Testy a recenzie

Predstavenie Yamaha VMAX Hypermodified

Publikovaný

on

3x VMAX na maximum

Na svete nenájdete veľa motoriek, ktoré vám už v sériovom prevedení ponúknu to, čo Yamaha VMAX. Sila, vzhľad a úroveň dielenského spracovania je v prípade Yamaha skutočne na „maximálnej“ úrovni. Čo sa však stane keď sa VMAX-a chytí trojica najlepších svetových úpravcov?

Yamaha oslovila Francúza Ludovica Lazaretha, Nemca Marcusa Walza a Američana Rolanda Sandsa s jedinou úlohou – upraviť VMAX podľa vlastných predstáv. Všetci traja dostali na túto úlohu tri týždne a Yamaha si nekládla žiadne požiadavky, čo sa týka rozsahu úprav, jednoducho ponechali to na fantázii tvorcov. Hotové kreácie mali svetovú premiéru počas novembrovej výstavy EICMA 2011 v Miláne. Potom ich čakalo „turné“ po najdôležitejších európskych výstavách a jedinečnú šancu vidieť túto exkluzívnu trojicu preto mali aj priaznivci motocyklov na Slovensku, počas výstavy Motocykel 2012 na bratislavskej Inchebe.

VMAX Ludovica Lazaretha

V prípade francúzskeho úpravcu VMAX predstavuje svojimi parametrami bláznivú, no inšpiratívnu motorku. To čo v tomto prípade nepotrebuje zmenu je podľa Ludovica ohromný motor V4, ktorý dominuje celému dizajnu. V jeho prípade sa samotná stavba začína motorom okolo, ktorého sa postaví celá motorka. Motor VMAX-a je nádherný a nepotrebuje žiadne zmeny a aj preto je dielo Ludovica Lazaretha najmä o výzore a dizajne. Motorka sa dočkala nových postranných otvorov sánia, pribudli nové koncovky výfuku, veľký kryt spodných časti motora zasahuje až ku koncovkám výfuku. Dizajnu dominujú hrany a uhladené plochy, ktoré na sériovej verzii nenájdete. K naplneniu svojich predstáv si pomohol aj miernym znížením predných partii a výsledkom je silueta, ktorá pripomína bojovú stíhačku.

Ludovic Lazareth
Dielňa tohto talentovaného Francúza sídli v mestečku Annecy-le-Vieux blízko švajčiarskych hraníc. Preslávil sa nielen na poli motocyklov ale aj vo svete štyroch kolies, kde predstavil niekoľko zaujímavých stavieb, akými sú štvorkolky vybavené motormi z Yamahy R1, alebo rôznymi variáciami automobilov Mini Cooper vybavených motorom V8. Ludovic je absolventom dizajnu a túto zručnosť naplno využíva vo svojej tvorbe. S prestavbou VMAX-a už má svoje skúsenosti, keď už v roku 1991 postavil na základe pôvodného modelu futuristickú stavbu.

VMAX Marcusa Walza

Projekt nemeckého dizajnéra sa niesol v trochu odlišnom poňatí a namiesto estetického výsledku sa Walz zameral na technické aspekty motocykla s cieľom maximalizovať jeho športové vlastnosti. Jeho dielňa sídli v meste Hockenheim, ktoré je úzko prepojené s pretekárskym okruhom Hockenheim Ring a aj to bol jeden z dôvodov jeho rozhodnutia. Jeho cieľom bolo urobiť z VMAXA-a motorku, s ktorou môže jazdiť na okruhu, no zároveň môže v absolútnom pohodlí jazdiť po meste. Bolo teda dôležité vyrobiť motorku, ktorá by mala potrebné homologácie a spĺňala všetky podmienky spojené s prevádzkou po bežných komunikáciách. Marcusove dielo si zachováva veľa charakteristík sériového modelu a najväčším vizuálnym rozdielom je tak nová podsedlová časť. Stačí sa však pozrieť bližšie a celá motorka je priam posiata drobnými detailmi, ktoré nesú nezameniteľný Marcusov rukopis. Veľký dôraz sa kládol na zníženie hmotnosti a preto tu nájdete veľké množstvo komponentov vyrobených z uhlíkových vlákien, ktoré nahradili pôvodné.

Marcus Walz
Marcus dnes patrí medzi ikony motocyklového customu. Po tom ako v roku 1992 kvôli vážnemu zraneniu ukončil svoju motokrosovú kariéru si otvoril dielňu Walz Hardcore Cycles, ktorá je dnes známa po celom svete. Medzi jeho najväčšie profesionálne úspechy patrí víťazstvo v súťaží Biker Built-Off v roku 2006, ktorá je vysielaná na Discovery Channel. Stál aj pri zrode a vývoji nového typu rámu Drag Style frame. Marcus v súčasností vlastní niekoľko outletových obchodov po celej Európe, ktoré predávajú jeho motorky a príslušenstvo.


VMAX Rolanda Sandsa

Tvorba tohto Američana je známa tým, že sa nevyhýba rôznym extrémnym riešeniam. Určite zato môže aj jeho pretekárska minulosť, vďaka čomu prináša na svoje stavby prvky, ktoré nie sú v tejto triede práve štandardné. Nepohrdne rôznymi značkami ani kategóriami motocyklov, ktoré rovnako robia jeho tvorbu špecifickou a exkluzívnou. Platí to aj v prípade prestavby VMAX a pre Sandsa to predstavovalo úplné odstrojenie motocykla na až na samotnú kostru. Cieľom však zostalo zachovanie pôvodného motora, rámu a zavesenia kolies. „Stavebným materiálom“ sa v tomto prípade stala oceľ, hliník, karbón a podľa slov Rolanda Sandsa aj krv a pot. Napriek zámeru nezasahovať do motora a podvozku je Rolandov VMAX v porovnaní so sériovým prevedením značne odlišný. Úplne nová skrátená podsedlová časť opticky predlžuje zadnú kyvnú vidlicu. Kompletne prepracované je výfukové potrubie, ktoré namiesto po stranách teraz ústi priamo pod sedlom. Zmenil sa aj posed, ktorý je teraz viac naklonený dopredu a vyhovuje uvoľnenej športovej jazde.

Roland Sands
Bývalý pretekár, ktorý bol po sérii zranení (32 zlomených kostí) nútený predčasne ukončiť svoju kariéru a prilbu vymenil za sadu náradia a počítač. Na customovu scénu vtrhol ako víchor, najmä vďaka nekonvenčným stavbám, ktoré vybočovali svojím extrémnym poňatím zo zabehnutých koľají. Neberie ohľad na značku ani typ motocykla a dokáže postaviť z ľubovoľného stroja exkluzívnu stavbu. Získal niekoľko ocenení a v súčasnosti patrí medzi najvyhľadávanejších staviteľov na medzinárodnej scéne.


Všetky predstavené verzie VMAX-a sú jedinečné diela, ktoré nie sú určené pre sériovú výrobu, no v prípade, že patríte medzi šťastlivcov, ktorí majú sériového VMAX-a v garáži a niektorý z trojice modelov vás zaujal natoľko, že by ste chceli niečo podobné, tak sa môžete obrátiť priamo na úpravcov, ktorí vám určite vyjdú v ústrety.
[linka]

Autor: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 4/2012

Predstavenie Yamaha VMAX Hypermodified

5 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version