Motoporadňa

MOTOSERVIS (5) – Pneumatiky a ich výmena

Publikovaný

on

V tomto článku sa budeme venovať pneumatikám, povieme si, ako postupovať pri kúpe nových pneu a pozrieme sa, ako sa vykonáva výmena. Jazda na motocykli je omnoho viac nebezpečná oproti jazde v automobile. Preto je dôležité, aby váš motocykel bol dobre ovládateľný a mohli ste sa naň plne spoľahnúť. Na dobrých jazdných vlastnostiach motocykla sa podieľa niekoľko faktorov ? napr. konštrukcia rámu, stav ložísk riadenia, atď. Avšak snáď najdôležitejším faktorom chovania sa motocykla pri jazde sú dobré pneumatiky. Správne zvolené ?obutie? vám môže pomôcť vyriešiť krízové situácie, ktoré sú na motocykli takmer dennou záležitosťou. Pri kúpe nových pneumatík je potrebné postupovať s rozvahou a obozretne, pretože sa nejedná o lacnú záležitosť. Veľakrát za nový pár pneu zaplatíte okolo 10 000 Sk.

Najskôr je potrebné si ujasniť, čo od motocykla očakávate, a aký je štýl vašej jazdy. Pokiaľ budete pre vašu jazdu najčastejšie využívať závodnú trať, s najväčšou pravdepodobnosťou si budete vyberať pneu s označením Race, GP a pod. Veľa výrobcov ponúka rovnakú modelovú radu v niekoľkých variantoch – od cestovných až po športové pneumatiky. Napr. Dunlop 207, 208 je ponúkaná v troch prevedeniach líšiacich sa použitou zmesou. Takže pred kúpou sa dostatočne informujte, čo máte na výber, prípadne vyhľadajte radu v odbornom servise. Keď spadáte do kategórie športových jazdcov alebo skôr turistických, jedna vec je spoločná ? vždy používajte rozmery doporučené výrobcom. Rôzne alternatívne náhrady o inom rozmere vedú len k zhoršeniu jazdných vlastností a k zvýšeniu rizika havárie. Dôvod je jednoduchý, napr. pre 5,5-palcový ráfik je určená pneumatika o rozmere 180 mm, ak sa rozhodnete používať pneu o rozmere 200 mm, dosiahnete len jej zdeformovanie. Pneumatika sa nemôže roztiahnuť na príliš úzkom ráfiku, dôjde k zvýšeniu jej výšky a následne i k zhoršeniu jazdných vlastností.

A akého výrobcu pri výbere nových pneu preferovať?

Pokiaľ sa budete držať renomovaných značiek Michelin, Dunlop, Pirelli, Metzeler, tak by ste mali byť spokojný. Životnosť pneumatík pre motocykle nie je nijak oslnivá a je veľmi individuálna. Zadná pneumatika vydrží okolo 3 ? 7 000 km, predná o niečo viac, cca 10 000 km. Samozrejme tieto hodnoty sú závislé od spôsobu jazdy, typu motocykla, atď. Minimálna hĺbka vzorky je 1,6 mm. Na každej pneumatike sú značky, ktoré vás upozornia na minimum vzorky.

Podľa typu konštrukcie môžeme rozdeliť pneumatiky na:

  • radiálne
  • diagonálne

A ako sa takáto pneumatika vlastne vyrába?

Pneumatika je zložená z niekoľkých vrstiev. Základnou surovinou pre výrobu pneumatiky je kaučuk. Kaučuk môže byť prírodný alebo syntetický. Jednoducho povedané, základom je kovový kord, ktorý vzniká pogumovaním a navinutím oceľového drôtu na bubon. Keď je takto pripravený polotovar hotový, dáva sa do formy, ktorej tvar je identický s tvarom novej pneu. Po zavretí formy, ktorá je vyhrievaná, sa privádza vzduch pod tlakom. Celý tento proces trvá niekoľko minút, dochádza k tzv. vulkanizácii nasýtenia kaučuku sírou. Len pre úplnosť uvádzam príklad označenia pneumatík, podrobnejšie sa technickému označeniu pneumatík budeme venovať v niektorom z ďalších článkov.   

180/55 R 17 74 W

  • 180 ? šírka pneumatiky udávaná v mm
  • 55 – pomer výšky a šírky pneumatiky
  • R – radiálna konštrukcia
  • 17 – priemer ráfiku v palcoch
  • 74 – index hmotnosti
  • W – index rýchlosti

A ako postupovať pri výmene pneumatiky?

Väčšina z vás využije rôzne pneuservisy pre výmenu pneu, ale aj tak môžete pozrieť na pár základných pravidiel pri výmene. Po vyzutí ojazdenej alebo poškodenej pneumatiky je dobré skontrolovať:

1. stav ráfika v mieste, kde prilieha pneumatika, by nemal vykazovať stopy po poškodení alebo by tu nemala byť vrstva nečistôt. Pokiaľ áno, je dobré tieto nečistoty odstrániť mechanicky alebo technickým benzínom. Obmedzíte tak úniku tlaku.

2. kontrola ventilu tu je dôležité prezrieť gumu či nie je popraskaná, pokiaľ áno, je nutná výmena

3. kontrola tlmiča záberu ? jedná sa o gumy, ktoré sa nachádzajú medzi rozetou a zadným ráfikom. So zvyšujúcimi sa kilometrami dochádza k otlačeniu týchto gúm, vzniknutá vôľa je dôsledkom nerovnomerného záberu. Riešením je výmena za nové gumy alebo je možné vypodložiť vzniknutú vôľu.

4. kontrola ložísk a gufer ? skontrolujte či sa ložiská pri otáčaní nezadrhávajú a prezrite guferá. Je dobré guferá namazať

5. každá nová pneumatika má tzv. montážny bod – zpravidla sa jedná o farebnú bodku, ktorá by mala byť v pozícii ventila

6. zkontrolujte stav brzdového obloženia

7. pri spätnej montáži je vhodné namazať hriadeľ kolesa.

8. pre dotiahnutie matice kolesa a skrutiek brzdových strmeňov použite kľúč. Skrutky je dobré zalepiť pred povolením vhodným prípravkom ? Loctite.

9. nezabudnite si skontrolovať funkciu bŕzd po výmene pneumatík

10. v prípade, že prevádzate demontáž sami, prekontrolujte utiahnutie všetkých potrebných častí

11. nové pneu je potrebné opatrnejšie zabehnúť cca 200 km. Na záver nasleduje niekoľko rád, ktoré prispievajú k zvýšeniu vašej bezpečnosti. Udržujte tlak v pneumatikách predpísaný výrobcom, dosiahnete tak vyššiu životnosť pneumatík. Tlak nemerajte po 2 hodinovej jazde v horúcom lete, pretože tlak, ako vieme, s teplotou rastie. Zbytočne nevystavujte pneumatiku slnečným lúčom, alebo postriekaniu olejom. Prezutie nových pneu zverte do rúk radšej odbornému servisu. Vyhnite sa používaniu ojazdených pneumatík, lepených alebo starších ako 5 rokov.               

Tento článok vznikol s pomocou RF motoservisu – www.rf-motoservis.cz
Text a foto: R. Dokoupil

Roman Dokoupil

21 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version