Connect with us
Suzuki

Motoporadňa

Zabezpečenie motocyklov

Publikovaný

on

Väčšina z nás, fanúšikov motoriek, absolvovala veľmi podobnú anabázu:

  1. objavenie
  2. závidenie
  3. motivovanie
  4. makanie
  5. odriekanie
  6. kupovanie
  7. eufória
  8. fóbia

Ak ste nepochopili o čom hovorím, tak vám napoviem: prvých sedem bodov sa týka predmotorkového obdobia a posledný sa stáva skutočnosťou hneď prvú noc po kúpe motocykla.

Aby sme aspoň ako – tak eliminovali svoje nočné mory, v ktorých sa nám pravidelne zjavujú zakrádajúce sa tmavé siluety, hodlajúce nás pripraviť o zdroj našej eufórie, budeme spolu chvíľu mudrovať, ako im skomplikovať ich nekalé úmysly. Zámerne som použil slovo ?skomplikovať? a nie slovo znemožniť. Prečo? Pretože naozaj bezpečne zabrániť krádeži motocykla sa dá – podľa mňa ? len jediným spôsobom: Zaliatím až po zrkadlá do betónu. Svorka zúrivých Pittbulov sa dá otráviť, team hliadkujúcich otrokov postrieľať alebo podplatiť, betónová garáž podmínovať, oceľová rozpáliť, atď…

Reálne možností mechanického, elektrického, elektronického zabezpečenia, alebo ich kombinácii sú tieto:

1.) MECHANICKÝ ZÁMOK

1. a) zámky na kotúč: už z ich názvu je aj horšie chápajúcim zjavné, ako sa používajú. To, že ich je viac druhov už tak jasné nie je. Pri kúpe takéhoto zámku si musíme dávať pozor na jeho rozmery. Prvá zrada nás čaká v šírke ?štrbiny? ktorú tvorí jeho pevná časť, ktorú máme v úmysle nasunúť na kotúč. Tu nám výrobcovia zámkov ponúkajú dve alternatívy. Všetkým, ktorý majú záujem o kúpu takéhoto zámku odporúčam, aby si ?šublerou? odmerali hrúbku kotúča. Druhý zádrheľ nás môže zaskočiť vtedy, keď je priemer (alebo šírka) chladiaceho otvoru v činnej časti kotúča menšia, ako priemer zasúvacieho kolíku. Použitím druhej strany šublery (a voľbou správneho priemeru kolíku) sa opäť môžeme zachrániť. Tretia zrada, ktorú na nás výrobca motocykla v spolupráci s výrobcom zámku pripravil, je absencia chladiacich otvorov v kotúči. Ale aj tu nás zachráni kamarátka šublera ? konkrétne jej druhý ? výsuvný koniec a zámok s hlbšou drážkou. Nechcem nikoho podceňovať, ale aj tak ťa upozorňujem: použi pero a papier a všetky výsledky svojho metrologického snaženia si zapíš. A šubleru si zober zo sebou aj do motopredajne, pretože (reklama!): nie každý je poctivý tak ako ja a v predajni ju nemusí mať k dispozícii.

1. b) dlhé ?U?: Výhodou tohto zariadenia oproti predošlému je to, že ho môžeme aplikovať prakticky na akúkoľvek súčiastku motocykla. Samozrejme, že sme tiež obmedzený vzájomnými rozmermi ?účka? a dotyčnej časti motocykla. Pre pomalšie chápajúcich uvádzam možnosti použitia: Predné koleso (cez teleskopy, alebo aj nie). Zadné koleso cez reťaz, kyvku, kotúč, brašne… Teleskop – stĺpik, rukoväť – zábradlie pri pohostinstve, atď… Výhodou ?účka je teda možnosť primontovania svojho miláčika k stĺpu, zábradliu alebo inému zariadeniu, ktoré sa ťažko nakladá do nákladného vozidla, určeného na odvoz nášho majetku. Zvlášť vynaliezaví jedinci si môžu ?účkom? o motorku primontovať aj iné predmety, ku ktorým majú vzťah (peknú prilbu, nevere ľahko podliehajúcu frajerku…). Nevýhodou zariadenia, ktoré tu práve preberáme je jeho rozmer, ale hlavne to, že pri pohľade na pákové nožnice ?hádže uterák do ringu?.

Pre zariadenia a) aj b) platí: POZOR PRI ROZJAZDE !

2.) LANKO

Je ľahké, skladné (veď je stočené do malého krúžku) a univerzálne. Ale napriek tomu, že sa dodáva v rôznych priemeroch a z rôzne pevných materiálov, je vždy málo účinné. Samozrejme že sú aj lanká potiahnuté plastom, ktorý chráni motorku pred poškriabaním.

3.) REŤAZ

3. a) O-krúžková: Väčšinou býva zabalená v syntetickom tkanom obale, aby nepoškodila lak motorky a zároveň si zachovala svoju ohybnosť. Jej výhodou je mimoriadna univerzálnosť a skladnosť. Nevýhodou zase nižšia bezpečnosť, ale hlavne jej veľká hmotnosť. To, že si ňou môžeme zabezpečiť motorku samostatne, alebo ju prichytiť o čosi pevne zachytené o zemeguľu, je nám po predchádzajúcom školení úplne jasné. Dokonca to môže byť aj kandeláber, pretože o-krúžková reťaz sa mu ochotne prispôsobí. Ako som už povedal: je veľmi univerzálna!

3. b) Prstencová: Platí tu to, čo vždy doteraz: vyrába sa v rozličných priemeroch aj z rozlične kvalitných materiálov. Stupeň jej bezpečnosti je vždy veľmi nápadne vyobrazený na obale. Oproti o-krúžkovej je to ?profesionálnejšie“ riešenie, ale ako vždy, má svoje výhody aj nevýhody. Lopkárovi s pákovými nožnicami pri pohľade na prstencovú reťaz zaručene narastie dlhý nos. Plastový obal, v ktorom je schovaná ju lepšie ochráni pred nepriazňami všetkého druhu ? a zároveň aj lak motorky. Je o niečo ľahšia, ako o-krúžková. Je pomerne neskladná, z čoho logicky vyplýva jej menšia možnosť využitia u superšportov, v čom si môže ruky-nohy podať s vyššie uvedenou ťažkokalibrovkou. Jej menšia ohybnosť trochu sťažuje možnosti jej uplatnenia aj pri aplikácii.

4.) ZÁMOK S ALARMOM

V princípe ide o zabezpečenie, ktoré je nám známe už z bodu 1.a). Vylepšené je o alarm, ktorý by mal začať jačať hneď, ako niekto pohne s našim miláčikom, alebo aj v tom prípade, že sami trpíme Alzheimerovou chorobou alebo sklerózou a pokúšame sa opustiť parkovisko, alebo sa rýchlo zbaviť dievčiny na jednu noc bez demontáže tejto užitočnej drobnosti. Útek pred rodičovskou zodpovednosťou tohto druhu nám však spoľahlivo skomplikujú všetky ostatné mechanické zariadenia! Preto sa budeme v druhej časti venovať elektronickému zabezpečeniu, ktoré nevyžaduje našu ustavičnú a komplikovanú kontrolu.

1. a.)









1. b.)


2.)





3. a)







3. b)


4.


 

Vadim

Continue Reading
9 komentárov

9 Comments

  1. vidicon

    11. januára 2005 at 11:19

    Bravo, zatial tvoj najlepsi clanok :69: Ten uvod je fakt pekny :64: A vidim, ze si do toho vlozil vela vlastnej skusenosti (utek pred dievcatom na jednu noc) 😁 Akurat to ucko ale neochrani nevernicu, lebo aj cez neho si moze stiahnut tangace :riť:

    Takze ostavam tvoj fanusik:

    :31:

  2. raptor

    11. januára 2005 at 11:34

    vidicon zas si ma predbehol…. ale ine som xcel, dobry clanok, ale v jednom bode si dovolim nesuhlasit, motorku este nemam ale snad uz coskoro bude a uz teraz mavam uplne paranoidne stavy :60: ze mi ju raz niekto corne… a sucasne navrhujem dalsie riesenie, prebudovat zadny kufor na budu pre psa :64: a v nej nosit nejakeho desneho minipittbulla :76:

  3. gulo

    12. januára 2005 at 9:29

    Nazdar Vadim. Už je to nuda. Stále tie isté články plné briskného humoru, ironie, nevtieravého poučenia a užitočných rád. Pritom články nikoho neurážajú a mnohých pobavia / pri tej šublere som sa chytal za brucho a rozjazd s uzamknutým kotúčom som zažil na vlastnej koži, veľká hanba/ Pokračuj a nenechaj sa znechutiť.

  4. Vadim

    12. januára 2005 at 11:15

    Vidi, Raptor, Guľo!

    Čo vy beťári sa mi tu tak líškate!? :35: Čo len za tým môže byť? :78: No to určite! :fuck: NIC NEBUDE !!! 😁

    P.S.

    Smajlíci sú venovaní TTomovi 😀

  5. eXeBaT

    12. januára 2005 at 13:11

    Vadim

    Pekný článok, už sa teším na druhú časť 😁

  6. raptor

    13. januára 2005 at 12:50

    kto sa ti vtiera 😁.. nenavravaj si :74:

  7. Traver

    14. januára 2005 at 16:47

    Si ma nesklamal,ľahko zrozumiteľné,vzletne napísané,super. :29: :81:

  8. OldMan

    21. januára 2005 at 20:41

    Článek je jasný, srozumitelně napsaný. Koupím asi XE 12, Xena ale má už model 2005 XE 15. Myslím, že kotoučové zámky s alarmem jsou asi dobrým zařízením.

    … OM 🙂

  9. psik

    3. decembra 2005 at 15:22

    Ktože to napísal taký krásny článok? Vadim? A ja že BULDOG-SILÁRD 🙄

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Top výber

Partneri

kontakt: motocykel(a)motocykel.sk

Sme členom skupiny


Prevádzkovateľ stránky Drivers media s. r. o.
IČO: 53376242 DIČ: 2121366093
Copyright © 2021 Motocykel.sk