Connect with us

Spravodajstvo

Pneumatika s adaptívnym dezénom. Daj zbohom svojej starej gume!

Publikovaný

on

Športový turista

Ak zostaneme na ceste a nebudeme teraz hovoriť o off-roade alebo okruhu, tak každý z nás má skoro podobné parametre na moto pneumatiku. Aby to lepilo čo najviac, držala v zákrutách ako priklincovaná a ešte aj niečo vydržala. K tomu aby nestála raketu. No v realite gumy stoja veľa a v posledných rokoch ich cena stúpa závratnou rýchlosťou. Aj držia aj lepia. Keď lepia, tak ich životnosť je mizerná. Ak ich životnosť je skvelá, zas nedržia v zákrutách alebo pri daždi a to býva o hubu. Vďaka moc tvrdej zmesi.

Každý, kto jazdí, mi dá za pravdu, že veriť svojim gumám je ten najlepší pocit na svete. To ti umožňuje sa viac nakláňať, posúvať limity, ale aj jazdiť s istotou. Keďže dopyt bol po športovej gume, ktorá lepí a zároveň gume, ktorá vydrží, vznikla kategória športovo-turistických pneumatík.

Lepí a dlho

Jazdím počas celého roka a urobím veľa kilometrov. Preferujem presne túto kategóriu pneumatík. Nachádza sa v nej veľa skvelých gúm a každý výrobca má svoje zastúpenie. Ako prvé mi príde na um jedna pneu, ktorú považujem za tu najlepšiu na svete. Je to pochopiteľne môj osobný úsudok. Mám však možnosť vystriedať veľa sád pneumatík a Pirelli Angel GT 2 je pre mňa kráľ v tomto segmente.

Zabudnite na lacnú jednozmesovú ST. Zabudnite na GT prvú generáciu. Hneď choďte do druhej a nebudete ľutovať. Dvojzmes, dojazd 21 tisíc km, najlepší odvod vody, po stranách zmes z Rosso 3. Dokonalé!

Adaptívny dezén

A presne o takéto isté alebo podobné kúzlo sa pokúsil ďalší obľúbený a renomovaný výrobca a to Metzeler. Ale on v druhej generácii obľúbenej športovo-cestovnej pneu, prichádza z niečím jedinečným a to adaptívnym dezénom. Pozrime sa na to.

Koncom minulého roka výrobca Metzeler oznámil, že sa v roku 2024 chystá nová športová cestovná pneumatika Roadtec 02. Očakávania boli veľké. Tá mala totiž nahradiť Roadtec 01, ktorá od svojho príchodu v roku 2016, právom získala povesť výnimočnej pneumatiky.

Metzeler uviedol na trh o niečo športovejšiu verziu SE, no napriek tomu je tu druhá generácia, ktorá prichádza s novinkou. Jej vlastnosti si zamiluješ!

Nie je to iba čistejšia kombinácia materiálov, ktorá je novinkou pre Roadtec 02. Predovšetkým je tu s novým adaptívnym dezénom „Dynatread“, ktorý tiež sľubuje výkon dvoch pneumatík v jednej – niečím, čo Metzeler sám teraz nazýva super-športovo-cestnou schopnosťou.

Máme tu patentovaný systém, inšpirovaný vzorom dezénu gumy SPORTEC M9 RR. Ktorý ponúka výkon potrebný na to, aby vyhovoval jazdcom so športovo-cestovným alebo športovým jazdným štýlom. A to všetko pri zachovaní dlhej životnosti, ktorú by ste očakávali od pneumatiky v tejto kategórii diaľkových vzdialeností. Okrem Pirelli, ktoré som spomínal na začiatku.

Výkon sa dosahuje pomocou adaptívneho dezénu, ktorý sa podľa Metzelera správa odlišne v závislosti od toho, ako jazdíte na motorke. Jazda v cestovnom tempe alebo mokrom počasí upraví vzor dezénu tak, aby umožňoval maximálny rozptyl vody. Pričom drážky zostávajú čo najotvorenejšie.

Keď sa však rozhodnete robiť zle a jazdiť o niečo rýchlejšie, prudko brzdiť a ťahať za ten plyn, akceleračné sily na oboch koncoch potom zmenia tvar dezénu. Urobia to tak, že stlačia časť drážok na gume v snahe zvýšiť stabilitu. Tá sa deformuje viac do seba, tým pádom vznikne väčšia kontaktná plocha.

Diely sa však budú vpredu pri prudkom brzdení približovať bližšie k sebe. Naopak vzadu až pod dávkou plynu. Ako to bude fungovať v praxi som osobne veľmi zvedavý. Ku deformácii dochádza len na miestach, kde je aktuálne guma spojená s vozovkou.

Jednoducho povedané: kocháš sa, žiadna zmena. Ideš bomby, krčí sa tá guma k sebe a tým pádom zanikajú drážky. Ale čo keď pôjde niekto rýchlo v daždi? Neodporúčam!

Výsledok

„Väčšia podpora a lepšia spätná väzba pre jazdca“, píše sa vo vyhlásení, „aby čo najlepšie využil priľnavosť zmesi, zlepšil presnosť jazdy a upravil jej správanie, aby sa priblížil superšportovej pneumatike.“

Štýl drážok je rovnaký na prednej aj zadnej strane, čo znamená rovnaký pocit z oboch strán. Hovorí sa tiež, že znižuje hluk zo samotných pneumatík. Ale čo je marketing a čo bude skutočnosť, ukáže až počet km na motorke s týmito novinkami.

Mimochodom aj Metzeler sa pridáva k zelenšej vlne ako Michelin a pneumatiku vyrába s viac ako 43% biologických a recyklovaných materiálov v každej dezénovej obruči. Materiál pozostáva z prírodného kaučuku, textilných výstuží, biochemikálii a bioživíc. Recyklované materiály prichádzajú vo forme syntetického kaučuku, oxidu kremičitého a sadzí.

Čo to pre nás znamená? No asi nič. Ak bude tak dobrá ako jej taliansky konkurent s dlhou životnosťou a istotou za každých podmienok. To, že sa tým pomáha šetriť príroda, je len plus.
Napíšte mi, keď ich obujete, koľko ste na nich navrteli.

2 komentáre

2 Comments

  1. david

    23. apríla 2024 at 18:57

    tak toje bomba vlastnit takovouhle pneu. 🙂

    • Radim "MotoBulhar" Patorčev

      23. apríla 2024 at 20:56

      Tomu ver. Som zvedavý aká tam bude životnosť, každopádne kebyže prezuvam športovo-cestovnu gumu, ja beriem Angel GT 2 od Pirellku. To je moja srdcová záležitosť.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri