Na európskych cestách jazdí sedem rôznych typov vodičov TS: Bratislava 25. augusta 2015
Výskum LSE a spoločnosti Goodyear odhalil sedem rôznych osobností vodičov
Či už na letnej dovolenke, alebo pri ceste do práce, môže byť čas, ktorý ľudia trávia za volantom, podľa sociálnych psychológov z Londýnskej školy ekonómie a politických vied veľmi stresujúcim a frustrujúcim zážitkom. Aktuálny prieskum sociálnej psychológie bezpečnosti cestnej premávky, ktorý spoločne realizujú Londýnska škola ekonómie a politických vied (LSE) a výrobca pneumatík Goodyear, identifikoval rôzne spôsoby, ktorými ľudia reagujú na ostatných vodičov. Sledovali, ako sa vodiči vyrovnávajú s vlastnými pocitmi a s neistotou týkajúcou sa správania ďalších účastníkov cestnej premávky.
Prostredníctvom hĺbkových rozhovorov s rôznymi charakteristickými skupinami európskych vodičov vedci stanovili sedem rôznych typov osobností, ktoré sa prejavujú takto: Učiteľ: potrebuje ubezpečenie od ostatných vodičov, že vedia, čo spravili zle a očakáva uznanie svojho úsilia o poučenie ostatných. Vševediaci: myslí si, že je obklopený samými neschopnými hlupákmi a uspokojí ho, keď môže z bezpečia svojho auta povýšene kričať na ostatných vodičov. Pretekár: potrebuje všetkých predbehnúť a je otrávený, keď mu v tom niekto bráni. Pokiaľ sa ho niekto snaží predbehnúť, zrýchli, alebo zmenší odstup od ďalšieho vozidla, len aby tomu zabránil. Sudca: chce potrestať ostatných vodičov za akékoľvek podľa neho nevhodné správanie. Môže sa to skončiť i tak, že vystúpi z vozidla a pôjde si to prekonzultovať s iným vodičom osobne. Filozof: ľahko sa vyrovnáva s nevhodným správaním iných vodičova snaží sa to racionálne vysvetliť. Darí sa mu ovládať svoje pocity vo vozidle. Nekonfliktný: snaží sa vyhnúť konfliktom s ostatnými vodičmi. Neberie si ich správanie osobne, ale dáva si na nich pozor, pretože ich považuje za nebezpečných. Pohodár: počúva hudbu alebo telefonuje, aby sa izoloval. Ak sa vyhýba kontaktom s ostatnými vodičmi, ale pritom dostatočne sleduje premávku, je to dobrá cesta na zníženie frustrácie.
Tieto rôzne charakteristiky vodičov vystupujú na povrch v rôznych situáciách, v ktorých vodiči musia reagovať na správanie sa ostatných účastníkov cestnej premávky.
Sudca: „Celý čas všetkých pozorne pozoruje.“– Vodič charakteristickej skupiny
Filozof: „Väčšinou nie som v strese. Každý sa skrátka ponáhľa, čo sa dá robiť.“ – Vodič charakteristickej skupiny
Nekonfliktný: „Nebezpeční vodiči ma ohrozujú, musím sa od nich dostať čo najďalej.“ – Vodič charakteristickej skupiny
Pohodár: „Mám rád, keď nasadnem do auta a môžem sa starať len sám o seba a robiť, čo potrebujem.“ –Vodič charakteristickej skupiny
“Väčšinu času si spokojne sedíme v pohodlí svojho vozidla, ale za každým rohom sa môže stať, že budeme musieť reagovať na ostatných vodičov. To robí z cesty náročné a neisté sociálne prostredie. Môžeme mať obavy z reakcií ostatných vodičov, ale tento výskum ukazuje, že ich správanie je ovplyvnené aj tým, čo robíme my. Často sami prispievame k správaniu ostatných vodičov, ktoré sa nám nepáči. Z psychologického hľadiska rozdielne typy osobností predstavujú rôzne spôsoby, ktorými sa vodiči vyrovnávajú s frustráciou a s negatívnymi pocitmi. Nemožno nás však vždy zaradiť do jedinej konkrétnej skupiny. V závislosti od situácie a interakcie s ostatnými väčšina z nás zistí, že sa môže identifikovať i s niekoľkými profilmi,” vysvetľuje dr. Chris Tennant, sociálny psychológ, ktorý výskumný projekt na LSE vedie. “Väčšina týchto modelov správania môže viesť k nebezpečnej situácii na ceste. Rozumieť tomu, akým správaním disponujeme a čo to môže vyvolať, je pre nás všetkých prvý krok k tomu, aby sme sa lepšie ovládali a vytvárali tak lepšie prostredie pre seba i ostatných účastníkov cestnej premávky. Popri účinnom zákonnom postihu agresívnej jazdy zostává výchova a celoživotné vzdelávanie najsilnejším nástrojom na ovládnutie sociálnej a emocionálnej stránky šoférovania a na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,” odporúča Olivier Rousseau, viceprezident značky Goodyear pre osobné pneumatiky v Európe, na Blízkom východe a v Afrike.
Osobnostné typy vyplynuli z prvej časti spoločného výskumného projektu, ktorý kvalitatívne nazerá na správanie sa vodičov pri jazde prostredníctvom charakteristických skupín a hĺbkových rozhovorov. Týmto výskumom LSE a Goodyear zisťujú, ako vodiči navzájom ovplyvňujú svoje správanie na ceste.
Druhá časť projektu prebieha v 15 európskych krajinách. Konečné výsledky a analýzu tejto celoeurópskej štúdie možno očakávať v októbri.
Poznámka: Údaje z predchádzajúcich výskumov mladých vodičov (pod 25 rokov): * 65% mladých vodičov má dnes vo vozidle viac rušivých elementov, ako kedykoľvek v minulosti * 40% mladých vodičov je ochotných viac riskovať * 29% mladých vodičov sa bude s menšou pravdepodobnosťou riadiť radami, ktoré získali počas výcviku * 29% mladých vodičov nepovažuje výcvik za potrebný * 76% inštruktorov autoškôl chce, aby rodičia dávali deťom lepší príklad
O spoločnosti Goodyear Goodyear je jeden z najväčších svetových výrobcov pneumatík. Spoločnosť zamestnáva približne 67 000 pracovníkov a svoje výrobky vyrába v 50 závodoch v 22 krajinách sveta. Dve inovačné centrá (Akron – Ohio a Colmar-Berg – Luxembursko) sa snažia o rozvoj najmodernejších výrobkov a o služby, ktoré stanovia technologické a výkonnostné štandardy pre celé odvetvie.
O LSE Londýnska škola ekonómie a politických vied (LSE)je jednou z najvýznamnejších škôl v oblasti sociálnych vied na svete. LSE je špecializovaná univerzita s medzinárodným záberom a globálnym dosahom. Výskum a výučba pokrýva celú šírku spoločenských vied – od ekonómie, politiky a práva po sociológiu, antropológiu, účtovníctvo a financie. Škola bola založenáv roku 1895 asvojimi mimoriadnymi akademickými výsledkamisi vydobyla vynikajúcu povesť. Medzi absolventovalebo vyučujúcich na LSE patrilo 16 nositeľov Nobelovej ceny. Škola je veľmi kozmopolitná – študuje na nej 9500študentov denného štúdia zo 140 krajín. Z viacako3 000 vyučujúcich je asi 46 percent z krajín mimo Spojené kráľovstvo.
Nie že by som bol pretekár ale keď vidím pred sebou nepredvídalného vodiča / čku tak sa prepnem z Nekonfliktného na pretekára a keď je dostatočne ďaleko v spätnom tak som zase kľudný 😁
horšie to je keď je taký vodič každých pár sto metrov 😁 😇
😈 Už s čerstvým vodičákom na Pioniera, teda v praveku som sa naučil, že ak uvidíš dedka v Moskviči a dedek má na hlave klobúk, treba vykonať nasledovné kroky:
friško a nenápadne zastaviť, odparkovať, uzamknúť motorku, vybrať si týždeň dovolenky, odcestovať čo najďalej, počkať, kým sa starý pán dostane dosť ďaleko…
– a až potom sa opatrne vrátiť, ak je vzduch čistý, možno pokradomky opustiť ohrozený priestor…
Toho sa držím a pri troche šťastia sa tento rok dožijem šesťdesiatky… 😈
Inak som sangvinik, melancholik, cholerik aj flegmatik, podľa toho, kerou nohou vstanem a kedy kto a čím ma to chce nasrať… Asi sme všetci rovnakí…
Aky som vodič, zopar nehôd nezavinených od roku 84, ale kua dnes o 17tej som dostal šupu jak howado zo zadu, až som nevedel kto som. odbočil som na vypadofku, v pravom pruhu bola medzera tak som sa tam vopchal a snažil sa zrychlovať, ledva som drbol dvojku a pecka, babenka rocnik 84 /kakoj paradox/ to do mna napalila, a hned že policiu vola lebo stary huj nedokaze ovladat modernu tehnyku. Policeman to vyhodnotil ako jej vinu, je mi to luto, no kua aky som vodič- no postihnutý, ta ňe… 😁
Veru Theo nedokazes ovladat a mal by sa vratit do autoskoly aj s tym policajtom mladu babenku ste ojebabrat mohli podla toho co si napisal si nedal prednost vozidlu iducemu vo vedlajsom pruhu a kedze nestihla ani zabrzdit tak samozrejme do teba napalila ja tiez pri takych nebrzdim a este som vinu nedostal mysickovat si mozes v obyvacke ako charakter si si mal vinu priznat ty vbehol si jej do cesty 👎
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
slobo
28. augusta 2015 at 10:39
automag.sk
Hruso25
28. augusta 2015 at 20:36
Nekonfliktný filozof. 😁
AIR
29. augusta 2015 at 9:28
Tak som zistil, ze som schyzofrenik…. podla toho na com sedim a v com sa veziem, tak aj jazdim a pasuju na mna minimalne 3 typy… 😶 😶 😶
kweni
3. septembra 2015 at 12:58
Nie že by som bol pretekár ale keď vidím pred sebou nepredvídalného vodiča / čku tak sa prepnem z Nekonfliktného na pretekára a keď je dostatočne ďaleko v spätnom tak som zase kľudný 😁
horšie to je keď je taký vodič každých pár sto metrov 😁 😇
Mlhos
18. septembra 2015 at 10:58
Som pohodar 👍
apa
21. septembra 2015 at 13:54
Gutentaag
polovodyč až izolant
papi
21. septembra 2015 at 15:29
😈 Už s čerstvým vodičákom na Pioniera, teda v praveku som sa naučil, že ak uvidíš dedka v Moskviči a dedek má na hlave klobúk, treba vykonať nasledovné kroky:
friško a nenápadne zastaviť,
odparkovať,
uzamknúť motorku,
vybrať si týždeň dovolenky,
odcestovať čo najďalej,
počkať, kým sa starý pán dostane dosť ďaleko…
– a až potom sa opatrne vrátiť, ak je vzduch čistý, možno pokradomky opustiť ohrozený priestor…
Toho sa držím a pri troche šťastia sa tento rok dožijem šesťdesiatky… 😈
Inak som sangvinik, melancholik, cholerik aj flegmatik, podľa toho, kerou nohou vstanem a kedy kto a čím ma to chce nasrať… Asi sme všetci rovnakí…
theo
21. septembra 2015 at 17:36
Aky som vodič, zopar nehôd nezavinených od roku 84, ale kua dnes o 17tej som dostal šupu jak howado zo zadu, až som nevedel kto som. odbočil som na vypadofku, v pravom pruhu bola medzera tak som sa tam vopchal a snažil sa zrychlovať, ledva som drbol dvojku a pecka, babenka rocnik 84 /kakoj paradox/ to do mna napalila, a hned že policiu vola lebo stary huj nedokaze ovladat modernu tehnyku. Policeman to vyhodnotil ako jej vinu, je mi to luto, no kua aky som vodič- no postihnutý, ta ňe… 😁
takže nie len pred starými hujmi bacha … 😁
theo
21. septembra 2015 at 18:20
papi, na egóňa si zabudol… 😈
Mlhos
21. septembra 2015 at 20:10
Veru Theo nedokazes ovladat a mal by sa vratit do autoskoly aj s tym policajtom mladu babenku ste ojebabrat mohli podla toho co si napisal si nedal prednost vozidlu iducemu vo vedlajsom pruhu a kedze nestihla ani zabrzdit tak samozrejme do teba napalila ja tiez pri takych nebrzdim a este som vinu nedostal mysickovat si mozes v obyvacke ako charakter si si mal vinu priznat ty vbehol si jej do cesty 👎
Mlhos
21. septembra 2015 at 20:13
Ked pojdes na motorke a niekto ti spravi to iste a bude sa snazit na dvojke zrychlovat tak si na to spomen ked to neubrzdis 😁
theo
21. septembra 2015 at 20:24
Baba isla z laveho pruhu, v tom momente ked som tam vosiel, takze ma zostrelila, asi telefonovala.
idem si pohladat povraz, majte sa tu dobre, odhlasujem sa… 😇
mlhy, kua, z teba čerpam energiju 😈
dobrofest 2015 😁 😁
Bopsik
22. septembra 2015 at 5:30
Mlhoš,
napíš theovi, aký paragraf porušil…
theo
22. septembra 2015 at 6:05
$ 69 zakonnika gugeľa 😁
Bopsik
22. septembra 2015 at 7:24
Ty nie si Mlhoš,
LenOn (Boch) lepšie vie gúgliť…