Motoporadňa

Technika jazdy spolujazdca, alebo ako na to?

Publikovaný

on

Mám iba malú otázku – ako ste učili jazdiť svojich spolujazdcov vzadu? Inštruovali ste ich čo a ako? Jazdili ste už niekedy vôbec vzadu? Stretol som sa s veľmi zvláštnymi názormi ohľadom držania sa, preto by som rád začal diskusiu na túto dôležitú, ale zanedbanú tému.

Vždy sa pred jazdou spolujazdca opýtam, či sa už viezol vzadu (neplatí pre stále spolujazdkyne). Ak nie, upozorním ho na tieto veci:

Pravidlo č.1) Za spolujazdca je VŽDY ZODPOVEDNÝ jazdec!!!

Pravidlo č.2) Vždy upozornite spolujazdca na to, aby sa držal okolo pása, NIKDY nie za plecia. Ak sa drží za plecia a začne "riadiť" tak fakt riadi do záhuby. To sa nedá ovládať. Vždy s tým začne v najnevhodnejšej chvíli.

Pravidlo č.3) Pri rozbiehaní sa spolujazdec drží vodiča za pás. A pevne!

Pravidlo č.4) Pri brzdení si spolujazdec otočí ruky dlaňami von (ktoré mal stále okolo pása jazdca) a zaprie sa nimi o nádrž, aby váhou svojho tela nebránil jazdcovi v pohyboch telom!

Pravidlo č.5) Spolujazdec má VŽDY ruky okolo pása jazdca. Keďže dobre nevidí dopredu, musí byt vždy na všetko pripravený.

Pravidlo č.6) Ak sa spolujazdec drží zadného madla, tak iba jednou rukou, druhú má VŽDY okolo pása jazdca. Pri akcelerácii používa ruku okolo pása, pri brzdení sa drží madla! Ruky môže striedať.

Pravidlo č.7) Spolujazdec sa nakláňa a kopíruje VŽDY pohyby jazdca. Vyššie popísané držanie umožňuje minimalizovať vzduchovú medzeru medzi jazdcom a spolujazdcom. To je cieľ ? aby sa obe telá správali ako jedno bez obmedzovania jazdca spolujazdcom. Platí hlavne pre rýchle stroje.

Pravidlo č.8) Spolujazdec dáva nohy na zem iba ak chce zosadnúť, alebo po dohode s jazdcom.

Pravidlo č.9) Ideálne je, dohodnúť si pred jazdou znamenia ako napr.: jemné stlačenie v bokoch = spomaľ, jemne stisnutie pravého stehna = zastav čo najskôr pri krajnici, jemné šťuchnutie do brucha = pribrzdi, chcem ti niečo povedať (nesmejte sa, napr. potrebujem ísť na WC, som smädná, fúka mi na chrbát, potrebujem si napraviť oblečenie).

Pravidlo č.10) Pri naklápaní ťažko pochopíte hrôzu v očiach spolujazdca, keď idete skoro "na ucho". Spolujazdec zle vidí, nič neovláda a zrazu sa mu k očiam blíži veľkou rýchlosťou sa pohybujúca cesta. Nič moc. Berme na nich ohľad a začínajme pomaly! Skúste si to aj vy za kamarátom, s ktorým sa naháňate po kopcoch. Určite si poviete "Kuaa, nikdy viac!". Ak chcete danú osobu ešte niekedy voziť, jazdite aj podľa toho. Záleží vám, aby sa nikomu nič nestalo a aby ste si spolu zajazdili aj inokedy, na to nie je vhodné skúšanie maximálky, či jazdy po zadnom. Časom môže prísť aj to, ale všetko postupne.

Pravidlo č.11) Spolujazdec by si mal dať dole z rúk všakovaké kovové doplnky ak chce, aby ho mal majiteľ motocykla ešte niekedy rád. Na to tiež dobre poslúžia motorukavice.

Niekedy, hlavne pri preraďovaní sa môže stať, že si budete búchať prilby. Je to vec zvyku. Spolujazdcovi chvíľu trvá, pokiaľ sa zžije s vaším štýlom jazdy a s motorkou. Nehaňte ho za to moc.

Toto sú podľa mňa základné bezpečnostné prvky jazdy na SS so spolujazdcom. Z tohoto sa vymykajú možno motocykle s kufrom vzadu a čopre so zadnou opierkou. Tam sa spolujazdec môže bez problémov oprieť ? vzniká však vzduchová medzera, ktorá zabezpečí, že spolujazdec presne nekopíruje pohyby jazdca. Toto môže mať nepríjemné následky pri SS, pri pomalších strojoch ako GW či čoproch to ako až taký problém nevidím.

Ostatné varianty sú iba pre kaskadérov, darcov orgánov, alebo ľudí, ktorí prešli na moto iba 2-5 km. Pri dlhších jazdách sa to inak nedá. Samozrejme pri konštantnej jazde na diaľnici vo dvojici, ktorá sa navzájom dobre pozná a spolujazdec vie, čo môže od jazdca očakávať, si spolujazdec sem-tam môže ruky uvolniť. Ale keď sa vezie s pakom, ktorý to dáva furt na zadné, ani to sa neodporúča.

Verte tomu, že odmenou rešpektovania týchto pravidiel a diskusia so spolujazdcom vám prinesie krajšie a radostnejšie zážitky z jazdy. A o to predsa ide. Nemyslieť iba na seba, ale byť aj gentleman, ktorý myslí na svoju možno nastávajúcu. Určite touto starosťou o pohodlie spolujazdca uchlácholíte nádejnú svokru, ktorá sa o svoju dcéru bojí a nechce ju pustiť s tým bláznom na tej veľkej motorke.

Ale keď uvidí, aký ste zodpovedný… ale to už je iná rozprávka.

Veľa spoločných km bez nehody a za slnečného počasia praje

Milan

27 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version