Connect with us

Motoporadňa

Jazdená motorka: recenzia Kawasaki ZX-7R

Publikovaný

on

Kawasaki ZX-7R skusenosti

V nedávnych rokoch bola kategória športových motocyklov s obsahom motora 750 ccm veľmi obľúbená predovšetkým vďaka tomu, že sa tu dokázal skĺbiť takmer výkon litrového motora, ale ovládateľnosťou boli tieto motocykle bližšie k šesťstovkám.

Skúsenosti a spoľahlivosť Kawasaki ZX-7R

Avšak vďaka technickému pokroku a pravdepodobne i zmenám pravidiel v MotoGP sme prišli o zaujímavú triedu motocyklov… O tom, či sa táto kategória vráti späť na výslnie, je možné iba špekulovať. Možno bude v budúcnosti niekým znovuobjavená…

Ale teraz späť ku Kawasaki. V porovnaní so súčasnými športovými motocyklami vyzerá Kawasaki ZX 7R trocha obézne, obzvlášť v zadných partiách, kde sa dnešné motocykle zdajú chvíľami až príliš štíhle. Avšak nedá sa povedať, že by motocyklu chýbal sex appeal a aj po 10 rokoch dokáže osloviť nielen svojím vzhľadom. Rada ZXR 750 sa na trhu objavila už v roku 1989.

V roku 1995 došlo k výraznejšej modernizácii, ktorá sa zamerala na „scivilizovanie“ nového modelu. Totiž predchádzajúci model bol čisto športový motocykel, ktorý vám na nekvalitnej vozovke pripravil muky. Na druhú stranu na kvalitnej vozovke bola radosť motocykel vodiť do zákrut a vychutnávať si presný podvozok. Modernizovaný motocykel sa predával ešte v roku 2002 pod názvom ZX-7R. Práve na toto obdobie v rokoch 1995-2002 sa zameriame.

Motor

Srdcom motocykla je radový štvortaktný štvorvalec uložený naprieč a chladený kvapalinou. Obsah valcov je 748 ccm, 4 ventily na valec, rozvod DOHC. O dávkovanie zmesi benzínu sa starajú štyri 38 mm karburátory Keihin. Oproti predchádzajúcej generácii prešiel motor mnohými zmenami, ktoré sa dotkli hlavy valcov, karburátorov a náporového sania. Charakteristický „chrapľavý“ chod motora ostal zachovaný. Samozrejme, drobné zmeny a úpravy prebiehali aj v rokoch 1995-2002, ale už nie tak radikálne. Výkon motora dosahoval 122 koní pri 11 800 ot./min. Nejedná sa o obzvlášť závratný výkon, ale na rýchle zvezenie je celkom postačujúci.

V kombinácii s dobrým podvozkom a veľmi dobrými brzdami vám motocykel dokáže dostatočne zdvihnúť adrenalín v krvi. Výkon motora je rozložený do celého spektra otáčok a motoru nechýba sila ani v nižších otáčkach. Nerobí mu problém sa len tak voziť pri 2-3 000 ot./min. Pravdou ale je, že oproti konkurenčným 750-kám mu dochádza dych v špičke. Spotreba zodpovedá štýlu jazdy, 100 km je možné prejsť na 5,5 l, ale aj na 10 litrov. To záleží na vašom pravom zápästí.

Podstatné je vyvarovať sa tomu, aby vám nedošiel benzín. Ak sa tak stane, tak je vo väčšine prípadov problém motocykel naštartovať. Môže sa stať, že skôr vybijete batériu, ako naskočí motor. Niekedy pomôže motocykel jednoducho roztlačiť. Životnosť motora je prekvapivo dobrá. Hranica 50 000 km by nemala znamenať vystavenie úmrtného lista a pri solídnom zachádzaní by ste sa mohli dostať až ku 100 000 km. Prevodovka je šesť stupňová, dobre odstupňovaná pre bežnú cestnú premávku s hlučnejšou jednotkou a dvojkou pri radení. Hlučnosť sama o sebe nemusí znamenať poruchy, pokiaľ rýchlosti sami nevyskakujú, ale je to skôr charakteristickou črtou pre ZX-7R.

Podvozok

Vzhľadom k tomu, že sa jedná o športový motocykel, tak sa jedná o takú „klasiku“. Rám typu Delta box je pozváraný z hliníkových zliatin, vpredu obrátená vidlica (upside down) a vzadu dvojramenná kyvka s centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou. Samozrejme podvozok je nastaviteľný. So svojimi 203 kg suchej váhy je motocykel dobre ovládateľný, ale tieto kilá sa negatívne prejavia na pretekárskom okruhu s porovnaním napr. s GSX-R 750, ale v bežnej premávke podvozok úplne vyhovuje.

O nejakom dlhšom cestovaní a ochranou pred poveternostnými vplyvmi sa nemá cenu rozpisovať, pretože sa jedná o športový motocykel, a tak tieto vlastnosti idú akosi stranou. Pre tých, ktorí aj tak nájdu odvahu vyraziť s týmto motocyklom na dovolenku, môžeme uistiť, že sa to zvládnuť dá aj na predchádzajúcom modeli ZXR na trase Bratislava – Rakúsko – Taliansko – Francúzsko a späť. Pre spolujazdca sú dokonca k dispozícii dve madlá po stranách.

Pochvalu na ZX-7R si rozhodne zaslúžia brzdy, ktoré sú porovnateľné aj s GSX-R 750. Vzhľadom k nadváhe motocykla sú dobré brzdy na prvom mieste. Vpredu je dvojitá 290 mm kotúčová brzda so šesťpiestikovými strmeňmi Tokico. Vzadu je taktiež kotúčová brzda s priemerom 200 mm, ktorá brzdí pneumatiku o úctyhodnom rozmere 190/50/17. Za zmienku určite stojí, že sa predával aj motocykel s označením ZX-7RR. Jednalo sa o okruhový, jednomiestny špeciál, ktorý sa dočkal značných zmien. Modifikovaná bola prevodovka, jednotlivé prevodové stupne sú kratšie, karburátory boli zväčšené a vybavené akceleračnou pumpičkou, odlišná spojka, ľahší rám, batéria, podvozok bol lepšie nastaviteľný a predná brzda bola vybavená strmeňmi Nissin.

Aká je Kawasaki ZX-7R?

Motocykel ZX-7R je vhodný pre pokročilých motorkárov. Za určitých okolností ho môžu zvládnuť aj začiatočníci, ale veľmi by som im ho neodporúčal. ZX-7R je vhodný skôr na kratšie vzdialenosti. V mestskej premávke vďaka dostatočne dimenzovanému chladeniu sa motor neprehrieva a pokiaľ si zvyknete na tvrdší charakter motocykla, dá sa s ním aj v meste. Pri kúpe sa zamerajte po čo najnovšom modeli, najlepšie z posledných kusov.

Počet najazdených kilometrov by nemal byť väčší, ako 40 000. So ZX-7R máte istotu motocykla so silným motorom, dobrým podvozkom a veľmi dobrými brzdami. Aj keď v niektorých oblastiach zaostáva za konkurenciou, tak odmenou by vám mala byť vyššia životnosť a nezameniteľná charizma tohto motocykla, ktorý ho podtrhuje chrapľavým zvukom motora. Osobne mám pre tento motocykel slabosť a v prípade 750-tky by voľba bola jasná.

16 komentárov

16 Comments

  1. sothar

    9. novembra 2010 at 18:17

    Pri kúpe sa zamerajte po čo najnovšom modeli, najlepšie z posledných kusov. Počet najazdených kilometrov by nemal byť väčší, ako 40 000.

    A ja som si myslela, ze tie nezmysly o tom, ako je jogurt so 40 tis. km uz po smrti, siria stacajuci predajcovia a nespokojni kupujuci. A houby. Ono to uz siria aj casopisy 😶 Za toto davam dole aj palce na nohach 👎 👎 👎 👎 To by som si pozrela ten 15-rocny jogurt s poctivymi 40 tisic km. No normalne som sa rozculila 😟

  2. Dragon

    9. novembra 2010 at 22:09

    sothar – to je myslené tak, že posledné kusy, teda r. v. 2002, takže moto stará 8 rokov a nie 15, ako píšeš 😉 . I keď nájsť takú poctivú moto môže byť asi značný problém 😕

  3. Silwestrik

    9. novembra 2010 at 22:42

    Akoze ozaj uz kto pisal ten clanok?? ta cast s km a kupa posledncyh rocnikov…rovno moze napisat: kupte si novu motorku.hm
    Je jedno kolko ma rokov, kolko ma km…zalezi od majitela a nie anie to na slovensku pochopit…hm

  4. AMIS

    9. novembra 2010 at 23:02

    Hm, tak ja asi moto po ôsmich rokoch nepredám 😕 kto by mi veril, že má len stošesťdesiattisíc 🤐

  5. raptor

    9. novembra 2010 at 23:31

    Roman dokoupil hmmmmm kde som to meno uz len cital?
    jaj uz viem …v tej brilantnej fikcii ze maly vstrom ma vpredu 4piestiky a vzadu 2piestik

    sothar 👍 niekde na youtube sa da najst video kde chlapik na jednej z prvych R1 natocil 100tkm, jasne ze ich nenajazdil na okruhu v plnej palbe ale krasne to hovori o tom ze ani supersport nemusi byt nutne vylagrovany po prvych 4 desiatkach tisic km.. a dovolim si tvrdit ze takych supersportov by sa naslo ovela viac

  6. sothar

    10. novembra 2010 at 7:28

    Dragon Počet najazdených kilometrov by nemal byť väčší, ako 40 000. Myslim, ze ta veta hovori dost jasne. Ak to autor myslel inak, mal to napisat inak. Ak si potom nadejny buduci motorkar bez skusenosti cita clanky takto rozhladeneho autora, kludne moze uverit tomu, ze motorka so 40 tisic km je uz zrela na vrakovisko. Treba si uvedomit, ze aj vy tvorite nazory najma neskusenych ludi na motorky. A je skoda, ze ich tvorite tymto smerom 👎

    AMIS treba si kupit motorku s 5-miestnym kilometrovnikom. Potom to z tych 160 potiahnes na 210, na tachometri ostane 10 000, a budes predavat krasnu osemrocnu ulozenku jazdenu dochodcom v nemecku 🤣

  7. Dragon

    10. novembra 2010 at 7:37

    sothar Pri kúpe sa zamerajte po čo najnovšom modeli, najlepšie z posledných kusov a veta Počet najazdených kilometrov by nemal byť väčší, ako 40 000 sa viaže k tej predošlej.

    A samozrejme, vždy záleží od predošlého majiteľa 😕

  8. raptor

    10. novembra 2010 at 11:12

    Sothar 👍

    keby som sa chcel chytat slovicok tak by som sa autora spytal ako zistim ze motorka je z poslednych kusov?

    a radu ktora upriamuje ludi na pocet najazdenych kilometrov na tachometri fakt radsej nekomentujem, azda len dodam ze najdolezitejsi je stav motorky a nie to premenlive cislo

  9. Dragon

    10. novembra 2010 at 13:18

    raptor – s tým chytaním za slovíčka to už trošku preháňaš, nemyslíš? 😁

    Jasné, že najviac záleží na celkovom stave motorky. Počet najazdených kilometrov ale často stavu motorky nezodpovedá 😉 či už v tom lepšom, alebo horšom prípade. 👋

  10. raptor

    10. novembra 2010 at 13:28

    Dragon – nic neprehanam, zle si si to vylozil – som rad ze si mi dal svojim druhym odstavcom za pravdu a aj preto siu myslim ze pisat o konkretnych cislach poctu km je zavadzajuce

  11. raptor

    27. novembra 2010 at 11:53

    Opatovny pozdrav panu Romanovi Dokoupilovi 😕
    v najnovsom cisle MM som sa opat docital pri recenzii jazdenky SV1000S (okrem vseobecnych informacii z letaku) aj to ze je dobre ak niekto bude kupovat tuto motorku tak opat je najlepsie aby sa stav tachometra motal do 30tkm

    chcem poprosit redakciu aby prestala podporovat sirenie takychto fam!! litrove dvojvalce vseobecne aj tento konkretne od suzuki najazdia ovela viac kilometrov bez otvorenia motora a pocet kilometrov v ziadnom pripade nevypoveda o stave motorky, motora atd

    pokial budeme zivit taketo bludy dotial sa budu stacat tachometre aby sa ulahodilo oku kupujuceho !!

  12. kankoXF

    27. novembra 2010 at 20:54

    raptor hovoric – pises mi z mojej duse. Moja moto (1V 650 ccm) ma 45100 km a motoru vobec nic nie je, jazdi ako keby mal tych „12000 km“ tachometrovych 🤐 😟
    Uz ma nebavi vysvetlovat ludom, ze motorka, co ma 40 – 50000 km nie je pred generalkou!! 😕 ☹️

  13. raptor

    28. novembra 2010 at 9:42

    Kanko obavam sa ze ak raz nahodou pan Dokoupil bude robit recenziu na tvoj jednobuch tak idealny pocet km bude 20tisic

    jasne ze tvojmu motoru nic neni, lebo sa staras a servisujes netocis ho do obmedzovaca a nestrielas do vyfuku na zrazoch a neturujes ho na studeno
    ale ked budes chciet predat tak ti 90% zaujemcov nezavola koli tomu ze 45tkm je skratka podla teorie vyznamneho slovenskeho periodika uz „za zenitom“ a radsej pojdu k niekomu kto im vycaruje na ciferniku jedle cislo 👎

  14. sothar

    28. novembra 2010 at 21:36

    Zacinam tak rozmyslat, ci pan Dokoupil niekedy vobec videl motorku s poctivymi 30 000 km 😕

    ..ked budem potrebovat zdvihnut tlak, precitam si nejaky clanok tohto autora 👎

  15. VladiB

    29. novembra 2010 at 14:40

    „by nemal byť väčší, ako 40 000.“ Dramatizácia obsahu? – myslené je 40000 km aby si nový majiteľ na motorke ešte krásne dlho bez problémov zajazdil. Sú ľudia čo zničia motorku daleko rýchlejšie a potom je tu Jarda Šíma, ktorý s c. endurom natočí 150000 – je to individuálne podľa prístupu majiteľa a článok už vôbec nenávádza na sťahovanie kilometrov pri predaji. Na obranu Dokoupila – všetky informácie sú komunikované s autorizovaným dlhoročným motoservisom a má prinášať informácie hlavne o tom, čo môže – aký problém majiteľa pri kúpe takéhoto motocykla čakať.

  16. raptor

    29. novembra 2010 at 15:19

    Vlado aj tie stvorpiestiky na vstrome vpredu a dvojpiestik vzadu boli odkomunikovane autorizovanym servisom?

    sorry ale z mojho pohladu autor jasne hovori, nekupujte si motorku ktora ma viac ako 30 resp. 40 tkm – a pritom si to sam povedal, niekto znici motorku rychlejsie niekto ju nema znicenu ani po 100tkm bez ohladu na znacku a pocet valcov – tak preco do riti upriamujete pozornost na pocet kilometrov ked viete ze stacanie druhy slovensky narodny sport hned po hadzanej s borovickou 😕

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri