Motoporadňa

PNEUMATIKY (1) – Úvod a označovanie

Publikovaný

on

Aj blbec vie, že pneumatiky sú najdôležitejšou časťou  motocykla. Napriek tomu, je 39 zo 100 motorkárov schopných zveriť svoj život do rúk pneumatikám, ktoré ktosi vyhodil na smetisko. Viď výsledky ankety zo serveru motoride:

Kupujete nové alebo jazdené pneumatiky?

Nové: 61% (568)

Jazdené: 39% (358)

Odpovedalo 926 ľudí.

Prečo je to obrovské riziko?

Asi sa zhodneme na tom, že kvalita pneumatiky sa nedá posúdiť iba pohľadom. Kvalitu jazdenej pneumatiky ti ťažko môže zaručiť obchodník, ktorý ich po stovkách vozí zo smetísk celej Európy. Nemôže totiž vedieť, prečo pneumatiku, (ktorú tak pekne naleštil a teraz ti tak oduševnene ponúka), jej majiteľ vyhodil.

Objavili sa na nej mikrotrhliny (viditeľné len pod tlakom)?
Oddeľuje sa behúň od kostry (viditeľné len pod tlakom)?
Bola namontovaná proti smeru otáčania a kostra sa namáhala opačným smerom ako bola konštruovaná (neviditeľné ani pod tlakom)?
Nedá sa vyvážiť (alebo len polkilom olova)?
Bola poliata nejakou agresívnou chemikáliou (nezistiteľné)?
Je po nevinnom defekte polámaný kord v pneumatike (viditeľné len pod tlakom)?
Je to pneumatika z búračky (Čo sa s ňou dialo sekundu pred nehodou a počas havárie?)?

Dôvodov môže byť oveľa viac. Jeden z nich môže byť aj to, že pôvodný majiteľ gumy je ťažký milionár a gumu vyhodil len tak. Ale to je len málo pravdepodobné. Najčastejšou odpoveďou na tieto moje námietky je to, že dotyčný občan je presvedčený, že jazdí pomaly a opatrne. To je ale číry nezmysel. Môžeš jazdiť celé roky a desaťtisíce kilometrov pomaly a opatrne, ale v jednej sekunde na jednom metri nastane nečakaná situácia (Napríklad vidiecky dedko na historickom Moskviči.) a pneumatika zo smetiska ťa zradí! Potom už budeš mať zošróbovaný na traumatológii, prípadne čakajúci na čo najdokonalejšiu protézu celé dlhé mesiace času na to, aby si premýšľal, či ti úspora piatich litrov stála za to.

Ďalším spôsobom, ako ušetriť na pneumatike, je kúpiť jazdenú racingovú špeciálku. Pri takejto výhodnej ponuke si treba uvedomiť, že tieto gumy sú:

  • Extrémne drahé ? a preto ich nikto nezhodí z motorky použiteľné a nedá ti ich za facku.
  • Extrémne mäkké ? a preto ich budeš musieť za chvíľu znova prezúvať a to tiež nie je zadara.
  • Extrémne namáhané ? a preto môžu byť prepálené, alebo prebrzdené.

Ďalším problémom pri kúpe smetiskovej gumy je to, že si nevyberáš podľa svojich kritérií a potrieb, ale z toho, čo ti obchodník s falošným úsmevom ponúkne.

Teraz si povieme niečo o druhoch pneumatík, o ich značení a o tom, čo si treba na pneumatike všímať:           

Príklad značenia:    180/55-ZR17 TL    58V   M+S    3204

  • 180   ? šírka behúňa (dezénu) v milimetroch (Niekedy sa používa označovanie v palcoch.)
  • 55     ? výška profilu v percentách zo šírky behúňa
  • ZR    ? radiálna konštrukcia (U diagonálnych pneumatík absencia písmen.)
  • 17     ? priemer (ráfika) v palcoch (Šírka ráfika je na ráfiku a je udávaná v palcoch.)
  • 58     ? index nosnosti (napr. 58 znamená 236 kg)
  •      ? rýchlostný index (L-120, P-150, S-180, T-190, H-210, V-240, W-270)
  • 3204 ? týždeň a rok výroby (Číslo je v elipsovitom rámiku.)
  • TL    ? Tubeless: bezdušová, (TT-Tubetype: dušová.) Rozdiel je v konštrukcii pätky pneumatiky.
  • M+S – blato a sneh (Mud+Snow)

Pre zaujímavosť ? označovanie ráfikov (príklad):  4,5-17 J  (šírka ? priemer v palcoch, profil dosadacej plochy pneumatiky.

Na jednu šírku ráfika, sa používa viacej šírok pneumatík. Ak je pneumatika smerová, tak je na bočnici šípkou vyznačený aj smer otáčania pneumatiky. Na väčšine pneumatík je na bočnici bodkou vyznačené aj najľahšie miesto pneumatiky. Táto bodka sa umiestňuje čo najbližšie k ventilu.
Značenie pneumatík podľa tvrdosti je individuálne, tak ako aj značenie pneumatík do dažďa (to ale teba, ako amatéra nemusí zaujímať, pretože špeciálne dážďovky sú určené len na použitie na okruhu). Motocyklové pneumatiky sú väčšinou rozdielne pre použitie na prednom (F), alebo zadnom (R) kolese. Nie vždy je to ale na pneumatike vyznačené. Vtedy prednú gumu poznáš podľa jemnejšej figúry dezénu a vodiacej drážky v strede behúňa. Ale ani toto nie je pravidlom.
Bohužiaľ ani na označovanie tvrdosti zmesi neexistuje jednotné značenie. U crossu a endura sa používa aj farebné označenie na behúni.
Samozrejme, že každý výrobca používa rozličné finty týkajúce sa zmesí, konštrukcií alebo designu pneumatík. Tieto fajnovosti však na pneumatikách výrobcovia neuvádzajú. Na to je lepšie sa pozrieť do reklamných materiálov jednotlivých výrobcov. Neodporúčam ti, pýtať sa na tieto vecičky predajcov, pretože sú väčšinou veľmi nepresne informovaní a môžu ti narozprávať všakovaké hovadiny.

V ďalších pokračovaniach sa ťa pokúsim zoznámiť so základnými typmi pneumatík používaných u rozličných kategórií motocyklov, čosi o prezúvaní, vyvažovaní, kontrole, údržbe a diagnostike.

Vadim

18 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version