Connect with us

Testy a recenzie

Motocykel.sk test: Automatické vypínanie smeroviek STS

Publikovaný

on

Keď nám od slovinskej spoločnosti ABCS SISTEM d.o.o prišla ponuka na otestovanie inovatívneho systému vypínania smeroviek STS, tak som neváhal ani chvíľu a hneď som sa hlásil ako dobrovoľník. Prečo? Jednoducho ma fascinujú tieto technické úlomky budúcnosti, ku ktorým sa môžeme postupne dostať a zavážila aj skutočnosť, že takýto systém môže zvýšiť bezpečnosť jazdy. 


Filozofia

Automatické vypínanie smeroviek má v prvom rade zabrániť nehodám spôsobeným zabudnutou smerovkou. Každý z nás už v doprave videl jazdca, ktorý zjavne zabudol vypnúť smerovku. V prípade jazdy po zimnej prestávke je toto riziko ešte znásobené, pretože človek v aute spohodlnie a na druhú stranu vodiči áut na jar s motocyklistami nepočítajú.

V prípade jazdy autom je situácia jasná. Vodič zapne smerovku a automobil ju pri otočení volantu vypne. Jedná sa teda o čisto mechanický krok. Motocykel so svojimi vlastnosťami a ovládaním tento systém neumožňuje. A práve tu nastupuje tím vývojárov zo spomínanej slovinskej firmy. Rozhodli sa totiž vymyslieť spôsob ako vypínať smerovky na motocykli elektronicky.


Technika

V prípade STS sa jedná o jednoduchú „krabičku“ s rozmermi 32x32x45 mm, v ktorej sa ukrýva senzor. Tento reaguje na zmenu polohy motocykla. Vyhodnocuje teda:

– rýchlosť jazdy,Foto

– zrýchlenie resp. spomalenie motocykla,

– náklon na stranu,

– vibrácie motocykla.

Na základe vstupov z týchto štyroch parametrov STS určí, či motocykel odbočil a ak áno vypne smerové svetlo (viď video výrobcu). Práve toto je rozdiel oproti iným systém. STS nie je riadené len odpočtom sekúnd, ale vypína sa na základe vstupov.




Montáž

Podľa dizajnérov zvládne skúsený mechanik namontovať STS do 30 minút a montáž zvládne aj bežný kutil. Montáž nie je nijak zložitá. Aj napriek tomu mi to zabralo 3 hodiny a bez kamoša (ďakujem Peťo) by som to nezvládol. V prvom rade je nutné sa vyznať (alebo v mojom prípade zorientovať) v kabeláži a v zapojení elektroniky.

STS senzor sa dodáva s dostatočne dlhým káblom a s kompletnou sadou na montáž (všetky diely vrátane rýchlopások). Pre fanúšikov cínu a kolofónie sú tu kluby rádioamatérov, pri STS ich nebudete potrebovať.

Montáž prebieha v jednoduchých krokoch:Foto

1. Určite kabeláž smerových svetiel.

2. Rozpojiť káble smeroviek a nalisovať koncovky na rozpojené konce.

3. Nájsť + a – na kabeláži s neustálym napätím (ja som použil klaksón).

4. Upraviť vypínač na riadidlách vložením vymedzovačov tak, aby sa prepínač po akcii mechanicky vrátil do nulovej polohy.

5. Uchytiť STS senzor v smere jazdy.

6. Zapojiť STS senzor a naformátovať ho pred prvým použitím.

7. Zmontovať všetko do pôvodného stavu.

Ako je zrejme montáž nie je špecificky zložitá, človek však musí byť pripravený preťať si káble od smeroviek. Každopádne usporiadanie systému umožňuje vrátiť sa do stavu bez senzoru STS jednoduchými prepojením kabeláže, takže sa netreba obávať, že sa inštaláciou zruší možnosť návratu do pôvodného stavu.


Jazda

A je to tu. Niekto testuje motocykle v teple a niekto vyráža proti noci do dažďa 🙂 Prvá, pár kilometrová, jazda dopadla pozitívne a dnes už mám so systémom STS prejdených skoro 300 km. Takto sa STS správa v rôznych situáciách:

– Zastavenie na križovatke a následné odbočenie, systém jednoducho a rýchlo rozpozná stav motocykla a flexibilne smerovku vypne po prejazde križovatkou.

 – Prejazd križovatkou bez zastavenia, systém (pravdepodobne) na základe náklonu smerovku vypne. Jeden krát sa mi stalo, že smerovku nevypol hneď po prejazde. Mohla to spôsobiť daná situácia, kedy som už do križovatky vchádzal v náklone a systém ju vyhodnotil pravdepodobne ako zákrutu.

– Systém vypne smerovku po 15 sekundách jazdy nehľadiac na impulz zo senzoru. Pozor, vypne smerovku len v prípade jazdy. Pri státi na križovatke ostáva smerovka zapnutá.

– Pri výjazde z kruhového objazdu sa smerovka vypne automaticky.

– Pri zmene jazdného pruhu sa mi smerovka nevypla. Spôsobené to môže byť tým, že pri zmene jazdného pruhu nejak výrazne nemením akceleráciu ani neprehadzujem motocykel zo strany na stranu. Systém teda nemá na základe čoho vyhodnotiť zmenu.

– Smerovka sa dá manuálne vypnúť opätovným zvolením daného smeru (ľavá smerovka sa vypne opätovným zatlačením prepínača doľava a pravá rovnako zatlačením prepínača doprava).

– Systém nemá nijaký vplyv na výstražný trojuholník (výstražné blikanie oboch smeroviek).

– Krabička so senzorom sa počas jazdy nijak nezohrieva.

STS si samozrejme netreba zamieňať s auto-pilotom. Systém pomáha s vypínaním smeroviek, ale povedzme v prípade prejazdu mestom je treba mať na pamäti, že systém nevypne smerovku sekundu po prejdení križovatky, ale až v momente keď systém vyhodnotí zmenu. Povedzme, že v prípade prejazdu spojenej križovatky, kde za prvou odbočkou nasleduje druhá si treba smerovky skontrolovať.

Systém je podľa mňa veľmi zaujímavý a myslím, že má svoj vplyv na bezpečnosť jazdy. Predsa len môžeme mať na motocykli ABS alebo kontrolu stability, ale drobnosť akou je nevhodne zapnutá smerovka nás môže doviesť ku kolízii, kde nám nepomôžu. STS je tak užitočným doplnkom, ktorý môžem všetkým odporučiť.    

Cena: 149 Eur

Systém STS si môžete objednať na: https://www.safer-turn.com/


Autor: Jozef Jambor

Motocykel.sk test: Automatické vypínanie smeroviek STS

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri