Testy a recenzie

Prekvapivá technika – Test Suzuki V-Strom 1000 ABS

Publikovaný

on

Netradične začnem v teste úplne niečím iným. Hneď ako som sadol na tento stroj tak som si myslel, že na ňom už jazdímminimálne 10 rokov. Všetko je tak prirodzené, jednoduché, všetko čo urobím, čoho sa chytím je intuitívne. Motorka sa ľahko ovláda už na parkovisku, je krásne poddajná, poslušná, výborne vyvážená. Viete… osedlať Super Adventure, Multistradu Enduro, čiExplorer také jednoduché ani náhodou nie je. Tieto stroje sú vyššie, ťažšie i výkonnejšie a žiadajú určitý čas aby všetky návyky boli v poriadku. U V-Strom 1000 tento „náučný“ čas akoby neexistoval. Vzájomné priateľstvo tu bolo hneď, a toto je jeho karta pre veľký zástup priaznivcov. Jednoduchosť, pohodlie, spoľahlivosť – to je V-Strom 1000 ABS.  


Nie ste stotožnení s dizajnom?

V-Strom 1000 aj 650 prichádzajú pre rok 2017 s novým farebným dizajnom a rôznymi úpravami. Už na pódiu v Kolíne na výstave vo mne žlto-čierna farba v štýle Touratech rozprúdila cestovateľské vášne a práve aj vďaka tejto farebnej kombinácii sa V-Strom dostal o kus dopredu v popularite. A to prirovnanie k Touratechu nebolo náhodné, na tlačových fotografiách sú posádky kompletne oblečené v Touratechu, tak niekto tu brnkol na správnu strunu emócií.Výhrady k „zobákovitému“ predku, ktorý sa tu objavil v roku 2013 som už počul viac krát, ale mali by ste vedieť, že siahajú do minulosti k legendárnemu dakarskému jednovalcu DR-Z a DR-BIG. Hlavný svetlomet nesie dve halogénové žiarovky v svetlometoch nad sebou, vzadu sú LED-ky a pohľad na sedadlo presvedčí posádku, že jazda bude pohodlná. Nový čelný štíť sa pohybuje vpred i vzad „račkovým“ spôsobom a dostal 3 polohy. Sklo sa pohybuje v rôznom uhle pred jazdcom a jednotlivé polohy menia aj jeho výšku o 15 a 30 mm. Inak oproti V-Stromu r. 2016 je toto sklo o 49 mm vyššie. Kryty rukovätí a veľkoplošné zrkadlá dizajnovo dotvára plastová ochrana motora. Motorka nemá v sérii hlavný stojan, ale zato má elektronických pomocníkov a technické lahôdky, ktoré kvalitu a bezpečnosť jazdy dostávajú na vysokú úroveň.  


 Prekvapivá elektronika, excelentná technika

V Suzuki si nemohli dovoliť nevložiť do tohto stroja porciu elektroniky. Predovšetkým je tu trakčná kontrola v pozíciách OFF, I a II. V-Strom disponuje 5-osou inertnou riadiacou jednotkou IMU, ktorá pomáha bezpečne brzdiť v náklone. O toto sa spoločne stará aj nový kombinovaný brzdný systém, ktorý i za pomoci IMU vyhodnocuje potrebu spustenia ABS a zároveň vyvinie tlak i na zadnej brzde bez zásahu jazdca. Možno budete prekvapení, že tento systém využíva GSX-R 1000 (2017). Senzory jednoducho merajú polohu motorky v náklone, rýchlosť predného a zadného kolesa a znížia či zvýšia tlak v brzdových prasiatkach. V-Strom je vybavený aj systémom Easy Start System, kde stačí raz stlačiť tlačidlo a štart beží dovtedy, kým motor nenaskočí. Systém Low RPM Assist má na starosti mierne zvýšenie otáčok motora pri rozbehu, či pri jazde v nízkych otáčkach. Systém vám zabezpečí plynulejší rozjazd ale asistuje aj pri pomalej jazde. Potom je tu technológia SCEM – Suzuki Composite Electrochemical Material, čo je patentovaný elektrochemický spracovaný materiál nikel-kremík-karbón, ktorý nájdeme na stenách valcov. Vyvinutý bol na pretekárskych okruhoch a s ním sa dosiahne lepší odvod tepla, zníži sa trenie a s tým sa predĺži životnosť materiálu. Na jeden valec sú použité dve irídiové zapaľovacie sviečky, čo umožňuje nezávislú kontrolu časovania zapaľovania. Výsledok je lineárnejšia odozva škrtiacej klapky, ľahší štart motora za studena a vyššia účinnosť spaľovania. Zaujímavosťou je, že vrchná časť piestu je špeciálne eloxovaná.Systém SDTV – Suzuki Dual Valve System, to sú dve škrtiace klapky pre digitálne vstrekovania paliva, pričom každá klapka v závislosti od polohy plynovej rukoväte, otáčkach motora a pozície prevodovky pomocou riadiacej jednotky udržuje optimálny príjem vzduchu, čím sa zvýši účinnosť spaľovania a zároveň sa zvýši dosah krútiaceho momentu v stredných a nízkych otáčkach motora. Vo V-Strome je použitý aj SCAS Suzuki Clutch Assist System, to je asistent spojky, ktorý zabezpečí hladší prenos sily na koleso pri podraďovaní a zároveň jazdec pri podraďovaní získava väčšiu kontrolu nad motorkou. Jednoducho lamely sa kĺžu riadenou rýchlosťou. Nemenej zaujímavý je SET – Suzuki Exhaus Tunnig, kde senzor vo výfuku optimalizuje výfukový tlak a zvyšuje tým ovládateľnosť a charakteristiku krútiaceho momentu. Vďaka umiestneniu dvoch katalyzátorov V-Strom ľahko dosahuje normu Eur4 bez straty výkonu.  


Dobrý začiatok, skvelá jazda

Všetky uvádzane veci sa stretli v jednom celku doplnenom o nízky posed (850 mm) kvalitné obutie Bridgestone a vycibrený ergonomický trojuholník sedadlo-rukoväte-stúpačky a vôbec na tom nie je horšie ani spolujazdec. Po posledných veľkých endurách, ktoré som mal v ruke mi V-Strom doslova prišiel ako hračka. Nohy mám pevne na zemi, motor poslušne naskočí, manévrovanie na parkovisku zvládne i baba, pretože motorka je medzi nohami veľmi poddajná a vrtká. Jemné radenie, dokresľuje hydraulická spojka a už pri prvom rozbehu som pochopil, že mi pomáha asistent rozbehu v nízkych otáčkach. Dúfam, že za riadidlami nebudem „zbytočný“, pretože motorka ide veľmi ladne a pri plnej akcelerácii aktívne, prirodzene zrýchľuje. Nečakajte ale výbušný, prekvapivý výkon, čakajte rozumný výkon s dobrou odozvou a s uhladenou prevádzkou. Toto ani náhodou nie je motorka typu, ktorá vás núti podvedome pretekať, naopak vyžaruje z nej pokoj a istota. Jej postieľka je medzi 3 500 až 5 500 otáčok za minútu, kde si vychutnáte na horskom pase každý jeden koník výkonu. Veľmi vytáčavá je na trojke a potiahne ju krásne i štvorka, kde vám tieto rýchlosti zahltia celý horský pas, aby ste si úžili rýchlu a akčnú jazdu. Tandem pre ňu nie je problém, motor pradie stále zdravo a i zrýchlenie v tandeme je viac ako dostatočné na predbiehanie, či rýchly prechod horským pasom smerom nahor. Ak vybehnete na diaľnicu, rýchlo vás dostane nad hranicu 130 km, ale raketa typu Multistrada z nej nikdy nebude a to V-Strom ani nikdy nechcel byť. Sedadlo je veľmi masívne, hrubé a udrží vás dlho v jazde bez zastávky, spolujazdec ani necekne. Nový štít vytvoril novú aerodynamickú krivku obtekania vzduchu predovšetkým v okolí prilieb posádky, kde sa nikto nebude sťažovať. Vietor schytávam, akurát do ramien, ale tam mi nevadí, keď krčné svaly nie sú namáhané.  


 Nesklame v ničom

Kombinácia analógového otáčkomeru s jednofarebným dvojdielnym displejom osadená v šedočiernych plastoch motorke síce nedominuje, ale odovzdáva počas jazdy do pohľadu jazdca všetky potrebné informácie, vrátane zaradeného rýchlostného stupňa. Kontrolky signalizujú i nízku teplotu a množstvo bežných cestovných údajov. Je dobre čitateľný i na slnku, je prehľadný a údaje sa ovládajú štvorbodovým ovládačom na ľavej rukoväti. Prístroj nie je prekombinovaný, tak vám počas jazdy jeho ovládanie neberie pozornosť od premávky. Jazdec i spolujazdec vďaka nízkemu sedadlu pohodlne nastúpia priamo zo zeme. Rozumne sú umiestnené i spätné zrkadlá, ktoré bez rozostrenia zobrazujú situáciu za motorkou. Motor ide hladko a nie je cítiť vibrácie, až do rýchlosti 135 km/h. Pozor na brzdy, sú ostré ako na superšporte, jemne a presne dávkovateľné. Pruženie vzadu prestavíte otočným ovládačom pod sedačkou, predpätie a útlm na prednej vidlici potom skrutkovačom na vrchu a spodku oboch vidlíc. Na motorku som inštaloval i top case s klasickou platňou, ktorá sa celkom rozumne dala umiestniť tak, že kufor spolujazdcovi nebral miesto, čo je super. Jazda v stúpačkách vďaka nízkemu ťažisku motorky je optimálna, chýbal mi malý výrez na nádrži pre kolená. Motor rozumne odvádza teplo a i napriek horúčavám počas testu bolo teplo od motora len mierne.Cestné obutie mi dovolilo iba miernu šotolinu, ale i tých pár metrov mi stačilo na to, že zubatých gúm sa motorka nezľakne a v teréne bude pekne držať stopu a vlastnosť dobrého a jednoduchého ovládania. Ale pozor športový offroad typu KTM Adventure to nie je ani náhodou. Riadidlá pekne padli do ruky, nie som ale zvyknutý na tak tenkú trubku riadidiel, ale poďakovať Suzuki treba na kryty rukovätí dodávané v sérii.Ak nie ste priaznivcom svietivých farieb, V-Strom má v ponuke aj decentnejšie prevedenia, perľeťovo-bielo-šedé a čierno-šedé lakované prevedenie.    


Celkové hodnotenie

V-Strom je určený pre pokojných jazdcov, ktorí len raz začas točia rukoväťou doplna. Disponuje inteligentnou elektronikou, pohodlným ovládaním, výborným, neúnavným jazdeckým posedom a priateľskou odozvou techniky na pokyny jazdca. Je tak pohodlná, že sa prichytíte pri tom, že viac času venujete okolitým panorámam ako samotnej ceste. Ak ste tento typ jazdca, tak mu vlastne okrem absencie hlavného stojanu nemáte čo vytknúť. Možno to znie odvážne ale dovolím si tvrdiť, že i začiatočník, či akákoľvek dievčina, či žena si môže za jej riadidlá spokojne sadnúť, všetci si na ňu rýchlo navyknú a všetci budú spokojní.    


Suzuki V-Strom 1000 ABS

Cena: 11 490 Eur (2017)

Motor: 1 037 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2

Výkon: 101 k pri 8 000 ot./min.

Krút. moment: 109 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Rozmery (DxŠxV): 2 285 x 865 x 1 410 mm

Hmotnosť: 228 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 555 mm

Výška sedla: 850 mm

Objem pal. nádrže: 20 l

Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 150/70-17


Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z., Bratislava    


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 9 / 2017

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a A. Brniaková

Test Suzuki V-Strom 1000 -album k článku MMA 9/17

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version