Keď nám od slovinskej spoločnosti ABCS SISTEM d.o.o prišla
ponuka na otestovanie inovatívneho systému vypínania smeroviek STS, tak som
neváhal ani chvíľu a hneď som sa hlásil ako dobrovoľník. Prečo? Jednoducho
ma fascinujú tieto technické úlomky budúcnosti, ku ktorým sa môžeme postupne
dostať a zavážila aj skutočnosť, že takýto systém môže zvýšiť bezpečnosť
jazdy.
Filozofia
Automatické vypínanie smeroviek má v prvom rade
zabrániť nehodám spôsobeným
zabudnutou smerovkou. Každý z nás už v doprave videl jazdca,
ktorý zjavne zabudol vypnúť smerovku. V prípade jazdy po zimnej prestávke
je toto riziko ešte znásobené, pretože človek v aute spohodlnie a na
druhú stranu vodiči áut na jar s motocyklistami nepočítajú.
V prípade jazdy autom je situácia jasná. Vodič zapne
smerovku a automobil ju pri otočení volantu vypne. Jedná sa teda
o čisto mechanický krok. Motocykel so svojimi vlastnosťami
a ovládaním tento systém neumožňuje. A práve tu nastupuje tím
vývojárov zo spomínanej slovinskej firmy. Rozhodli sa totiž vymyslieť spôsob
ako vypínať smerovky na motocykli elektronicky.
Technika
V prípade STS sa jedná o jednoduchú „krabičku“
s rozmermi 32x32x45 mm, v ktorej sa ukrýva senzor. Tento reaguje na
zmenu polohy motocykla. Vyhodnocuje teda:
– rýchlosť jazdy,
– zrýchlenie resp. spomalenie motocykla,
– náklon na stranu,
– vibrácie motocykla.
Na základe vstupov z týchto štyroch parametrov STS
určí, či motocykel odbočil a ak áno vypne smerové svetlo (viď video výrobcu).
Práve toto je rozdiel oproti iným systém. STS nie je riadené len odpočtom
sekúnd, ale vypína sa na základe vstupov.
Montáž
Podľa dizajnérov zvládne skúsený mechanik namontovať STS
do 30 minút a montáž zvládne aj bežný kutil. Montáž nie je nijak zložitá.
Aj napriek tomu mi to zabralo 3 hodiny a bez kamoša (ďakujem Peťo) by som
to nezvládol. V prvom rade je nutné sa vyznať (alebo v mojom prípade
zorientovať) v kabeláži a v zapojení elektroniky.
STS senzor sa dodáva s dostatočne dlhým káblom
a s kompletnou sadou na montáž (všetky diely vrátane rýchlopások).
Pre fanúšikov cínu a kolofónie sú tu kluby rádioamatérov, pri STS ich
nebudete potrebovať.
Montáž prebieha v jednoduchých krokoch:
1. Určite kabeláž smerových svetiel.
2. Rozpojiť káble smeroviek a nalisovať koncovky na
rozpojené konce.
3. Nájsť + a – na kabeláži s neustálym napätím (ja som
použil klaksón).
4. Upraviť vypínač na riadidlách vložením vymedzovačov tak,
aby sa prepínač po akcii mechanicky vrátil do nulovej polohy.
5. Uchytiť STS senzor v smere jazdy.
6. Zapojiť STS senzor a naformátovať ho pred prvým
použitím.
7. Zmontovať všetko do pôvodného stavu.
Ako je zrejme montáž nie je špecificky zložitá, človek
však musí byť pripravený preťať si káble od smeroviek. Každopádne usporiadanie
systému umožňuje vrátiť sa do stavu bez senzoru STS jednoduchými prepojením
kabeláže, takže sa netreba obávať, že sa inštaláciou zruší možnosť návratu
do pôvodného stavu.
Jazda
A je to tu. Niekto testuje motocykle v teple a niekto vyráža
proti noci do dažďa 🙂 Prvá, pár kilometrová, jazda dopadla pozitívne
a dnes už mám so systémom STS prejdených skoro 300 km. Takto sa STS správa
v rôznych situáciách:
– Zastavenie na križovatke a následné odbočenie,
systém jednoducho a rýchlo rozpozná stav motocykla a flexibilne
smerovku vypne po prejazde križovatkou.
– Prejazd križovatkou bez zastavenia, systém
(pravdepodobne) na základe náklonu smerovku vypne. Jeden krát sa mi stalo, že
smerovku nevypol hneď po prejazde. Mohla to spôsobiť daná situácia, kedy som už
do križovatky vchádzal v náklone a systém ju vyhodnotil pravdepodobne
ako zákrutu.
– Systém vypne smerovku po 15 sekundách jazdy nehľadiac na
impulz zo senzoru. Pozor, vypne smerovku len v prípade jazdy. Pri státi na
križovatke ostáva smerovka zapnutá.
– Pri výjazde z kruhového objazdu sa smerovka vypne
automaticky.
– Pri zmene jazdného pruhu sa mi smerovka nevypla.
Spôsobené to môže byť tým, že pri zmene jazdného pruhu nejak výrazne nemením
akceleráciu ani neprehadzujem motocykel zo strany na stranu. Systém teda nemá
na základe čoho vyhodnotiť zmenu.
– Smerovka sa dá manuálne vypnúť opätovným zvolením daného
smeru (ľavá smerovka sa vypne opätovným zatlačením prepínača doľava
a pravá rovnako zatlačením prepínača doprava).
– Systém nemá nijaký vplyv na výstražný trojuholník
(výstražné blikanie oboch smeroviek).
– Krabička so senzorom sa počas jazdy nijak nezohrieva.
STS si samozrejme netreba zamieňať s auto-pilotom.
Systém pomáha s vypínaním smeroviek, ale povedzme v prípade prejazdu
mestom je treba mať na pamäti, že systém nevypne smerovku sekundu po prejdení
križovatky, ale až v momente keď systém vyhodnotí zmenu. Povedzme, že
v prípade prejazdu spojenej križovatky, kde za prvou odbočkou nasleduje
druhá si treba smerovky skontrolovať.
Systém je podľa mňa veľmi zaujímavý a myslím, že má
svoj vplyv na bezpečnosť jazdy. Predsa len môžeme mať na motocykli ABS alebo
kontrolu stability, ale drobnosť akou je nevhodne zapnutá smerovka nás môže
doviesť ku kolízii, kde nám nepomôžu. STS je tak užitočným
doplnkom, ktorý môžem všetkým odporučiť.