Connect with us

Moje moto

Spomienka na minulosť alebo Suzuki DR 650 RSE

Publikovaný

on

V tomto článku sa Vám pokúsim v rýchlosti predstaviť motocykel Suzuki DR 650 RSE rv. 95, s ktorým mám za sebou jednu nádhernú sezónu. Aj keď už nepatrí k najmladším, je to stále veľmi obľúbený stroj . . . .

Najskôr pár technických dát:

Typ motora: štvortaktný 1valec
Objem: 640 ccm
Vŕtanie x zdvih: 95 x 90. 5 mm
Kompresný pomer: 9. 7 x 1
Max. výkon: 32. 8kw/6800 rpm
Krúták: 57Nm/5000 rpm
Prevodovka: 5 stupňová
Suchá hmotnosť: 170kg
Objem nádrže: 19 litrov
Predná guma: 90/90-21
Zadná guma: 120/90-17

Trocha dejepisu

História modelov DR 650 začala v roku 1990 modelom DR 650 R Dejebel/Dakar. V roku 1991 prichádza na scénu model DR 650 RS ten sa však už v ten istý rok dočkal elektrického štartéra a niesol označenie DR 650 RSE, čo už je môj prípad. Od pôvodného modelu s označením RS sa moje RSE líši písmenkom E za ktorým sa ukrýva už spomínaný elektrický štartér, elektromagnetický dekompresor, väčšia batéria 12Ah oproti pôvodnej 5Ah a výkonnejší alternátor 200W oproti 180W. Éra modelov RSE končí v roku 1996 a nahradí ho modernejší motor s označením SE ale to už je iná pesnička. . . . .

Jazdné vlastnosti

Veľký jednovalec sa so mnou ihneď skamarátil. Reakcia na pootočenie plynom bola dobrá, ale motor si pýta otáčky. Pod 4000ot/min sa mu moc nechce. Z dvoch výfukov sa derie pekný zvuk hlavne pri razantnom pridaní v nižších otáčkach. Jazdné vlastnosti na ceste nie sú excelentné čo ma nijako neprekvapilo, keďže podvozok je totožný s modelom R, no nie je to žiadna tragédia a dá sa na to zvyknúť. Maximálna rýchlost je 165km/h čo som ale vyskúšal len raz. Z 0 na 100 to DRko zvládne za 6,5s. Plávaniu podvozku v rýchlostiach okolo 130 km/h sa žiaľ nevyhnete. Na druhú stranu sa DR cíti v teréne ako doma. Nezľakne sa ani ťažšieho terénu. Pri spomaľovaní potešia kotúčové brzdy na oboch kolesách. Ich účinok by som hodnotil ako postačujúci. Sedlo je dosť úzke, čo pocíti pri dlhších presunoch hlavne Vaša zadnica. Zato poloha jazdca je uvolnená.

Spoľahlivosť, motor, údržba

Moje DR-ko som kúpil v pomerne zachovalom stave. Na počítadle km bol údaj 29036 km. Za minulú sezónu som robil 11000 km bez jediného problému. Snáď len vypálená žiarovka v otáčkomere, ale to nestojí za reč. Motor naštartoval vždy a všade. Jediné čo mu robilo troška problém bolo dlhšie odstavenie po ktorom naskočí DRko až na 4-5 pokus čo je však obdobné aj u iných starších jednovalcov. Motor je chladený vzduchom a olejom. Je v ňom použitá 4-ventilová technika. Dve sviečky na valec. Celé sa to maže olejom 10W-40 ktorého množstvo je 2200 ml a výmena po 6000 km. Spotreba paliva u mňa sa pohybuje od 4,5 do 6L/na 100km. Čo mi troška vadí je nutnosť nastavovať ventilovú vôľu každých 6000km no z vlastnej skúsenosti viem, že pri rozumnom jazdení stačí nastaviť každých 10000km. Vyrovnáva to ale jednoduchý prístup k nastavovacím maticiam. V zime som vymenil pár vecí ktoré boli opotrebované vekom. Prvá prišla na rad spojka, ktorá už jemne šmýkala, potom brzdové obložene a vzduchový filter. Ďalej tu musím spomenúť jednu vec, ktorá ma vždy dokáže naštvať a to je keď niekto začne tvrdiť, že motory DR 650 majú problémy s vačkovým hriadeľom, že sa zadiera a podobné . . . . áno zadiera sa ale dôsledkom nízkej hladiny oleja v motore, ktorú si však kontroluje majiteľ. U jednovalcov je veľmi dôležité kontrolovať hladinu oleja pokiaľ možno tak pred každou jazdou. Stašie modely DR 650 zvykli papať veľa oleja, ale u môjho DRka to je len 3dl na 6000km čo mi nechcel ani nikto veriť.

Záver

Suzuki DR 650 RSE je taký kamarát do dažďa. Odvezie Vás kedykoľvek a kamkolvek za akéhokoľvek počasia. Nikdy nepovie nie. Ale za tým všetkým stojí starostlivosť a údržba. Keď to budete dodržiavať za trojicou písmen RSE nájdete dobrého dvojkolesového kamaráta ktorému môžete dôverovať. hrac

hrac

DR 650 RSE

31 komentárov

31 Comments

  1. MartineR

    4. apríla 2008 at 5:41

    Pekne spracovany clanok 🙂

  2. kankoXF

    4. apríla 2008 at 5:52

    🙂 🙂 Dobre si ju pochvalil, ale pravdivo. Pekny clanocek. 😇 👋

  3. kxbibo

    4. apríla 2008 at 16:09

    Veľmi pekný článok.

  4. raptor

    4. apríla 2008 at 17:27

    Ja som sa pred dvoma troma rokmi vozil na bibovej a bol som milo prekvapeny aka je to hrava a hlavne lahka motorka /mal som vtedy varadero/

    dokonca mam pocit ze pre americky trh sa este stale vyraba a ak ne tak jej vyroba pre ameriku skoncila len nedavno

    to s tou vackou je nechvalne zname u DR ale tiez mam pocit ze to zavisi od hladiny oleja

  5. MOKUSHKO

    5. apríla 2008 at 11:37

    Alebo to moze byt 1500 veci ktore ovplyvnia materiál vačky

  6. raptor

    5. apríla 2008 at 11:39

    Mokushko ???

  7. hrac

    5. apríla 2008 at 12:23

    Takže tento článok som písal preto že DRko som predával a toto mala byt taká malá rozlúčka.Od včera má moja Eleanorka nového majitela.Verte či neverte ale bola aj slzička 😠 Bude mi za ním strašne smutno no dúfam že onedlho rany zahojí nový stroj v mojej garáži a že sa usadí v mojom srdci tak hlboko ako DRko 😕

  8. Svajciar

    5. apríla 2008 at 13:29

    Hrac a teraz mas,alebo budes mat aku moto?Nebodaj Transalpa? 😎

  9. hrac

    5. apríla 2008 at 13:33

    Svajciar ano budem mat TransAlpa 😎

  10. MOKUSHKO

    5. apríla 2008 at 13:39

    VIP nechapes? ja viem… 😁

  11. duroslav

    7. apríla 2008 at 21:51

    Pekna moto, aj ta na tej uvodnej fotke, aj ked nie je modra… 😁 😁
    prajem na mojom favoritovi TA vela km bez nehody ci poruchy 👋

  12. raptor

    8. apríla 2008 at 6:49

    Mokushko tak tak.. ked stekas tak prekladaj

    co ja viem ci TA… skor AT

  13. hrac

    8. apríla 2008 at 8:55

    raptor ked ma založíš bude kludne aj AT ale nezabudaj že som svina a nevraciam 🤣

  14. Steinar

    8. apríla 2008 at 12:13

    Jakze nevracias??minule si najebaný vracal jak svina…

  15. MOKUSHKO

    8. apríla 2008 at 13:45

    VIP pochybujem ze by si odbornemu vykladu porozumel 😛

  16. MOKUSHKO

    8. apríla 2008 at 13:53

    K teme: rs je srdcovka na kt. nezabudnem, jednoducha udrzba, spotreba do 5,5 to uz som vytacal , a ……….ten nadherny zvuk 😠

  17. raptor

    8. apríla 2008 at 14:19

    Hlavne ze rozumies ty sam sebe,

    mna len zaujimalo tych “ 1500 veci ktore ovplyvnia material vacky“ skoda ze ked pride na lamanie chleba tak namiesto toho aby si napisal nieco k veci tu taras o tom ci porozumiem alebo neporozumiem… toto diskusne forum sa netoci okolo mna… su tu dalsi ludia ktori by si to mozno radi precitali

    ale mas pravdu… naco by si hadzal perly sviniam vsak 😟

  18. MOKUSHKO

    8. apríla 2008 at 17:07

    No dobre ked si to tak zelas

    Takze kazdy pise iba o tom ze bacha na olej… a pritom to nemusi byt len pricina nedostatku oleja.

    Kvalitu vacky ovplyvni: 1, spôsob výroby ( nástroje, podmienky tvárnenia, obrábania.. ) ďalej je to tepelná, tepelno chemická uprava vačky aby v podmienkach akych pracuje mala požad životnosť a neposlednom rade je to materiál vačky… nie každá vačka rovnaký obsah chem. prvkov, prip. legúr, a nehovorím o vmestkoch a nečistotách, kavitách…

    napr. V praxi sú neskutočné problémy zaručiť to aby plech vyrobený dne s bo rovnakého zložeina ako ten zo včerjačňška…. to je aktuálna problematika.

    Napr. tka nedostatocna tepelna uprava može spôsobiť taku delaminaciu…

    riešil som posúdenie rozvodovje reťaze z DR RS tak bolo krásne vydieť ako došlo k platickemu vyťesňovaniu starte plasticity povrchu a tým následnámu odlupnutiu malých čiastočiek..

    Príčiny poškodenia súčiastok sú často niekde inde ako si človek myslí

  19. MOKUSHKO

    8. apríla 2008 at 20:19

    škoda že nemožem opraviť po sebe tie nezmyslene slova, mal som to po sebe precitat ☹️

    ale hadam vieš o čom som točil

  20. raptor

    8. apríla 2008 at 20:20

    Mokushko ja viem ze mi neuveris ale tusim som to pochopil na prvy krat

    naprik tomu neviem si pomoct … hladina oleja ma podla mna zasadny vplyv na vacku… lebo!!.. ine modely pripadne znacky tymto neduhom netrpia… cize v mojich ociach tvoje /inak sofistikovane/ argumenty neobstoja

  21. MOKUSHKO

    8. apríla 2008 at 20:52

    že mojim rečiam velmi neveriš je tvoja vec, nepohybujes sa v tej oblasti…
    len som ti nacrtol druhu stranu ktoru vela ludi nevnima

    cital som tusim niekde o xl600 ako o nezmarovy ktory jazdil aj na min. stop. monzstvo oleja… vsetko je to o matarialoch samozrejme ze to moze byt u Dr sposobene tym ze tam je ten olej rozvadzany kade tade a ku vacke sa nejakym nedostatkom nedostane tolko oleja kolko ma.. moze byt ze cerpadlo je slabucke..moze byt ze je fasa ale konstrukcne vyhotovenie kanalikov je zle….jojooj tam je tolko tych veci ze najlahsie je povedat ze olej.. ale preco ten olej? preco sa tam nedostane v potrebnom mnozstve? a možno sa tam dostane? alebo ten material vačky je blato… vjem ja? treba urobit analyzu zmerat ci je privadzany olej v dost mnozstne, urobit metalografiu vačky aj vahadla a bude sa vediet na com sme ale to setko je obtiazne…..

    no toť otazka

  22. raptor

    8. apríla 2008 at 21:50

    Mokushko mam pocit ze to zbytocne komplikujes a tusim mas sklony sa zacyklit

    DR su zname tym ze im klepu a odchadzaju vacky… ine modely suzuki tuto chorobu nemaju s coho usudzujem ze to nebude sposobene zlozenim materialu s ktoreho je vacka ale nedokonale vyriesenym systemom mazania / privadzania oleja na vacku ktory je citlivy na znizenu hladinu oleja v motore

    .. a dostavame sa presne tam kde si sa ty dostat nechcel a to ze tvoje slova citujem “ 1500 veci ktore ovplyvnia materiál vačky “ asi nebudu v skutocnosti az tak vazne aj ked ich obhajujes riadkami cudzich slov z oblasti metalurgie, spracovania kovov a co ja viem coho este

  23. hrac

    9. apríla 2008 at 6:52

    MOKUSHKO no ja si myslím že to čo tu ty píšeš te troška mimo.Suzuki predsa nieje žiaden Jhin lun a vedie vyrobit kvalitnú vačku a ako písal raptor iné modeli Suzuki tento problém nemajú.Ten motor sa predsa vyrábal viac ako 10 rokov či už 600ková(staršia) alebo 650ková(novšia) verzia.Pochybujem že by tento problém neriešili keby to bolo tak ako ty hovoríš.Ja by som to uzavre asi takto „Kdo maže ten jede“ 😈

  24. Coolerman

    9. apríla 2008 at 8:01

    raptor neprípomína ti to niekoho? 😉 12.8.2006 – Hnušťa =SAMOTAR a jeho citáty: no pomaly isto nesiel, ak by siel pomaly tak nehoda nie je, z takej 50 km/h sa da zastavit na fleku ak by niekto nedal prednost a ďalšií

    Coolerman brzdna draha vratane reakcneho casu z 50 km/h je 28 metrov, cize ak by ta mal v tejto rychlost niekto z vedlajsej cesty zostrelit tak by musel vyrazit ked si pri krizovatke blizsie ako tychto 28 metrov. V rychlosti 50 km/hod ale bez brzdenia prejdes za sekundu 14 metrov cize by ti musel vliezt do cesty za menej ako 2 sekundy ak by vyrazil do krizovatky ked si od neho presne 28 metrov (inak by mal na „zatarasenie“ este mensi cas ako 2 sekudny ak by vyrazil ked si blizsie). Cize ak ides po hlavnej ku krizovatke (kde stoji na vedlajsej volaky k**ot a caka) rychlostou 50 km/h – jedno ci ides motorkou alebo autom – tak je nehoda prakticky vylucena, aj ked ti neda prednost. Ak vyrazi ked si dalej ako 28 metrov tak zabrzdis, ak vyrazi ked si blizsie ako 28 metrov tak prebehnes okolo za menej ako 2 sek a nestihne ta zrazit. Ak ale ides po meste 100 kmh tak potrebujes na zastavenie 85 metrov a ked ti niekto vybehne z vedlajsej tak sa alebo vyhnes alebo si v p**i skoro urcite. Takze asi tak. Su profesionalni vodici co maju nabehane vyse miliona km bez nehody a vela razy im volakto vybehol a nedal prednost ale nic sa nestalo. Vies preco ? preto lebo isli pomaly po tej hlavnej. Okrem toho ked ides pomaly tak ten na vedlajsej ti nema dovod nedat prednost lebo ked si uz 28 metrov blizko tak ta ma takmer pred nosom a uz ta vidi, ak sa ale blizis 160 kmh cez mesto tak ta niekedy nemoze vidiet lebo nema sancu. a ešte jeden kua SAMOTAR: vidim ze teoria ti ide, super, chalanovi to sice krvacanie do mozgu nezastavi, ale vsetci teraz vieme ze si mudri, vies matematiku, a mas zrejme vela volneho casu a rychle prsty (ehm, pomer casu registracie a poctu prispevkov)
    – avsak ci si si to u coolermana vyzehlil, to pochybujem
    tak že tak je to 😉 a ešte tento MOCHUJKO má navyše e-mail začínajúci samot1 to je len asi zhoda náhod že áno. 😕

  25. MOKUSHKO

    9. apríla 2008 at 11:45

    RAPTOR: pisal si ze su cilive na olej tak nejak? potom pises ze je to asi nedokonalym systemom mazania…
    rozvijat to dalej nechcem pisal som co som pisal je to fakt, stojim si za tym …

    a ked som pisal ze to nemusi byt iba olej a dalsich 1500 veci jednou z nich bol aj rozvod oleja. kt. som spomenul ako prvy…

  26. MOKUSHKO

    9. apríla 2008 at 11:48

    Inac ten system mazania som spomenul ako prvy no nie? 🙂 v prvom prispevku na tejto strane

    ze to komplikujem sa ti zda, je to oblasť v ktorej sa pohybujem, a zacyklenie v tej oblasti je dosť možné 👋

  27. raptor

    9. apríla 2008 at 12:02

    Mokushko nezda sa ti ze medzi „citlive na olej“ a „nedokonalym systemom mazania“ je priama suvislost?

    na coolermana nereagujes?

  28. Coolerman

    9. apríla 2008 at 12:05

    raptor myslíš,že to má s ním nejakú súvislosť? 😎

  29. kxbibo

    9. apríla 2008 at 17:37

    MOKUSHKO zbytočne to tu rozvádzaš s materiálmi, keď v prvom rade je to o tom mazaní.

    Ja si na mojej DRke kontrolujem hladinu vždy pred skoro každou jazdou. Osobne viem, že niekedy je aj ťažko zbadať keď tam doleješ deci oleja pretože kontrola je cez sklíčko na boku motora. To už tam chýba asi pol litra oleja keď to nieje v sklíčku. O chorobe vačiek na DRkach sa hovorí, to je fakt. Iné motory majú tiež problémy a možno aj závažnejšie a jazdí sa na nich. Podľa mňa je ako celok DRka veľmi vydarená motorka. Osobne by som ju nemenil za Dominátora. Vozil som sa na niekoľkých Dominátoroch a jazdecky mi viac sedí Drka. Potrápil som ju aj v teréne v rámci možnosti, jediný nedostatok je jej hmotnosťv teréne, ale to je problém v teréne asi každej motorky. Je teraz jednoduché hovoriť o tom, že toto a toto nie je na tej motorke dokonalé. Treba si spomenúť aký je to rok čo vyšla na povrch sveta.

  30. MOKUSHKO

    9. apríla 2008 at 18:05

    Raptor: trosku ta pocitujem: to s tou vackou je nechvalne zname u DR ale tiez mam pocit ze to zavisi od hladiny oleja…

    a moj nazor ostava hladina moze byt v stave FULL ked system rozvodu nie je dokonaly…

    Kxbibo: pletiem sem materialy lebo casto sa stretavam s problemami v stroj. zariadeniach..na prvy pohlad je vsetko jasne ale podrobnejsim rozborom len ziiiras co bolo skutocnou pricinou porusenia

  31. kxbibo

    9. apríla 2008 at 19:06

    MOKUSHKO tak jasné, ja nevylučujem, niekedy to býva vplyv aj viacerých faktorov, že niečo sa pokazí.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri