V tomto článku sa Vám pokúsim v rýchlosti predstaviť motocykel Suzuki DR 650 RSE rv. 95, s ktorým mám za sebou jednu nádhernú sezónu. Aj keď už nepatrí k najmladším, je to stále veľmi obľúbený stroj . . . .
Najskôr pár technických dát:
Typ motora: štvortaktný 1valec
Objem: 640 ccm
Vŕtanie x zdvih: 95 x 90. 5 mm
Kompresný pomer: 9. 7 x 1
Max. výkon: 32. 8kw/6800 rpm
Krúták: 57Nm/5000 rpm
Prevodovka: 5 stupňová
Suchá hmotnosť: 170kg
Objem nádrže: 19 litrov
Predná guma: 90/90-21
Zadná guma: 120/90-17
Trocha dejepisu
História modelov DR 650 začala v roku 1990 modelom DR 650 R Dejebel/Dakar. V roku 1991 prichádza na scénu model DR 650 RS ten sa však už v ten istý rok dočkal elektrického štartéra a niesol označenie DR 650 RSE, čo už je môj prípad. Od pôvodného modelu s označením RS sa moje RSE líši písmenkom E za ktorým sa ukrýva už spomínaný elektrický štartér, elektromagnetický dekompresor, väčšia batéria 12Ah oproti pôvodnej 5Ah a výkonnejší alternátor 200W oproti 180W. Éra modelov RSE končí v roku 1996 a nahradí ho modernejší motor s označením SE ale to už je iná pesnička. . . . .
Jazdné vlastnosti
Veľký jednovalec sa so mnou ihneď skamarátil. Reakcia na pootočenie plynom bola dobrá, ale motor si pýta otáčky. Pod 4000ot/min sa mu moc nechce. Z dvoch výfukov sa derie pekný zvuk hlavne pri razantnom pridaní v nižších otáčkach. Jazdné vlastnosti na ceste nie sú excelentné čo ma nijako neprekvapilo, keďže podvozok je totožný s modelom R, no nie je to žiadna tragédia a dá sa na to zvyknúť. Maximálna rýchlost je 165km/h čo som ale vyskúšal len raz. Z 0 na 100 to DRko zvládne za 6,5s. Plávaniu podvozku v rýchlostiach okolo 130 km/h sa žiaľ nevyhnete. Na druhú stranu sa DR cíti v teréne ako doma. Nezľakne sa ani ťažšieho terénu. Pri spomaľovaní potešia kotúčové brzdy na oboch kolesách. Ich účinok by som hodnotil ako postačujúci. Sedlo je dosť úzke, čo pocíti pri dlhších presunoch hlavne Vaša zadnica. Zato poloha jazdca je uvolnená.
Spoľahlivosť, motor, údržba
Moje DR-ko som kúpil v pomerne zachovalom stave. Na počítadle km bol údaj 29036 km. Za minulú sezónu som robil 11000 km bez jediného problému. Snáď len vypálená žiarovka v otáčkomere, ale to nestojí za reč. Motor naštartoval vždy a všade. Jediné čo mu robilo troška problém bolo dlhšie odstavenie po ktorom naskočí DRko až na 4-5 pokus čo je však obdobné aj u iných starších jednovalcov. Motor je chladený vzduchom a olejom. Je v ňom použitá 4-ventilová technika. Dve sviečky na valec. Celé sa to maže olejom 10W-40 ktorého množstvo je 2200 ml a výmena po 6000 km. Spotreba paliva u mňa sa pohybuje od 4,5 do 6L/na 100km. Čo mi troška vadí je nutnosť nastavovať ventilovú vôľu každých 6000km no z vlastnej skúsenosti viem, že pri rozumnom jazdení stačí nastaviť každých 10000km. Vyrovnáva to ale jednoduchý prístup k nastavovacím maticiam. V zime som vymenil pár vecí ktoré boli opotrebované vekom. Prvá prišla na rad spojka, ktorá už jemne šmýkala, potom brzdové obložene a vzduchový filter. Ďalej tu musím spomenúť jednu vec, ktorá ma vždy dokáže naštvať a to je keď niekto začne tvrdiť, že motory DR 650 majú problémy s vačkovým hriadeľom, že sa zadiera a podobné . . . . áno zadiera sa ale dôsledkom nízkej hladiny oleja v motore, ktorú si však kontroluje majiteľ. U jednovalcov je veľmi dôležité kontrolovať hladinu oleja pokiaľ možno tak pred každou jazdou. Stašie modely DR 650 zvykli papať veľa oleja, ale u môjho DRka to je len 3dl na 6000km čo mi nechcel ani nikto veriť.
Záver
Suzuki DR 650 RSE je taký kamarát do dažďa. Odvezie Vás kedykoľvek a kamkolvek za akéhokoľvek počasia. Nikdy nepovie nie. Ale za tým všetkým stojí starostlivosť a údržba. Keď to budete dodržiavať za trojicou písmen RSE nájdete dobrého dvojkolesového kamaráta ktorému môžete dôverovať.
hrac