Ak chcete mať v garáži kus peknej, exotickej, turistickej motorky, model Benelli Tre 1130 K môže byť to pravé, čo vás odlíši od tuctovosti a rozhodne prispeje k vášmu imidžu. Silný motor, neopakovateľný dizajn, trojvalcový motor, nezameniteľný zvuk a k tomu priaznivá cena v základe t. j. 11 000 Eur.
Však to je ako TnT, zvučalo mi v ušiach všade, kde som bol. Ale opak je pravdou. Spoločné prvky s prednedávno testovanou TnT 889 S tu samozrejme nájdete a môžem ich aj vymenovať: zadná kyvná vidlica, predný a zadný svetlomet, koncovka výfuku a tu musíme skončiť. Všetko ostatné je iné a dá sa povedať až veľmi odlišné. Keď sa pozriete na naháča TnT 899 S, ktorý je vyrobený na mestskú premávku, tak TreK má zásadné odlišnosti. Patrí tu iný ? hlavný priehradkový rám, podvozok, nenastaviteľné predné pruženie vpredu, zato s väčším priemerom a naopak turisticky nastaviteľný zadný tlmič rolovacím kolieskom, mechanicky nastaviteľný predný čelný štít, pohodlnejšie sedadlo, vyššia svetlá výška, ďaleko menší polomer otáčania, palubný prístroj a jeho ovládanie, iné pákovanie zadnej brzdy, väčšie spätné zrkadlá a úplne iný prevod – zadná rozeta je o niekoľko zubov menšia.
Prečo toto všetko? Pre určenie smerovania stroja. Všetko má za úlohu urobiť z modelu TreK športového, rýchleho, obratného a pohodlného turistu, aby jeho majiteľ vydoloval zo 120 koní výkonu maximum pre svoje potreby. A tak sa i stalo, 600 redakčných kilometrov na TreK-u ubehlo skutočne rýchlo a je o čom rozprávať.
Mesto mu moc nesedí Nabalená motorka (3 kufre a spolujazdec) potrebuje výkonový potenciál na pohodlnú a bezpečnú jazdu. Mestská premávka ma ale zaskočila. Aj keď má motor dostatok výkonu, pri rýchlostiach od 0 do 50 km/h sme sa dosť hnevali. Zaradená jednotka potrebuje na rozbeh otáčky blížiace sa k 3 000-om a hneď prvá jazda skoro skončila pádom a motor mi zhasol. Použijem teda vyššie otáčky ale na mokrej ceste mám zasa trochu strach pre možné prekĺznutie zadného kolesa a práve tu sa dlho s charakterom motora hľadáme. Kvôli prevodu je jednotka krátka a tak motor káže daj za dva. Dám za dva, ale premávka ma pustí 30-40 km/h a dvojka seká, idem naspäť za jedna a stále dookola. V tejto polohe sa motor správa doslova ako dvojvalec a je potrebné to mať na mysli a to neustále. Ale zvyknete si…
Celý test si môžete prečítať v Motomagazíne č.: 9/2009. Na stánkoch už od tohto štvrtka 20-teho augusta.
Benelli Tre 1130 K MOTOR Typ: kvapalinou chladený štvortaktný radový trojvalec, rozvod DOHC, 12 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 88 x 62 mm
Zdvihový objem: 1 131 ccm
Kompresný pomer: 11,6 : 1
Max. Výkon: 123 k pri 9 000 ot./min
Max. krútiaci moment: 112 Nm pri 5 000 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické digitálne
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z oceľových rúrok a hliníkových profilov
Rozmery (D x Š x V): 2 183 x 850 x 1 320 mm
Rázvor: 1 515 mm
Výška sedla: 840 mm
Objem palivovej nádrže: 22 l, rezerva 4 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer klzákov 50 mm, zdvih 150 mm, vzadu: centrálne umiestnená pružiaca jednotka, zdvih 180 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúč, priemer kotúča 320 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť: 230 kg prevádzková hmotnosť, (205 kg suchá hmotnosť)
Cena: 10 990 Eur (331 085 Sk)