Motoporadňa

Jazdená motorka: recenzia Kawasaki ZX-7R

Publikovaný

on

V nedávnych rokoch bola kategória športových motocyklov s obsahom motora 750 ccm veľmi obľúbená predovšetkým vďaka tomu, že sa tu dokázal skĺbiť takmer výkon litrového motora, ale ovládateľnosťou boli tieto motocykle bližšie k šesťstovkám.

Skúsenosti a spoľahlivosť Kawasaki ZX-7R

Avšak vďaka technickému pokroku a pravdepodobne i zmenám pravidiel v MotoGP sme prišli o zaujímavú triedu motocyklov… O tom, či sa táto kategória vráti späť na výslnie, je možné iba špekulovať. Možno bude v budúcnosti niekým znovuobjavená…

Ale teraz späť ku Kawasaki. V porovnaní so súčasnými športovými motocyklami vyzerá Kawasaki ZX 7R trocha obézne, obzvlášť v zadných partiách, kde sa dnešné motocykle zdajú chvíľami až príliš štíhle. Avšak nedá sa povedať, že by motocyklu chýbal sex appeal a aj po 10 rokoch dokáže osloviť nielen svojím vzhľadom. Rada ZXR 750 sa na trhu objavila už v roku 1989.

V roku 1995 došlo k výraznejšej modernizácii, ktorá sa zamerala na „scivilizovanie“ nového modelu. Totiž predchádzajúci model bol čisto športový motocykel, ktorý vám na nekvalitnej vozovke pripravil muky. Na druhú stranu na kvalitnej vozovke bola radosť motocykel vodiť do zákrut a vychutnávať si presný podvozok. Modernizovaný motocykel sa predával ešte v roku 2002 pod názvom ZX-7R. Práve na toto obdobie v rokoch 1995-2002 sa zameriame.

Motor

Srdcom motocykla je radový štvortaktný štvorvalec uložený naprieč a chladený kvapalinou. Obsah valcov je 748 ccm, 4 ventily na valec, rozvod DOHC. O dávkovanie zmesi benzínu sa starajú štyri 38 mm karburátory Keihin. Oproti predchádzajúcej generácii prešiel motor mnohými zmenami, ktoré sa dotkli hlavy valcov, karburátorov a náporového sania. Charakteristický „chrapľavý“ chod motora ostal zachovaný. Samozrejme, drobné zmeny a úpravy prebiehali aj v rokoch 1995-2002, ale už nie tak radikálne. Výkon motora dosahoval 122 koní pri 11 800 ot./min. Nejedná sa o obzvlášť závratný výkon, ale na rýchle zvezenie je celkom postačujúci.

V kombinácii s dobrým podvozkom a veľmi dobrými brzdami vám motocykel dokáže dostatočne zdvihnúť adrenalín v krvi. Výkon motora je rozložený do celého spektra otáčok a motoru nechýba sila ani v nižších otáčkach. Nerobí mu problém sa len tak voziť pri 2-3 000 ot./min. Pravdou ale je, že oproti konkurenčným 750-kám mu dochádza dych v špičke. Spotreba zodpovedá štýlu jazdy, 100 km je možné prejsť na 5,5 l, ale aj na 10 litrov. To záleží na vašom pravom zápästí.

Podstatné je vyvarovať sa tomu, aby vám nedošiel benzín. Ak sa tak stane, tak je vo väčšine prípadov problém motocykel naštartovať. Môže sa stať, že skôr vybijete batériu, ako naskočí motor. Niekedy pomôže motocykel jednoducho roztlačiť. Životnosť motora je prekvapivo dobrá. Hranica 50 000 km by nemala znamenať vystavenie úmrtného lista a pri solídnom zachádzaní by ste sa mohli dostať až ku 100 000 km. Prevodovka je šesť stupňová, dobre odstupňovaná pre bežnú cestnú premávku s hlučnejšou jednotkou a dvojkou pri radení. Hlučnosť sama o sebe nemusí znamenať poruchy, pokiaľ rýchlosti sami nevyskakujú, ale je to skôr charakteristickou črtou pre ZX-7R.

Podvozok

Vzhľadom k tomu, že sa jedná o športový motocykel, tak sa jedná o takú „klasiku“. Rám typu Delta box je pozváraný z hliníkových zliatin, vpredu obrátená vidlica (upside down) a vzadu dvojramenná kyvka s centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou. Samozrejme podvozok je nastaviteľný. So svojimi 203 kg suchej váhy je motocykel dobre ovládateľný, ale tieto kilá sa negatívne prejavia na pretekárskom okruhu s porovnaním napr. s GSX-R 750, ale v bežnej premávke podvozok úplne vyhovuje.

O nejakom dlhšom cestovaní a ochranou pred poveternostnými vplyvmi sa nemá cenu rozpisovať, pretože sa jedná o športový motocykel, a tak tieto vlastnosti idú akosi stranou. Pre tých, ktorí aj tak nájdu odvahu vyraziť s týmto motocyklom na dovolenku, môžeme uistiť, že sa to zvládnuť dá aj na predchádzajúcom modeli ZXR na trase Bratislava – Rakúsko – Taliansko – Francúzsko a späť. Pre spolujazdca sú dokonca k dispozícii dve madlá po stranách.

Pochvalu na ZX-7R si rozhodne zaslúžia brzdy, ktoré sú porovnateľné aj s GSX-R 750. Vzhľadom k nadváhe motocykla sú dobré brzdy na prvom mieste. Vpredu je dvojitá 290 mm kotúčová brzda so šesťpiestikovými strmeňmi Tokico. Vzadu je taktiež kotúčová brzda s priemerom 200 mm, ktorá brzdí pneumatiku o úctyhodnom rozmere 190/50/17. Za zmienku určite stojí, že sa predával aj motocykel s označením ZX-7RR. Jednalo sa o okruhový, jednomiestny špeciál, ktorý sa dočkal značných zmien. Modifikovaná bola prevodovka, jednotlivé prevodové stupne sú kratšie, karburátory boli zväčšené a vybavené akceleračnou pumpičkou, odlišná spojka, ľahší rám, batéria, podvozok bol lepšie nastaviteľný a predná brzda bola vybavená strmeňmi Nissin.

Aká je Kawasaki ZX-7R?

Motocykel ZX-7R je vhodný pre pokročilých motorkárov. Za určitých okolností ho môžu zvládnuť aj začiatočníci, ale veľmi by som im ho neodporúčal. ZX-7R je vhodný skôr na kratšie vzdialenosti. V mestskej premávke vďaka dostatočne dimenzovanému chladeniu sa motor neprehrieva a pokiaľ si zvyknete na tvrdší charakter motocykla, dá sa s ním aj v meste. Pri kúpe sa zamerajte po čo najnovšom modeli, najlepšie z posledných kusov.

Počet najazdených kilometrov by nemal byť väčší, ako 40 000. So ZX-7R máte istotu motocykla so silným motorom, dobrým podvozkom a veľmi dobrými brzdami. Aj keď v niektorých oblastiach zaostáva za konkurenciou, tak odmenou by vám mala byť vyššia životnosť a nezameniteľná charizma tohto motocykla, ktorý ho podtrhuje chrapľavým zvukom motora. Osobne mám pre tento motocykel slabosť a v prípade 750-tky by voľba bola jasná.

16 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version