Connect with us

Motoporadňa

Pozor pri kúpe jazdeného motocykla – skutočný príbeh

Publikovaný

on

Každého z nás, kto číta mesačník MOTOMAGAZÍN a navštevuje stránku motocykel.sk zaujímajú motocykle. Niekoho viac, iného menej. Tí šťastnejší motocykel vlastnia, menej šťastní si ešte len vyberajú, aký pre nich prichádza do úvahy. Dnešná situácia na slovenskom trhu je v podstate podobná, ako vo vyspelom svete. Samozrejme až na kúpnu silu obyvateľov. Každý si môže vyberať z bohatej ponuky nových, ako aj ojazdených motocyklov. Výhody nových motoriek sú známe. Kúpou sa stávate prvým majiteľom, máte dvojročnú záruku, je jasný pôvod motorky, jej technický stav je bezchybný. Žiaľ odrazí sa to aj na cene. Kto však nemá na kúpu novej mašiny, musí sa uspokojiť s kúpou z druhej ruky. Výhodou je nižšia nákupná cena, horšie je to s technickým stavom. Veľa ich je dovezených zo zahraničia, kde boli väčšinou havarované. Doma ich dovozcovia opravili a predali ďalej. Podľa občianskeho zákonníka je aj na takýto tovar záruka pol roka. Horšie to je s reklamáciou. Predávajúci si chybu nechce uznať, kupujúcemu preto nezostáva nič iné, iba dať celú situáciu na občiansko?právne konanie na súd. A to je na Slovensku otázka niekoľkých rokov. Preto by si mal každý, kto sa rozhodne kúpiť ojazdenú motorku, dávať veľký pozor pri výbere. Najlepšie je zobrať si so sebou dobrého mechanika, prípadne dať motocykel do servisu na prehliadku. Meranie rámu by malo byť automatické. Pri kúpe je potrebné spísať kúpno-predajnú zmluvu, kde by mali byť uvedené všetky údaje o predmete kúpy. Prečo toto všetko píšem? Napríklad aj preto, aby ste sa nedostali do podobnej situácie, ako môj kamarát Róbert.

Skutočný príbeh
Robo je z Bratislavy a jeho túžbou bol vždy veľký skúter. Keďže na nový akosi nemal dosť peňazí, rozhodol sa kúpiť si ojazdený. Po dlhšom zvažovaní všetkých kladov aj záporov sa rozhodol pre Yamahu Majesty YP400, rok výroby 2005. Hľadanie trvalo dlhšie, nakoľko je u nás týchto skútrov ako šafranu. Ale podarilo sa. V jednom inzeráte bol presne takýto skúter na predaj. Robo zavolal majiteľovi do Trnavy. Slovo dalo slovo a skúter zmenil majiteľa 28. marca 2007. Predávajúci tvrdil, že motocykel je kupovaný na Slovensku a nikdy nebol havarovaný. Toto v podstate tvrdia všetci predávajúci, maximálne každému spadol zo stojana. Až podrobnejšia prehliadka ukáže, v akom stave je motocykel. Robo sa dohodol s predávajúcim na cene vozidla vo výške 154 000,- Sk (čo je slušná kopa peňazí), podpísali kúpno-predajnú zmluvu a nový šťastný majiteľ sa pobral na vysnívanom skútri domov. Neskôr spolu ešte urobili zmenu majiteľa na dopravnom inšpektoráte a Robo si mohol začať vychutnávať jazdu na motocykli.

Ťažká nehoda
Jeho radosť z kúpy však netrvala dlho. Presne 9 dní. V osudný deň, 6. apríla 2007 šiel na výlet so svojim kamošom z Bratislavy do Borského Mikuláša. Jazda prebiehala v úplnej pohode, až pokiaľ nedošlo v úseku Lakšárska Nová Ves ? Borský Mikuláš k vážnej dopravnej nehode. Podľa Robovej výpovede sa zlomila tyč riadenia, zrazu začal byť skúter neovládateľný a spolu s ním sa obaja ocitli v priekope mimo cesty. Okolo idúci vodiči zalarmovali rýchlu zdravotnú pomoc a policajtov. Roba a jeho kamaráta odviezli do nemocnice. Policajti spísali dopravnú nehodu. Aby určili presnú príčinu dopravnej nehody, rozhodli sa prizvať znalca kriminalistickej defektoskopie z Kriminalistického a expertízneho ústavu Policajného zboru v Bratislave. Ten zobral riadiacu tyč na expertízu. Výsledok bol zaujímavý. V strede tyče sa nachádzal únavový lom s dobre viditeľnými postupovými pásmi, ďalej sa tu nachádzali technologické ryhy po sústružení a na obvode etapovitý lom zvarového spoja. Laicky povedané, riadiaca tyč bola zváraná!!!

Skrytá závada
Samozrejme, že nemohla vydržať tlaky a zlomila sa. To bola aj príčina dopravnej nehody. Po tejto udalosti začali vychádzať na povrch aj iné okolnosti. Podľa záznamov na dopravnom inšpektoráte bol Robo až štvrtým majiteľom skútra a s najväčšou pravdepodobnosťou bol skúter dovezený. Pri kúpe dostal Robo manuál písaný v taliančine na skúter Yamaha Majesty 250. Predávajúci chcel Robovi skúter opraviť, s čím on pochopiteľne nesúhlasil. Predávajúci stále tvrdí, že on riadiacu tyč nezváral a nevedel o tejto závade. Robo podal naňho trestné oznámenie za ublíženie na zdraví, keďže obaja majú trvalé následky a jeho kamarát je stále práce neschopný. Najsmutnejšie na tom je, že samotná tyč stojí cca 10.000,-Sk. Kvôli takejto sume peňazí budú mať dvaja mladí ľudia trvalé následky do konca života. V tejto chvíli vám neviem povedať, ako celá vec dopadne. Chcel som vás týmto článkom len upozorniť a varovať pred ľuďmi s nekalými úmyslami. Lebo nešťastie sa stane hneď. Preto si radšej kúpu ojazdenej motorky vždy rozmyslite a nechajte si poradiť od odborníkov, aby ste sa neocitli v podobnej situácii, ako môj kamarát Robo. Tento príbeh sa žiaľ skutočne stal. Prajem vám veľa šťastia pri kúpe vysnívaného motocykla a veľa šťastných kilometrov bez nehody.



eduard.kopca@azet.sk

Zlomená tyč riadenia bola príčinou ťažkej nehody

17 komentárov

17 Comments

  1. Roland

    12. februára 2008 at 18:39

    To uz co za chuja napadlo toto zvarat??? ☹️

  2. italofighter

    12. februára 2008 at 19:04

    To mi pripomina jedneho xy odbornika co nikdy nemal poriadnu moto a ked nieco zvaral tak pouzil 10 haliernik miesto elektrody ako aj taky sa najdu ale nie na zvaranie kostier a podobnych co uz takychto by mali strielat

  3. hviezda

    12. februára 2008 at 19:06

    Poskákať mu po krku , dementovi a ak praskne tak nech si ho pozvára.

  4. snipergun

    12. februára 2008 at 19:17

    Dost neprijemne take nieco, ale mam pocit ze vacsina neskusenejsich jazdcov na taketo cosi ani nemysli, ked si kupuje jazdeny stroj. snad o niecom podobnom uz nebudeme tak skoro pocut. ked uz si niekto z nejakeho dovodu neda pozriet stroj servisu, mozno by pomohlo aspon keby ho rozobral a minimalne na ten ram a dolezite nosne prvky sa pozrel aj sam… ja som to spravila a aj tak na takuto moznost myslim kazdu chvilu, ked sa venujem motorke, sak uz ma daco odjazdene. a tento portal je tu od toho, aby sme si poradili a vyvarovali sa podobnych situacii. dufam, ze uz sa to nestane a mrzi ma to, kvoli tym chalanom co na to doplatili 😟

  5. AMIS

    12. februára 2008 at 19:20

    Nebol by som tak jednoznačne zaujatý voči predávajúcemu. To , že klamal o pôvode je hnus, ale nech by mala aj desať majiteľov ten jedenásty sa nikdy nedozvie, že piaty niečo skryté zváral. Ruku na srdce, ktorý sebedokonalý mechanik rozoberie tyč riadenia ? To je miesto kam sa každý pozrie až keď mu vrzgajú ložiská. Chlapcov je mi ľúto, ale čo sa stalo sa môže stať každému z nás. Aj nové tyče praskajú však TODRA ? 😠

  6. italofighter

    12. februára 2008 at 19:46

    Stat sa moze ale ak o tom dotycny vedel mal tpo povedat pretoze fakt zvarit tyc riadenia nemoze napadnut normalneho cloveka ale len tupca netvrdim ze to bol ten predchadzajuci majitel ale ten co to urobil asik nebol cisty

  7. milan3232

    12. februára 2008 at 20:19

    Nie som odbornik, ale myslim si, ze aj tyc riadenia sa da zvarit.
    Otazka znie ako, nie je zvarit ako zvarit…

  8. Heavy

    12. februára 2008 at 20:43

    …ja by som asi tiež radšej novú súčiastku za pár mincí zakúpil…no, dobre bude to asi viac ako pár mincí, ale potom to v rámci šetrenia aj tak vyzerá…HMMM 😟
    PS:Uvedeným príspevkom som vôbec nechcel znevažovať prácu ktoréhokoľvek dobrého zvárača, len si myslím, že nové je nové…tiež to nemusí byť vždy tak…ktovie?

  9. MOKUSHKO

    12. februára 2008 at 22:47

    Presne ako milan napisal zvarit sa da vela veci, otazkou je dodrzanie spravneho technologickeho postupu..

  10. Albion

    13. februára 2008 at 7:24

    Chlapci, musím vás vyviesť z omylu.
    Táto tyč je tvrdená oceľ (kalená). V žiadnom prípade sa to nesmie zvárať, lebo prehriatím vzniknú pnutia, ktoré devastujú štruktúru toho kovu!
    Po takýchto zákrokoch praská prehriatý materiál už pri menšom zaťažení, a nikdy nie v zvare, ale tesne pri epicentre prehrevu. (v tesnej blízkosti zvaru)
    Takto som to pochopil pri bezpečnostnpm školení, kde sa preberalo opotrebenie hákov zdvíhacích zariadení.

  11. Lehy

    13. februára 2008 at 11:15

    Tak to je v p…! ☹️

  12. nerd

    13. februára 2008 at 11:33

    Albion nie je problem zvarat kalenu ocel ale potom ju musis popustit a nasledne zakalit. o pouziti spravneho pridavneho materialu nemusim hovorit…
    inak preco by mala byt riadiaca tyc kalena?!

  13. italofighter

    13. februára 2008 at 12:27

    Tyc riadenia je kalena alebo tvrdena neviem teraz presne lae urite sa neda zvarat pretopze je to len trubka a neviem si prestavit ktory blb to zvaral bez toho aby pouzil pridavnu vystuhu do vnutra pretoze zvarit trubku kus o kus to ja ako lepit dve vodovodne ruky bez toho aby ich nahrial takze potom to aj tak drzi ci skor nedrzi pretoze je to tak ako uz niekto predo mnou poznamenal namahne na pnutia a v podstate v hlave riadenia je cela vaha ktora sa prenasa na predne koleso + sily posobiace pri brzdeni kolmo na hlavu riadenia cize ak je to zvarane ::: 😟 😟

  14. juraja

    13. februára 2008 at 15:14

    Na SK celkovo problem s kupou moto, ked som zhanal svoju sucasnu tak az treti inzerent vobec prejavil ochotu!!!!! sa stretnut a ukazat moto/dat na testovaciu jazdu a dokonca priznal co bolo padnute/menene a pod. Predchadzajuci dvaja inzerenti z BA veselo ponukali dalej, ked som sa dotazoval na stav a povod prestali brat tel. Kkti. Kupa na inzerat je vzdy hazard, ale to predsa vsetci vieme, ale takto dopadnut… 😟

  15. Albion

    13. februára 2008 at 17:25

    Nerd – Ja nepíšem, že je problém ju zvárať, ale že sa nesmie, ak ju chceš naďalej používať na vec, pre ktorú bola vyrobená.
    Ak ju raz nahreješ, tak už nikdy nebude mať tie akostné vlastnosti.
    😟

  16. forel

    14. februára 2008 at 9:59

    Tiež som si pred x-rokmi dal pozvárať zadnú vidlu „odborníkovi“ na starej dvaapole a nedopadlo to práve najlepšie….pri jednom kritickom brzdení som to utrhol aj s kolesom….odvtedy by som lámal ruky za polovičné riešenia 😈

  17. milan3232

    14. februára 2008 at 12:20

    Verim tomu, ze vo Zvaracskom ustave v BA by to vedeli v pohode zvarit.
    Ale co chcete od cloveka, ktory ma doma v garazi zvaracku, elektrody… a doteraz zvaral iba konstrukcie do zahrady? To nie je odborne zvaranie.
    Ale ved sa nerobte, kazdy chce mat vsetko skoro zadarmo, tak potom to tak aj dopadne. zial.
    Besser Vorsicht als Nachsicht…

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri