Testy a recenzie

Blato, hlina, voda – Can-Am Commander 1000 XT

Publikovaný

on

Test Can-Am Commander 1000 XT

Text: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši

Jesenný marocký test tejto super novinky z produkcie BRP mal januárové pokračovanie v maďarskom mestečku Ács na prefíkanej a zákernej offroadovej trati. Všetko podstatné o tejto novinke ste sa dočítali v Motomagazíne č.: 9 a 11/2010. Čo ste sa ale nedozvedeli je to, aké je správanie sa stroja v našich – blatovo-vodno-hlinených podmienkach. Offroadová trať ukázala to, čo možno piesok v Maroku odhaliť nevedel.

Vysoká účelovosť

Commander patrí do kategórie SSV a nie je to len úžitkový pracovný stroj, kde ho veľa ľudí nejako podvedome kategorizuje. Opak je pravdou a investícia do tohto stroja po zoznámení s ním sa premietne do pojmov ŠPORT, ZÁBAVA, RELAX, DOBRODRUŽSTVO… Okrem toho, že dobre vyzerá disponuje i najvýkonnejšou motorizáciou v segmente konkurencie, čo v jeho prípade znamená, že nedostatok výkonu nepocítite. Vysoká účelovosť sa potom odrazí v praktických veciach: sedačky sú rýchlo demontovateľné a dajú sa použiť ako stoličky hoc kde v prírode. Zadná korba ja mechanicky sklápateľná, má dvojité dno a tak môžete prevážať i náklad skryte. Režimy výkonnostných máp ponúknu športový aj bežný režim s citeľným rozdielom pri ovládaní.

Na prvom mieste je bezpečnosť

Najprv tá pasívna, kde jazdec i spolujazdec musí urobiť po nasadnutí niekoľko úkonov, bez ktorých sa stroj bráni používaniu. Predovšetkým je to povinné zapnutie bezpečnostného pásu a povinné zapnutie bočnej ochrannej sieťky. Bez týchto úkonov Commander síce jazdí, ale len rýchlosťou 15 km/h. Zaujímavosťou sú dva farebne odlíšené kľúče, z ktorých každý jeden aktivuje inú mapu riadenia motora. Jedna je prednastavená výrobcom a druhú mapu si môžete nastaviť pomocou pripojenia cez diagnostiku. A navyše tlačidlo na palubnej doske mení charakter motora na športový režim a späť. Potom je tu systém ITS, ktorý v praxi zohľadňuje chyby jazdca pri práci s plynom – zabraňuje trhaniu plynu a nežiaducim prejavom motora v prípade jazdy v ťažkom kolíznom teréne.

4×4 a 2×4

Commander disponuje dvojstupňovým automatom s polohami „H“ a „L“ a zadným chodom. Elektronicky zapínanie náhonu 4×4 a 2×4 hrá významnú úlohu v tom, čo práve s Commanderom prevádzate. Podstata veci je, že všetko funguje plynule a presne bez potreby agresivity, či už pri zapínaní uzávierky, alebo režimov H a L. Volant aj v prípade zapnutej uzávierky pracuje príjemne bez odporu a kolesá presne reagujú na povel vodiča. V prípade zapnutej iba dvojkolky sa dostávate razom do sveta rýchlej zábavy a zabúdate na pracovný charakter stroja. Výhodou je dobre kontrolovaný drift zadným kolies v kombinácii s vedením stroja okrúhlym volantom. Predsa len stále mám pocit klasickej štvorkolky, v tomto prípade ma ale sedačka a ochranná sieť nepúšťa do vysadania si ako protiváhy a trochu ťažko sa na to zvyká, lebo návyky z klasickej štvorkolky sú predsa len iné. Ak teda cítim, že bočné kolesá sú v lufte, tak redukcia náklonu je už len na volante a hrania sa s plynom. Výhoda zábavnej jazdy na offroadovej trati je tá, že som sa ani z polovice tak neunavil ako pri podobnej jazde na ATV. Nevýhodu je, že tým sa limitujú športové ambície, ale tento stroj je predsa podstatou určený na niečo iné ako šport.

Tento terén nie je žiadna hračka

Ale ani Commander nie. Stojím pred stúpaním, ktoré v pohode prekračuje 45˚ uhol a desia ma hlboké vyryté koľaje pričom rozmýšľam či robím dobre, že sem leziem. Rozum vraví nechoď, ale túžba po prekonaní cieľa je silnejšia. Idem do toho i s rizikom, že Bengi s Peťom (prítomní zástupcovia spoločnosti Imidjex s.r.o.) mi nakopú zadok ak to prevrátim dozadu. Zapínam 4×4 a spolieham na techniku Can-Am. Terén je dokonca mokrý, miestami blatový ale Commander pokoruje túto prekážku s kľudom Angličana (pardon Kanaďana). Normálne to nechápem, a pritom skoro žiadne skúsenosti s podobným strojom nemám. Vo vrchnej pasáži evidentne idem s jedným kolesom vo vzduchu ale pocit istoty nestrácam. Je to možné? Skúšam výjazd i zjazd na ďalší a ďalší kopec. Prichádza na rad vodno-blatová prekážka, opatrne sa ponáram do vody s blatom, cítim ako pracuje Visco-Lok a Commander mi teraz príde ako nezastaviteľný robot na pásoch. Normálne mi zalepilo, že tu ostanem a keď si potom pozriem videozáznam prejazdu, vidím že bola to pre tento stroj hračka, tak som to skúsil ešte raz a ešte hlbšie. I napriek skoro utopenému stroju Commander nesklamal. Toto sa v marockom piesku určite skúšať nedalo.

Prejazdnosť láme zákony fyziky

Doslova. Výkon Commandera spojený so 4×4 a s Visco-Lok-om ma posiela tam, kde mi rozum hovorí aby som tam nejazdil. Sebavedomie Commandera pridáva sebavedomie i mne. Prejavuje sa to v zložitých prevýšeniach a vodných nástrahách tejto trate, kedy Commander proste neváha ani umom, technikou, či výkonom. Všetkého je v rezerve viac ako dosť a limity určuje už len jazdec svojimi skúsenosťami a odvahou.

Výbava na zimu i leto

Commander rozširuje svoj záber bohatou doplnkovou a úžitkovou výbavou. Pre zábavu a väčšie pohodlie sú v ponuke strešné reflektory, strecha, predné sklo, ochranné rámy zo všetkých strán vrátane predných svetiel, športové tlmiče, naviják… Pre zvýšenie úžitkovosti je v ponuke širokánska radlica a možnosť na pripojenie závesných zariadení. V ponuke sú modely Commander 1000, 1000 XT a 1000 X. Jednotlivé modely zahrňujú rôzne stupne výbavy a prevedenia. Pre náš trh je určená homologizácia práve na testovaný model 1000 XT, čo znamená pridelenie evidenčného čísla a tým samozrejme jazda po pozemných komunikáciách.

Can-Am Commander 1000 XT

Cena: 18 990 Eur
Motor: 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 85 k
Prevodovka: dvojstupňový automat s plynulým prevodom
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Suchá hmotnosť: 587 kg
(D x Š x V): 3 004 x 1 489 x 1 829 mm
Svetlá výška: 279 mm
Objem pal. nádrže: 37,5 l
Pneu: vpredu: 27×9-12, vzadu: 27×11-12
Commander na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava


Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2011 Janka

Blato, hlina, voda

2 komentáre

Najčítanejšie

Exit mobile version