Hľadáte prilbu v nižšej
cenovej hladine s výborným vetraním a univerzálnejším použitím?
Pozrite sa na CABERG JACKAL SNIPER v cene 175,80 Eur, ktorý k nám
dováža česká spoločnosť Bikers Crown. Pre zaujímavosť spomeniem, že Caberg je
talianska značka založená v roku 1974 a jej názov vznikol zo slovného
spojenia Caschi di Bergamo.
Dynamický
dizajn – množstvo riešení
Caberg tento model predstavil na
jar tohto roka a prezentuje ho ako prilbu so športovým a dynamickým
dizajnom v kombinácii s komfortným technickým riešením
a výbornou cenou. Je to model určený na každodenné použite, ale aj pre
ďaleké cesty. Plne odnímateľná podšívka, množstvo vetracích otvorov,
integrovaná slnečná clona, rýchlo odnímateľné predné plexi s predprípravou
na Pin lock. Zapínanie je miktrometrickou sponou, ktorá je podšitá širokým
pásom z jemnej textílie, aby neškriabala pod bradou. Toľko výrobca.
Cesta
či cestovné enduro?
Aj keď ju výrobca pasuje plne na
cestu, prilba vďaka ostrejšie tvarovanej bradovej časti a priam enduro
tvaru pred nosom a vzápätí aj tvarom plexiskla, nesie čiastočne prvky
pre použitie na ľahké enduro. Grafikou sa hodí na ostrú nahú motorku, ale ja by
som ju posunul aj k ľahkému enduru a mám na to osobitý dôvod.
Cestná
výbava, množstvo detailov
Tak lacná prilba má toľko
technických detailov, že neviem, kam sa mám skôr pozerať. Mňa predovšetkým
upútala horizontálna lomená krivka, ktorá vystupuje z lemu od nosa až
dozadu prilby. Navyše je tento lem duplicitný s grafikou a tu je
skrytá podstata vizuálnej dynamiky prilby. Hrana zlepšuje obtekanie vzduchu
a v zadnej časti tvorí odtrhovú hranu pre vodu v prípade dažďa.
Vetranie
je priam víchrica
Sniper má celkom 6 technických
prvkov, ktoré majú na starosti cirkuláciu vzduchu. Tri nábehové vetracie otvory
spredu sú uzatvárateľné, ďalšie dva spredu na bradovej časti sú veterné tunely
s úzkym vstupom náporového vetra. V zadnej časti je jeden rebrovaný
veterný tunel s decentným spojlerikom pre plynulé odvádzanie tepla
z prilby. Už samotný interiér, presnejšie vnútorná polystyrénová škrupina
je v tvare hlboko krojených rebier, ktoré majú za úlohu práve aktívny
odvod tepla z prilby. Ak aj tak vám bude teplo, môžete odňať zospodu
bradový textilný deflektor.
Plexi
štít
Hlavné plexi má už spomínaný
enduro tvar a má aretáciu v piatich rovnomerných polohách a je
maximálne odolné voči poškriabaniu. Má rýchloupopínací systém kvôli umývaniu.
Slnečná clona je bez aretácie a vďaka systému posuvu ju nastavíte
a zastavíte v ľubovoľnej polohe. Clona je s vysokou účinnosťou
proti slnku, ak slnko nesvieti, je lepšie ju zatiahnuť a netrápiť tak oči.
Caberg
Sniper v praxi
Konfekčná veľkosť XL, ktorú bežne
nosievam mi sadla ako uliata a netlačí vôbec a ani časom. Dostatočný
otvor uľahčuje nasadenie i zloženie prilby cez hlavu a skvelým
pomocníkom je práve široký, ochranný lem nad sponou, tak ani neviem, že mám
prilbu zapnutú. Vďaka nápaditému a športovému dizajnu si ma okolitá premávka
vzorovo všíma a zároveň rešpektuje. Výhľad mám vynikajúci a keďže je
prilba úplne nová, bojujem s ovládacími prvkami otvárania vetracích
otvorov, ktoré idú ťažšie. Bude ich treba vybehať. Intenzita slnečnej clony je
skutočne vysoká, jej spracovanie je vynikajúce, nerobí v žiadnom poli
lámavý efekt pre oči. Jej obsluha mi ale moc nejde, ovládací prvok na ľavej
strane zakaždým hľadám, pretože si neviem zvyknúť na jeho polohu. Toto je ale
otázka praxe.
Pomalá,
stredná, rýchla jazda
Pomalá
jazda, myslím
tým presuny mestom, je úplne v prirodzenom režime. Máj je veľmi horúci
a intenzívne využívam všetky vetracie otvory. Na križovatke hlavné plexi
zaaretujem v prvej polohe odspodu a okamžite pri rozbehu aj počas
jazdy dostávam nával prúdiaceho vzduchu. Do rýchlosti 60 km/h je obtekanie,
prúdenie vzduchu v prilbe i odvetranie úplne super. Zvuková hladina
je na 100%
Stredná
rýchlosť do 90 km/h odhaľuje, že
prúdenie vzduchu je až moc aktívne a tak priebežne zatváram otvory, ktoré
nielen zmenšia prietok vzduchu, ale prilba i citeľne stíchne, pretože
s pribúdajúcou rýchlosťou sa zvyšuje i jej hluková hladina.
Rýchla
jazda, nad 90 km do 140 km/hurčuje hranice použitia prilby. Zabudol som,
pripomenúť, že prilby sa vždy snažím testovať na nahej motorke, kde sa najlepšie
prejaví tak hlučnosť, ako vetranie i obtekanie vzduchu. V týchto
rýchlostiach doceňujem nielen aerodynamický dizajn, ale aj aerodynamické
obtekanie vzduchu, prilbu nič vo vetre nestáča, hlava mi netancuje, pekne drží
smer. Horšie je to ale s hlučnosťou, kde prietokové kanály zvýšili hluk
v prilbe, ktorý sa mi už tak moc v tejto rýchlosti nepáčil.
Finále?
V tejto cenovej hladine
nemôžete chcieť to, čo vám ponúkne 3-4 krát drahšia prilba. Ako plus vyznačujem
dizajn, pohodlie a aktívne vetranie, ktoré je ideálne v mestských
podmienkach. Vďaka vetraniu a konštrukcii prilby by som ju okrem kategórie
„cesta“ – pre nižšie a stredné rýchlosti, zaradil čiastočne aj do
kategórie „ľahké enduro“, čím získavate pohodlne dva v jednom. Jej
použiteľnosť na nekapotovanej motorke siaha z hľadiska hluku a tým
pohodlnosti do rýchlostí cca 100
km/h. Takže je tu prilba pre mladých ľudí,
začiatočníkov, ktorí ju vďaka dizajnu a funkcií budú milovať.
Naše
hodnotenie:
Dizajn: 5/5
Prax: 3/5
CABERG
JACKAL SNIPER
Materiál: Polykarbonát
Zapínanie: mikrometrická
spona
Váha: 1500 +/- 50g
Farby:
čierno-bielo-červená
/ zeleno-šedo-čierna
Cena: 175,80Eur
Veľkosti: L-XL-XXL
Dovozca: www.bikerscrown.sk / www bikerscrown.cz
Test bol uverejnený v časopise
Motomagazin 6 / 2018