Motoporadňa

Prečo meniť olej v motore?

Publikovaný

on

Životnosť motora je doba, po ktorú bude spoľahlivo a ekonomicky pracovať a z hľadiska mazania nezáleží len na správnej kvalite oleja, ale aj na využití oleja a na jeho výmene. Účelné využitie oleja je kompromisom medzi záujmom technickým a ekonomickým a nie je jednoduché tento optimálny kompromis charakterizovať a presne určiť.
Môžeme si povedať rovno, že predpisovanie výmenného intervalu podľa počtu najazdených kilometrov je len veľmi nepresnou smernicou, pretože vplyvov na znehodnotenie oleja v motore je veľa a sú zložité a premenlivé.

Tieto vplyvy môžeme rozdeliť na dve skupiny:

  • konštantné
  • premenlivé.

Vplyvy konštantné sú dané konštrukciou motora, teda predovšetkým maximálnou teplotou mazaných dielov, pomerom výkonu motora k veľkosti olejovej náplne, tzv. obehovým číslom, ktoré je v podstate číslo ktoré hovorí o tom, koľko krát nám prečerpá mazacia sústava olej za minútu, a je to teda pomer výkonu olejového čerpadla k náplni oleja v motore, riešením rozvodov motora a ešte inými okolnosťami. Závažný vplyv má čistič oleja (filtrácia oleja), t.j. či ide o jemnú (papierový alebo plstený filter), alebo hrubú filtráciu (sitko), alebo či len pri obtoku, alebo pri plnom prietoku.

Z vplyvov premenlivých je treba na prvom mieste uviesť druh prevádzky motocykla a klimatické podmienky. Nie je moc známe, že motor, ktorý je dlhodobo zaťažovaný a pracuje trvale pri správnej pracovnej teplote namáha olej menej, ako motor s nízkou pracovnou teplotou a častými prestávkami. Preto sa viac znečisťuje olej pri jazde v hustej mestskej premávke, pri prevahe jázd na krátke vzdialenosti a zvlášť pri chladnom počasí a v zime, pri prestávkach pri ktorých je motor prechladený.
Druhým extrémom, ktorý zvyšuje únavu oleja je dlhodobé zaťaženie motora na maximum, ako jazda po diaľnici dlhodobo na plný plyn a jazda s preťaženým motocyklom, ktorá núti k častému podraďovaniu na nižší prevodový stupeň.
A konečne veľmi podstatný, ale ťažko charakterizovateľný vplyv má mechanický stav motora a príslušenstva. Zlý stav elektrického príslušenstva a zapaľovacích sviečok značne zvyšuje znečistenie oleja. Veľká spotreba oleja vznikajúca opotrebením piestnych krúžkov, či prenikaním oleja z rozvodu (vodítka ventilov) do spaľovacieho priestoru, núti k častému dolievaniu a z toho plynie predstava, že sa olej ?oživuje? čerstvým a nemusí sa tak často meniť. Táto predstava nezvažuje skutočnosť, že zbytky spáleného oleja v motore zostávajú a je ich čím ďalej tým viac, čím je častejšie potrebné doplnenie oleja.

Z toho môžeme vidieť, že pri väčšej spotrebe oleja nie je dôvod k predlžovaniu výmennej lehoty, len za predpokladu že uvažujeme nad skorou generálkou a prestali sme o stav motora dbať.
Vzhľadom k týmto zložitým podmienkam je treba považovať výmenné lehoty, doporučené spravidla výrobcom motora v spolupráci s výrobcom oleja, za smerodatné a stanovené zo zrejmých dôvodov s veľkou rezervou bezpečnosti.
Ale je dôležité vedieť, že nadmerné predlžovanie výmenných lehôt oleja má malý ekonomický účinok, tým menší, čím je väčšia spotreba oleja, teda jeho dolievanie do motora.
Pri stanovení lehoty pre výmenu oleja v praxi by bol potrebný parameter, ktorý by závisel na prevádzkových podmienkach.
Jedným z takých je výmena oleja po spotrebovaní určitého množstva benzínu. To sa zdá byť veľmi účelné a rozhodne lepšie, ako meniť olej podľa najazdených kilometrov i so zreteľom na korekciu podľa druhu prevádzky, pretože vo väčšine prípadov je veľmi ťažké odhadnúť, aká časť prevádzky prebehla a v akých podmienkach.

Merná spotreba paliva charakterizuje prevádzkové podmienky a je väčšia pri tých podmienkach, ktoré sú príčinou rýchlejšieho opotrebenia oleja a vyžadujú skrátenie výmenného intervalu oleja. Podľa tejto metódy by teda motocykel s ekonomickou spotrebou 6,8 l/100km, spotreboval pri použití oleja ?XY? 544 l benzínu na 8000 km, ktorú doporučuje výrobca ako ekonomickú výmennú lehotu oleja. Ak bude uskutočnená výmena prebiehať pri spotrebovaní asi 550 l benzínu, bude tým automaticky uskutočnená korekcia na druh prevádzky, pretože pri všetkých podmienkach ukazujúcich skrátenie lehoty, teda napr.: pri jazde na diaľnici na maximálnu rýchlosť, s preťaženým motocyklom, pri jazde v kopcovitom teréne na plný plyn, bude automaticky merná spotreba väčšia a výmena bude teda automaticky prevedená v kratšom výmennom intervale.

Okrem tohto uvedeného sledovania výmeny oleja podľa spotreby paliva sa používa i sledovanie podľa odpracovaných motohodín motora, ale na to je najlepší presný prístroj, ktorý je napojený na motor, takže môžeme presne sledovať, koľko nám motor odpracoval. Ďalej sú ešte aj iné metódy stavu opotrebenia oleja, a to je tzv. rozborom oleja, existujú už aj malé prenosné prístroje, ktoré sú schopné urobiť analýzu oleja, ale tieto sa využívajú väčšinou pri nákladných automobiloch, kde je olejová náplň motora objemnejšia a má to väčší ekonomický význam. Ale aj tak môžu byť prínosom pri nedostatku skúseností, pretože môžu prinajmenšom odkrývať prípady neúnosného prekračovania výmenných intervalov, ku ktorým dochádza z nedbanlivosti, alebo z prehnanej snahy po úspore, ale vždy na úkor spoľahlivosti a životnosti motora.

23 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version