Mať 4,4 %-ný podiel za 6 mesiacov tohto roka na trhu s motocyklami je na Slovensku, a hlavne v tejto dobe zaujímavé číslo. Motorro zo žilinskej Impexty sa celkom drží, a preto vyberáme jeden z ich produktov, ktorý zaujme nielen dizajnom, ale predovšetkým úžitkovosťou a nakoniec cenou. Motorro Vortex 50 je súčasťou tohto trhu a my sme ho testovali v mestských a prímestských podmienkach, kam patrí a nestratí sa tu ani dynamikou a ani nie je na ceste prehliadnuteľný. Proste okolie ho rešpektuje ako dospelý stroj a tým sa stáva prirodzenou súčasťou premávky, čo je výhoda číslo 1.
Konštrukčne vydrží veľa Dizajnovo vydarená hračka disponuje čírimi svetlami a zapustenými smerovkami do kapôt vpredu i vzadu. Vortex má dvojicu svetiel uložených v prednej kapote nad sebou, slušný podsedlový priestor, veľký priestor pre vodiča a kufrík v základnej cene, ktorý v čase testu nebol na skútri nainštalovaný. Konštrukčne už na pohľad vydrží veľa, pretože zadná dvojica červených pružín, obojstranne zavesené zadné koleso, vyššia svetlosť, tuhšie predné tlmiče a 12“ ráfy kolies mu na neúnavnosť a výdrž dávajú predpoklady a zároveň sú to jeho esá v rukáve. Dizajnovo upútal dosť ľudí pri jeho fotografovaní a obsluhou je nenáročný a jednoduchý pre všetky kategórie užívateľov.
4-takt šľape a šľape Motor je jednou zo silných stránok tohto skútra. Vodou chladená štvortaktná 50-ka nesľubuje papierovo športový zážitok a ani sa to od neho nečaká. Prepísanú rýchlosť (45 km/h) dosiahne celkom plynule a stále je tu možnosť odblokovať skúter pre športové účely. Toto sa nám i podarilo a bolo zaujímavé skúšať čo odblokovaný motor dokáže. Štart z križovatky je úplne zhodný s tým, čo vyžaduje okolie a skúter nebrzdil premávku pri rozjazde, práve naopak. Na rovinke dosahuje mestskú rýchlosť pozvoľna, ale s istotou. Prichádza na rad mierne stúpanie a skúter na plne vytočenú rukoväť drží rýchlosť tesne nad 40 km/h. To považujem za slušný úspech a vzápätí prichádzam ešte na prudšie stúpanie, kedy rýchlosť skútra neklesá pod 30 km/h. Z kopca naberá celkom rýchly kurz a rýchlosť presahujúca 60-ku už je na pokutu. To je ale z kopca. Mimomestská rovná dlhá cesta otestovala dynamiku a maximálku Vortexu. Ručička sa šplhá tesne nad číslo 60, čo je slušný výkon. Samozrejme, že 4-takt nebude v tomto objemne nikdy dosahovať dynamiku podobného dvojtaktu, ale toto práve môže byť devízou pre začínajúcich …násťročných vodičov.
Podvozok je tvrdý a drží Spomínané dva tlmiče vzadu sú doplnené o obojstranne zavesené zadné koleso, ktoré je zľava osadené na náhone variátora a z druhej ho drží pevné podporné, aj keď len plechové rameno, čím sa vytvára celkom pevný celok. K zadným pružiacim partiám je aj adekvátne nastavené predné pruženie s vyššou tuhosťou. V sólo jazde sa zadok skoro neponára a dostávam pocit športovo ladeného skútra. Pociťujem ale potrebu zadné pruženie odľahčiť a zmäkčiť, aby som plynulejšie prechádzal nerovnosti. Predné pruženie si poradí s nerovnosťami rovnako dobre v sólo i v tandem jazde. Pri jazde vo dvojici som zasa tuhšie pruženie ocenil a skúter sa správal istejšie a neponáral sa zbytočne veľa. Tak ako tvrdší je podvozok, rovnako tuhé sú i obe páčky bŕzd. Dosiahnuť pri brzdení potrebný účinok vyžaduje vyšší tlak na obe páčky a hranie sa s dávkovaním sily. Dá sa na to zvyknúť, ale vedel by som si u 50-ky predstaviť jemnejšie dávkovateľné brzdy. Zaujímavý je dezén pneumatík, s hlbokým vzorom s rozšírenými drážkami, ktoré mi veľmi silno evokujú obutie aké sa používa na cestné endurá. Keď k tomu pridám vyššiu svetlosť dostávam pocit, že výrobca myslel i na výjazdy mimo asfalt a pri skladbe podvozku by to aj bez problémov šlo a nemám pocit, že by som skútru pri jazde cestičkami k rybníku ublížil. Zákruty a kruháče v náklonoch Vortex prechádza lahodne, nemá tendenciu padať do zákruty a je dobre navoditeľný i v rýchlych zákrutách. Pneumatiky vďaka dezénu zvládli i šotolinu bez výstrahy nebezpečenstva a dodajú jazdcovi sebavedomie.
Obsluha je jednoduchá Vortex je jednoduchý skúter určený na denné používanie pre všetky vekové kategórie. Prístrojová doska a informácie sú čitateľné a všetky ovládače sú dobre dostupné. Bočný stojan ostáva na boku, nezatvára sa automaticky, postaviť skúter na hlavný stojan nie je žiadna veda. Spolujazdec má k dispozícii madlo pre ruky a pod nohami, žiaľ, iba malé plošinové stúpačky. Zato vodič má pod nohami veľký priestor, ktorý umožňuje chodidlám rôzne polohy. Otázna je výška sedadla. Ja pri mojej výške 181 cm som dočiahol nohami na zem v pohode, moja kolegyňa Janka však na skútri húpala nohami v lufte. Podsedlový priestor mi ukryl Jet prilbu a 10“ notebook naraz. Pred kolenami je neodmysliteľný háčik na zavesenie tašky a v tomto prípade má opodstatnenie. Na plošinu medzi nohami sa mi zmestila celá fototaška a aj moje chodidlá, takže priestoru je tu dosť. Ekonomika prevádzky je skoro nemerateľná a ručička paliva neklesá a neklesá. Prevádzková hmotnosť 93 kg je štandard v tejto triede i keď sa nejedná o žiaden útly stroj, ale o pekne veľký skúter.
Plusy a mínusy? Plusom Vortexu je jednoduchosť obsluhy, sila podvozku, moderný dizajn, obutie, neúnavnosť motora a nakoniec cena. Skúter zakaždým chytil na prvýkrát a motor po zohriatí rovnomerne pracuje a ani jedenkrát mi svojvoľne nezhasol. Podvozok má správnu geometriu a dovolí i mimoasfaltové výjazdy.
Mínusom je menej presné dávkovanie oboch bŕzd a dizajn kapôt (nemyslím grafiku kapôt), ktorý používajú i konkurenčné značky. Potom výška sedadla, kde nižšie postavy si práve kvôli tomuto údaju Vortex nekúpia, pretože nedočiahnu na zem a menejcenné plošinové stúpačky pre spolujazdca. Zvody výfuku a ich dielenské spracovanie je veľmi neestetické. Tvrdé pruženie vzadu v sériovom nastavení sa zdá nevýhodou, ale výhodou je, že sa dá nastaviť predpätie pružín. Laicky povedané „Čína strednej triedy“, ktorá sa za tie peniaze proste oplatí.
Motorro VORTEX 50
Cena: 1 066 Eur vrátane kufríka
Typ: vzduchom chladený štvortaktný jednovalec
Zdvihový objem: 49,5 ccm
Max. výkon: 2,7 k pri 7 000 ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 1 825 x 670 x 1175 mm
Farby: biela, modrá, červená
Pneu: vpredu: 120/70-12, vzadu: 120/70-12
Prev. hmotnosť / max. zaťaženie: 94 / 245 kg
Cena: 1 066 Eur vrátane kufríka
Skúter na test zapožičal: Impexta SK s.r.o. Žilina
Autor: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011
Janka
Vo víre mesta – Test Motorro VORTEX 50
Jednoduchý prehľadný panel, v noci podsvietený žiarovkami
Predná maska je vcelku vydarená
Sedlo je vymyslené pre dvoch, súčasťou je i kufrík, ktorý v čase testu nebol nainštalovaný
Zadné svetlo je dobre čitateľné i za prudkého slnka, horšie sú na tom číre smerovky v kapotách
Všimnite si obutie, dovolí vám výjazd do ľahšieho terénu