Každý z nás, vlastní motocykel. Možno niekoľko motocyklov. Motorkármi sme sa
stali z viacerých pohnútok. Niektorí máme motorku ako športové náradie, niektorí
ju používame ako babolapač, ale drvivá väčšina z nás si zadovážila motocykel,
ako prostriedok na krásny spôsob turistiky. Niektorí sa združujeme v športových
kluboch, niektorí v motokluboch, drvivá väčšina z nás nie je organizovaná. Je
to logické, veď motorka je výrazom slobody a nezávislosti.
Vo svojej úvahe, by som sa chcel zamerať na kategóriu neorganizovaných mototuristov.
Sú to občania Slovenskej Republiky, platitelia daní. Nemajú záujem podliehať
akejkoľvek organizačnej štruktúre, chcú sa venovať výhradne len turistike. V
drvivej väčšine netušia nič o tom že existuje štátom dotovaná organizácia, ktorá
sa nazýva Slovenská Motocyklová Federácia (ďalej len SMF). Aby som vám túto
organizáciu predstavil, stiahol som zo servera www.smf.sk
jej preambulu:
SMF je samostatnou, nezávislou a dobrovoľnou organizáciou
záujemcov o motocykle, motocyklový šport a mototuristiku, s pôsobnosťou na území
Slovenskej republiky.
SMF je najvyššou slovenskou športovou autoritou zmocnenou a oprávnenou riadiť
záujmovú motocyklistickú činnosť organizovanú na území Slovenskej republiky.
Je najvyšší športový orgán pre vybavovanie sporov, ktoré môžu vzniknúť pri organizovaní
motocyklového športu. Je oprávnená vypisovať Majstrovstvá Slovenskej republiky
v jednotlivých disciplínach a vyhlasovať tituly Majstrov Slovenskej republiky.
Určuje technické a ekonomické podmienky pre chod motocyklových športových podujatí.
Organizuje motocyklový šport v týchto disciplínach:
– Terénne preteky motocyklov-Motocross TPM
– Terénne súťaže motocyklov-Enduro TSM
– Cestné preteky motocyklov CPM
– Preteky na plochej dráhe PPD
– Bodovacie súťaže motocyklov TRIAL
– Športová mototuristika ŠMT
Po prečítaní týchto riadkov a ubezpečení, že z členstva v tejto štátom dotovanej
organizácii, nevyplývajú okrem zaplatenia licenčného poplatku 700,- sk, žiadne
povinnosti asi väčšina z vás zajasá: licenčný poplatok platený niekoľkými stovkami
členov plus zdroje zo štátneho rozpočtu viď stanovy:
Čl. 8 Finančné zdroje
Pre zabezpečenie činnosti bude SMF získavať finančné zdroje predovšetkým :
členské príspevky – poplatky, licencie,
dotácie Ministerstva školstva SR,
dotácie z oficiálnych, alebo súkromných zdrojov,
príjmy z predaja práv, sponzorstva, reklamy a prenájmu reklamných plôch..
To už je slušný základ na ktorom môže stavať ?samostatná,
nezávislá a dobrovoľná organizácia záujemcov o motocykle, motocyklový šport
a mototuristiku? za ktorú sa SMF vo svojej preambule vyhlasuje.
Ale POZOR!! CHYBA!! SMF vám okrem 50%-nej zľavy na vstupnom na motozrazoch
(o ktoré nemusíte mať záujem) neposkytne NIČ! Ako je to možné? No tak, ako sme
sa to naučili už za komunizmu: NIE SÚ ĹUDIA. A ako sa učíme dnes: NIE SÚ PENIAZE.
Prečo nie sú ľudia? Lebo ich nieto z čoho zaplatiť. Prečo, keď sú tu štátne
dotácie? No lebo sa minú. Kde? No kde…. A ani s tými licenčnými poplatkami
to nie je také ružové, ako by sa mohlo zdať, pretože sekcia športovej mototuristiky
má približne 45 členov a 31 500,- sk nie sú žiadne peniaze. A že prečo má tak
málo členov? Nuž preto, lebo svojim členom nič neposkytne…
V roku 2003 som sa ako držiteľ licencie zúčastnil Valného zhromaždenia, kde
som navrhol predsedníctvu SMF, aby SMF zozbierala a zverejnila (internet, motočasopisy)
informácie dôležité pre mototuristov. Nebudem tu vysvetlovať aké, veď všetci
vieme, o čom ?točím?. Dostalo sa mi odpovede o ľuďoch a peniazoch. V poriadku,
povedal som si, objektívne príčiny. Tento rok (už piaty krát) som ponúkol SMF
spoluprácu, tak , ako po minulé roky: pritiahnem do SMF 6-7 členov a spropagujem
SMF medzi mototuristami na 5. BULDOG RALLY DUCHONKA. Navrhol som viceprezidentovi
pre – Športovú mototuristiku ŠMT
Jánovi Maukšovi, aby spomínané podujatie (200 kilometrovú motocyklovú rely)
zaradil do kalendára športovej mototuristiky. Je to predsa ideálna možnosť,
ako spropagovať SMF na športovo-mototuristickej akcii, na ktorej sa každoročne
stretávajú tisícky mototuristov. On môj návrh odmietol, pretože akcia podľa
neho nespĺňa kritéria športovej mototuristiky v dvoch bodoch:
nočný program
prístupnosť akcie pre verejnosť
Foto: Na štarte BULDOG RALLY DUCHONKA. Autor: Dadi
Po tomto rozhovore som si začal klásť otázky:
Ma vôbec viceprezident p. Maukš a ?jeho ľudia? záujem o spropagovanie svojej
činnosti, resp. nečinnosti?
Je možné, aby štátom dotovaná organizácia robila servis pre 6 (šesť!) občanov
odovzdávajúcich si vzájomne plakety za ?športovú mototuristiku??
Nebolo by pre štát a ozajstnú športovú činnosť výhodnejšie vzdať sa mototuristickej
sekcie, keď SMF pre tisíce mototuristov nechce, alebo nemôže nič poskytnúť?
Nebolo by lepšie, keby si týchto pár občanov založilo svoj motoklub a prestalo
by zaťažovať štátny rozpočet?
Navrhujem ďalšiu alternatívu: prestať vrážať peniaze do neefektívnych činností.
Zaplniť svoju webovú stránku, motocyklové servery, moto-časopisy, moto-noviny
a motopredajne informáciami užitočnými pre mototuristov. Podobným spôsobom túto
svoju činnosť spropagovať. Keď tejto novej, zmenenej sekcii športovej mototuristiky
uverí tisíc mototuristov, tak je to 700 000,- sk v našej spoločnej kase! A s
touto sumou sa pre mototuristov dajú poskytnúť slušné služby, nie len dookola
nakupovať plakety pre šiestich ľudí.
P.S.
Túto moju úvahu som zverejnil na výslovné a opakované želanie viceprezidenta
SMF p. Maukša.