Spravodajstvo

Existuje 7 typov vodičov – kde patríte vy?

Publikovaný

on

Na európskych cestách jazdí sedem rôznych typov vodičov
TS: Bratislava 25. augusta 2015

Výskum LSE a spoločnosti Goodyear odhalil sedem rôznych osobností vodičov

Či už na letnej dovolenke, alebo pri ceste do práce, môže byť čas, ktorý ľudia trávia za volantom, podľa sociálnych psychológov z Londýnskej školy ekonómie a politických vied veľmi stresujúcim a frustrujúcim zážitkom.
Aktuálny prieskum sociálnej psychológie bezpečnosti cestnej premávky, ktorý spoločne realizujú Londýnska škola ekonómie a politických vied (LSE) a výrobca pneumatík Goodyear, identifikoval rôzne spôsoby, ktorými ľudia reagujú na ostatných vodičov. Sledovali, ako sa vodiči vyrovnávajú s vlastnými pocitmi a s neistotou týkajúcou sa správania ďalších účastníkov cestnej premávky.

Prostredníctvom hĺbkových rozhovorov s rôznymi charakteristickými skupinami európskych vodičov vedci stanovili sedem rôznych typov osobností, ktoré sa prejavujú takto:
 Učiteľ: potrebuje ubezpečenie od ostatných vodičov, že vedia, čo spravili zle a očakáva uznanie svojho úsilia o poučenie ostatných.
 Vševediaci: myslí si, že je obklopený samými neschopnými hlupákmi a uspokojí ho, keď môže z bezpečia svojho auta povýšene kričať na ostatných vodičov.
 Pretekár: potrebuje všetkých predbehnúť a je otrávený, keď mu v tom niekto bráni. Pokiaľ sa ho niekto snaží predbehnúť, zrýchli, alebo zmenší odstup od ďalšieho vozidla, len aby tomu zabránil.
 Sudca: chce potrestať ostatných vodičov za akékoľvek podľa neho nevhodné správanie. Môže sa to skončiť i tak, že vystúpi z vozidla a pôjde si to prekonzultovať s iným vodičom osobne.
 Filozof: ľahko sa vyrovnáva s nevhodným správaním iných vodičova snaží sa to racionálne vysvetliť. Darí sa mu ovládať svoje pocity vo vozidle.
 Nekonfliktný: snaží sa vyhnúť konfliktom s ostatnými vodičmi. Neberie si ich správanie osobne, ale dáva si na nich pozor, pretože ich považuje za nebezpečných.
 Pohodár: počúva hudbu alebo telefonuje, aby sa izoloval. Ak sa vyhýba kontaktom s ostatnými vodičmi, ale pritom dostatočne sleduje premávku, je to dobrá cesta na zníženie frustrácie.

Tieto rôzne charakteristiky vodičov vystupujú na povrch v rôznych situáciách, v ktorých vodiči musia reagovať na správanie sa ostatných účastníkov cestnej premávky.

Sudca: „Celý čas všetkých pozorne pozoruje.“– Vodič charakteristickej skupiny

Filozof: „Väčšinou nie som v strese. Každý sa skrátka ponáhľa, čo sa dá robiť.“ – Vodič charakteristickej skupiny

Nekonfliktný: „Nebezpeční vodiči ma ohrozujú, musím sa od nich dostať čo najďalej.“ – Vodič charakteristickej skupiny

Pohodár:  „Mám rád, keď nasadnem do auta a môžem sa starať len sám o seba a robiť, čo potrebujem.“ –Vodič charakteristickej skupiny

“Väčšinu času si spokojne sedíme v pohodlí svojho vozidla, ale za každým rohom sa môže stať, že budeme musieť reagovať na ostatných vodičov. To robí z cesty náročné a neisté sociálne prostredie. Môžeme mať obavy z reakcií ostatných vodičov, ale tento výskum ukazuje, že ich správanie je ovplyvnené aj tým, čo robíme my. Často sami prispievame k správaniu ostatných vodičov, ktoré sa nám nepáči. Z psychologického hľadiska rozdielne typy osobností predstavujú rôzne spôsoby, ktorými sa vodiči vyrovnávajú s frustráciou a s negatívnymi pocitmi. Nemožno nás však vždy zaradiť do jedinej konkrétnej skupiny. V závislosti od situácie a interakcie s ostatnými väčšina z nás zistí, že sa môže identifikovať i s niekoľkými profilmi,” vysvetľuje dr. Chris Tennant, sociálny psychológ, ktorý výskumný projekt na LSE vedie.
“Väčšina týchto modelov správania môže viesť k nebezpečnej situácii na ceste. Rozumieť tomu, akým správaním disponujeme a čo to môže vyvolať, je pre nás všetkých prvý krok k tomu, aby sme sa lepšie ovládali a vytvárali tak lepšie prostredie pre seba i ostatných účastníkov cestnej premávky. Popri účinnom zákonnom postihu agresívnej jazdy zostává výchova a celoživotné vzdelávanie najsilnejším nástrojom na ovládnutie sociálnej a emocionálnej stránky šoférovania a na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,”
odporúča Olivier Rousseau, viceprezident značky Goodyear pre osobné pneumatiky v Európe, na Blízkom východe a v Afrike.

Osobnostné typy vyplynuli z prvej časti spoločného výskumného projektu, ktorý kvalitatívne nazerá na správanie sa vodičov pri jazde prostredníctvom charakteristických skupín a hĺbkových rozhovorov. Týmto výskumom LSE a Goodyear zisťujú, ako vodiči navzájom ovplyvňujú svoje správanie na ceste.

Druhá časť projektu prebieha v 15 európskych krajinách. Konečné výsledky a analýzu tejto celoeurópskej štúdie možno očakávať v októbri.

Poznámka:
Údaje z predchádzajúcich výskumov mladých vodičov (pod 25 rokov):
* 65% mladých vodičov má dnes vo vozidle viac rušivých elementov, ako kedykoľvek v minulosti
* 40% mladých vodičov je ochotných viac riskovať
* 29% mladých vodičov sa bude s menšou pravdepodobnosťou riadiť radami, ktoré získali počas výcviku
* 29% mladých vodičov nepovažuje výcvik za potrebný
* 76% inštruktorov autoškôl chce, aby rodičia dávali deťom lepší príklad

O spoločnosti Goodyear
Goodyear je jeden z najväčších svetových výrobcov pneumatík. Spoločnosť zamestnáva približne 67 000 pracovníkov a svoje výrobky vyrába v 50 závodoch v 22 krajinách sveta. Dve inovačné centrá (Akron – Ohio a Colmar-Berg – Luxembursko) sa snažia o rozvoj najmodernejších výrobkov a o služby, ktoré stanovia technologické a výkonnostné štandardy pre celé odvetvie.

O  LSE
Londýnska škola ekonómie a politických vied (LSE)je jednou z najvýznamnejších škôl v oblasti sociálnych vied na svete. LSE je špecializovaná univerzita s medzinárodným záberom a globálnym dosahom. Výskum a výučba pokrýva celú šírku spoločenských vied – od ekonómie, politiky a práva po sociológiu, antropológiu, účtovníctvo a financie. Škola bola založenáv roku 1895 asvojimi mimoriadnymi akademickými výsledkamisi vydobyla vynikajúcu povesť. Medzi absolventovalebo vyučujúcich na LSE patrilo 16 nositeľov Nobelovej ceny. Škola je veľmi kozmopolitná – študuje na nej 9500študentov denného štúdia zo 140 krajín. Z viacako3 000 vyučujúcich je asi 46 percent z krajín mimo Spojené kráľovstvo.

 

15 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version