Motoporadňa

Zabezpečenie motocyklov

Publikovaný

on

Väčšina z nás, fanúšikov motoriek, absolvovala veľmi podobnú anabázu:

  1. objavenie
  2. závidenie
  3. motivovanie
  4. makanie
  5. odriekanie
  6. kupovanie
  7. eufória
  8. fóbia

Ak ste nepochopili o čom hovorím, tak vám napoviem: prvých sedem bodov sa týka predmotorkového obdobia a posledný sa stáva skutočnosťou hneď prvú noc po kúpe motocykla.

Aby sme aspoň ako – tak eliminovali svoje nočné mory, v ktorých sa nám pravidelne zjavujú zakrádajúce sa tmavé siluety, hodlajúce nás pripraviť o zdroj našej eufórie, budeme spolu chvíľu mudrovať, ako im skomplikovať ich nekalé úmysly. Zámerne som použil slovo ?skomplikovať? a nie slovo znemožniť. Prečo? Pretože naozaj bezpečne zabrániť krádeži motocykla sa dá – podľa mňa ? len jediným spôsobom: Zaliatím až po zrkadlá do betónu. Svorka zúrivých Pittbulov sa dá otráviť, team hliadkujúcich otrokov postrieľať alebo podplatiť, betónová garáž podmínovať, oceľová rozpáliť, atď…

Reálne možností mechanického, elektrického, elektronického zabezpečenia, alebo ich kombinácii sú tieto:

1.) MECHANICKÝ ZÁMOK

1. a) zámky na kotúč: už z ich názvu je aj horšie chápajúcim zjavné, ako sa používajú. To, že ich je viac druhov už tak jasné nie je. Pri kúpe takéhoto zámku si musíme dávať pozor na jeho rozmery. Prvá zrada nás čaká v šírke ?štrbiny? ktorú tvorí jeho pevná časť, ktorú máme v úmysle nasunúť na kotúč. Tu nám výrobcovia zámkov ponúkajú dve alternatívy. Všetkým, ktorý majú záujem o kúpu takéhoto zámku odporúčam, aby si ?šublerou? odmerali hrúbku kotúča. Druhý zádrheľ nás môže zaskočiť vtedy, keď je priemer (alebo šírka) chladiaceho otvoru v činnej časti kotúča menšia, ako priemer zasúvacieho kolíku. Použitím druhej strany šublery (a voľbou správneho priemeru kolíku) sa opäť môžeme zachrániť. Tretia zrada, ktorú na nás výrobca motocykla v spolupráci s výrobcom zámku pripravil, je absencia chladiacich otvorov v kotúči. Ale aj tu nás zachráni kamarátka šublera ? konkrétne jej druhý ? výsuvný koniec a zámok s hlbšou drážkou. Nechcem nikoho podceňovať, ale aj tak ťa upozorňujem: použi pero a papier a všetky výsledky svojho metrologického snaženia si zapíš. A šubleru si zober zo sebou aj do motopredajne, pretože (reklama!): nie každý je poctivý tak ako ja a v predajni ju nemusí mať k dispozícii.

1. b) dlhé ?U?: Výhodou tohto zariadenia oproti predošlému je to, že ho môžeme aplikovať prakticky na akúkoľvek súčiastku motocykla. Samozrejme, že sme tiež obmedzený vzájomnými rozmermi ?účka? a dotyčnej časti motocykla. Pre pomalšie chápajúcich uvádzam možnosti použitia: Predné koleso (cez teleskopy, alebo aj nie). Zadné koleso cez reťaz, kyvku, kotúč, brašne… Teleskop – stĺpik, rukoväť – zábradlie pri pohostinstve, atď… Výhodou ?účka je teda možnosť primontovania svojho miláčika k stĺpu, zábradliu alebo inému zariadeniu, ktoré sa ťažko nakladá do nákladného vozidla, určeného na odvoz nášho majetku. Zvlášť vynaliezaví jedinci si môžu ?účkom? o motorku primontovať aj iné predmety, ku ktorým majú vzťah (peknú prilbu, nevere ľahko podliehajúcu frajerku…). Nevýhodou zariadenia, ktoré tu práve preberáme je jeho rozmer, ale hlavne to, že pri pohľade na pákové nožnice ?hádže uterák do ringu?.

Pre zariadenia a) aj b) platí: POZOR PRI ROZJAZDE !

2.) LANKO

Je ľahké, skladné (veď je stočené do malého krúžku) a univerzálne. Ale napriek tomu, že sa dodáva v rôznych priemeroch a z rôzne pevných materiálov, je vždy málo účinné. Samozrejme že sú aj lanká potiahnuté plastom, ktorý chráni motorku pred poškriabaním.

3.) REŤAZ

3. a) O-krúžková: Väčšinou býva zabalená v syntetickom tkanom obale, aby nepoškodila lak motorky a zároveň si zachovala svoju ohybnosť. Jej výhodou je mimoriadna univerzálnosť a skladnosť. Nevýhodou zase nižšia bezpečnosť, ale hlavne jej veľká hmotnosť. To, že si ňou môžeme zabezpečiť motorku samostatne, alebo ju prichytiť o čosi pevne zachytené o zemeguľu, je nám po predchádzajúcom školení úplne jasné. Dokonca to môže byť aj kandeláber, pretože o-krúžková reťaz sa mu ochotne prispôsobí. Ako som už povedal: je veľmi univerzálna!

3. b) Prstencová: Platí tu to, čo vždy doteraz: vyrába sa v rozličných priemeroch aj z rozlične kvalitných materiálov. Stupeň jej bezpečnosti je vždy veľmi nápadne vyobrazený na obale. Oproti o-krúžkovej je to ?profesionálnejšie“ riešenie, ale ako vždy, má svoje výhody aj nevýhody. Lopkárovi s pákovými nožnicami pri pohľade na prstencovú reťaz zaručene narastie dlhý nos. Plastový obal, v ktorom je schovaná ju lepšie ochráni pred nepriazňami všetkého druhu ? a zároveň aj lak motorky. Je o niečo ľahšia, ako o-krúžková. Je pomerne neskladná, z čoho logicky vyplýva jej menšia možnosť využitia u superšportov, v čom si môže ruky-nohy podať s vyššie uvedenou ťažkokalibrovkou. Jej menšia ohybnosť trochu sťažuje možnosti jej uplatnenia aj pri aplikácii.

4.) ZÁMOK S ALARMOM

V princípe ide o zabezpečenie, ktoré je nám známe už z bodu 1.a). Vylepšené je o alarm, ktorý by mal začať jačať hneď, ako niekto pohne s našim miláčikom, alebo aj v tom prípade, že sami trpíme Alzheimerovou chorobou alebo sklerózou a pokúšame sa opustiť parkovisko, alebo sa rýchlo zbaviť dievčiny na jednu noc bez demontáže tejto užitočnej drobnosti. Útek pred rodičovskou zodpovednosťou tohto druhu nám však spoľahlivo skomplikujú všetky ostatné mechanické zariadenia! Preto sa budeme v druhej časti venovať elektronickému zabezpečeniu, ktoré nevyžaduje našu ustavičnú a komplikovanú kontrolu.

1. a.)









1. b.)


2.)





3. a)







3. b)


4.


 

Vadim

9 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version