Spravodajstvo

Dakar 2008 – Čo na to Katriňák, ako to vidí Jakeš?

Publikovaný

on

O Dakare podrobnejšie s Jakešom, Katriňákom a sponzormi
(Košice 27.11.07)

V januári štartuje jubilejná 30. RELY DAKAR ? súťaž považovaná za najťažšiu na svete. Celkom 9 273 km v 15-tich etapách musia zdolať jazdci , ktorí budú štartovať v portugalskom Lisabone a cieľ je v senegalskom Dakare. I tento ročník ako minulý sa na ňom zúčastní Ivan Jakeš spoločne s Jarom Katriňákom. Obaja sú stálice na slovenskej enduro scéne, Ivan, ale túto súťaž ide zdolávať iba po druhý krát. Pripravili sme rozhovor s oboma účastníkmi pri príležitosti otvárania novej predajne KTM v Košiciach a s tým spojenej prezentácie špeciálov KTM 690 RELLY pre oboch jazdcov. Pre informáciu spomeniem, že nová predajňa má 500 m². Jedným z hlavných sponzorov oboch jazdcov je práve spoločnosť ADAMS k.s. Košice, dovozca najpredávanejších motocyklov v SR zn. Adamoto a autorizovaný predajca zn. KTM. A práve stroje KTM im slávnostne odovzdával pán Igor Adamčík ? majiteľ spoločnosti Adams k.s.


IGOR ADAMČÍK
motocykel.sk: Igor, akou mierou sa tvoja spoločnosť podieľa na tohtoročnom Dakare, čo sa týka Katriňáka a Jakeša?
Igor Adamčík: Zakúpili sme im motocykle a podpísali s nimi oficiálnu zmluvu na zapožičanie motocyklov na obdobie dvoch rokov. Budú použité aj na iné preteky, akcie a je to len na nich, akých pretekov sa na nich zúčastnia.

motocykel.sk: Spoločnosť Adams k.s. je teda hlavným reklamným partnerom výpravy do Dakaru?
Igor Adamčík: Áno, Adams k.s. je hlavným reklamným partnerom výpravy do Dakaru. Čo sa týka Jakeša, do toho vstúpil ešte Old Spice a Jara podporuje naďalej Slovnaft, ale my sme jeho hlavní reklamní partneri.

motocykel.sk: Čo to pre Adams k.s., znamená ďalej, pretože Dakar má skoro 10 000 km a je tam potreba aj ďalšieho servisného zázemia čo sa motocyklov týka?
Igor Adamčík: Otázka servisu a zázemia, všetko ostáva tak, ako to bolo v minulosti, všetko zabezpečuje Environ, akurát ND na motocykle sa objednávajú cez nás s určitou zľavou.

IVAN JAKEŠ
Ivan Jakeš sa bude snažiť pokoriť Dakar po druhý krát v živote. Pri rozhovore s Ivanom bolo na ňom vidieť, že sa na Dakar teší a že by už bol najradšej tam.


motocykel.sk: Ivan len pred nedávnom si sa vrátil zo šesťdňovej v Chile, a už teraz preberáš motocykel, aby si sa ním popasoval v podstate ideš z piesku do piesku (Z Chile do Dakaru.) Dakar je tento rok tento rok cca o 1 400 km dlhší, minulý rok si skončil v Dakare s tým, že sa ti pokazila motorka…
Ivan Jakeš: Áno, minulý rok som mal veľmi málo času na prípravu a bolo to tak všelijako zlepené dokopy, nevedelo sa, či sa zoženú peniaze, či sa nezoženú, potom vo finiši zas nebola motorka, museli sme improvizovať, zohnali sme motorku od človeka, ktorý si zlomil nohu. Minulý rok nebola takmer žiadna príprava na Dakar, tento rok sa to snažíme spraviť lepšie a dúfam, že to bude lepšie.

motocykel.sk: Máte s Jarom nejakú spoločnú taktiku?
Ivan Jakeš: Dakar je o tom, že najskôr musí človek rozmýšľať a až potom pretekať. Je to o čítaní terénu, o čítaní rollbooku a navigácii. Človek musí vedieť, do čoho môže a nemôže ísť. Žiadne preceňovanie síl, žiadne veľké pretekanie, nie je to ako na endure, že dáte veľký plyn a idete. Tam si jednoducho človek musí rozložiť sily a dávať veľký pozor na techniku, napr. skočíte nejaký väčší skok, ktorý motorka neznesie tak ako by mala a už je problém, utrhnete výfuk alebo niečo a v Dakare je všetko ďaleko.

motocykel.sk: Ty si sa minulý rok prvý krát zúčastnil Rely Dakar a viem, že si mal dosť problémy fungovať podľa navigácie.
Ivan Jakeš: Nikdy som sa s tým nestretol, lebo som nikdy nešiel rely, takže je to úplne niečo iné, špecifické. Ťažko sa o tom hovorí, Jaro mi o tom roky hovoril, ako to je, čo to je, že je to fantastické, už len tá atmosféra v Lisabone na štarte je neporovnateľná so 6-dňovou. To nikdy na 6-dňovej nezažijete takú atmosféru.

motocykel.sk: Čoho sa najviac obávaš v Afrike?
Ivan Jakeš: Vypadnutia, to je jednoznačné, či zo zranenia, alebo z poruchy motorky. Dúfam, že mi to tento rok vyjde. Sú tam aj dosť nebezpečné úseky, dokonca niektoré úseky sú tam len prejazdové, tuším cez Mauretániu, a nie sú súťažné. Ja som troška aj myslel na nebezpečenstvo zo strany takých domácich skupín, lebo v minulosti sa vyskytlo mnoho nepríjemností aj ozbrojeného charakteru. Dnes už je navigácia na super úrovni. Ja som mal minulý rok tiež taký ľahký problém a stlačil som na prístroji tlačidlo s číslom a za 15 minút bol pri mne policajt. Neviem odkiaľ prišiel, ale jednoducho tam bol na aute a decká boli rozpŕchnuté preč. Takže, v tomto si myslím, že jasné, keď niekto chce robiť zle, tak zle urobí, ale už je to omnoho lepšie, ako to bolo pred 10-timi alebo 15-timi rokmi.

motocykel.sk: Dakar začína za nejakých 5-6 týždňov, máte s Jarom vymyslenú ešte nejakú kondičnú prípravu?
Ivan Jakeš: Každý doma individuálne, hlavne treba rozobrať, pozrieť motorky, pojazdiť na nich, keď bude nad nulou, treba to teda ešte troška vyskúšať. Ja som na tej motorke vôbec nesedel, tak dôležité je ešte zoznámiť sa so strojom.

motocykel.sk: Máš nejakú svoju osobnú métu teraz v tomto Dakare okrem toho, že chceš dôjsť?
Ivan Jakeš: O nejakých výsledkoch, to vôbec nechcem diskutovať, pretože tam je to tak, že hodina nič neznamená. Človek musí mať veľké šťastie, musí trafiť, nesmie zablúdiť a keď ide tak ako si to doma predstaví a naplánuje, tak je vpredu.

motocykel.sk: Tento rok máte nového sponzora – spoločnosť Adams, ktorá vám prenajíma motorky na dlhšiu dobu. Čo to znamená pre teba?
Ivan Jakeš: Motorku dostanem do užívania na Dakar, potom musí absolvovať nejaké promoakcie a mala by byť motorka u mňa a mal by som s ňou jazdiť a jednoducho sa musím s tou motorkou tak vžiť, aby bola pre mňa ako každá iná.

motocykel.sk: Nie je to troška neskoro dostať motorku takto tesne pred Dakarom?
Ivan Jakeš:Je, Jaro ju dostal asi tak o 2 týždne skôr. Mali veľké problémy s výrobou motoriek, pretože mali veľkú objednávku kvôli 6-dňovej.


JAROSLAV KATRIŇÁK
Jaro, vždy usmievavý, cieľavedomý, schudnutý, ale v dobrej kondícii a stále hladný. Jaro je stálica v slovenskom endure, celkom je rád, že nie je na Dakare sám, na prvý pohľad tvoria s Jakešom zohratý tím, obaja sú za každú srandu a obaja donekonečna dôstojne odpovedajú na všetky nekonečné otázky novinárov s úsmevom na tvári.


motocykel.sk: Toto bude tvoj 5-ty Dakar. Na čo sa najviac tešíš?
Jaro Katriňák: Teším sa na samotnú atmosféru priamo v Afrike, na tú európsku časť ani moc nie, lebo to je dosť ešte taký ?humbuk?, veľa ľudí, ale potom už v Afrike to naberie nádych Afriky, tak potom už je to také veľmi pekné. Jasné, je to nebezpečné, treba dávať stále pozor. Dobre sa ide, keď jazdec nie je zranený, čiže je dôležité dávať si veľký pozor na pády, lebo potom sa to jazdcovi veľmi znepríjemní. To nie je vtedy ono. Išiel som aj zranený, nebolo to bohviečo, minulý rok som sa snažil čo najmenej padať, až vari 3 etapy som išiel tak, že som bol troška udretý, ale inak to bolo super.

motocykel.sk: Ty si mal o 2 týždne skôr motorku ako Ivan, takže máte úplne novú techniku. Ja viem, že sa troška neskôr vyrobili motorky. Nebojíš sa hlavne tohto, že by tu mohla vzniknúť nejaká fabrická porucha?
Jaro Katriňák: Tak tieto motocykle už išli minulý rok Dakar vo fabrických tímoch, čiže motorky sú odskúšané, sú tam nájdené a odstránené chyby. Ja si myslím, že po tejto stránke by mohol byť motocykel naozaj dobrý. Mal som ju doma 2 týždne, kde som na nej poctivo každý druhý deň jazdil, trénoval, skákal som na nej, klasickú motokrosovú trať, 20-metrové skoky, motocykel sa choval veľmi dobre, z čoho som bol veľmi potešený, lebo jazdné vlastnosti sú naozaj veľmi dobré.

motocykel.sk: Mal si nejaké problémy v minulosti na rely práve s pieskovými prechodmi, kde by sa ti mohla roztrhnúť reťaz, alebo sa nasaje piesok do vzduchového filtra?
Jaro Katriňák: Vyložene problémy som s tým nemal, ale samozrejme bál som sa, pretože minulý rok sme zažili aj pieskovú búrku, ktorá nás naháňala po trati, naozaj piesok bol všade a bolo ho veľa, našťastie filter na tejto motorke je dobre umiestnený, je tam dobre urobené sanie, čiže piesku tam fakt veľa nešlo, takže motocyklu sa nič nestalo, ale určite sa bojím aj pieskových dún, nechcem, aby som tam zapadol, lebo potom to stojí jazda veľa síl vydolovať odtiaľ motorku. Takže rešpekt mám pred tým, nepodceňujem žiadnu dunu, fakt si dávam pozor a v tom piesku musí byť jazdec stále v strehu, pretože niekde je tvrdší, niekde mäkší a motorka stále pláva a treba dávať samozrejme pozor.

motocykel.sk: Ty si už s navigačným prístrojom ako doma. Ivan sa dosť učil minulý rok ale iba priamo na rely.
Jaro Katriňák: Ja sa takisto ešte učím a do toho, aby som bol naozaj dobrý navigátor, ešte stále mám ďaleko. Nie je to len otázka jedného Dakaru. Tí jazdci, ktorí tam jazdia, tak jazdia vlastne celý rok seriál MS v rely, kde majú 6 závodov, kde sa stále učia navigáciu, a ja som sa na poslednom preteku rozprával so španielom Comom a bavili sme sa, ako sa on učí navigáciu a on hovorí, že jedine tréning a veľa závodov. A keď sme boli na Dakare, tak mi hovoril, že pred Dakarom má najazdené už 22 000 km podľa navigácie. A ja som tam stál a mal najazdených 1 000 km, takže to sa nedá vôbec porovnávať. S prístrojmi je to tak, že ich dostaneme až priamo na mieste. A on keď ide celý rok rely, ktoré majú zhruba tak 5 – 7 000 km, takže keď ide 6 rely, tak má od 22 do 30 000 km najazdených s takýmto istým GPS-kom ako ideme Dakar, takže v tom sú oni vo veľkej výhode.

motocykel.sk: Servisné zázemie vám robil Environ team. Bude to aj tento rok?
Jaro Katriňák: Áno, bude to aj tento rok, ale budeme spojený aj s Moldakar teamom pretože firma patrí pod skupinu Mol a ideme aj po servisnej stránke spolu s Moldakar teamom, budeme zabezpečovať či ich kamióny, či naše kamióny, budeme si navzájom pomáhať.

motocykel.sk: Aké sú tvoje ciele, čo by si chcel tento rok dosiahnuť okrem toho, že dôjsť do cieľa?
Jaro Katriňák: Ono to o výsledku alebo nejakom čísle sa nedá tak priamo hovoriť, lebo Dakar je nevyspytateľný, aj minulý rok sme napr. videli Comu ako išiel úplne s prehľadom, hodina a pol náskok a nakoniec stratil víťazstvo, takže ťažké je hovoriť o nejakom výsledku. Ale ja som jazdec taký, že nikdy tú flintu do žita nehádžem, keď pôjdem, samozrejme sa budem snažiť urobiť čo najlepší výsledok. Keď mi to pôjde, keď to bude všetko OK, tak verím tomu, že nejaký dobrý výsledok urobím, ale o tom mieste by som určite nehovoril, lebo to sa nedá povedať. Tam stačí fakt malá chybička, chytím hodinku a je z 10-teho miesta zrazu 20-te miesto, čiže nejaké také rozprávanie, že chcem byť taký a taký je veľmi ťažké.

motocykel.sk: Takže asi tak, že každý, kto dôjde, je víťazom?
Jaro Katriňák: To si aj každý hovorí, keď sme v cieli, tak tam sa to už nerozdeľuje na prvého, druhého, tretieho, tam kto dôjde, je víťazom. Pri ružovom jazere sa všetky motorky zgrúpia dohromady, potom sa tam posedáva, čaká zhruba tak hodinu na vyhlásenie a jazdci si navzájom podávajú ruky a sú šťastní, že došli a sú živí, to je veľmi dôležité.

JUDr. MARÁN NOVIKMEC ? spoločný manažér tímu
motocykel.sk: V podstate vidím, že Ivan má troška iné nálepky, nášivky reklamných partnerov na Dakar a Jaro má iné, ale sú tam tie, ktoré sa tam rovnako opakujú, a to Environ. Ako je to reklamným zázemím oboch jazdcov?
JUDr. Marián Novikmec: Obaja ako Ivan, tak aj Jaro patria do Environ servis moto teamu a hlavným reklamným partnerom Environ servis moto teamu je Adams k.s. , ktorá zastrešuje obidvoch jazdcov pod hlavičkou Environ servis moto teamu. Čo sa týka odlišných nálepiek, líši sa to u Jara o Slovnaft a Mol Dynamic, kde Slovnaft je generálnym reklamným partnerom osoby Jara Katriňáka a firma Old Spice je generálnym reklamným partnerom osoby Ivana Jakeša. Takisto oficiálne Dakar sa pôjde pod hlavičkou nadnárodných teamov, Jaro je členom Mol Dakar teamu a Ivan Jakeš Old Spice Dakar teamu.

motocykel.sk: Ako sa zn. Old Spice dostala práve k Jakešovi?
JUDr. Marián Novikmec: Dnes je veľmi ťažký boj o sponzorov, tento šport je veľmi finančne náročný a sme veľmi radi nášmu sponzorovi, ktorý je ochotný podporiť kvalitný šport kvalitných jazdcov a Ivan Jakeš bol oslovený v rámci nadnárodného Old Spice Dakar teamu, kde sú posádky z Čiech, Maďarska, jeden Slovinec a Ivan Jakeš ho bude dopĺňať na motorke.

motocykel.sk: Ešte niečo k zázemiu, čo všetko zastrešujete, čo máte ešte na starosti, čo Vás ešte čaká pre samotným Dakarom?
JUDr. Marián Novikmec: Čo sa týka prípravy, jazdci absolvovali 10-dňový kemp v Maroku v septembri, teraz sa vrátili z medzinárodnej 6-dňovej z Chile a nakoľko Ivanova motorka dorazila iba včera na Slovensko, tak teraz sa budú venovať iba príprave motoriek a nikam vonku už nestihnú ísť zabehnúť, ale doladia všetky veci na Slovensku v Pieskoch pri Senci a všetko podrobia kondičnej príprave na Dakar a čo sa týka jazdenia, iba v rámci nastavenia motorky a zábehu.

Text a foto: V. Brniak

Maindru

Dakar 08

2 komentáre

Najčítanejšie

Exit mobile version