Testy a recenzie

ALL INCLUSIVE – test BMW C 650 SPORT

Publikovaný

on

V prípade Modelu BMW C 650 Sport sa oproti pôvodnému C 600 Sport z roku 2012 zmenilo niekoľko vecičiek, ktoré celkovo dopriali skútru viac aerodynamiky, rozloženia sily, pohodlia spojeného s inováciami v oblasti dizajnu, ktorý poteší nielen z vonku, ale aj z pohľadu vodiča do kokpitu. Náš testovací model bol navyše vybavený doplnkovou výbavou – vyhrievané rukoväte, vyhrievané sedadlo, kontrola tlaku v pneumatikách. Bez príplatku dostávate v základe veľmi akčný motor, spoľahlivý podvozok s ostrými brzdami, dostatok priestoru pre posádku a „Radosť z jazdy“.  

 

 Toto je zmenené

Pre rok 2016 dielňa BMW dopriala skútru zmeny v oblasti dizajnu, ktoré sa dotkli prednej kapoty s úmyslom podtrhnúť označenie SPORT. Zmenili sa tiež zadné – bočné kapoty, ktoré vzadu uzatvára nové zadné LED svetlo. Všetko v dizajne má spoločné DNA s motocyklami BMW superšport a aj preto zadná línia skútra smeruje dohora, pričom predné koleso je utopené v športovom blatníku.Jazdca potom osloví nový pohľad na kryt  riadidiel, kde v lesklom čiernom plaste svieti logo BMW a posádka si sadá na skvele ušité sedadlo lemované bielou nitkou. Moderné denné svietenie sa počas zotmenia automaticky prepne na stretávacie svetlá, pričom nemôžeme zabudnúť na dvojkanálové ABS (Bosch 9,1MB) a systém trakčnej kontroly (ASC) v základnej cene skútra. Výrobca tiež tvrdí, že vďaka novému hlavnému stojanu je potrebných až o 30% menej sily na zaparkovanie skútra týmto spôsobom. Ako viac závažné považujem zmeny v oblasti nového pruženia, kde o 10 % bola znížená tuhosť pružín vpredu i vzadu pri zachovaní maximálnej stability podvozku pri všetkých možných situáciách. Horizontálne uložená zadná pružina sa dá pomocou kľúčaprestaviť podľa potrieb jazdca. Motor je dostať i v prevedení do 35 kW a aj vďaka upravenej prevodovke CVT optimalizovanému obloženiu spojkymá skúter akcelerovať akčnejšie. Za to vďačí i zväčšeným priemerom valčekového závažia odstredivej spojky a zmene prevodového pomeru. Tým sa dosiahla o 5 km/h vyššia maximálna rýchlosť na konečných 180 km/h.Nesmieme ale zabudnúť na nové výfukové potrubie a jeho zdvojenú koncovku, ktorá je tichšia pre normy a protichodne s akčnejším zvukom.  

 

Toto poteší najviac

Patent, ktorý má na starosti zabrzdeniepri parkovanískútra sa volá jednoducho „Bočný stojan“. Tak jednoduchá vec je v tomto prípade tak geniálna, ako sa len dá. Možno vás prekvapí pohľad na lanko pri zadnej brzde končiace nastaviteľnou matkou. Lanko pripnuté k stojanu má na svedomí pri jeho vyklopenízovretie pridaných brzdových čeľustí, pričom skúter je zabrzdený tak, že s ním nepohnete ani o centimeter. Druhou potešiteľnou vecou je výklopný“vak“ konštrukčne zdieľaný z vysokopevnostným kevlarom, určený na uloženie prilby, ktorý je situovaný na dne kufra pod sedačkou. Vak je zospodu od kolesa chránený tvrdou plastovou podložkoua samozrejme, že je vodotesný. V stave keď jazdíte je vak s harmonikovými stenami ukotvený vo vrchnej polohe, ovládačom pri parkovaní ho povolíte, vak klesne skoro na koleso, a tak v odkladacom priestore pod sedlom uskladníte dve prilby. Potom je tu čelný štít, ktorý je mechanicky nastaviteľný v troch pevných polohách. Počas jazdy je prestavenie zdĺhavé a možno i nebezpečné, treba preto zastaviť, použiť obe ruky a pomocou vrtuľových matíc i v rukaviciach  máte za pár sekúnd požadovanú polohu štítu. Tykadlové zrkadlá sú síce ďaleko od vodiča a pri jazde vyžadujú mierne predklonenie na ich nastavenie, odvďačia sa vám ale výbornou odozvou komunikácie premávky za vami. Smerovky sa vypínajúautomaticky po najmenej 10 sekundách alebo po jazde dlhej 210 metrov. Otáčaním kľúča v spínacej skrinke vpravo či vľavo otvárate buď kryt veka nádrže, alebo podsedlový priestor. Pokiaľ uzamknete riadidlá kľúčom, spolu s ním sa uzamknú i dvierka ľavej skrinky. Pravé dvierka ostávajú trvale odomknuté. Teda samé potešiteľné vecičky.  

 

Všetko je prirodzene dostupné

Céšestopäťdesiatka vzbudzuje rešpekt okolia či na ceste, alebo parkovisku. Ako prvé vás zaujme jej dlhokánsky rázvor a luxusné prostredie všetkých dielov vrátane športových 5-lúčových diskov v spojení s kombináciou farieb kapôt stroja. Logá BMW na bokoch predných kapôt provokujú zvedavé oči okolia. Pre nasadnutie potrebujete trošku viac zdvihnúť pravú nohu cez stredový tunel, okamžite zvedavo otváram obe skrinky s luxusným chrómovaným ovládaním. V ľavej je komunikačný a nabíjací port, vojdú tu s prehľadom rukavice, mobil a peňaženka naraz. Pravá je menšia, tak tu odkladám kľúče a aj diaľkové od garáže. Plošiny pod nohami mi dovoľujú rozdielne pozície a aj tie sú luxusne vyčačkané nerezovým plechom. Spolujazdec má k dispozícii výklopné oceľové stúpačky a tiež velikánsky osobný priestor. Ako sa ale na šport patrí, moje kolená zvierajú trošku ostrejší uhol, riadidlá padnú presne do ruky, zrkadlá sú super,je chladno, štít dávam do najvyššej polohy, ktorá je tesne pod úrovňou mojich očí, takže dokonalé. Manévrovaniena parkovisku je úplne bezproblémové, oceňujem malý polomer otáčania. Skvelý štart je sprevádzaný skutočne pekným zvukom dvojvalca umocňuje ho zdvojená koncovka výfuku. Palubná doska mi zahrala koncert s množstvom turistických a technických údajov, dominantným je analógový rýchlomer.  

 

Vitajte vo svete radostnej jazdy

Už prvé metre z nášho točivého parkoviska dávajú jasný signál skvelej práce podvozku. I napriek váhe, skúter vôbec nepôsobí ťažkopádne, naopak úplne poddajne mi v zákrutách okamžite dáva zelenú pre hlboké náklony, na ktoré sme u BMW Motorrad naučení prakticky u každého modelu. Otočenie plynom znamená vycerenie jedovatých zubov vrčiaceho psa, a to doslova. Poznáte to, keď cudzí pes zaujme útočnú pozíciu so sklonenou hlavou a nebezpečne vrčí. Toto je presne ono. Skúter okamžite útočí na prvé metre v každej križovatkea pokiaľ pes má na krku obojok a je na vôdzke majiteľa, sila tohto trhača má na skrotenie trakčnú kontrolu. Jej zásah je avizovaný oranžovou kontrolkou na prístrojovke. Zaujímavé bolo, že sa zakaždým zapla, keď som prechádzal mestské spomaľovacie retardéry kedy sa zadné koleso snáď na stotinu sekundy odlepilo zo zeme. To prezrádza jej prepracované nasadenie, ktoréje elektronicky nastavené tak, že jazdec vlastne okrem prebliknutia kontrolky v prípade rizikovej situácie nič ani nezistí. Na križovatke pri výške sedla 800 mm a mojej výške 180 cm bezpečne došľapnem na asfalt. Počas testu ma celkom baví meniť pozíciu chodidiel a zisťujem, že sedadlo je tak veľké, že môžem doslova využívať viacero jazdných pozícii v závislosti od prostredia v ktorom jazdím. Dosiahnuť rýchlosť 130 km/h je doslovná hračka. Točivé pasáže našej testovacej trate dávajú poklonu inžinierom z BMW za skvelý profil práce podvozku, ktorý v každom náklone, či rýchlosti, alebo preklápaní opäť a opäť jazdcovi, ale i posádke dodáva sebavedomie a zároveň vysoko bezpečný pocit, čo si vysoko cením. Jazda po diaľnici ma prinútila „dupnúť“ na plyn a na nemeckej diaľnici som poľahky dosiahol rýchlosť+ 185 km/h, čo teda stále nebol koniec alebo to bol koniec najvyššieho číselného značenia 180 km/h na prístrojovke. Obtekanie vzduchu, bezpečný pocit z jazdy a práca podvozku i v tejto rýchlosti je stále na bezpečnej hranici štekliace zmysly človeka. Limitovaná slovenská diaľnica pri cca 135 km/h odhalila mravčie vibrácie na sedacích svaloch, ale v rukovätiach nie. Pohľad do spätných zrkadielje prakticky v každej pozícii jazdy stále čistý a pri jazde bez prestávky dlhej170 km v teplotách od +7 do + 11°C v ľadovom vetre som docenil vyhrievanú sedačku a rukoväte. Práve v tomto momente by som možno ocenil, aby som do sedla zapadol viac a nesedel len na vrchu, tak som sa aspoň dotlačilna hranu sedla, ktorá rozdeľuje sedadlo pre posádku. Predné sklo v tejto rýchlosti nevibruje, obtekanie je úplne skvelé, ale i napriek vyhrievaným rukovätiam moje ruky v ľadovom vetre chladli, pretože rukoväte sú v priamom zásahu vetra, škoda, že nie sú kryté. A na záver brzdy, ktoré sú presne tak, ako sa na superšport vyžaduje. Bez komentáru.  

 

 Finále?

Máločo môžete tomu stroju vytknúť. Spotreba medzi 4,4 až 5,3 l na stovku je na 60 koní super. Presná, dômyselná a bezpečná technika vymyslená pre čo najjednoduchšie užívanie posádky je doslova limitujúca v tom smere, čo by ste ešte na maxiskúter vymysleli. Obsluha na parkovisku, nepredvídané situácie na ceste, vysoká rýchlosť i točivé pasáže cesty, tu všade je C 650 doma. Výborne sa prepletie  mestskou premávkou, dizajnom a samotnou jazdou je veľmi pôsobivý, ale ako sme sa s Marekom z BMW zhodli jediné čo tu snáď chýba je tempomat.  

 

BMW C 650 Sport

Cena: 11 250 Eur (základ)

Motor: 647 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2, Euro4

Výkon / max. rýchlosť: 60 k pri 7 750 ot./min./ 180 km/h

Krút. moment: 63Nm pri 6 000 ot./min.

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT

Sekundárny prevod: reťaz v olejom kúpeli

Rozmery (D x Š x V): 2 180 x 877 x 1 378 mm

Rám: jednoduchý pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 249 kg (pohotovostná s PHM )

Výška sedla: 800 mm

Objem nádrže / nam. spotreba: 15,5 l / 4,4 – 5,3 na 100 km

Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 160/60-15  

Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko    

 

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 6 / 2016

Autor: Vlado Brniak, foto autor, M. Tamáši

BMW C 650 SPORT – Album k testu, MMA 6/2016

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version