Testy a recenzie

Superšport – Splní vaše sny? – Test Kawasaki Z1000SX

Publikovaný

on

Kawasaki posledných pár rokov nečaká až na jesenné výstavy a časť svojich noviniek ukáže už o niečo skôr. Tento rok nebol výnimkou a krátko po oficiálnom predstavení sa k nám dostal vynikajúci športový-turista Z1000SX, ktorý na rok 2014 prichádza s množstvom noviniek.

Skvelý nápad

Keď Kawasaki pred tromi rokmi po prvýkrát ukázala nový model Z100SX, tak sa to nedalo označiť inak ako skvelý nápad. Postaviť motorku, ktorá pasuje presne medzi litrový superšport ZX-10R, raketového turistu ZZR1400 a komfortný rýchlik GTR1400 bola myšlienka, ktorá si okamžite našla množstvo priaznivcov. Dobrých nápadov však v tomto prípade bolo viacej a fakt, že Kawasaki sa rozhodla postaviť tento motocykel práve na základoch športového naháča Z1000 namiesto superšportu bolo asi najlepším nápadom. Výsledkom je ľahký, výkonný a komfortný športový turista, ktorý využijete doslova na všetko. Modelový rok 2014 prináša niekoľko dôležitých zmien, ktoré robia tohto zábavného univerzála ešte lepším.

Elektronický balík

Asi najdôležitejšou zmenou na novej verzii tohto modelu je prítomnosť elektronického balíka, ktorý obsahuje meniteľné výkonové krivky a systém trakčnej kontroly KTRIC. V prípade meniteľných výkonových kriviek má jazdec len dve možnosti a buď siahne po plnom výkone alebo druhá krivka (Low Power) zníži maximálny výkon o cca 30 % na zhruba 100 k. Motor má aj v tomto režime dostatok výkonu, no citeľne je zjemnená najmä jeho špica, a okrem mokrej vozovky sa tento režim výborne hodí aj do mestskej premávky. Vítaným elektronickým doplnkom je systém trakčnej kontroly, ktorý bol pre tento model špeciálne upravený. Jazdec má k dispozícii tri stupne nastavenia alebo ju môže vypnúť úplne. Prvé dva stupne sú nastavené na športovejšiu jazdu a zasahujú len minimálne, naopak, tretí stupeň je pripravený zasiahnuť už pri každom náznaku prekĺznutia zadného kolesa alebo nechceného „wheellie“ a je určený najmä na jazdu na mokrej vozovke. Zásah trakčnej kontroly nie je nijako dramatický a pocítite len ľahké „cuknutie“, ktoré vás na zlomok sekundy jemne spomalí.

Dôležitý dizajnový pokrok

Spolu s elektronickým balíkom je asi najdôležitejšou zmenou nový integrovaný systém zavesenia postranných kufrov. Po dizajnovej stránke bol model Z1000SX považovaný za vydarené dielo hneď po jeho uvedení na trh v roku 2011, no jedna chybička krásy sa predsa len objavila. Systém zavesenia kufrov a kufre samotné nezodpovedali dynamickému zovňajšku motorky, naviac samotné držiaky bez kufrov nepridávali motorke na kráse. Zadné partie sa tak stali najväčším miestom kritiky celého inak vydareného zovňajšku motorky. V prípade nového systému však Kawasaki umlčí asi aj tých najväčších kritikov a momentálne je nová Kawasaki jednou z mála motoriek, ktoré vyzerajú rovnako dobre s kuframi ale aj bez nich. Nové kufre z dielne Givi sú teraz o niečo kompaktnejšie a užšie, vďaka novému úchytnému systému sú teraz oveľa bližšie k pomyslenej stredovej osi motocykla a príliš nevyčnievajú. Jednoduché zavesenie a zvesenie kufrov je záležitosťou pár sekúnd. Zámky sú rovnaké ako v spínacej skrinke a vystačíte si tak s jedným kľúčom. Pri objeme 28 litrov máte dosť úložného priestoru aj na dlhšie výlety a do každého kufra bez problémov uložíte plnohodnotnú integrálnu prilbu.

Sila štvorvalca

Kvapalinou chladený štvorvalec o objeme 1 043 ccm patrí medzi najsilnejšie stránky tohto motocykla a to doslova. Jazdca zásobuje už od najnižších otáčok poriadnymi dávkami výkonu, ktoré počas akcelerácie dokážu bez problémov odlepiť ešte na druhom a chvíľami treťom prevodovom stupni koleso od zeme. Výrobca sľubuje, že vďaka úpravám na motore je reakcia motora ešte rýchlejšia. Nemali sme poruke staršiu verziu na porovnanie, no akcelerácia a pružnosť Kawasaki bola naozaj vynikajúca a v otáčkach, kde sa bežný superšport ešte len preberá k životu, máte v sedle Kawy už pekne naložené. Zmeny, ktoré sa dotkli preprogramovanej riadiacej jednotky a hlavy valcov okrem spomínanej zlepšenej reakcie motora priniesli aj menší nárast maximálneho výkonu na 142 k pri 10 000 ot./min. Krútiaci moment teraz vrcholí na hodnote 111 Nm o niečo skôr už pri 7 300 ot./min. Výkon sa na zadné koleso prenáša pomocou 6-stupňovej prevodovky, ktorá radila presne, no rýchlosti občas zapadli o niečo hlučnejšie, ale podobnú skúsenosť som mal aj na veľkom Versyse. Ďalšia zmena je skôr kozmetická a má zvýšiť najmä sluchový zážitok z jazdy. Rezonátor vo vnútri airboxu prichádza s novým dizajnom a teraz má až 16 otvorov. Jeho úlohou je znížiť hluk v nízkych otáčkach, a naopak, počas akcelerácie zvýrazniť zvukovú kulisu motora.

Vyvážený podvozok

Kawasaki celkom nenápadne naskočila na koncept jednej podvozkovej a motorickej platformy, ktorá slúži viacero modelom a priaznivci radového štvorvalca okrem testovaného modelu môžu siahnuť po veľkom cestnom endure Versys alebo naháčovi Z1000. Táto skutočnosť modelu Z1000SX nijako neprekáža, práve naopak, kompaktný podvozok ponúka dostatočnú obratnosť na športovú jazdu a zároveň aj slušný komfort na rýchlu turistiku. Pre rok 2014 prichádza podvozok s niekoľkými zmenami, ktoré zlepšujú jazdné vlastnosti motocykla. Tuhšie nastavenie pruženia na oboch koncoch je dobrou správou nielen pre športovo ladených jazdcov, ale aj v prípade, že jazdíte vo dvojici nemusíte hneď laborovať s nastavením. Na druhej strane, ani to už nebude tak komplikované a otočná hlavica na boku pod sedlom vám umožní rýchle nastavenie tuhosti zadnej pružiny. Ďalšia zmena sa dotkla brzdného systému a tento model je prvým modelom z dielne Kawasaki, ktorý je vybavený novými strmeňmi Tokico monobloc, ktoré fungovali výborne. Rýchly nástup brzdného účinku sprevádzalo citlivé dávkovánie. Dalo sa na ne plne spoľahnúť v každej situácii, agresívne brzdenie pri športovej jazde nevynímajúc.

Motorka, ktorá vás dostane

Kawasaki Z1000SX, je motorka, ktorá vás dostane ešte skôr ako sa na nej odveziete. Agresívny dizajn okamžite evokuje príbuznosť k superšportovým modelom Ninja, štíhla, dohora stúpajúca podsedlová časť rovnako pripomína ostré superšporty, akurát tu nájdete madlá pre spolujazdca. Pekným detailom sú krátke obojstranné rozdvojené koncovky výfuku. Po nasadnutí je to ešte lepšie a športovú agresivitu nahradí praktický komfort. Prekvapivo vzpriamený posed je pohodlný a stráviť celý deň v sedle nepredstavuje najmenší problém. Potom je tu jednoducho nastaviteľný čelný štít, ktorý funguje aj vo vysokých rýchlostiach alebo spätné zrkadlá, kde namiesto ramien vidíte všetko potrebné. Z pohľadu výrazne športovo ladeného turistu je to viac ako bežný štandard.

Motor stvorený do reálneho sveta

Potom je tu radový štvorvalec, ktorý vám dokáže v každej situácii ponúknuť viac ako reálne potrebujete. Výborná pružnosť na vás čaká už od najnižších otáčok, nie raz sa mi v meste stalo, že som zabudol podradiť a na šestke som sa rozbiehal prakticky z voľnobežných otáčok bez vážnejších protestov motora. Samozrejme, občasné podradenie pomohlo, no do cca 6 000 otáčok motor pokryje všetky vaše nároky a potreby v bežnej premávke, pričom nie je ani príliš smädný. Ak však máte chuť túto realitu opustiť, tak stačilo podradiť o pár stupňov nižšie, poriadne potiahnuť za plyn a predné koleso stúpajúce dohora zrazu musí krotiť trakčná kontrola. Po prekročení cca 7 000 ot. motor citeľne ožije, hlbokým hlasom sa ozve aj rezonátor v air boxe a zrazu máte pod sebou nadupaný 140-koňový superšport, ktorý nekompromisne vystrelí vpred. Medzi 6 až 7 000 ot. v stúpačkach zarezonujú jemné vibrácie, no nie je to nič tragické a pohľad na tachometer aj tak ukazuje cca 170 km/h, takže nie je to pásmo, kde budete tráviť veľa času. Naviac, motor ani na sekundu nepoľaví a adrenalínová zábava končí až okolo 10 000 ot. Športovej jazde sa nebráni ani podvozok a vedel by som si Kawu predstaviť aj na občasnom okruhovom dni, tuhšie sériové nastavenie je plusom a jazdu si užijete. Ovládanie je presné a motorka pevne drží stopu. Do zákrut sa možno nevrhá s ľahkosťou čistokrvného superšportu, no na motorku, ktorá má v sérii namontované držiaky na kufre je to vynikajúce.

Komfortný turista, každodenný univerzál a nadupaný športovec

Popravde nie je toho veľa čo sa dá tomuto motocyklu vytknúť, možno spomínané jemné vibrácie, ktoré pocítite v stúpačkách medzi 6 – 7 000 ot. by mohli niekomu vadiť, no a z pohľadu turistu mi chýbala 12 V zásuvka, ktorá dnes už na turisticky ladenú motorku patrí. Inak je nová Kawasaki Z1000SX motorkou, ktorá splní všetko, čo môžete od športovo ladeného turistu čakať.

Kawasaki Z1000SX 2014


Motor: 1 043 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 142 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 111 Nm pri 7 300 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 105 x 790 x 1 170 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 230 / 231 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 445 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 19 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17

Motocykel na test zapožičal: U.M.S., s.r.o., Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: Rišo Karnok a autor

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2013 Janka

Kawasaki Z1000SX – album k testu – Motomagazín 11/2013

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version