Jesenný marocký test tejto super novinky z produkcie BRP mal januárové pokračovanie v maďarskom mestečku Ács na prefíkanej a zákernej offroadovej trati. Všetko podstatné o tejto novinke ste sa dočítali v Motomagazíne č.: 9 a 11/2010. Čo ste sa ale nedozvedeli je to, aké je správanie sa stroja v našich – blatovo-vodno-hlinených podmienkach. Offroadová trať ukázala to, čo možno piesok v Maroku odhaliť nevedel.
Vysoká účelovosť
Commander patrí do kategórie SSV a nie je to len úžitkový pracovný stroj, kde ho veľa ľudí nejako podvedome kategorizuje. Opak je pravdou a investícia do tohto stroja po zoznámení s ním sa premietne do pojmov ŠPORT, ZÁBAVA, RELAX, DOBRODRUŽSTVO… Okrem toho, že dobre vyzerá disponuje i najvýkonnejšou motorizáciou v segmente konkurencie, čo v jeho prípade znamená, že nedostatok výkonu nepocítite. Vysoká účelovosť sa potom odrazí v praktických veciach: sedačky sú rýchlo demontovateľné a dajú sa použiť ako stoličky hoc kde v prírode. Zadná korba ja mechanicky sklápateľná, má dvojité dno a tak môžete prevážať i náklad skryte. Režimy výkonnostných máp ponúknu športový aj bežný režim s citeľným rozdielom pri ovládaní.
Na prvom mieste je bezpečnosť
Najprv tá pasívna, kde jazdec i spolujazdec musí urobiť po nasadnutí niekoľko úkonov, bez ktorých sa stroj bráni používaniu. Predovšetkým je to povinné zapnutie bezpečnostného pásu a povinné zapnutie bočnej ochrannej sieťky. Bez týchto úkonov Commander síce jazdí, ale len rýchlosťou 15 km/h. Zaujímavosťou sú dva farebne odlíšené kľúče, z ktorých každý jeden aktivuje inú mapu riadenia motora. Jedna je prednastavená výrobcom a druhú mapu si môžete nastaviť pomocou pripojenia cez diagnostiku. A navyše tlačidlo na palubnej doske mení charakter motora na športový režim a späť. Potom je tu systém ITS, ktorý v praxi zohľadňuje chyby jazdca pri práci s plynom – zabraňuje trhaniu plynu a nežiaducim prejavom motora v prípade jazdy v ťažkom kolíznom teréne.
4×4 a 2×4
Commander disponuje dvojstupňovým automatom s polohami „H“ a „L“ a zadným chodom. Elektronicky zapínanie náhonu 4×4 a 2×4 hrá významnú úlohu v tom, čo práve s Commanderom prevádzate. Podstata veci je, že všetko funguje plynule a presne bez potreby agresivity, či už pri zapínaní uzávierky, alebo režimov H a L. Volant aj v prípade zapnutej uzávierky pracuje príjemne bez odporu a kolesá presne reagujú na povel vodiča. V prípade zapnutej iba dvojkolky sa dostávate razom do sveta rýchlej zábavy a zabúdate na pracovný charakter stroja. Výhodou je dobre kontrolovaný drift zadným kolies v kombinácii s vedením stroja okrúhlym volantom. Predsa len stále mám pocit klasickej štvorkolky, v tomto prípade ma ale sedačka a ochranná sieť nepúšťa do vysadania si ako protiváhy a trochu ťažko sa na to zvyká, lebo návyky z klasickej štvorkolky sú predsa len iné. Ak teda cítim, že bočné kolesá sú v lufte, tak redukcia náklonu je už len na volante a hrania sa s plynom. Výhoda zábavnej jazdy na offroadovej trati je tá, že som sa ani z polovice tak neunavil ako pri podobnej jazde na ATV. Nevýhodu je, že tým sa limitujú športové ambície, ale tento stroj je predsa podstatou určený na niečo iné ako šport.
Tento terén nie je žiadna hračka
Ale ani Commander nie. Stojím pred stúpaním, ktoré v pohode prekračuje 45˚ uhol a desia ma hlboké vyryté koľaje pričom rozmýšľam či robím dobre, že sem leziem. Rozum vraví nechoď, ale túžba po prekonaní cieľa je silnejšia. Idem do toho i s rizikom, že Bengi s Peťom (prítomní zástupcovia spoločnosti Imidjex s.r.o.) mi nakopú zadok ak to prevrátim dozadu. Zapínam 4×4 a spolieham na techniku Can-Am. Terén je dokonca mokrý, miestami blatový ale Commander pokoruje túto prekážku s kľudom Angličana (pardon Kanaďana). Normálne to nechápem, a pritom skoro žiadne skúsenosti s podobným strojom nemám. Vo vrchnej pasáži evidentne idem s jedným kolesom vo vzduchu ale pocit istoty nestrácam. Je to možné? Skúšam výjazd i zjazd na ďalší a ďalší kopec. Prichádza na rad vodno-blatová prekážka, opatrne sa ponáram do vody s blatom, cítim ako pracuje Visco-Lok a Commander mi teraz príde ako nezastaviteľný robot na pásoch. Normálne mi zalepilo, že tu ostanem a keď si potom pozriem videozáznam prejazdu, vidím že bola to pre tento stroj hračka, tak som to skúsil ešte raz a ešte hlbšie. I napriek skoro utopenému stroju Commander nesklamal. Toto sa v marockom piesku určite skúšať nedalo.
Prejazdnosť láme zákony fyziky
Doslova. Výkon Commandera spojený so 4×4 a s Visco-Lok-om ma posiela tam, kde mi rozum hovorí aby som tam nejazdil. Sebavedomie Commandera pridáva sebavedomie i mne. Prejavuje sa to v zložitých prevýšeniach a vodných nástrahách tejto trate, kedy Commander proste neváha ani umom, technikou, či výkonom. Všetkého je v rezerve viac ako dosť a limity určuje už len jazdec svojimi skúsenosťami a odvahou.
Výbava na zimu i leto
Commander rozširuje svoj záber bohatou doplnkovou a úžitkovou výbavou. Pre zábavu a väčšie pohodlie sú v ponuke strešné reflektory, strecha, predné sklo, ochranné rámy zo všetkých strán vrátane predných svetiel, športové tlmiče, naviják… Pre zvýšenie úžitkovosti je v ponuke širokánska radlica a možnosť na pripojenie závesných zariadení. V ponuke sú modely Commander 1000, 1000 XT a 1000 X. Jednotlivé modely zahrňujú rôzne stupne výbavy a prevedenia. Pre náš trh je určená homologizácia práve na testovaný model 1000 XT, čo znamená pridelenie evidenčného čísla a tým samozrejme jazda po pozemných komunikáciách.
Can-Am Commander 1000 XT
Cena: 18 990 Eur
Motor: 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 85 k
Prevodovka: dvojstupňový automat s plynulým prevodom
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Suchá hmotnosť: 587 kg
(D x Š x V): 3 004 x 1 489 x 1 829 mm
Svetlá výška: 279 mm
Objem pal. nádrže: 37,5 l
Pneu: vpredu: 27×9-12, vzadu: 27×11-12
Commander na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2011
Janka
Blato, hlina, voda
SSV = sedadlá vedľa seba
SSV = volant a panel skoro ako v aute
Výklopná korba s dvojitým dnom, spodný priestor ukryje náklad a ochráni pred špinou, blatom, vodou. Korba sa sklápa ručným mechanizmom
Výklopná korba s dvojitým dnom, spodný priestor ukryje náklad a ochráni pred špinou, blatom, vodou. Korba sa sklápa ručným mechanizmom
Uzávierka sa aktivuje elektronicky, tak isto aj režim ŠPORT, samotný štart sa prevádza tlačidlom ŠTART
Vyzerá divoko, aj som to vyskúšal , ale OUTLANDER je iba jeden 👍
Mal som na to zálusk, že by som vymenil park v garaži, ale po zvezení, nič moc 😟
To zrovna môžem kúpiť SAMURAIa……a za štvrtinovú cenu.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AMIS
7. apríla 2011 at 21:11
Toš vyzerá to divoko
janoxl
10. apríla 2011 at 17:58
Vyzerá divoko, aj som to vyskúšal , ale OUTLANDER je iba jeden 👍
Mal som na to zálusk, že by som vymenil park v garaži, ale po zvezení, nič moc 😟
To zrovna môžem kúpiť SAMURAIa……a za štvrtinovú cenu.