Motoporadňa

Pozor pri kúpe jazdeného motocykla – skutočný príbeh

Publikovaný

on

Každého z nás, kto číta mesačník MOTOMAGAZÍN a navštevuje stránku motocykel.sk zaujímajú motocykle. Niekoho viac, iného menej. Tí šťastnejší motocykel vlastnia, menej šťastní si ešte len vyberajú, aký pre nich prichádza do úvahy. Dnešná situácia na slovenskom trhu je v podstate podobná, ako vo vyspelom svete. Samozrejme až na kúpnu silu obyvateľov. Každý si môže vyberať z bohatej ponuky nových, ako aj ojazdených motocyklov. Výhody nových motoriek sú známe. Kúpou sa stávate prvým majiteľom, máte dvojročnú záruku, je jasný pôvod motorky, jej technický stav je bezchybný. Žiaľ odrazí sa to aj na cene. Kto však nemá na kúpu novej mašiny, musí sa uspokojiť s kúpou z druhej ruky. Výhodou je nižšia nákupná cena, horšie je to s technickým stavom. Veľa ich je dovezených zo zahraničia, kde boli väčšinou havarované. Doma ich dovozcovia opravili a predali ďalej. Podľa občianskeho zákonníka je aj na takýto tovar záruka pol roka. Horšie to je s reklamáciou. Predávajúci si chybu nechce uznať, kupujúcemu preto nezostáva nič iné, iba dať celú situáciu na občiansko?právne konanie na súd. A to je na Slovensku otázka niekoľkých rokov. Preto by si mal každý, kto sa rozhodne kúpiť ojazdenú motorku, dávať veľký pozor pri výbere. Najlepšie je zobrať si so sebou dobrého mechanika, prípadne dať motocykel do servisu na prehliadku. Meranie rámu by malo byť automatické. Pri kúpe je potrebné spísať kúpno-predajnú zmluvu, kde by mali byť uvedené všetky údaje o predmete kúpy. Prečo toto všetko píšem? Napríklad aj preto, aby ste sa nedostali do podobnej situácie, ako môj kamarát Róbert.

Skutočný príbeh
Robo je z Bratislavy a jeho túžbou bol vždy veľký skúter. Keďže na nový akosi nemal dosť peňazí, rozhodol sa kúpiť si ojazdený. Po dlhšom zvažovaní všetkých kladov aj záporov sa rozhodol pre Yamahu Majesty YP400, rok výroby 2005. Hľadanie trvalo dlhšie, nakoľko je u nás týchto skútrov ako šafranu. Ale podarilo sa. V jednom inzeráte bol presne takýto skúter na predaj. Robo zavolal majiteľovi do Trnavy. Slovo dalo slovo a skúter zmenil majiteľa 28. marca 2007. Predávajúci tvrdil, že motocykel je kupovaný na Slovensku a nikdy nebol havarovaný. Toto v podstate tvrdia všetci predávajúci, maximálne každému spadol zo stojana. Až podrobnejšia prehliadka ukáže, v akom stave je motocykel. Robo sa dohodol s predávajúcim na cene vozidla vo výške 154 000,- Sk (čo je slušná kopa peňazí), podpísali kúpno-predajnú zmluvu a nový šťastný majiteľ sa pobral na vysnívanom skútri domov. Neskôr spolu ešte urobili zmenu majiteľa na dopravnom inšpektoráte a Robo si mohol začať vychutnávať jazdu na motocykli.

Ťažká nehoda
Jeho radosť z kúpy však netrvala dlho. Presne 9 dní. V osudný deň, 6. apríla 2007 šiel na výlet so svojim kamošom z Bratislavy do Borského Mikuláša. Jazda prebiehala v úplnej pohode, až pokiaľ nedošlo v úseku Lakšárska Nová Ves ? Borský Mikuláš k vážnej dopravnej nehode. Podľa Robovej výpovede sa zlomila tyč riadenia, zrazu začal byť skúter neovládateľný a spolu s ním sa obaja ocitli v priekope mimo cesty. Okolo idúci vodiči zalarmovali rýchlu zdravotnú pomoc a policajtov. Roba a jeho kamaráta odviezli do nemocnice. Policajti spísali dopravnú nehodu. Aby určili presnú príčinu dopravnej nehody, rozhodli sa prizvať znalca kriminalistickej defektoskopie z Kriminalistického a expertízneho ústavu Policajného zboru v Bratislave. Ten zobral riadiacu tyč na expertízu. Výsledok bol zaujímavý. V strede tyče sa nachádzal únavový lom s dobre viditeľnými postupovými pásmi, ďalej sa tu nachádzali technologické ryhy po sústružení a na obvode etapovitý lom zvarového spoja. Laicky povedané, riadiaca tyč bola zváraná!!!

Skrytá závada
Samozrejme, že nemohla vydržať tlaky a zlomila sa. To bola aj príčina dopravnej nehody. Po tejto udalosti začali vychádzať na povrch aj iné okolnosti. Podľa záznamov na dopravnom inšpektoráte bol Robo až štvrtým majiteľom skútra a s najväčšou pravdepodobnosťou bol skúter dovezený. Pri kúpe dostal Robo manuál písaný v taliančine na skúter Yamaha Majesty 250. Predávajúci chcel Robovi skúter opraviť, s čím on pochopiteľne nesúhlasil. Predávajúci stále tvrdí, že on riadiacu tyč nezváral a nevedel o tejto závade. Robo podal naňho trestné oznámenie za ublíženie na zdraví, keďže obaja majú trvalé následky a jeho kamarát je stále práce neschopný. Najsmutnejšie na tom je, že samotná tyč stojí cca 10.000,-Sk. Kvôli takejto sume peňazí budú mať dvaja mladí ľudia trvalé následky do konca života. V tejto chvíli vám neviem povedať, ako celá vec dopadne. Chcel som vás týmto článkom len upozorniť a varovať pred ľuďmi s nekalými úmyslami. Lebo nešťastie sa stane hneď. Preto si radšej kúpu ojazdenej motorky vždy rozmyslite a nechajte si poradiť od odborníkov, aby ste sa neocitli v podobnej situácii, ako môj kamarát Robo. Tento príbeh sa žiaľ skutočne stal. Prajem vám veľa šťastia pri kúpe vysnívaného motocykla a veľa šťastných kilometrov bez nehody.



eduard.kopca@azet.sk

Zlomená tyč riadenia bola príčinou ťažkej nehody

17 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version