Testy a recenzie

Yamaha Race the Blue deň – offroad test modely 2013 Benešov (CZ) 6. 9. 2012

Publikovaný

on

Motokrosári spolu s endurákmi sa k novinkám na nastávajúcu sezónu tradične dostanú ako prví a prakticky už od začiatku leta sa postupne objavujú nové modely. Yamaha tak učinila už niekedy začiatkom júla a prvý test pre novinárov z Čiech a Slovenska sa uskutočnil začiatkom septembra na motokrosovej trati v Benešove pri Prahe.

Vyberaná spoločnosť
Yamaha už dlhé roky patrí medzi najúspešnejšie značky na poli offroadových špeciálov a aj v súčasnosti disponuje mimoriadne vyváženou ponukou modelov, kde nechýba napríklad ani dvojtaktná 125 a 250-ka aj keď už niekoľko rokov sú predstavované bez výrazných zmien. Hlavnú úlohu vo výrobnom programe už dlhšiu dobu hrajú štvortakty a práve tie sme mali k dispozícii aj na trati. Vyskúšať sme tak mohli dvojicu motokrosov YZ250F a YZ450F a súťažné enduro WR450F s dvomi rozlične naprogramovanými výkonovými mapami. Okrem toho bol k dispozícii športový quad YFM450 a veľké cestné enduro XT1200Z Super Ténéré v offroadovej úprave Worldcrosser, ktoré sme si rovnako mohli vyskúšať na motokrosovej trati.

Čo je nové pre rok 2013?
Yamaha pre modelový rok 2013 nepripravila radikálne zmeny, zato priniesla drobné vylepšenia, ktoré opäť posúvajú offroadové špeciály o kúsok vpred. Malý štvortakt YZ250F, sa dočkal len minima zmien a okrem novej grafickej úpravy a bieleho zadného blatníka je prakticky identický s modelom 2012. Nemusíte sa však obávať v minulom roku prešla Yamaha viacerými zmenami, ktoré priniesli nové nastavenie motora, ľahší piest, inovovaný rám a novú prednú vidlicu, vďaka čomu nemá problém držať krok s konkurenciou. Kto teda čakal príchod novej verzie vybavenej elektronickým vstrekovaním paliva si bude musieť ešte počkať. Na druhej strane, ak hľadáte štvortakt s dokonale vyladeným karburátorom, tak Yamaha vás nesklame a jeho prítomnosť je skôr plusom, pretože priebeh výkonu je vynikajúci. Bez väčších zmien prichádza aj veľký štvortakt YZ450F, ktorý sa po optickej stránke odlišuje novou grafikou a bielym zadným blatníkom. Na motore a podvozku sa veľké zmeny neudiali a za zmienku stojí prekalibrovaný systém elektronického vstrekovania paliva a motor okamžite reaguje už od najnižších otáčok.
O kozmetických zmenách môžeme hovoriť aj v prípade súťažného špeciálu WR450F, no ide stále o úplne nový model (2012), a tak veľké zmeny neboli nutné.

Sprievodný program
Jazdenie nebolo jediným programom dňa a o ďalšiu zábavu sa postarala trojica profesionálnych jazdcov, ktorí spolupracujú s importérom motocyklov Yamaha pre Čechy a Slovensko. Na trati sa tak okrem novinárov pohyboval aj niekoľkonásobný majster Českej republiky v motokrose, Jirka Čepelák, alebo bývalý úspešný trialový jazdec a v súčasnosti stuntman a inštruktor Míra Lisý, no a svoje umenie predvádzal aj majster sveta v FMX, Libor Podmol, ktorý prednedávnom vymenil značku motocykla, no ako nám predviedol počas svojho vystúpenia, tak v sedle dvojtaktu YZ250 sa veľmi rýchlo udomácnil. Pozadu ale nezostala ani zostávajúca dvojica. Leteckú show Jirku Čepeláka v sedle Worldcrossera (viď. MMA 10/2012) budem mať ešte dlho pred očami a Míra Lisý rovnako zožal zaslúžený aplauz za svoju stunt show s Worldcrosserom.

Hračka pre veľkých chlapcov
Yamaha predstavila poslednú generáciu 450-ky v roku 2010, no tento motocykel vás aj po troch rokoch dostane svojím exotickým zjavom, kde dominuje dozadu naklonený valec motora, ktorý má naviac usporiadanie valca otočené o 180 stupňov, sánie sa tu nachádza v prednej časti a výfukový otvor nájdete vzadu. Okrem zníženia trenia piestu prináša táto konštrukcia aj optimalizáciu ťažiska a zlepšené jazdné vlastnosti. Niečo na tom bude, pretože aj napriek fyzicky väčším rozmerom sa motorka na trati ovládala ľahko a presne. Po motorickej stránke je Yamaha nabrúsenou 450-kou so všetkým čo k tomu patrí a reakcia na pootočenie plynovej rukoväte prichádza okamžite a s poriadnou dávkou sily už od najnižších otáčok. Naháňať maximálne otáčky v tomto prípade ani nemá cenu, pretože to, čo dokazuje motor v nízkych a stredných otáčkach, je oveľa viac, ako dokáže pneumatika efektívne preniesť na trať. V momente keď sa pneumatika chytí, tak motorka vás nekompromisne katapultuje vpred. V tomto prípade sa určite oplatí zaobchádzať s plynovou rukoväťou citlivejšie, najmä ak skúsenosti jazdca nie sú práve veľké. Podobne ako motor, tak aj podvozok svojím nastavením viac vyhovuje rýchlym jazdcom a čím rýchlejšie sa dokážete po trati pohybovať, tým budete spokojnejší. V opačnom prípade bude treba trocha zmäkčiť sériové nastavenie. Každopádne je 450-ka stavaná skôr pre rýchlych a skúsených jazdcov, ktorí naplno využijú explozívny motor a vynikajúci podvozok.

Ideálne športové náradie pre všetkých
Na rozdiel od 450-ky prichádza malý štvortakt s trochu inou filozofiou a je pripravený osloviť širší okruh jazdcov. S týmto motocyklom som sa stretol už v minulom roku a zanechal vynikajúci dojem. Rozmerovo patrí medzi najkompaktnejšie a najľahšie štvortakty a tieto vlastnosti sa pozitívne premietli aj do mimoriadne ľahkého a presného ovládania. Motor okamžite reaguje už od najnižších otáčok a rýchlo narastajúci výkon ani na zlomok sekundy nepoľaví a potiahne až do svojho maxima. Bez obáv tak môžete vo výjazde potiahnúť za rukoväť aj v nízkych otáčkach, motorka okamžite vystrelí zo zákruty a výkon vás bez potreby radenia potiahne na koniec krátkej rovinky. Z pohľadu jazdy určite vydarený a zábavný motor, ktorý má čo ponúknuť širokému okruhu jazdcov. Absencia vstrekovania paliva vôbec nie je citeľná a karburátor je vyladený naozaj výborne. Napriek tomu sa Yamaha vstrekovaniu v budúcnosti asi nevyhne, ale zatiaľ plne postačuje karburátorová verzia.

Jeden model dve mapy
Jednou z najväčších noviniek pre rok 2012 bola v ponuke Yamahy nová generácia súťažného špeciálu WR450F. Nová 450-ka sa dočkala elektronického vstrekovania paliva a nového podvozku, ktorý koncepčne a rozmermi vychádza z motokrosovej 450-ky. Výsledkom je ľahko ovládateľné enduro s výkonom veľkého štvortaktu, čo sme si overili aj počas nášho jarného testu (viď. MMA 6/2012). Nakoniec, opäť som sa o tom mohol presvedčiť počas testu v Benešove, kde organizátori v blízkom lesíku pripravili tesný okruh namotaný medzi stromami. Oveľa zaujímavejším poznatkom však bolo porovnanie rozdielov medzi štandardnou výkonovou mapou a agresívnejšou motokrosovou mapou, ktorú si môže jazdec jednoducho navoliť pomocou programovacej jednotky Power Tuner, ktorá je súčasťou doplnkového príslušenstva. S motokrosovou mapou motorka citeľne zmenila charakter a motor zrazu ochotnejšie reagoval a rýchlejšie sa dostával do otáčok. Agresívnejší výkon, sa samozrejme výborne hodil na motokrosovú trať, čo podporil aj tuhšie nastavený podvozok v porovnaní so sériovým nastavením, no oveľa dôležitejším zistením bolo, že nijako tým neutrpeli ani jazdné vlastnosti v lesnom teréne. Výkon sa stále dal ľahko dávkovať, aj keď jeho nástup bol o niečo agresívnejší a tvrdšie nastavenie podvozku nemalo negatívny vplyv na jazdné vlastnosti. Ak by som to mal zhrnúť v jednej vete, tak Yamaha WR450F sa pomocou pár jednoduchých úprav pretransformovala z poloprofesionálneho športového náradia na plnohodnotné súťažné enduro schopné jazdiť na vrcholnej úrovni.

Modrá je stále dobrá
Modelový rok 2013 síce žiadne radikálne zmeny neprináša, no môžete byť bez obáv Yamaha stále ponúka špičkové a konkurencieschopné športové náradie. Motokrosová 450-ka patrí medzi najvýkonnejšie sériové motorky v štartovom poli a naviac disponuje výborným podvozkom namiereným na rýchlych jazdcov. Na druhej strane 250-ka je špičkovým náradím pre široký okruh jazdcov a aj keď je jasné, že Yamaha bude musieť v dohľadnej dobe prísť s elektronickým vstrekovaním paliva aj na tomto modeli, tak zatiaľ si celkom dobre vystačí aj s karburátorom, ktorý je vynikajúco nastavený. Potom je tu súťažné enduro WR450F, ktoré je vynikajúcou alternatívou európskym značkám.

Text: Miro Tamáši, foto: Rišo Karnok

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2012 Janka

Yamaha Race the Blue deň – offroad test modely 2013 Benešov (CZ) 6. 9.

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version