Veľa z toho čo sa dnes ukrýva za názvom
„Scrambler“ síce vyzerá ako klasicky ladená offroadová motorka, no
v skutočnosti sa do terénu príliš nehodí a popravde človeka to tam
ani príliš neťahá. Potom sa ale objaví motorka ako Brixton BX125 X, ktorá na
prvý pohľad vyzerá ako armádna motorka zo 70-tych rokov, robustná, jednoduchá
a schopná zdolávať náročný lesný terén a brodiť sa hlbokým blatom.
Skutočný drsňák, ktorý sa rád popasuje so všetkým, čo pred neho postavíte
Anglická stopa?
Značka Brixton je
relatívne novým pojmom v motocyklovom svete. Naviac nejde o znovu
oživenú značku z minulosti, ale o niečo nové. Podnetom je práve zvýšený
záujem o maloobjemové klasické motorky, ktorý je viditeľný najmä v krajinách
západnej Európy. Krajina pôvodu môže byť pre niekoho prekvapením nakoľko
názov je typicky anglický, no za motorkami Brixton stojí rakúska spoločnosť KSR
Group, ktorá si podľa vlastných špecifikácii necháva tieto motorky vyrábať
v Ázii. Nie je to nič neobvyklé, skôr musíme vyzdvihnúť dobrú prácu, ktorú
na tomto modeli evidentne odviedli.
Klasika so všetkým čo k tomu patrí
Brixton je ťahák
na oči bez ohľadu nato, že je to „len“ 125-ka namierená na dospievajúcu mládež.
Zároveň vás nepritiahne výstavkou najmodernejšej techniky, práve naopak
klasický dizajn a robustné prevedenie sú tými najväčšími prednosťami tejto
motorky. Dizajn doslova pripomína enduro určené pre armádu niekedy spred
40-tich rokov. Jednoduchý podvozok, jednoduchý motor a mix matnej čiernej
a zelenej farby je v tomto ohľade neprekonateľná kombinácia. Hrubé
a rovné sedlo pripomína skôr lavicu aj keď celkom komfortnú. Nesmú chýbať
okrúhle svetlomety, vpredu s elegantnou ochrannou mriežkou a vzadu
minimalistické LED svetlo kombinované s ešte menšími smerovkami. Prístrojovku
tvorí jeden malý kombinovaný ukazovateľ, kde klasický otáčkomer dopĺňa malý
digitálny ukazovateľ rýchlosti. Z pohľadu dizajnu a estetiky ďalší plus,
no z pohľadu funkčnosti to až také skvelé nie je. Všetko je doslova miniatúrne
a chvíľami ťažko čitateľné. Klasikou je dlhá a oválnakoncovka výfuku, ktorá je samozrejme celá
v čiernom.
Rokmi overený koncept
zduchom chladený
motor sa nemusí pretvarovať alebo nejakým spôsobom si umelo zvyšovať vek aby do
celkového konceptu dizajnu zapadol. V tomto prípade ide naozaj o rokmi odskúšaný
a overený koncept motora, ktorý sa sem výborne hodí. Je pravda, že nepatrí
medzi najvýkonnejšie v triede, no nemá najmenší problém dostať vás do
pohybu. Na druhej strane to však nie je žiaden veterán, stačí pootočiť kľúčom
a ihneď započujete ako si elektronické vstrekovanie natiahne palivo pred
štartom. Oceľový kolískový rám je podobne ako motor osvedčený koncept. Pruženie
má na starosti dvojica postranne uložených tlmičov vzadu a klasická
teleskopická vidlica vpredu. Na prednej vidlici sú dokonca aj gumové manžety,
ktoré chránia vidlicu pred znečistením. Nejaké veľké možnosti nastavovania tu
nehľadajte ale to v tejto triede ani nie je úplne bežné. Dotyk moderny
predstavuje brzdný systém, ktorý tvorí jeden kotúč vpredu a jeden vzadu.
Robustný brzdný systém si so 125-kou hravo poradí a to je rozhodne dobrá
správa.
V sedle drsňáka
Klasický dizajn
je stále „in“ a je atraktívny pre všetky vekové kategórie, teda aspoň
v prípade Brixtona to platilo do bodky. Príjemným zistením bol záujem najmä
mladšej generácie o tento model. Brixton nie je vyložene predstaviteľom
neo retro motoriek s modernou technikou ukrytou za klasickým dizajnom, ale
má v sebe viac klasických prvkov. Posadenie do sedla je príjemné
a okrem širokého sedla pod sebou, vám do rúk padnú široké riadidlá.
Pocitovo tak sedíte na endure niekedy zo 70-tych rokov. Má to však aj ďalšie
výhody a jednou z nich je ľahké ovládanie, ktoré široké riadidlá
prinášajú. Manévrovanie hustou mestskou premávkou je tak hračkou. Dokonca som
chvíľami mal pocit, či to výrobca s tou klasikou trochu nepreháňa,
napríklad ovládač smerovky sa nedal vypnúť stlačením a malú páčku ste
museli vrátiť do vypnutej polohy. Nie raz sa mi stalo, že smerovka mi blikala
oveľa dlhšie ako som chcel. Klasika je klasika a treba si len zvyknúť. Motor
poteší príjemnou zvukovou kulisou a plynulým záberom od najnižších otáčok.
Je pravda, že na trhu nájdete aj výkonnejšie 125-ky, no v sedle Brixtona
mi to až tak nevadilo, cestovná rýchlosť niekde okolo 80-85 km/h je tak akurát. Má
síce ešte rezervu a dostane sa až na tachometrových 95 km/h, no chvíľu to už
trvá. Na ceste sa pritom 125-ka správa veľmi dobre, tuhší podvozok si hravo
poradí aj s menej kvalitnou cestou a ovládanie je ľahké aj pri
vyšších rýchlostiach. Výkonné brzdy som už spomínal a príjemne prekvapili
sériové pneumatiky s ľahkým offroadovým vzorom, ktoré sa na asfalte cítili
úplne v pohode. To isté platí aj v teréne a Brixton môžete bez
obáv popreháňať aj po zablatenej poľnej ceste, pneumatiky vás podržia. Aj tu
príde vhod tuhší podvozok, ktorému nevadí drsnejšie zaobchádzanie. Nie je to
samozrejme o skákaní skokov na lokálnej MX trati. Tu rýchlo narazíte
nielen na limity podvozku ale aj motora. Stále je to však o dobrej zábave
a začínajúci jazdec si jej v sedle užije dostatok. Brixton tak ponúka
trochu iný pohľad na populárnu kategóriu scramblerov, no tento malý drsňák nás
určite nesklamal.
Brixton BX 125 X
Cena: 2 599 Eur
Motor: 124 ccm, 2 ventily, OHC, jednovalec
Výkon: 11,2 k pri 9 000 ot./min.
Prevodovka: 6-st.
Rozmery (DxŠxV): 2 020 x 850 x 1 105 mm
Hmotnosť: 134
kg (suchá)
Objem pal. nádrže: 14
l
Spotreba: 2,7 l/100km
Pneu: vpredu: 100/90-18, vzadu:
130/70-17
Motocykel na test
zapožičal: Moped-Slovakia s. r. o.,
Kolárovo
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
6 / 2019