pohodlne nastavený podvozok. V podstate tento
motocykel zodpovedal papierovým predpokladom a už prvé posadenie pôsobilo ukľudňujúco,
pruženie reagovalo na posadenie príjemným ponorením, magický gombík elektroštartéra
na riadidlách bol perfektný, mimochodom v tejto kategórii jasný víťaz, žiadny
mechanický systém mu nemôže konkurovať. Jediná
výčitka ide na vrub umiestnenia tlačidiel sýtiča a horúceho štartu, ktoré boli
doslova utopené v malom otvore na boku plastovej nádrže. Komplikovaná manipulácia
vyžadovala zosadnutie z motocykla. Na trati sa tento motocykel správal najpriateľskejšie
a ?vysal? zo mňa najmenej energie, plynulý nárast výkonu nevytrhával riadidlá
z rúk a radenie vzhľadom na široký okruh využiteľných otáčok nebolo témou dňa.
Na pokyny jazdca reaguje ochotne a v zákrutách drží stopu. Pri rýchlom prejazde
nerovnosťami sa ani nepohne. Brzdy nemajú taký ostrý nábeh ako dva motokrosové
špeciály, no pri pevnejšom stlačení rýchlo reagujú. Vo vzduchu neutrálna pri
nájazde treba podržať dlhšie plyn inak má tendenciu ísť ?nosom prudko dolu?.
Pruženie je logicky nastavené na jazdu v lese a ťažší alebo rýchlejší jedinci
budú prekvapení ako ľahko idú oba konce nadoraz. Nepríjemné a tvrdé dopady trochu
pokazili celkový dojem ideálneho ?hobby? stroja. Inak pohoda, motocykel sa vám
rád prispôsobí a nenúti vás neustále siahať na dno vašich síl, na druhej strane
postupne opadá vaše tempo, pretože podľahnete pohode a vyhýbate sa agresívnejšej
jazde. Ako druhý motocykel
ma čakal motokrosový špeciál KTM 450 SX. Po prvom šoku z jazdy rozmýšľam, či
je to skutočne ?len? 450-tka pretože enduro sa takto drzo nesprávalo. Relatívnu
pohodu vystriedala tvrdá práca. Mechanické štartovanie vyžadovalo najväčšiu
námahu spomedzi testovanej trojice, motocykel síce vždy chytil na 2-3 nakopnutia,
no Kawasaki to nebola a stlačenie gombíka už určite nie. Posed bol rovnaký ako
na endure, ale tvrdé pruženie sa tak neponáralo. Už po naštartovaní ma hlasné
hrmenie jednovalca ?prebudilo?, reakcia motora na pridanie je okamžitá takmer
ako na dvojtaktnej 250-tke, radím vyšší prevodový stupeň aby som zjemnil nárast
výkonu, ale sily je stále prebytok akurát zisťujem, že idem o dosť rýchlejšie.
Dá sa jazdiť rýchlym radením a využívať rýchlo rastúci výkon, alebo potiahnuť
otáčky do maxima a vystačíte s 2-3. prevodovými stupňami, tak alebo onak je
to rýchle. Prvá zákruta je spojená s prudkým brzdením, brzdy reagujú okamžite,
rýchly výjazd, tvrdý zadok ma nakopne a som v stupačkách. Vo vzduchu bez problémov,
podobne aj dopady zvláda s rezervou. Agresívna jazda je perfektná, odmenou je
vysoké tempo a dobrý pocit z vlastného výkonu. Má to však jeden háčik, bez kondičky
to dlho nejde. Stratu tempa a koncentrácie tento motocykel trestá, preto radšej
hľadám výhovorky prečo tak rýchlo zastavujem. Nakoniec
sadám na Kawasaki KX250F svojimi rozmermi určite najútlejšia a mám presne rovnaký
pocit akoby som sedel na 125-ke. V porovnaní s ?Kawou? boli obe KTM-ky o dosť
väčšie napriek svojím stále ešte kompaktným rozmerom. Ďalším prekvapením je
štartovanie. V tomto prípade by bol elektroštartér asi len zbytočnou záťažou.
Žiadne prípravy neboli potrebné, dve kopnutia do krátkej páky, ktorá išla veľmi
ľahko a malý štvortakt ožil. Dvojtakná 125-ka bola vždy mojím obľúbeným motocyklom.
Výkon tak akurát a ľahké ovládanie vyvažovali úzky okruh využiteľných otáčok
a potrebu neustáleho radenia. No a do toho idylického vzťahu naraz vtrhli štvortaktné
dvestopäťdesitky. Kawasaki sa rýchlo preberá k životu už od najnižších otáčok,
pravdaže nie s razanciou 450-tok, ale citeľne viac ako dvojtaktná 125-ka. Motor
naviac veľmi ochotne ide do otáčok a jeho výkon rýchlo narastá. V porovnaní
s dvojicou 450-tok dáte prevodovke zabrať oveľa viac, ale na druhej strane nie
tak veľa ako na 125-tke. Naviac Kawasaki si hlavne v pomalších výjazdoch vďaka
krútiacemu momentu dokáže poradiť aj s vyšším prevodovým stupňom, čo by ste
si na 125-tke dovoliť nemohli. Jazdne
vlastnosti tohto motocykla sú typicky superkrosové, do zákrut sa motocykel vrhá
s neuveriteľnou ľahkosťou a po presadnutí na KTM-ky som mal pocit, že sedím
na čopri s extra dlhou prednou vidlou. Jednoducho Kawasaki je stvorená na agresívny
štýl brzda-zákruta o 180 stupňov – plný plyn a opäť to isté. Malá Kawa však
zaplatila daň na rýchlych a rozbitých rovinkách, kde bola oveľa nervóznejšia,
ako KTM-ky. Naopak vo vzduchu absolútna hviezda, ktorá mi dávala najväčšiu istotu,
podobne aj pri dopadoch to bolo perfektné. Ostré brzdy sú podobné ako na motokrosovej
KTM a nepotrebujú zvlášť komentár. Tu je ešte ďalšia podobnosť s KTM-ou, Kawasaki
vyžaduje agresívny prístup jazdca s plným nasadením. Rozdiel je len v tom, že
dokážem krúžiť dlhšie a plynovú rukoväť točím naplno oveľa častejšie, pretože
výkonu je akurát a niekedy menej v skutočnosti znamená viac.
Záver
Testovalo sa výlučne na motokrosovej trati, čo určitým spôsobom zvýhodňovalo
motokrosové špeciály, ale ako som spomínal som ?hobíkom? proti svojej vôli,
takže všetko je otvorené. A víťaz? No musel som sa poradiť a nie je to tak jednoznačné.
Rozum mi radí, ber KTM EXC 450. Stále je to špičkové športové náradie, výkonu
má viac ako dosť, jeho priebeh je veľmi priateľský a elektroštartér je k nezaplateniu.
No a buďme realisti tá kondička sa tak rýchlo nezlepší a jazdiť budeš stále
len sporadicky, nakoniec si hobík tak čo ešte chceš.
Ego mi radí, ber KTM SX 450. Je to absolútna raketa, 60 koní predsa čosi znamená.
Čo tam po kondičke, vzdáš sa svojich nerestí, rodina ťa aj tak nevidí, začneš
tvrdo trénovať a za chvíľu sme tam. Potom prihodíme ladený výfuk, fabrické pruženie
a ide sa.
No a srdce mi radí, ber Kawasaki KX250F. Výkon je presne taký ako potrebuješ,
je ľahká, obratná, no proste super. Trochu popracujeme na kondičke, aby si konečne
začal dvíhať zadok zo sedačky a prestal hľadať výhovorky. Posledná šanca si
to poriadne užiť, tak čo?
No bolo to ťažké, ale moje ego ma už pár krát pekne dobehlo a rozumný asi nebudem
nikdy, takže môj sen – Kawasaki KX250F.