Nebýva zvykom aby sa v jednom roku stretli
dve novinky v prestížnej triede luxusných turistov, no v roku 2018
sme mali šťastie. Okrem dlho očakávaného Goldwingu nás prekvapilo aj BMW, keď
predstavilo ďalšiu variáciu skvelého šesťvalca K 1600 s názvom Grand
America. Nedať túto dvojicu dohromady na porovnanie by bolo hriechom a pár
spoločných dní strávených jazdením po našich nie vždy ideálnych cestách sme si
užili naozaj naplno.
Dva svety, jeden spoločný zákazník
Oba modely môžeme
bez akýchkoľvek pochybností zaradiť do kategórie luxusných turistických
motoriek, no zopár rozdielov, ktoré ovplyvňujú cieľového zákazníka tu predsa
máme. BMW s modelom K 1600 Grand America oslovuje komunitu, ktorá sa
pohybuje v uvoľnenejšom prostredí veľkých cruiserov a baggerov. Výkon
a jazdné vlastnosti sú síce dôležité, ale ich majitelia občas radi kvôli
zvýrazneniu niektorých dizajnových prvkov niečo z toho obetujú. Tieto motorky
tak len málokedy zostávajú v sériovom stave a rôzne úpravy
a zásahy, ktoré nie sú len kozmetické, ale zasahujú často aj do podvozku
sú tu bežne a počíta s tým aj samotný výrobca (BMW), ktorý vychádza
zákazníkom v tomto smere plne v ústrety. Potom tu máme nový Gold Wing,
ktorý po dlhých 17 rokoch prešiel úplnou generačnou obmenou a tu o nejakých
zásahoch do konštrukcie podvozku nemôže byť reči. Tu je cieľ trochu iný
a okrem komfortu, luxusnej výbavy vám výrobca ponúka stroj, ktorý chce byť
dokonalý. V konečnom dôsledku je finálny zákazník prakticky ten istý
a diaľkovú turistiku si chce užiť v maximálnom pohodlí, no rozdielni
prístup oboch modelov mu ponúkne širšie možnosti výberu.
Uvoľnite sa, je tu Grand America
Vynikajúci veľký
radový šesťvalec K 1600 sa po prvý krát objavil už v roku 2011
v modeli K 1600 GTL a BMW logicky ďalej hľadá spôsoby jeho
ďalšieho uplatnenia. Po baggeri K 1600 B tu tak máme ďalšiu verziu tohto
modelu s označením Grand America. O tom, že postaviť turistu na
základoch baggera K 1600 B nebol zo strany BMW vôbec zlý krok svedčia
minuloročné predajné štatistiky a práve bager a Grand America sa
podieľajú na 25%-nom náraste predaja šesťvalcov K 1600. Darilo sa im
výborne najmä na severoamerickom trhu kam obe verzie primárne smerujú. Grand
America toho však veľa ponúka aj európskemu zákazníkovi a predĺžená
silueta tohto turistu s nízkym posedom (až o 70 mm v porovnaní
s modelom GTL) sľubuje už na prvý pohľad maximálny komfort. Riadidlá sú pretiahnuté
dozadu a jazdec má na výber okrem tradičných stúpačiek aj dopredu vysunuté
plošiny, kde si môže nohy pohodlne vystrieť.
Dynamický bagger
Na rozdiel od
konkurencie sa BMW nesnaží zakryť modernú techniku za klasický dizajn a na
prvý pohľad tak má ku Gold Wingu oveľa bližšie ako zástupcovia amerických
výrobcov v tejto triede. Mohutná čelná kapotáž s elektricky
nastaviteľným štítom a natáčacími svetlometmi je tak prakticky identická
ako na turistickom modeli K 1600 GTL. Platí to aj v prípade podvozku,
ktorý je vybavený poloaktívnym systémom pruženia Dynamic ESA. To isté platí aj
pre motor a kompletný balík elektronických asistentov. Maximálny výkon 160
k a ohromný krútiaci moment 175 Nm tak pomáhajú krotiť systémy
trakčnej kontroly, ABS Pro, jazdné systémy, ktoré menia nielen výkon ale aj
nastavenie podvozku a citlivosť trakčnej kontroly. Nechýba tak napríklad
ani športový režim Dynamic, ktorý v kombinácii s vyborne pracujúcim
asistentom radenia (Quickshifter) zmení aj ten najnevinnejší výlet „okolo
komína“ na slušný adrenalínový zážitok. Najväčším technickým rozdielom je tak
obmedzená maximálna rýchlosť na 162 km/h, ktorá súvisí so zníženým posedom
a ďalšími prípadnými úpravami, ktoré by vďaka zmene rozmerov kolies mohli
zmeniť ťažisko motorky a vzhľadom na bezpečnosť jazdy v BMW usúdili,
že spomínané maximum bude tak akurát.
Nový Gold Wing – no konečne!
Luxusné
turistické motorky počtom predaných kusov nepatria práve medzi predajné hity
a na celkové predajné čísla tak nemajú výrazný vplyv, no príchod nového
Gold Wingu aj tak považujeme za jednu z najdôležitejších noviniek, ktoré
sa v minulom roku objavili. Honda opäť ukázala čo dokáže a namiesto
hľadania spôsobov ako optimalizovať náklady sa konštruktéri zamerali nato, ako
postaviť najlepšiu turistickú motorku na trhu na dlhé roky dopredu. Na rozdiel od
BMW sa tu nepočíta s väčšími úpravami zo strany budúcich majiteľov,
maximálne s kozmetickými. Všetko je tak dotiahnuté do absolútneho detailu.
Honda postavila turistu, ktorý je ľahší, obratnejší, športovejší
a sofistikovanejší ako bola predošlá generácia, ktorá tu bola dlhých 17
rokov. Motor si zachoval koncepciu plochého šesťvalca, pribudla však nová hlava
valcov so štvoricou ventilov na každý valec, hodnoty výkonu a krútiaceho
momentu samozrejme stúpli, no zároveň sa citeľne znížila spotreba. Zástup
elektronických asistentov je minimálne tak obsiahly ako v prípade BMW,
jazdné režimy, trakčná kontrola, asistent rozbehu do kopca, kombinovaný brzdný
systém… to je len začiatok. Pracovisko jazdca je prehľadné, zmizlo množstvo
gombíkov, ktoré na predošlej generácii odpútavali jazdcovu pozornosť. Veľký
farebný displej v strede prístrojového panelu je prehľadným informačným
centrom. Štíhly elektronicky nastaviteľný štít nahradil pôvodný široký manuálne
polohovateľný štít. Podvozok je elektronicky nastaviteľný a tuhosť
prispôsobí zvolenému režimu jazdy a zaťaženiu. Výrazná zmena sa udiala
vpredu, kde klasickú teleskopickú vidlicu nahradila dvojica
lichobežníkových ramien, ktoré sú pomocou prepákovania prepojené s tlmičom
pruženia.
BMW vs. Honda
Motor a prevodovka
Táto dvojica
šesťvalcov predstavuje chodom a kultivovanosťou asi to najlepšie čo môžete
dnes medzi motocyklovými motormi dostať. Na druhej strane nie je šesť valec ako
šesťvalec a tieto motory sa odlišujú nielen rozdielnym usporiadaním radový
vs. plochý „boxer“, ale aj priebehom výkonovej krivky. Motor BMW je na trhu už od roku 2011
a nič nestratil zo svojho čara. Pružnosť a ochota ísť do otáčok
v každej situácii je doslova športová. Najmä so zapnutým dynamickým
režimom človek zabúda na čom sedí a na každom kroku si vychutnáva explóziu
160-koní. Výkon je pritom dokonale vyhladený a presne reaguje na
pootočenie plynovou rukoväťou. Obmedzenie maximálnej rýchlosti mu pritom vôbec
neubralo na zábave. Nemalou výhodou je aj prítomnosť výborne fungujúceho elektronického
asistenta radenia v oboch smeroch a rýchlo zaskakujúce prevody
spojené so dynamickou zvukovou kulisou len podporovali športové chúťky za
riadidlami. Prítomnosť elektronických asistentov v bežnom režime jazdy
prakticky nepocítite a keď aj zasiahnu, tak je to maximálne citlivo. Udávaná
spotreba paliva 5,7 l/100km vôbec nie je nereálna a pohybovať sa na
hranici šiestich litrov nie je problém.
Boxer Hondy sa správa trochu inak
a dôraz sa kladie skôr na ohromný krúťak, ktorý vrcholí už pri 4 500
ot/min. BMW potrebuje o približne 1 000 ot. viac a aj maximálny
výkon dosahuje vo vyšších otáčkach. Pocitovo motor Hondy nejde tak rýchlo do
otáčok, zato vás dopredu doslova tlačí ohromná sila krútiaceho momentu.
K tomu vás sprevádza jedinečná zvuková kulisa plochého šesťvalca. Dostať
tento motor do úzkych napríklad tým , že by ste zabudli podradiť a otáčky vám
klesnú je skoro nemožné, motor sa pozviecha už z najnižších otáčok
a dokáže svižne akcelerovať aj pri zaradenej 6-ke. Na test sme mali verziu
s manuálnou prevodovkou a pár krát sa mi stalo, že som radenie
neriešil, no motor sa zakaždým prebral k životu a plynulo
akceleroval. Na druhej strane svižná jazda mu nerobila najmenší problém
a krátkym radením sa dal motor ľahko udržiavať v optimálnych otáčkach,
vďaka čomu dokázal rýchlemu bavoráku neustále dýchať na chrbát. Aj tu sa dali
meniť jazdné režimy a rozdiel medzi touringovým nastavením a Sport
bolo naozaj cítiť a ochota ísť rýchlejšie do otáčok bola evidentná.
Manuálna prevodovka bola v tomto prípade bez asistenta radenia, no je to
aj kvôli tomu, že Honda ponúka aj verziu vybavenú dvojspojkovým 7-stupňovým
automatom, ktorý si s motorom výborne rozumie a oba modely by si tak
mohli zbytočne konkurovať. K manuálnej prevodovke sme výhrady nemali
radila presne a hladko, no výhoda quickshitera, ktorým disponuje BMW je
citeľná. Veľmi príjemným prekvapením bola priemerná spotreba, ktorá sa pri
bežnom jazdení bez častých presunov po diaľnici dokázala držať okolo hodnoty 5
l/100km.
Podvozok a ovládanie
Keď sa pozrieme
na podvozok bavoráka, tak máme pred
sebou vlastne model GTL. Či už ide o rázvor, uhol riadenia, poprípade
svetlú výšku. Je to však aj prekvapujúce, nakoľko vizuálne máte pocit, že
rozdielov bude v tomto prípade viacej. Iný je posed, ktorý v prípade
Grand America inklinuje mierne k americkým turistickým cruiserom. Sedlo je
tak rovnejšie, užšie a pocitovo vyššie. K tomu pripočítame riadidlá
v tvare písmena „T“, kde sú konce riadidiel zatočené dovnútra. Posed je
síce komfortný ale pocit, že vám všetko okamžite a ľahko padne do ruky mi tu
chýba. Na BMW si treba chvíľu zvykať pokiaľ to celé začne fungovať. Do
kategórie cruiserovských doplnkov by sa dali zaradiť aj predsunuté plošiny,
ktoré dopĺňali tradične umiestnené stúpačky. Počas dlhých monotónnych presunov
sa osvedčili a zmena polohy posedu prišla zakaždým vhod, najmä keď bolo
možné vystrieť nohy dopredu. Na plošinách však absentovala páčka radenia
a brzdy, ktoré boli len v priestore stúpačiek. Chvíľu sme si museli
na seba zvykať aj keď ide o ovládanie, no opäť by som to pripísal skôr
posedu. Na druhej strane v momente keď sa zžijete s podvozkom
bavoráka a vložíte do neho plnú dôveru, odmení sa vám iskriacimi
stúpačkami v každej ostrejšej zákrute a chvíľami až prehnanou istotou,
ktorú podvozok bavoráka poskytuje. Pruženie žehlí doslova všetko pod vami
a odhadnúť kde sú limity podvozku je dosť náročne. Takmer 400 kg v pohybe si
zrazu pohadzujete v sérii zákrut z jednej strany na druhú
s neskutočnou ľahkosťou. Keď k tomu pripočítate spomínaný režim
Dynamic, tak jazda ani zďaleka nepripomína monotónny výlet krajinou a pár
krát som sa prichytil pri myšlienke, či to BMW tak trochu nepreháňa so
športovým potenciálom na motorke, ktorá je primárne určená na pohodovú
turistiku s nohami vystretými pred seba. Grand America má však aj jednu
vlastnosť, ktorá ma najmä spočiatku nútila držať sa na uzde. Pri vyšších
rýchlostiach sa zadok občas jemne zavlnil, čo ma najmä v úvode trochu
zaskočilo. Nebolo to v skutočnosti nič extrémne a s najväčšou
pravdepodobnosťou to má na svedomí tretí kufor (topcase), ktorý je trochu viac
citlivý na nápory vetra.
Honda podvozok poriadne prekopala a okrem spomínanej prednej vidlice sa
toho udialo oveľa viac. V porovnaní s predchádzajúcou verziou bol
motor v ráme posunutý dopredu o 40 mm a to isté platí aj
v prípade jazdca so spolujazdcom. Úspora hmotnosti bola ďalšou dôležitou
súčasťou vývoja a nový Gold Wing Tour je o celých 34 kg ľahší ako
predchádzajúci model. Celá motorka je tak ľahšia, kompaktnejšia
a dynamickejšia. Ergonómia je prepracovaná do posledného detailu a do
sedla doslova vkĺznete, posed vzpriamený, poloha neutrálna a všetko je tam kde
ma byť. V tomto sedle sa okamžite cítite ako doma. Táto pohoda sa
premietne aj do samotnej jazdy a je jedno či si užívate výlet krajinou,
rýchly presun po diaľnici, alebo naháňate sekundy šprintom na vrchol horského
sedla. Gold Wing sa môže pochváliť ľahkým ovládaním a podobne ako BMW do
zákrut sa preklápa s úsmevom na tvári, hĺbka náklonu sa zvyšuje
v priamej úmere s tým, ako postupne brúsite spodok stúpačiek
a istota v zákrutách je maximálna. Honde nevadí bočný vietor
vyjazdené koľaje a drobné nerovnosti na ceste, stabilita je rovnako
maximálna. Pruženie nie je síce poloaktívne, zato odvádza výbornú prácu.
Odhadnúť limity podvozku rovnako nie je ľahké, no pocitovo je spätná väzba
prichádzajúca najmä od prednej vidlice lepšia ako v prípade BMW.
Úložné priestory a ich praktické využitie
Z pohľadu
turistu určite jedna z najdôležitejších vecí. BMW ponúka vďaka trojici kufrov (2x 37 l + 49 l) veľmi slušných 123 l litrov úložného
priestoru a nabaliť dvojčlennú posádku na väčší výlet nepredstavuje
najmenší problém. Okrem objemu poteší aj kvalita prevedenia kufrov alebo centrálne
uzamykanie. Do objemného zadného kufra sa vojdú dve integrálne prilby, čo
poteší. Konštrukcia kufrov BMW pôsobila robustnejšie a zatvárali sa
s ľahkosťou. Čo naopak nepotešilo sú chýbajúce úložné priestory vpredu,
kam by sa dali uložiť doklady alebo schránka s USB zásuvkou na dobíjanie
mobilu. USB konektor však nájdete v pravom postrannom kufri a ukrýva
sa vo vode odolnom púzdre.
Nová Honda Gold Wing podstúpila kompletnú
odtučňovaciu kúru, ktorá sa žiaľ dotkla aj úložného priestoru. Pôvodný model
ponúkal bezkonkurenčných 150 l
objemu. Na novej generácii sa scvrkol „len“ na 110 l (2x 30 l + 50 l). Na druhej strane stále
je to dosť aj keď dvojčlenná posádka to už pocíti. Zadný kufor má objem 50 l, no jeho vykrojenie je
iné ako na BMW a dvojica integrálnych prilieb sem síce dáte, no je to dosť
na hrane. Elegantným doplnkom je elektronické otváranie kufrov, ktoré ovládate
tlačidlami po vrchným víkom jednotlivých kufrov. Trochu mi však chýbala väčšia
robustnosť kufrov, najmä keď na prístrojovke zasvietilo upozornenie, že
niektorý z kufrov nie je poriadne zavretý a bolo treba použiť viac sily
alebo respektíve väčší švih na ich zavretie. Tenkým plastom chýbala väčšia
robustnosť. Toto si však dobre pamätám aj z predchádzajúcej generácie, kde
kufre občas vyžadovali rovnaký prístup. Na druhej strane Gold Wing nezabudol na
menšie úložné priestory v jazdcovom dosahu. Jedna skrinka na drobné
predmety sa nachádza pri pravom kolene. Testovaná verzia bez prítomnosti
airbagu ponúkala ďalší uzatvárateľný priestor práve na mieste airbagu aj s USB
zásuvkou na pripojenie mobilného zariadenia.
Perfektná ochrana a maximálna výbava
Takto by sa dali
v skratke opísať oba modely, no aj tu nájdete zopár rozdielov. Jazdec BMW
sa ukrýva za mohutnou kapotážou, ktorá chráni v každom smere. Výškovo
nastaviteľný štít je dokonca ešte o máličko vyšší ako na Honde. Naopak
v prípade keď je toho tepla až príliš, na BMW nájdete dvojicu
nastaviteľných deflektorov, ktoré usmernia viacej vzduchu k jazdcovi.
Každopádne jazdec je maximálne chránený pred nepriazňou počasia. O maxime
môžeme hovoriť aj keď ide o výbavu, no ako je u BMW zvykom základná
výbava neobsahuje všetko a základná cena, tak väčšinou nie je konečná.
Tempomat, bezkľúčový štart, vyhrievané rukoväte a sedadlo, výkonná
audiosústava, asistent rozbehu do kopca, navigačný systém alebo otočné
svetlomety to je len časť z bohatej ponuky BMW. Len ťažko budete hľadať
niečo čo by tu v tomto ohľade chýbalo. Ak aj nájdete niečo v čom má
Gold Wing navrch, tak to bude s najväčšou pravdepodobnosťou prístrojovka.
K 1600 sa prvý krát objavila na trhu v roku 2010 a aj keď vtedy
bola prístrojovka s malým farebným displejom a otočným ovládačom na
ľavej rukoväti, ktorým sa ovládala väčšina funkcii bohatej výbavy špičkou na trhu,
tak doba pokročila a výrobcovia sa opäť posunuli o niečo vpred. Honda
je toho skvelým príkladom a prístrojovka, ktorej dominuje veľký 7-palcový
farebný TFT displej, ktorý okrem údajov o audio sústave slúži aj ako
obrazovka navigácie. Zmizla záplava tlačidiel, ktorá bola na predošlej
generácii a pohľad na pracovisko jazdca môžeme označiť ako vzorové,
Motorku a GPS počas státia na mieste nastavíte otočnou joystickom pri
hlave riadenia, ktorý slúži aj ako tlačidlo zapaľovania, nakoľko štart je
bezkľúčový. Počas jazdy túto funkciou na seba preberie ovládač na ľavej rukoväti.
Bohatá výbava je minimálne porovnateľná s BMW a rozdiely sú v pár
detailoch v prospech jednej alebo druhej motorky. V prípade Hondy je
však podstatná časť týchto doplnkov zahrnutá už v základnej cene, čo je
určite plusom. Gold Wing je prepracovaný prakticky od základu a mohutné
kapotáže, široký čelný štít alebo obývačkové kreslá sú minulosťou.
Dominuje moderný dynamický dizajn, sedadlá sú štíhlejšie a možno trochu
tvrdšie, postranné kapotáže štíhlejšie a čelný štít užší. Napriek tomu sa
v sedle cítite komfortne a ochrana je výborná. Elektricky
nastaviteľný štít odvádza perfektnú prácu a v najvyššej polohe môžete
počúvať hudbu z reproduktorov aj pri diaľničnej 130-ke. Honde sa podaril
husársky kúsok, keď napriek kompaktnejším rozmerom komfort nijak neutrpel
a v sedle sa cítite výborne, naviac k dispozícii máte všetky
vymoženosti, ktoré vám môže moderný luxusný turistický motocykel dnes ponúknuť.
Kto teda ponúka viac?
Bolo skutočným
potešením tráviť čas v sedle oboch týchto turistov a vedel by som si predstaviť
poriadne dlhý trip vo dvojici na každom z nich. No ako sa hovorí víťaz
môže byť len jeden. Najskôr tu teda máme BMW,
ktoré ukrýva fantastický motor, ktorý najmä v kombinácii s výkonovým
režimom Dynamic a quickshiterom predstavuje neskutočne návykovú
kombináciu. Motoru výborne sekunduje podvozok, no najmä vďaka posedu, ktorý
chce byť viac cruiserovský chvíľu trvalo kým sme si naplno porozumeli.
Jednoznačne potešil objem a kvalita vyhotovenia úložného priestoru, akurát je
škoda, že v BMW nemysleli na jazdca a neumiestnili aspoň malú skrinku
na drobné predmety v jeho dosahu. Výbava je maximálna aj keď treba počítať
s tým, že konečná cena sa bude odlišovať od tej základnej, pretože nie
všetko dostanete v základe. Naviac trochu už cítiť, že základný koncept
tejto motorky vznikol už dávnejšie a prístrojový panel nepatrí medzi
najmodernejšie.
Honda Gold Wing je prekopaná prakticky úplne od základu a je
vidieť obrovský technické zázemie, ktoré Honda získala v tejto triede
vďaka mega úspešným predchádzajúcim generáciám. Jazdecký komfort a ľahkosť
zostala zachovaná, no pribudla najmodernejšia technika, ktorá katapultuje Gold
Wing výrazne dopredu. Plochý šesťvalec možno nedisponuje takým „fun factorom“
ako motor BMW, no vpred vás tlačí 170 Nm krútiaceho momentu a motor je dokonale
hladký a priateľský zároveň. Vlastne to platí o celej motorke
a od prvého posadenia sa máte pocit, že motorka je postavená presne podľa
potrieb jazdca a od prvých metrov vám vychádza dokonale v ústrety.
Ľahké ovládanie a istota podvozku aj pri vyložene športovej záťaži sú
obdivuhodné. Menším hazardom zo strany Hondy bolo zmenšenie batožinového
priestoru, no myslíme, že toto novému Gold Wingu všetci radi prepáčia, pretože
všetko ostatné funguje a Honde sa podarilo nastaviť latku poriadne vysoko.
Nová Honda Gold Wing je v každom ohľade
skvelým turistom bezväčších slabín
a zároveň víťazom tohto
porovnania, no BMW K 1600 Grand America si rovnako zaslúži uznanie pretože
nie jeden krát dokázala Gold Wing zatieniť, čo je pre bavorák vynikajúcou
vizitkou.