Connect with us

Motoporadňa

Prečo meniť olej v motore?

Publikovaný

on

Životnosť motora je doba, po ktorú bude spoľahlivo a ekonomicky pracovať a z hľadiska mazania nezáleží len na správnej kvalite oleja, ale aj na využití oleja a na jeho výmene. Účelné využitie oleja je kompromisom medzi záujmom technickým a ekonomickým a nie je jednoduché tento optimálny kompromis charakterizovať a presne určiť.
Môžeme si povedať rovno, že predpisovanie výmenného intervalu podľa počtu najazdených kilometrov je len veľmi nepresnou smernicou, pretože vplyvov na znehodnotenie oleja v motore je veľa a sú zložité a premenlivé.

Tieto vplyvy môžeme rozdeliť na dve skupiny:

  • konštantné
  • premenlivé.

Vplyvy konštantné sú dané konštrukciou motora, teda predovšetkým maximálnou teplotou mazaných dielov, pomerom výkonu motora k veľkosti olejovej náplne, tzv. obehovým číslom, ktoré je v podstate číslo ktoré hovorí o tom, koľko krát nám prečerpá mazacia sústava olej za minútu, a je to teda pomer výkonu olejového čerpadla k náplni oleja v motore, riešením rozvodov motora a ešte inými okolnosťami. Závažný vplyv má čistič oleja (filtrácia oleja), t.j. či ide o jemnú (papierový alebo plstený filter), alebo hrubú filtráciu (sitko), alebo či len pri obtoku, alebo pri plnom prietoku.

Z vplyvov premenlivých je treba na prvom mieste uviesť druh prevádzky motocykla a klimatické podmienky. Nie je moc známe, že motor, ktorý je dlhodobo zaťažovaný a pracuje trvale pri správnej pracovnej teplote namáha olej menej, ako motor s nízkou pracovnou teplotou a častými prestávkami. Preto sa viac znečisťuje olej pri jazde v hustej mestskej premávke, pri prevahe jázd na krátke vzdialenosti a zvlášť pri chladnom počasí a v zime, pri prestávkach pri ktorých je motor prechladený.
Druhým extrémom, ktorý zvyšuje únavu oleja je dlhodobé zaťaženie motora na maximum, ako jazda po diaľnici dlhodobo na plný plyn a jazda s preťaženým motocyklom, ktorá núti k častému podraďovaniu na nižší prevodový stupeň.
A konečne veľmi podstatný, ale ťažko charakterizovateľný vplyv má mechanický stav motora a príslušenstva. Zlý stav elektrického príslušenstva a zapaľovacích sviečok značne zvyšuje znečistenie oleja. Veľká spotreba oleja vznikajúca opotrebením piestnych krúžkov, či prenikaním oleja z rozvodu (vodítka ventilov) do spaľovacieho priestoru, núti k častému dolievaniu a z toho plynie predstava, že sa olej ?oživuje? čerstvým a nemusí sa tak často meniť. Táto predstava nezvažuje skutočnosť, že zbytky spáleného oleja v motore zostávajú a je ich čím ďalej tým viac, čím je častejšie potrebné doplnenie oleja.

Z toho môžeme vidieť, že pri väčšej spotrebe oleja nie je dôvod k predlžovaniu výmennej lehoty, len za predpokladu že uvažujeme nad skorou generálkou a prestali sme o stav motora dbať.
Vzhľadom k týmto zložitým podmienkam je treba považovať výmenné lehoty, doporučené spravidla výrobcom motora v spolupráci s výrobcom oleja, za smerodatné a stanovené zo zrejmých dôvodov s veľkou rezervou bezpečnosti.
Ale je dôležité vedieť, že nadmerné predlžovanie výmenných lehôt oleja má malý ekonomický účinok, tým menší, čím je väčšia spotreba oleja, teda jeho dolievanie do motora.
Pri stanovení lehoty pre výmenu oleja v praxi by bol potrebný parameter, ktorý by závisel na prevádzkových podmienkach.
Jedným z takých je výmena oleja po spotrebovaní určitého množstva benzínu. To sa zdá byť veľmi účelné a rozhodne lepšie, ako meniť olej podľa najazdených kilometrov i so zreteľom na korekciu podľa druhu prevádzky, pretože vo väčšine prípadov je veľmi ťažké odhadnúť, aká časť prevádzky prebehla a v akých podmienkach.

Merná spotreba paliva charakterizuje prevádzkové podmienky a je väčšia pri tých podmienkach, ktoré sú príčinou rýchlejšieho opotrebenia oleja a vyžadujú skrátenie výmenného intervalu oleja. Podľa tejto metódy by teda motocykel s ekonomickou spotrebou 6,8 l/100km, spotreboval pri použití oleja ?XY? 544 l benzínu na 8000 km, ktorú doporučuje výrobca ako ekonomickú výmennú lehotu oleja. Ak bude uskutočnená výmena prebiehať pri spotrebovaní asi 550 l benzínu, bude tým automaticky uskutočnená korekcia na druh prevádzky, pretože pri všetkých podmienkach ukazujúcich skrátenie lehoty, teda napr.: pri jazde na diaľnici na maximálnu rýchlosť, s preťaženým motocyklom, pri jazde v kopcovitom teréne na plný plyn, bude automaticky merná spotreba väčšia a výmena bude teda automaticky prevedená v kratšom výmennom intervale.

Okrem tohto uvedeného sledovania výmeny oleja podľa spotreby paliva sa používa i sledovanie podľa odpracovaných motohodín motora, ale na to je najlepší presný prístroj, ktorý je napojený na motor, takže môžeme presne sledovať, koľko nám motor odpracoval. Ďalej sú ešte aj iné metódy stavu opotrebenia oleja, a to je tzv. rozborom oleja, existujú už aj malé prenosné prístroje, ktoré sú schopné urobiť analýzu oleja, ale tieto sa využívajú väčšinou pri nákladných automobiloch, kde je olejová náplň motora objemnejšia a má to väčší ekonomický význam. Ale aj tak môžu byť prínosom pri nedostatku skúseností, pretože môžu prinajmenšom odkrývať prípady neúnosného prekračovania výmenných intervalov, ku ktorým dochádza z nedbanlivosti, alebo z prehnanej snahy po úspore, ale vždy na úkor spoľahlivosti a životnosti motora.

23 komentárov

1 komentár

  1. eXeBaT

    14. decembra 2005 at 23:01

    Musím sa vyjadriť Bibátor náš drahý ako prvý, že článok je vynikajúci 😉

  2. duggo

    15. decembra 2005 at 9:22

    ty si volaky mudry 😁 ale inac dobry clanok …ps-ktora motorka ma najdlhsi servysny interval , myslim vymenu oleja ?

  3. duggo

    15. decembra 2005 at 9:23

    servisny 🙂

  4. Furby

    15. decembra 2005 at 10:26

    duggo 😁 🙂
    kxbibo to si skade stiahol?? 😉 😁 F!

  5. PADRE

    15. decembra 2005 at 11:41

    DUGO PAN EUROPEAN 15000 KM

  6. vidicon

    15. decembra 2005 at 12:48

    velmi zaujimave, sice dost obsirne popisane, ale aspon to pochopi aj cigan v Letanovciach 😁

    najviac sa mi pozdava metoda rozboru oleja. Da sa taky analyzator bezne kupit? Pretoze ten by dokazal brat do uvahy aj take veci ako koncentracia vody v oleji, co tam skondenzovala v zime v garazi, vek a stav motora a kruzkov a tesneni atd.

  7. raptor

    15. decembra 2005 at 18:02

    odkial si to skopol?? priznaj farbu 😁
    ale ne 😉 velmi dobry clanok bibas

  8. Heavy

    15. decembra 2005 at 20:27

    Ja som napríklad do tejto chvíle netušil, že v motore je olej. 🙄

  9. duggo

    15. decembra 2005 at 20:34

    Vidicon … namocis prst do oleja , prilozis na jazyk . Potom prilozis jazyk na horne ustne podnebie trochu posuchas a 6 zmyslom urcis kolko tam je toho bordelu co tam nema byt . 🙂
    daj potom vediet ako je na tom tvoj olej 😛

    podla mna sa ti v zime skondenzuje v oleji tolko vody ,ze by si mohol na Jar polievat zahradu 😁 jedna jazda a je to odparene 😎

  10. Vadim

    15. decembra 2005 at 22:51

    kxbibo : Zaujala ma stavba vety (so zreteľom na korekciu, má to väčší ekonomický význam). A celá posledná veta. Slovná zásoba (smernicou, závažný, charakterizovateľný). Dal si si s týmito formuláciami istotne mnoho práce. Gratulujem. Výborné. Teším sa na ďaľšie články z tvojho „pera“. 😉

  11. eXeBaT

    16. decembra 2005 at 4:23

    Vadim

    Keďže toto nie je „Gramatikiáda 2005“, slovné spojenia nemajú väčší význam ako obsah a podstata článku 😉
    Ale je nádherne napísaný, však? 😁

  12. vyboh2

    16. decembra 2005 at 6:31

    Aha …tak už viem prečo my nejde pionier zabudol som olej doliat

  13. vyboh2

    16. decembra 2005 at 6:32

    Ale inak bibo v pohode článok trochu dlhý ale klobuk dole

  14. Jozefko

    16. decembra 2005 at 7:52

    🙂 Celkom zujmave … ma ta cosi do seba …

  15. eXeBaT

    16. decembra 2005 at 8:18

    Jozefko

    Ty máš akú častú výmenu náplne na Gilere?

  16. Jozefko

    16. decembra 2005 at 8:19

    eXeBaT 6000 km

  17. Jozefko

    16. decembra 2005 at 8:25

    eXeBaT je to doporucovane vyrobcom …. lenze vecsinu km som najazdil v meste takze vymenu som robil 1x 800 2x 5500 3x 9980 ;o) mal som pocit ze by sa mal vymenit … caste rozbehy … a tak … vymena oleja a filtru ma vyde cca 2000 a pripada mi to celkom prijatelna suma za radost ktoru mi jazda na moto prinasa 😁

  18. eXeBaT

    16. decembra 2005 at 8:32

    Jozefko

    Ono tá suma je porovnateľná s výmenou na automobile, iba ten motocykel to potrebuje brať trošku s vážnosťou vzhľadom na otáčky motora.

  19. Jozefko

    16. decembra 2005 at 8:34

    eXeBaT Zvladol by som hravo vymenu aj sam a vyslo by to o dost menej … len nechcem prist o zaruku 🙂 a niet sporu o tom ze otacky robia svoje … v priemere ked jazdim do 130 mam otacky cc 5500 …

  20. klasik

    16. decembra 2005 at 21:46

    No Bibic, dobrý článok, poučný, a s tým výberom slov si si dal tiež riadne záležať, ale keď už ideme diskutovať tak ako je to potom s intervalom výmeny pokial sa do oleja pridajú rozne „zlepšovacie“ prímesi? Skracujú či predlžujú životnosť oleja? A samozrejme naskytá sa otázka: používať ich? alebo nie?

  21. klasik

    16. decembra 2005 at 21:47

    aj keď to je asi skor na ďalší článok 😉

  22. kxbibo

    17. decembra 2005 at 9:27

    vidicon:
    To veru neviem ci sa da ten analyzator bezne kupit. Je jasne ze je to najlepsi ukazatel na zistenie stavu oleja. Ale ak som pisal v clanku je to vhodne pouzivat pre motory ktore maju velku olejovu napln. K tej koncetracii vody v oleji. Ja to praktizujem tak ze vzdy po zimnom spanku moto vymenim olej. Ale ak mas na nom malo najazdene bezne prax ja taka ze olej ma v motore zivotnost jeden rok.

    klasik:
    Podla mna je dobre sa riadit pokynmi vyrobcu prisad do oleja, drzat sa navodu. Otazka ci pouzivat alebo nie je pre mna tazka. Poznam jednu Hondu Dominator, ktorej to velmi pomohlo aj niekolko dalsich motorov ktorym to pomohlo, ale poznam aj motor ktory to doslova znicilo. Moj nazor je taky ze nieje prisada ako prisada a napis na obale niektorych prisad „Generalka motora“ netrebe brat vazne. 😁Ale mas pravdu je to skor na dalsi clanok. Chcem to vyskusat tiez takze sam uvidim co to urobi

    ALL: Dakujem vsetkym za reakcie. 😉

  23. Laco

    21. októbra 2021 at 10:45

    Kedy je lepšie meniť olej pred zimou ,alebo na jar myslím v motorke Chopper 🤔

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri