Connect with us
Aprilia Tuareg 660

Motoporadňa

MOTOSERVIS (5) – Pneumatiky a ich výmena

Publikovaný

on

V tomto článku sa budeme venovať pneumatikám, povieme si, ako postupovať pri kúpe nových pneu a pozrieme sa, ako sa vykonáva výmena. Jazda na motocykli je omnoho viac nebezpečná oproti jazde v automobile. Preto je dôležité, aby váš motocykel bol dobre ovládateľný a mohli ste sa naň plne spoľahnúť. Na dobrých jazdných vlastnostiach motocykla sa podieľa niekoľko faktorov ? napr. konštrukcia rámu, stav ložísk riadenia, atď. Avšak snáď najdôležitejším faktorom chovania sa motocykla pri jazde sú dobré pneumatiky. Správne zvolené ?obutie? vám môže pomôcť vyriešiť krízové situácie, ktoré sú na motocykli takmer dennou záležitosťou. Pri kúpe nových pneumatík je potrebné postupovať s rozvahou a obozretne, pretože sa nejedná o lacnú záležitosť. Veľakrát za nový pár pneu zaplatíte okolo 10 000 Sk.

Najskôr je potrebné si ujasniť, čo od motocykla očakávate, a aký je štýl vašej jazdy. Pokiaľ budete pre vašu jazdu najčastejšie využívať závodnú trať, s najväčšou pravdepodobnosťou si budete vyberať pneu s označením Race, GP a pod. Veľa výrobcov ponúka rovnakú modelovú radu v niekoľkých variantoch – od cestovných až po športové pneumatiky. Napr. Dunlop 207, 208 je ponúkaná v troch prevedeniach líšiacich sa použitou zmesou. Takže pred kúpou sa dostatočne informujte, čo máte na výber, prípadne vyhľadajte radu v odbornom servise. Keď spadáte do kategórie športových jazdcov alebo skôr turistických, jedna vec je spoločná ? vždy používajte rozmery doporučené výrobcom. Rôzne alternatívne náhrady o inom rozmere vedú len k zhoršeniu jazdných vlastností a k zvýšeniu rizika havárie. Dôvod je jednoduchý, napr. pre 5,5-palcový ráfik je určená pneumatika o rozmere 180 mm, ak sa rozhodnete používať pneu o rozmere 200 mm, dosiahnete len jej zdeformovanie. Pneumatika sa nemôže roztiahnuť na príliš úzkom ráfiku, dôjde k zvýšeniu jej výšky a následne i k zhoršeniu jazdných vlastností.

A akého výrobcu pri výbere nových pneu preferovať?

Pokiaľ sa budete držať renomovaných značiek Michelin, Dunlop, Pirelli, Metzeler, tak by ste mali byť spokojný. Životnosť pneumatík pre motocykle nie je nijak oslnivá a je veľmi individuálna. Zadná pneumatika vydrží okolo 3 ? 7 000 km, predná o niečo viac, cca 10 000 km. Samozrejme tieto hodnoty sú závislé od spôsobu jazdy, typu motocykla, atď. Minimálna hĺbka vzorky je 1,6 mm. Na každej pneumatike sú značky, ktoré vás upozornia na minimum vzorky.

1

Podľa typu konštrukcie môžeme rozdeliť pneumatiky na:

  • radiálne
  • diagonálne

A ako sa takáto pneumatika vlastne vyrába?

Pneumatika je zložená z niekoľkých vrstiev. Základnou surovinou pre výrobu pneumatiky je kaučuk. Kaučuk môže byť prírodný alebo syntetický. Jednoducho povedané, základom je kovový kord, ktorý vzniká pogumovaním a navinutím oceľového drôtu na bubon. Keď je takto pripravený polotovar hotový, dáva sa do formy, ktorej tvar je identický s tvarom novej pneu. Po zavretí formy, ktorá je vyhrievaná, sa privádza vzduch pod tlakom. Celý tento proces trvá niekoľko minút, dochádza k tzv. vulkanizácii nasýtenia kaučuku sírou. Len pre úplnosť uvádzam príklad označenia pneumatík, podrobnejšie sa technickému označeniu pneumatík budeme venovať v niektorom z ďalších článkov.   

180/55 R 17 74 W

  • 180 ? šírka pneumatiky udávaná v mm
  • 55 – pomer výšky a šírky pneumatiky
  • R – radiálna konštrukcia
  • 17 – priemer ráfiku v palcoch
  • 74 – index hmotnosti
  • W – index rýchlosti

A ako postupovať pri výmene pneumatiky?

Väčšina z vás využije rôzne pneuservisy pre výmenu pneu, ale aj tak môžete pozrieť na pár základných pravidiel pri výmene. Po vyzutí ojazdenej alebo poškodenej pneumatiky je dobré skontrolovať:

2

1. stav ráfika v mieste, kde prilieha pneumatika, by nemal vykazovať stopy po poškodení alebo by tu nemala byť vrstva nečistôt. Pokiaľ áno, je dobré tieto nečistoty odstrániť mechanicky alebo technickým benzínom. Obmedzíte tak úniku tlaku.

3

2. kontrola ventilu tu je dôležité prezrieť gumu či nie je popraskaná, pokiaľ áno, je nutná výmena

4

3. kontrola tlmiča záberu ? jedná sa o gumy, ktoré sa nachádzajú medzi rozetou a zadným ráfikom. So zvyšujúcimi sa kilometrami dochádza k otlačeniu týchto gúm, vzniknutá vôľa je dôsledkom nerovnomerného záberu. Riešením je výmena za nové gumy alebo je možné vypodložiť vzniknutú vôľu.

4. kontrola ložísk a gufer ? skontrolujte či sa ložiská pri otáčaní nezadrhávajú a prezrite guferá. Je dobré guferá namazať

5

5. každá nová pneumatika má tzv. montážny bod – zpravidla sa jedná o farebnú bodku, ktorá by mala byť v pozícii ventila

6

6. zkontrolujte stav brzdového obloženia

7. pri spätnej montáži je vhodné namazať hriadeľ kolesa.

7

8. pre dotiahnutie matice kolesa a skrutiek brzdových strmeňov použite kľúč. Skrutky je dobré zalepiť pred povolením vhodným prípravkom ? Loctite.

9. nezabudnite si skontrolovať funkciu bŕzd po výmene pneumatík

10. v prípade, že prevádzate demontáž sami, prekontrolujte utiahnutie všetkých potrebných častí

11. nové pneu je potrebné opatrnejšie zabehnúť cca 200 km. Na záver nasleduje niekoľko rád, ktoré prispievajú k zvýšeniu vašej bezpečnosti. Udržujte tlak v pneumatikách predpísaný výrobcom, dosiahnete tak vyššiu životnosť pneumatík. Tlak nemerajte po 2 hodinovej jazde v horúcom lete, pretože tlak, ako vieme, s teplotou rastie. Zbytočne nevystavujte pneumatiku slnečným lúčom, alebo postriekaniu olejom. Prezutie nových pneu zverte do rúk radšej odbornému servisu. Vyhnite sa používaniu ojazdených pneumatík, lepených alebo starších ako 5 rokov.               

Tento článok vznikol s pomocou RF motoservisu – www.rf-motoservis.cz
Text a foto: R. Dokoupil

Roman Dokoupil

21 komentárov

21 Comments

  1. milan3232

    15. novembra 2005 at 13:54

    Velmi dobry a poucny clanok, hlavne s tou vymenou gumy za sirsiu…
    Este by som pridal jeden bod: Pri montazi si skontrolujte, ci suhlasi smer rotacie pneumatiky

  2. Furby

    15. novembra 2005 at 18:19

    pekny clanok, aj mne caka pravdepodobne vymena pneumatik, tak som sa zas nieco nove dozvedel.. 🙂 F!

  3. duggo

    15. novembra 2005 at 21:28

    na Endure vydrzia cestovne pneu … predna 20 000km zadna od 10 do 15 000km 😁

  4. Vadim

    16. novembra 2005 at 2:00

    Odhliadnuc od absolútne katastrofálnej slovenčiny som sa v článku o prezúvaní pneumatík nedozvedel NIŠT 😠
    Furby : A ty si sa dozvedel ČO nového?
    milan3232 : Pridal by som ešte asi tucet bodov ☹️

  5. milan3232

    16. novembra 2005 at 6:04

    Vadim – tesim sa na tvoj clanok, prip. napis dalsie body, vyhrady – rad sa poucim.

  6. vidicon

    16. novembra 2005 at 7:45

    Vadim, ja som sa dozvedel nieco nove: mazat gufera a osku. Nikdy mi pri vymene pneumatiky nikto nic nemazal… 😟

  7. Furby

    16. novembra 2005 at 9:00

    Vadim ze pneumatiky treba aj menit. som bol v tom, ze su na motorke dozivotne 😛 F!

  8. eXeBaT

    16. novembra 2005 at 10:51

    Vadim

    1 – Za slovenčinu v článku zodpovedám ja, prepáč, ak mi niečo – niekde ušlo.
    2 – Ja tiež nie, ale verím, že pre nemalú čitateľskú obec to bude prínosom.
    3 – Takže pripravíš pokračovanie MOTOSERVIS (5) Pneumatiky a ich výmena 2 z tých ďalších 12-tich bodov? 😁

    milan3232

    Máš pravdu, že to chýba som si nevšimol ani ja.

  9. DrTic

    16. novembra 2005 at 12:45

    A ja som zasa nevedel, ze bodka na boku oznacuje miesto ku ventilu.
    Mne sa clanok paci, su tam zmysluplne fotky, ktore pekne ukazu vo co go.

    Vadim, sorry, ale necakal by som, ze po tvojich clankoch na Motoride sa Ti toto bude zdat slabe.

  10. vidicon

    16. novembra 2005 at 15:45

    Vadim, prepac, ja si musim pichnut tiez (dufam, ze nedostanes od toho pichania defekt alebo orgazmus, 😁 ): co take nove si sa dozvedel zo svojich vlastnych clankov na motoride? 😁

  11. Vadim

    16. novembra 2005 at 21:35

    vidicon :
    1. Nie je mi celkom jasné, prečo by oska mala byť namastená 😟 Ak to tebe jasné je, tak mi to prosím ťa pripomeň 😉 Snáď len preto, aby sa na nej mal ako zachytiť prach a iné „brusivo“ 🙄
    2. Zdá sa mi ako logický nezmysel, že by som sa ja sám mal dozvedieť niečo nové zo svojich vlastných článkov 😀 To by bolo niečo ako perpetuum mobile 😘 ?

    DrTic :
    Vitaj na exebate 😉 Máš svätú pravdu. Opäť si trafil klinček po hlavičke. Ja tiež netuším, ako môžu mať také slabučké a bezduché články, ako je tých mojich 23 na Motoride cez 5000 čitateľov. 😕 A tá hovadina na exebate je najčítanejšia… Že mi ty fiškus jeden na ne po nociach tajne klikáš o dušu spasenú 😎

    Furby, milan3232 : V kapitole „ako postupovať pri výmene pneumatiky“, sme sa dozvedeli:
    1. stav ráfika v mieste, kde prilieha pneumatika, by nemal vykazovať stopy po poškodení
    2. kontrola ventilu
    3. kontrola tlmiča záberu
    4. kontrola ložísk a gufer
    5. každá nová pneumatika má tzv. montážny bod
    6. zkontrolujte stav brzdového obloženia
    7. pri spätnej montáži je vhodné namazať hriadeľ kolesa
    8. pre dotiahnutie matice kolesa a skrutiek brzdových strmeňov použite kľúč. Skrutky je dobré zalepiť pred povolením vhodným prípravkom ? Loctite
    9. nezabudnite si skontrolovať funkciu bŕzd po výmene pneumatík
    10. … prekontrolujte utiahnutie …
    11. nové pneu je potrebné opatrnejšie zabehnúť cca 200 km

    O tom, „ako postupovať pri výmene pneumatiky“, tu ale nie je ani zmienka 😠

    Kraviny:
    5. každá nová pneumatika má tzv. montážny bod
    7. pri spätnej montáži je vhodné namazať hriadeľ kolesa
    8. Skrutky je dobré zalepiť pred povolením vhodným prípravkom ? Loctite
    11. nové pneu je potrebné opatrnejšie zabehnúť cca 200 km

    Pikoška:
    8. pre dotiahnutie matice kolesa a skrutiek brzdových strmeňov použite kľúč.

    milan3232, eXeBaT : Kua, veľmi sa mi do toho neste, pretože gumy si aj tak nikto neprezúva sám (a ten kto áno, ten vie PRESNE

  12. Vadim

    16. novembra 2005 at 21:38

    milan3232, eXeBaT : Kua, veľmi sa mi do toho neste, pretože gumy si aj tak nikto neprezúva sám (a ten kto áno, ten vie PRESNE, ako na to), ale vyprovokovali ste ma a ten postup aj s kritériami pre výber pneumatík napíšem.

  13. vidicon

    17. novembra 2005 at 7:38

    Vadimko, k bodu 2, vsak mne je to uplne jasne, preto som tam dal tie ksichtiky, povazujes ma za debila??? 😠 😠 😠

  14. eXeBaT

    17. novembra 2005 at 9:44

    Vadim :74:

  15. milan3232

    17. novembra 2005 at 21:29

    Vadim, mas pravdu, dnes si uz malokto prezuva gumy doma. Za tych par korun za prezutie a vyvazenie to nestoji, aby som sa s tym nadrapoval pol dna a este nieco posahal. Taktiez v clanku niksňde nie je napisane, ako postupovat s monterajznami, ak chcem zobut/ obut pneu na rafik.
    8. pre dotiahnutie matice kolesa a skrutiek brzdových strmeňov použite kľúč – pravda, ked som daval dole koleso, nikdy som nepovoloval brzdove strmene.

  16. vidicon

    18. novembra 2005 at 8:14

    kurnik, tusim ste ho nasrali, uz nas nebude mat rad… 😠

  17. psik

    19. novembra 2005 at 14:48

    Vadim : Ja si myslím, že máš pravdu, vo všetkom, čo si tu napísal!!! Si naozaj frajer 😀 😉 😁 🙂 😁 😘

  18. VMax

    4. decembra 2005 at 16:08

    Vadim bod 11 o zabehnutí vôbec nie je Kravina, aj profesionálny jazdci doporučuju na pneumatike urobiť stovečku kilometrov aby sa vonkajší povrch ktorý je po vulkanizácii hladký „zdrsnil“ a potom jej začať dávať kakao. Poznám chlapcov, ktorý na tento účel jednoducho použíjú šmirgel.

    Appropo: Vadim prečo sa musíš navážať do iných ľudí ktorý sa snažia písať nejaké články ? Tie tvoje sa začínajú opakovať a mám pri nich pocit že nie sú až také úžasné. ( samozrejme okrem toho ako si priviesť babu do bytu za ten Ti dávam 101 bodov 🙄 )

    A prepáč za moju nie ktovie akú slovenčinu ! 😛

  19. Vadim

    4. decembra 2005 at 16:47

    VMax :
    1. Netuším, kto sú „profesionálny jazdci“. Ja ti na požiadanie dám čísla na Silárda a Straku, čo sú naši najúspešnejší superbikový jazdci. Budeš dôverovať ich vyjadreniu? Ja poznám chlapcov, ktorí zajedajú jablko chlebom – to nie je argument.
    2. Ja sa nenavážam, ja vyjadrujem svoj názor. Mám na to právo, ako každý. Ja navyše svoj kritický názor vysvetlím a už (ako sám vidíš) robím serál, v ktorom problematiku pneumatík ozaj vysvetlujem.
    3. Áno, problém opakovania (aj keď len s trochou nadsázky tu bol). Už je ale na nejaký čas vyriešený. Ale keď ma už kritizuješ: Daj nejaké témy. Nech si aj ty konštruktívny. Nech sa do mňa len nenavážaš. A to, čo sa ti nezdá „úžasné“, bez váhania skritizuj! Som ti (na rozdiel od mnou kritizovaného autora) k dispozícii.
    4. Za pochvalu „Bytovej architektúry…“ ti ďakujem. Tým viac, že je to ďaľšia ťažká rana Exebatovi. A to ma dokáže potešiť. 😀

  20. VMax

    4. decembra 2005 at 17:41

    Vadim : Ja sa Ti snažím vysvetliť že zabehnutie pneumatiky nie je kravina, dokonca som Ti aj napísal prečo (hladký povrch po vulkanizácii, keď sa vrátime do našich školských čias zober si takú gumu na gumovanie, keď si chcel niečo vygumovať najprv si gumou musel zabehnúť na nejakom nečistom papiery, nová guma nikdy negumovala dobre iba sa po papiery šmýkala !). Myslím že ani Palo ani Ty nemáte technický protiargument voči tomuto faktu , nie je to jediný prípad súčiastky na motocykli ktorý vyžaduje zábeh (platničky, brzdové kotúče etc … )

    *Mimochodom maslový chlieb a jablko je vinikajúca kombinácia. Ano budem týmto chlapcom dôverovať pretože jablko a chlieb som mával často na desiatu na základnej škole 😁 .

    Ja Ťa nechcem kritizovať, pretože To čo robíš a píšeš si isto kažný rád prečíta. Ale ja sa riadim pravidlom ŽI A NECHAJ ŽIŤ. Skús sa nad týmto pravidlom zamyslieť aj ty. Mám torchu taký pocit, ako by si chcel každého presvedčiť že máš patent na rozum.

    Ako nápad aby som sa iba nenavážal, aj keď to nebol môj zámer by som si celkom rád prečítal ako napríklad nainštalovať 12V zásuvku a odkiaľ ju napojiť alebo ako si na motocykel namontovať alarm. Články typu blablabla, prehľad trhu si urobím na výstave.

    Nemienim tu zakladať novú diskusiu typu flame war pretože na to sú tu iný však Raptor, iba mi to už trochu nedala a ber to ako dobre myslený pojeb. Pretože dobre mienený a dobre myslený pojeb formuje charakter mladého vojaka aj keď ty si už „starý pes“. 😉

  21. Vadim

    4. decembra 2005 at 20:54

    VMax : To, čo rozprávaš o zábehu gumy sú len tvoje dedukcie. Nie fakty. Prax je taká, že okruhový jazdci obujú gumu a postavia sa na štart. To je prax a mne viac netreba. A ani tú školskú gumu (bóóóóže to je prirovnanie) si „nezabiehal“ viac, ako pár centimetrov.
    Ja sa vyjadrujem len k tomu, čomu 100%-ne rozumiem. Nikdy nestrielam od boku systém kladivko-pozlátko. Preto si za tým, čo napíšem vždy stojím. Keď to vyzerá ako patent na rozum, OK.
    Elektrike a elektronike nerozumiem ani trochu a preto sa k nej nikdy nebudem vyjadrovať.
    Mne diskusie neprekážajú, pokojne môžeš do mňa podjebávať. Keď si inteligentný, tak je to pre mňa radosť a keď si tupec, tak na to doplatíš sám. Príklady sa dajú nájsť. 😉

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Najčítanejšie

Partneri