Connect with us

Testy a recenzie

Porovnávací test Kawasaki KX250F vs. KTM SX450 vs. KTM EXC450

Publikovaný

on

Hobíkov sen

Priznávam, kondične som na tom dosť biedne a v teréne sa ocitám oveľa sporadickejšie ako by som si to predstavoval. Asi to poznáte zamestnanie, rodina a to čo bolo kedysi samozrejmosťou sa stáva luxusom, ktorý si doprajete menej a menej. Neberte to ako sťažnosť, nakoniec čo sa človek na motorke naučil tak ľahko nezabudne, no bez kondičky a pravidelného jazdenia to nie je ono. Inak povedané eufória a totálne nasadenie počas prvých dvoch – troch okruhov rýchlo vystrieda vyčerpanie a vymýšľanie výhovoriek prečo som tak rýchlo spomalil – jednoducho ?hobík? proti svojej vôli. Pred nedávnom som mal vďaka p. Kubovi a jeho firme OKR z Nány (Štúrovo), ktorá sa okrem iného zaoberá predajom motocyklov Kawasaki a KTM zaujímavú možnosť vyskúšať si trojicu motocyklov a nájsť si optimálny motocykel pre moje hobby jazdenie.

pČakala na mňa skutočne vyberaná spoločnosť, posúďte sami: minuloročná novinka Kawasaki KX250F model 2004, jedno z najlepších endúr na trhu KTM EXC450 model 2004 a motokrosové kladivo KTM SX450 model 2004.
Kawasaki KX250F – štvortaktné 250-ky sú asi posledným klincom do rakve dvojtaktov. Nemysliteľná predstava malého a výkonného štvortaktu porážajúcom hyperaktívne 125-ky sa stala realitou. Pre dvojtakty hovorí snáď len oveľa priaznivejšia cena, no záujem výrobcov a trhu je už pomaly ale isto na strane štvortaktov. Kawasaki vstupuje na tento trh ako jeden z vôbec posledných výrobcov. Výsledkom spoločného vývoja s firmou Suzuki je dvojica identických 250-tok (až na farebné vyhotovenie), ktoré kompletizujú ponuku japonskej štvorky v tejto triede. Na tento model sa však oplatilo čakať a spolu so Suzuki riadne zamiešali kartami v tejto kategórii. Vývoj si podelili obe firmy pekne ?bratsky? a Suzuki sa venovala hlavne pohonnej jednotke a Kawasaki podvozku. Výkon kvapalinou chladenej 250-tky kulminuje na veľmi zaujímavej hodnote 43 k pri 11000 ot./min. Štvorica titanových ventilov je ovládaná pomocou rozvodu DOHC. Mimochodom exotickým materiálom ako spomínaný titán sa výrobca nevyhýbal skôr naopak, horčíkovú zliatinu nájdete na kryte hlavy, spojky alebo zapaľovania. Elektronika má nemalý podiel na chode pohonnej jednotky a senzor polohy škrtiacej klapky (TPS) v spolupráci s digitálnym zapaľovaním upravuje voľnobežné otáčky podľa toho, či práve brzdíte alebo akcelerujete. Motor je mimoriadne kompaktný a má skutočne bližšie skôr ku 125-ke. Podobne aj rám a podvozok vychádza priamo zo 125-ky a výsledkom je motocykel, ktorý presne zapadá do triedy obratných a hyperaktívnych 125-tiek. Najväčšou novinkou na podvozku je posledná generácia pákového systému odpruženia zadného kolesa Uni-trak, ktorá má pákový mechanizmus spolu s čapom uchytený na kyvnej vidlici namiesto rámu. Vďaka tomu sa záťaž vznikajúca na pružine neprenáša na rám, ale na kyvnú vidlicu a nevplýva na jazdné vlastnosti.

KTM 450 EXC Racing

pRakúsky výrobca rýchlo pochopil rastúci vplyv štvortaktov a vlastne ako prvý ponúkol v roku 2000 alternatívu k famóznej Yamahe YZ400F. Čas však postúpil a s ním narástla aj konkurencia. KTM však nespala a stále je považovaná za špičku a najmä medzi súťažnými endurami sú KTM-ky považované za štandard. Na prvý pohľad konštrukčne jednoduchšia pohonná jednotka KTM-ky je pochopiteľne robustnejšia. Štvorica titanových ventilov je ovládaná rozvodom SOHC. Výrobca síce neuvádza maximálny výkon, no prekračuje hranicu 50 koní, čo je pre bežného smrteľníka viac ako dosť. Elektronika opäť hrá dôležitú rolu pri riadení chodu pohonnej jednotky a karburátor Keihin úzko spolupracuje so zapaľovaním Kokusan. Hydraulicky ovládaná spojka a elektroštartér určite potešia, a patria medzi plusy, ktoré na ?japoncoch? len tak nenájdete. Rám a podvozok sú svojimi rozmermi prakticky identické s dvojtaktnou 250-kou, výsledkom je mimoriadne ovládateľný a pritom výkonný motocykel. Špecialitou značky KTM je postranne uložený tlmíč pruženia, systém s názvom PDS je napriamo uchytený o kyvnú vidlicu bez použitia pákového prevodu. Celé to funguje veľmi dobre, no ak sa vám nepozdáva sériové nastavenie, tak to radšej odvezte odborníkom, pretože nie je ľahké ho správane nastaviť.

KTM 450 SX

pMotokrosový špeciál určený pre prestížnu triedu MX1 (250 2-takt a 450 4-takt). V tejto kategórii už štvortakty jednoznačne vládnu a KTM patrí medzi špičku. Rýchle, výkonné a ľahko ovládateľné motocykle sú viac ako vyrovnanou konkurenciou 2-taktom. Konštrukčne je prakticky identický s enduro verziou EXC, no zdanie klame. Motor je úplne inak nastavený, nové pružiny ventilov zaručujú motoru rýchlejší nárast otáčok pri otočení plynovou rukoväťou, výkon je ešte o niečo vyšší, blízko hranice 60 koní, prevodovka je len 4-stupňová a chýba aj luxus v podobe elektroštartéra. Konštrukcia podvozku je rovnaká ako na endure, no jeho nastavenie je podstatne tuhšie.

Plný kotol, pár kôl a potom…

pNa trati v Náne ma teda čakala veľmi príjemná spoločnosť a myslím, že veľmi dobre zvolená. Vzhľadom na postupný ústup dvojtaktov, predstavuje trojica testovaných motocyklov priam ideálne porovnanie, stačilo presadnúť z jednej na druhú, aby mal človek jasno.
Ako prvú vyberám súťažnú KTM 450 EXC Racing, papierovo ideálna voľba, dostatok výkonu, ktorý plynulo narastá, pohodlne nastavený podvozok. V podstate tento motocykel zodpovedal papierovým predpokladom a už prvé posadenie pôsobilo ukľudňujúco, pruženie reagovalo na posadenie príjemným ponorením, magický gombík elektroštartéra na riadidlách bol perfektný, mimochodom v tejto kategórii jasný víťaz, žiadny mechanický systém mu nemôže konkurovať. pJediná výčitka ide na vrub umiestnenia tlačidiel sýtiča a horúceho štartu, ktoré boli doslova utopené v malom otvore na boku plastovej nádrže. Komplikovaná manipulácia vyžadovala zosadnutie z motocykla. Na trati sa tento motocykel správal najpriateľskejšie a ?vysal? zo mňa najmenej energie, plynulý nárast výkonu nevytrhával riadidlá z rúk a radenie vzhľadom na široký okruh využiteľných otáčok nebolo témou dňa. Na pokyny jazdca reaguje ochotne a v zákrutách drží stopu. Pri rýchlom prejazde nerovnosťami sa ani nepohne. Brzdy nemajú taký ostrý nábeh ako dva motokrosové špeciály, no pri pevnejšom stlačení rýchlo reagujú. Vo vzduchu neutrálna pri nájazde treba podržať dlhšie plyn inak má tendenciu ísť ?nosom prudko dolu?. Pruženie je logicky nastavené na jazdu v lese a ťažší alebo rýchlejší jedinci budú prekvapení ako ľahko idú oba konce nadoraz. Nepríjemné a tvrdé dopady trochu pokazili celkový dojem ideálneho ?hobby? stroja. Inak pohoda, motocykel sa vám rád prispôsobí a nenúti vás neustále siahať na dno vašich síl, na druhej strane postupne opadá vaše tempo, pretože podľahnete pohode a vyhýbate sa agresívnejšej jazde.
pAko druhý motocykel ma čakal motokrosový špeciál KTM 450 SX. Po prvom šoku z jazdy rozmýšľam, či je to skutočne ?len? 450-tka pretože enduro sa takto drzo nesprávalo. Relatívnu pohodu vystriedala tvrdá práca. Mechanické štartovanie vyžadovalo najväčšiu námahu spomedzi testovanej trojice, motocykel síce vždy chytil na 2-3 nakopnutia, no Kawasaki to nebola a stlačenie gombíka už určite nie. Posed bol rovnaký ako na endure, ale tvrdé pruženie sa tak neponáralo. Už po naštartovaní ma hlasné hrmenie jednovalca ?prebudilo?, reakcia motora na pridanie je okamžitá takmer ako na dvojtaktnej 250-tke, radím vyšší prevodový stupeň aby som zjemnil nárast výkonu, ale sily je stále prebytok akurát zisťujem, že idem o dosť rýchlejšie. Dá sa jazdiť rýchlym radením a využívať rýchlo rastúci výkon, alebo potiahnuť otáčky do maxima a vystačíte s 2-3. prevodovými stupňami, tak alebo onak je to rýchle. Prvá zákruta je spojená s prudkým brzdením, brzdy reagujú okamžite, rýchly výjazd, tvrdý zadok ma nakopne a som v stupačkách. Vo vzduchu bez problémov, podobne aj dopady zvláda s rezervou. Agresívna jazda je perfektná, odmenou je vysoké tempo a dobrý pocit z vlastného výkonu. Má to však jeden háčik, bez kondičky to dlho nejde. Stratu tempa a koncentrácie tento motocykel trestá, preto radšej hľadám výhovorky prečo tak rýchlo zastavujem.
pNakoniec sadám na Kawasaki KX250F svojimi rozmermi určite najútlejšia a mám presne rovnaký pocit akoby som sedel na 125-ke. V porovnaní s ?Kawou? boli obe KTM-ky o dosť väčšie napriek svojím stále ešte kompaktným rozmerom. Ďalším prekvapením je štartovanie. V tomto prípade by bol elektroštartér asi len zbytočnou záťažou. Žiadne prípravy neboli potrebné, dve kopnutia do krátkej páky, ktorá išla veľmi ľahko a malý štvortakt ožil. Dvojtakná 125-ka bola vždy mojím obľúbeným motocyklom. Výkon tak akurát a ľahké ovládanie vyvažovali úzky okruh využiteľných otáčok a potrebu neustáleho radenia. No a do toho idylického vzťahu naraz vtrhli štvortaktné dvestopäťdesitky. Kawasaki sa rýchlo preberá k životu už od najnižších otáčok, pravdaže nie s razanciou 450-tok, ale citeľne viac ako dvojtaktná 125-ka. Motor naviac veľmi ochotne ide do otáčok a jeho výkon rýchlo narastá. V porovnaní s dvojicou 450-tok dáte prevodovke zabrať oveľa viac, ale na druhej strane nie tak veľa ako na 125-tke. Naviac Kawasaki si hlavne v pomalších výjazdoch vďaka krútiacemu momentu dokáže poradiť aj s vyšším prevodovým stupňom, čo by ste si na 125-tke dovoliť nemohli. pJazdne vlastnosti tohto motocykla sú typicky superkrosové, do zákrut sa motocykel vrhá s neuveriteľnou ľahkosťou a po presadnutí na KTM-ky som mal pocit, že sedím na čopri s extra dlhou prednou vidlou. Jednoducho Kawasaki je stvorená na agresívny štýl brzda-zákruta o 180 stupňov – plný plyn a opäť to isté. Malá Kawa však zaplatila daň na rýchlych a rozbitých rovinkách, kde bola oveľa nervóznejšia, ako KTM-ky. Naopak vo vzduchu absolútna hviezda, ktorá mi dávala najväčšiu istotu, podobne aj pri dopadoch to bolo perfektné. Ostré brzdy sú podobné ako na motokrosovej KTM a nepotrebujú zvlášť komentár. Tu je ešte ďalšia podobnosť s KTM-ou, Kawasaki vyžaduje agresívny prístup jazdca s plným nasadením. Rozdiel je len v tom, že dokážem krúžiť dlhšie a plynovú rukoväť točím naplno oveľa častejšie, pretože výkonu je akurát a niekedy menej v skutočnosti znamená viac.

Záver

Testovalo sa výlučne na motokrosovej trati, čo určitým spôsobom zvýhodňovalo motokrosové špeciály, ale ako som spomínal som ?hobíkom? proti svojej vôli, takže všetko je otvorené. A víťaz? No musel som sa poradiť a nie je to tak jednoznačné. Rozum mi radí, ber KTM EXC 450. Stále je to špičkové športové náradie, výkonu má viac ako dosť, jeho priebeh je veľmi priateľský a elektroštartér je k nezaplateniu. No a buďme realisti tá kondička sa tak rýchlo nezlepší a jazdiť budeš stále len sporadicky, nakoniec si hobík tak čo ešte chceš.
Ego mi radí, ber KTM SX 450. Je to absolútna raketa, 60 koní predsa čosi znamená. Čo tam po kondičke, vzdáš sa svojich nerestí, rodina ťa aj tak nevidí, začneš tvrdo trénovať a za chvíľu sme tam. Potom prihodíme ladený výfuk, fabrické pruženie a ide sa.
No a srdce mi radí, ber Kawasaki KX250F. Výkon je presne taký ako potrebuješ, je ľahká, obratná, no proste super. Trochu popracujeme na kondičke, aby si konečne začal dvíhať zadok zo sedačky a prestal hľadať výhovorky. Posledná šanca si to poriadne užiť, tak čo?
No bolo to ťažké, ale moje ego ma už pár krát pekne dobehlo a rozumný asi nebudem nikdy, takže môj sen – Kawasaki KX250F.


Technické parametre:

Kawasaki KX250F

MOTOR  
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod DOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 77 x 53,6 mm
Zdvihový objem: 249 ccm
Kompresný pomer: 12,6 : 1
Max. výkon: 43 k pri 11 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 28,7 Nm pri 8 500 ot./min.
Príprava zmesi: karburátor
Zapaľovanie: digitálne CDI
Štartovanie: nožné
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK  
Rám: dvojitý kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 170 x 840 x 1 270 mm
Rázvor: 1 475 mm
Výška sedla: 960 mm
Objem palivovej nádrže:   7,5 litra
Pneu: vpredu: 80/100 – 21, vzadu: 100/90 – 19
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer klzákov 48 mm, zdvih 300 mm, vzadu: centrálne umiestnený tlmič pruženia, zdvih 310 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 250 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť: 92,5 kg
Cena: 275 000,- Sk

KTM EXC 450

MOTOR  
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 89 x 72 mm
Zdvihový objem: 447,92 ccm
Kompresný pomer: 11 : 1
Max. výkon: výrobca neudáva
Max. krútiaci moment: výrobca neudáva
Príprava zmesi: karburátor
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické, nožné
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK  
Rám: jednoduchý kolískový pozváraný z chrómmolybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 481 mm
Výška sedla: 925 mm
Objem palivovej nádrže:   8,5 litra
Pneu: vpredu: 80/100 – 21, vzadu: 140/80-18
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, zdvih 300 mm, vzadu: jeden postranne umiestnený tlmič pruženia, zdvih 335 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 260 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 220 mm
Hmotnosť: 117,2 kg
Cena: 299 000,- Sk

KTM SX 450

MOTOR  
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod OHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 95 x 63,4 mm
Zdvihový objem: 449,39 ccm
Kompresný pomer: 12 : 1
Max. výkon: výrobca neudáva
Max. krútiaci moment: výrobca neudáva
Príprava zmesi: karburátor, Keihin MX FCR 41
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: nožné
Prevodovka: 4-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK  
Rám: dvojitý kolískový pozváraný z chróm molybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 481 mm
Výška sedla: 925 mm
Objem palivovej nádrže:   7 litrov
Pneu: vpredu: 80/100 – 21, vzadu: 110/90 -19
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, zdvih 300 mm, vzadu: jeden postranne umiestnený tlmič pruženia, zdvih 335 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 260 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 220 mm
Hmotnosť: 104,9 kg
Cena: 259 000,- Sk

Text: M. Tamáši
Foto: V. Brniak a autor

Článok je vlastníctvom MOTOMEDIA agency ? ZDRUŽENIE Vydavateľ motocyklového časopisu MOTOMAGAZÍN

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri