Connect with us

Testy a recenzie

Test BMW K 1600 Grand America vs. Honda GL1800 Gold Wing Tour

Publikovaný

on

Komfort, dynamika, luxus… kto má viac?


Nebýva zvykom aby sa v jednom roku stretli dve novinky v prestížnej triede luxusných turistov, no v roku 2018 sme mali šťastie. Okrem dlho očakávaného Goldwingu nás prekvapilo aj BMW, keď predstavilo ďalšiu variáciu skvelého šesťvalca K 1600 s názvom Grand America. Nedať túto dvojicu dohromady na porovnanie by bolo hriechom a pár spoločných dní strávených jazdením po našich nie vždy ideálnych cestách sme si užili naozaj naplno.  


Dva svety, jeden spoločný zákazník

Oba modely môžeme bez akýchkoľvek pochybností zaradiť do kategórie luxusných turistickýchFoto motoriek, no zopár rozdielov, ktoré ovplyvňujú cieľového zákazníka tu predsa máme. BMW s modelom K 1600 Grand America oslovuje komunitu, ktorá sa pohybuje v uvoľnenejšom prostredí veľkých cruiserov a baggerov. Výkon a jazdné vlastnosti sú síce dôležité, ale ich majitelia občas radi kvôli zvýrazneniu niektorých dizajnových prvkov niečo z toho obetujú. Tieto motorky tak len málokedy zostávajú v sériovom stave a rôzne úpravy a zásahy, ktoré nie sú len kozmetické, ale zasahujú často aj do podvozku sú tu bežne a počíta s tým aj samotný výrobca (BMW), ktorý vychádza zákazníkom v tomto smere plne v ústrety. Potom tu máme nový Gold Wing, ktorý po dlhých 17 rokoch prešiel úplnou generačnou obmenou a tu o nejakých zásahoch do konštrukcie podvozku nemôže byť reči. Tu je cieľ trochu iný a okrem komfortu, luxusnej výbavy vám výrobca ponúka stroj, ktorý chce byť dokonalý. V konečnom dôsledku je finálny zákazník prakticky ten istý a diaľkovú turistiku si chce užiť v maximálnom pohodlí, no rozdielni prístup oboch modelov mu ponúkne širšie možnosti výberu.   


 Uvoľnite sa, je tu Grand America

Vynikajúci veľký radový šesťvalec K 1600 sa po prvý krát objavil už v roku 2011 v modeli K 1600 GTL a BMW logicky ďalej hľadá spôsoby jeho ďalšieho uplatnenia. Po baggeri K 1600 B tu tak máme ďalšiu verziu tohto modelu s označením Grand America. O tom, že postaviť turistu na základoch baggera K 1600 B nebol zo strany BMW vôbec zlý krok svedčia minuloročné predajné štatistiky a práve bager a Grand America sa podieľajú na 25%-nom náraste predaja šesťvalcov K 1600. Darilo sa im výborne najmä na severoamerickom trhu kam obe verzie primárne smerujú. Grand America toho však veľa ponúka aj európskemu zákazníkovi a predĺžená silueta tohto turistu s nízkym posedom (až o 70 mm v porovnaní s modelom GTL) sľubuje už na prvý pohľad maximálny komfort. Riadidlá sú pretiahnuté dozadu a jazdec má na výber okrem tradičných stúpačiek aj dopredu vysunuté plošiny, kde si môže nohy pohodlne vystrieť.    


Dynamický bagger

Na rozdiel od konkurencie sa BMW nesnaží zakryť modernú techniku za klasický dizajn a na prvý Fotopohľad tak má ku Gold Wingu oveľa bližšie ako zástupcovia amerických výrobcov v tejto triede. Mohutná čelná kapotáž s elektricky nastaviteľným štítom a natáčacími svetlometmi je tak prakticky identická ako na turistickom modeli K 1600 GTL. Platí to aj v prípade podvozku, ktorý je vybavený poloaktívnym systémom pruženia Dynamic ESA. To isté platí aj pre motor a kompletný balík elektronických asistentov. Maximálny výkon 160 k a ohromný krútiaci moment 175 Nm tak pomáhajú krotiť systémy trakčnej kontroly, ABS Pro, jazdné systémy, ktoré menia nielen výkon ale aj nastavenie podvozku a citlivosť trakčnej kontroly. Nechýba tak napríklad ani športový režim Dynamic, ktorý v kombinácii s vyborne pracujúcim asistentom radenia (Quickshifter) zmení aj ten najnevinnejší výlet „okolo komína“ na slušný adrenalínový zážitok. Najväčším technickým rozdielom je tak obmedzená maximálna rýchlosť na 162 km/h, ktorá súvisí so zníženým posedom a ďalšími prípadnými úpravami, ktoré by vďaka zmene rozmerov kolies mohli zmeniť ťažisko motorky a vzhľadom na bezpečnosť jazdy v BMW usúdili, že spomínané maximum bude tak akurát.  


 Nový Gold Wing – no konečne!

Luxusné turistické motorky počtom predaných kusov nepatria práve medzi predajné hity a naFoto celkové predajné čísla tak nemajú výrazný vplyv, no príchod nového Gold Wingu aj tak považujeme za jednu z najdôležitejších noviniek, ktoré sa v minulom roku objavili. Honda opäť ukázala čo dokáže a namiesto hľadania spôsobov ako optimalizovať náklady sa konštruktéri zamerali nato, ako postaviť najlepšiu turistickú motorku na trhu na dlhé roky dopredu. Na rozdiel od BMW sa tu nepočíta s väčšími úpravami zo strany budúcich majiteľov, maximálne s kozmetickými. Všetko je tak dotiahnuté do absolútneho detailu. Honda postavila turistu, ktorý je ľahší, obratnejší, športovejší a sofistikovanejší ako bola predošlá generácia, ktorá tu bola dlhých 17 rokov. Motor si zachoval koncepciu plochého šesťvalca, pribudla však nová hlava valcov so štvoricou ventilov na každý valec, hodnoty výkonu a krútiaceho momentu samozrejme stúpli, no zároveň sa citeľne znížila spotreba. Zástup elektronických asistentov je minimálne tak obsiahly ako v prípade BMW, jazdné režimy, trakčná kontrola, asistent rozbehu do kopca, kombinovaný brzdný systém… to je len začiatok. Pracovisko jazdca je prehľadné, zmizlo množstvo gombíkov, ktoré na predošlej generácii odpútavali jazdcovu pozornosť. Veľký farebný displej v strede prístrojového panelu je prehľadným informačným centrom. Štíhly elektronicky nastaviteľný štít nahradil pôvodný široký manuálne polohovateľný štít. Podvozok je elektronicky nastaviteľný a tuhosť prispôsobí zvolenému režimu jazdy a zaťaženiu. Výrazná zmena sa udiala vpredu, kde klasickú teleskopickú vidlicu nahradila dvojica lichobežníkových ramien, ktoré sú pomocou prepákovania prepojené s tlmičom pruženia.  


 BMW vs. Honda

Motor a prevodovka 

Táto dvojica šesťvalcov predstavuje chodom a kultivovanosťou asi to najlepšie čo môžete dnes medzi motocyklovými motormi dostať. Na druhej strane nie je šesť valec ako šesťvalec a tieto motory sa odlišujú nielen rozdielnym usporiadaním radový vs. plochý „boxer“, ale aj priebehom výkonovej krivky. Motor BMW je na trhu už od roku 2011 a nič nestratil zo svojho čara. PružnosťFoto a ochota ísť do otáčok v každej situácii je doslova športová. Najmä so zapnutým dynamickým režimom človek zabúda na čom sedí a na každom kroku si vychutnáva explóziu 160-koní. Výkon je pritom dokonale vyhladený a presne reaguje na pootočenie plynovou rukoväťou. Obmedzenie maximálnej rýchlosti mu pritom vôbec neubralo na zábave. Nemalou výhodou je aj prítomnosť výborne fungujúceho elektronického asistenta radenia v oboch smeroch a rýchlo zaskakujúce prevody spojené so dynamickou zvukovou kulisou len podporovali športové chúťky za riadidlami. Prítomnosť elektronických asistentov v bežnom režime jazdy prakticky nepocítite a keď aj zasiahnu, tak je to maximálne citlivo. Udávaná spotreba paliva 5,7 l/100km vôbec nie je nereálna a pohybovať sa na hranici šiestich litrov nie je problém. Boxer Hondy sa správa trochu inak a dôraz sa kladie skôr na ohromný krúťak, ktorý vrcholí už pri 4 500 ot/min. BMW potrebuje o približne 1 000 ot. viac a aj Fotomaximálny výkon dosahuje vo vyšších otáčkach. Pocitovo motor Hondy nejde tak rýchlo do otáčok, zato vás dopredu doslova tlačí ohromná sila krútiaceho momentu. K tomu vás sprevádza jedinečná zvuková kulisa plochého šesťvalca. Dostať tento motor do úzkych napríklad tým , že by ste zabudli podradiť a otáčky vám klesnú je skoro nemožné, motor sa pozviecha už z najnižších otáčok a dokáže svižne akcelerovať aj pri zaradenej 6-ke. Na test sme mali verziu s manuálnou prevodovkou a pár krát sa mi stalo, že som radenie neriešil, no motor sa zakaždým prebral k životu a plynulo akceleroval. Na druhej strane svižná jazda mu nerobila najmenší problém a krátkym radením sa dal motor ľahko udržiavať v optimálnych otáčkach, vďaka čomu dokázal rýchlemu bavoráku neustále dýchať na chrbát. Aj tu sa dali meniť jazdné režimy a rozdiel medzi touringovým nastavením a Sport bolo naozaj cítiť a ochota ísť rýchlejšie do otáčok bola evidentná. Manuálna prevodovka bola v tomto prípade bez asistenta radenia, no je to aj kvôli tomu, že Honda ponúka aj verziu vybavenú dvojspojkovým 7-stupňovým automatom, ktorý si s motorom výborne rozumie a oba modely by si tak mohli zbytočne konkurovať. K manuálnej prevodovke sme výhrady nemali radila presne a hladko, no výhoda quickshitera, ktorým disponuje BMW je citeľná. Veľmi príjemným prekvapením bola priemerná spotreba, ktorá sa pri bežnom jazdení bez častých presunov po diaľnici dokázala držať okolo hodnoty 5 l/100km.  


Podvozok a ovládanie

Keď sa pozrieme na podvozok bavoráka, tak máme pred sebou vlastne model GTL. Či už ide o rázvor, uhol riadenia, poprípade svetlú výšku. Je to však aj prekvapujúce, nakoľko vizuálne máte pocit, že rozdielov bude v tomto prípade viacej. Iný je posed, ktorý v prípade Grand America inklinuje mierne k americkým turistickým cruiserom. Sedlo je tak rovnejšie, užšie a pocitovoFoto vyššie. K tomu pripočítame riadidlá v tvare písmena „T“, kde sú konce riadidiel zatočené dovnútra. Posed je síce komfortný ale pocit, že vám všetko okamžite a ľahko padne do ruky mi tu chýba. Na BMW si treba chvíľu zvykať pokiaľ to celé začne fungovať. Do kategórie cruiserovských doplnkov by sa dali zaradiť aj predsunuté plošiny, ktoré dopĺňali tradične umiestnené stúpačky. Počas dlhých monotónnych presunov sa osvedčili a zmena polohy posedu prišla zakaždým vhod, najmä keď bolo možné vystrieť nohy dopredu. Na plošinách však absentovala páčka radenia a brzdy, ktoré boli len v priestore stúpačiek. Chvíľu sme si museli na seba zvykať aj keď ide o ovládanie, no opäť by som to pripísal skôr posedu. Na druhej strane v momente keď sa zžijete s podvozkom bavoráka a vložíte do neho plnú dôveru, odmení sa vám iskriacimi stúpačkami v každej ostrejšej zákrute a chvíľami až prehnanou istotou, ktorú podvozok bavoráka poskytuje. Pruženie žehlí doslova všetko pod vami a odhadnúť kde sú limity podvozku je dosť náročne. Takmer 400 kg v pohybe si zrazu pohadzujete v sérii zákrut z jednej strany na druhú s neskutočnou ľahkosťou. Keď k tomu pripočítate spomínaný režim Dynamic, tak jazda ani zďaleka nepripomína monotónny výlet krajinou a pár krát som sa prichytil pri myšlienke, či to BMW tak trochu nepreháňa so športovým potenciálom na motorke, ktorá je primárne určená na pohodovú turistiku s nohami vystretými pred seba. Grand America má však aj jednu vlastnosť, ktorá ma najmä spočiatku nútila držať sa na uzde. Pri vyšších rýchlostiach sa zadok občas jemne zavlnil, čo ma najmä v úvode trochu zaskočilo. Nebolo to v skutočnosti nič extrémne a s najväčšou pravdepodobnosťou to má na svedomí tretí kufor (topcase), ktorý je trochu viac citlivý na nápory vetra. Honda podvozok poriadne prekopala a okrem spomínanej prednej vidlice sa toho udialo oveľa viac. V porovnaní s predchádzajúcou verziou bol motor v ráme posunutý dopredu o 40 mm a to isté platí aj v prípade Fotojazdca so spolujazdcom. Úspora hmotnosti bola ďalšou dôležitou súčasťou vývoja a nový Gold Wing Tour je o celých 34 kg ľahší ako predchádzajúci model. Celá motorka je tak ľahšia, kompaktnejšia a dynamickejšia. Ergonómia je prepracovaná do posledného detailu a do sedla doslova vkĺznete, posed vzpriamený, poloha neutrálna a všetko je tam kde ma byť. V tomto sedle sa okamžite cítite ako doma. Táto pohoda sa premietne aj do samotnej jazdy a je jedno či si užívate výlet krajinou, rýchly presun po diaľnici, alebo naháňate sekundy šprintom na vrchol horského sedla. Gold Wing sa môže pochváliť ľahkým ovládaním a podobne ako BMW do zákrut sa preklápa s úsmevom na tvári, hĺbka náklonu sa zvyšuje v priamej úmere s tým, ako postupne brúsite spodok stúpačiek a istota v zákrutách je maximálna. Honde nevadí bočný vietor vyjazdené koľaje a drobné nerovnosti na ceste, stabilita je rovnako maximálna. Pruženie nie je síce poloaktívne, zato odvádza výbornú prácu. Odhadnúť limity podvozku rovnako nie je ľahké, no pocitovo je spätná väzba prichádzajúca najmä od prednej vidlice lepšia ako v prípade BMW.  


Úložné priestory a ich praktické využitie 

Z pohľadu turistu určite jedna z najdôležitejších vecí. BMW ponúka vďaka trojici kufrov (2x 37 l + 49 l) veľmi slušných 123 l litrov úložného priestoru a nabaliť dvojčlennú posádku na väčší výlet nepredstavuje najmenší problém. Okrem objemu poteší aj kvalita prevedenia kufrov alebo centrálne uzamykanie. Do objemného zadného kufra sa vojdú dve integrálne prilby, čoFoto poteší. Konštrukcia kufrov BMW pôsobila robustnejšie a zatvárali sa s ľahkosťou. Čo naopak nepotešilo sú chýbajúce úložné priestory vpredu, kam by sa dali uložiť doklady alebo schránka s USB zásuvkou na dobíjanie mobilu. USB konektor však nájdete v pravom postrannom kufri a ukrýva sa vo vode odolnom púzdre. Nová Honda Gold Wing podstúpila kompletnú odtučňovaciu kúru, ktorá sa žiaľ dotkla aj úložného priestoru. Pôvodný model ponúkal bezkonkurenčných 150 l objemu. Na novej generácii sa scvrkol „len“ na 110 l (2x 30 l + 50 l). Na druhej strane stále je to dosť aj keď dvojčlenná posádka to už pocíti. Zadný kufor má objem 50 l, no jeho vykrojenie je iné ako na BMW a dvojica integrálnych prilieb sem síce dáte, no je to dosť na hrane. Elegantným doplnkom je Fotoelektronické otváranie kufrov, ktoré ovládate tlačidlami po vrchným víkom jednotlivých kufrov. Trochu mi však chýbala väčšia robustnosť kufrov, najmä keď na prístrojovke zasvietilo upozornenie, že niektorý z kufrov nie je poriadne zavretý a bolo treba použiť viac sily alebo respektíve väčší švih na ich zavretie. Tenkým plastom chýbala väčšia robustnosť. Toto si však dobre pamätám aj z predchádzajúcej generácie, kde kufre občas vyžadovali rovnaký prístup. Na druhej strane Gold Wing nezabudol na menšie úložné priestory v jazdcovom dosahu. Jedna skrinka na drobné predmety sa nachádza pri pravom kolene. Testovaná verzia bez prítomnosti airbagu ponúkala ďalší uzatvárateľný priestor práve na mieste airbagu aj s USB zásuvkou na pripojenie mobilného zariadenia.  


Perfektná ochrana a maximálna výbava

Takto by sa dali v skratke opísať oba modely, no aj tu nájdete zopár rozdielov. Jazdec BMW sa ukrýva za mohutnou kapotážou, ktorá chráni v každom smere. Výškovo nastaviteľný štít je dokonca ešte o máličko vyšší ako na Honde. Naopak v prípade keď je toho tepla až príliš, na BMW nájdeteFoto dvojicu nastaviteľných deflektorov, ktoré usmernia viacej vzduchu k jazdcovi. Každopádne jazdec je maximálne chránený pred nepriazňou počasia. O maxime môžeme hovoriť aj keď ide o výbavu, no ako je u BMW zvykom základná výbava neobsahuje všetko a základná cena, tak väčšinou nie je konečná. Tempomat, bezkľúčový štart, vyhrievané rukoväte a sedadlo, výkonná audiosústava, asistent rozbehu do kopca, navigačný systém alebo otočné svetlomety to je len časť z bohatej ponuky BMW. Len ťažko budete hľadať niečo čo by tu v tomto ohľade chýbalo. Ak aj nájdete niečo v čom má Gold Wing navrch, tak to bude s najväčšou pravdepodobnosťou prístrojovka. K 1600 sa prvý krát objavila na trhu v roku 2010 a aj keď vtedy bola prístrojovka s malým farebným displejom a otočným ovládačom na ľavej rukoväti, ktorým sa ovládala väčšina funkcii bohatej výbavy špičkou na trhu, tak doba pokročila a výrobcovia sa opäť posunuli o niečo vpred. Honda je toho skvelým príkladom a prístrojovka, ktorej dominuje veľký 7-palcový farebný TFT displej, ktorý okrem údajov o audio sústave slúži aj ako obrazovka navigácie. Zmizla záplava tlačidiel, ktorá bola na predošlej generácii a pohľad na pracovisko jazdca môžeme označiť ako vzorové, Motorku a GPS počas státia na mieste nastavíte otočnou joystickom pri hlave riadenia, ktorý slúži aj ako tlačidlo zapaľovania, nakoľko štart je bezkľúčový. Počas jazdy túto funkciou na seba preberie ovládač na ľavej rukoväti. Bohatá výbava je minimálne porovnateľná s BMW a rozdiely sú v pár detailoch v prospech jednej alebo druhej motorky. V prípade Hondy je však podstatná časť týchto doplnkov zahrnutá už v základnej cene, čo je určite plusom. Gold Wing je prepracovaný prakticky od základu a mohutné kapotáže, široký čelný štít alebo obývačkové kreslá sú minulosťou. Dominuje moderný dynamický dizajn, sedadlá sú štíhlejšie a možno trochu tvrdšie, postranné kapotáže štíhlejšie a čelný štít užší. Napriek tomu sa v sedle cítite komfortne a ochrana je výborná. Elektricky nastaviteľný štít odvádza perfektnú prácu a v najvyššej polohe môžete počúvať hudbu z reproduktorov aj pri diaľničnej 130-ke. Honde sa podaril husársky kúsok, keď napriek kompaktnejším rozmerom komfort nijak neutrpel a v sedle sa cítite výborne, naviac k dispozícii máte všetky vymoženosti, ktoré vám môže moderný luxusný turistický motocykel dnes ponúknuť.  


Kto teda ponúka viac?

Bolo skutočným potešením tráviť čas v sedle oboch týchto turistov a vedel by som si predstaviť poriadne dlhý trip vo dvojici na každom z nich. No ako sa hovorí víťaz môže byť len jeden. Najskôr tu teda máme BMW, ktoré ukrýva fantastický motor, ktorý najmä v kombinácii s výkonovým režimom Dynamic a quickshiterom predstavuje neskutočne návykovú kombináciu. Motoru výborne sekunduje podvozok, no najmä vďaka posedu, ktorý chce byť viac cruiserovský chvíľu trvalo kým sme si naplno porozumeli. Jednoznačne potešil objem a kvalita vyhotovenia úložného priestoru, akurát je škoda, že v BMW nemysleli na jazdca a neumiestnili aspoň malú skrinku na drobné predmety v jeho dosahu. Výbava je maximálna aj keď treba počítať s tým, že konečná cena sa bude odlišovať od tej základnej, pretože nie všetko dostanete v základe. Naviac trochu už cítiť, že základný koncept tejto motorky vznikol už dávnejšie a prístrojový panel nepatrí medzi najmodernejšie. Honda Gold Wing je prekopaná prakticky úplne od základu a je vidieť obrovskýFoto technické zázemie, ktoré Honda získala v tejto triede vďaka mega úspešným predchádzajúcim generáciám. Jazdecký komfort a ľahkosť zostala zachovaná, no pribudla najmodernejšia technika, ktorá katapultuje Gold Wing výrazne dopredu. Plochý šesťvalec možno nedisponuje takým „fun factorom“ ako motor BMW, no vpred vás tlačí 170 Nm krútiaceho momentu a motor je dokonale hladký a priateľský zároveň. Vlastne to platí o celej motorke a od prvého posadenia sa máte pocit, že motorka je postavená presne podľa potrieb jazdca a od prvých metrov vám vychádza dokonale v ústrety. Ľahké ovládanie a istota podvozku aj pri vyložene športovej záťaži sú obdivuhodné. Menším hazardom zo strany Hondy bolo zmenšenie batožinového priestoru, no myslíme, že toto novému Gold Wingu všetci radi prepáčia, pretože všetko ostatné funguje a Honde sa podarilo nastaviť latku poriadne vysoko. Nová Honda Gold Wing je v každom ohľade skvelým turistom bezväčších slabín a zároveň víťazom tohto porovnania, no BMW K 1600 Grand America si rovnako zaslúži uznanie pretože nie jeden krát dokázala Gold Wing zatieniť, čo je pre bavorák vynikajúcou vizitkou.  


BMW K 1600 Grand America

Cena: 25 347 Eur

Motor: 1 649 ccm, 24 ventilov, DOHC, R6

Výkon: 160 k pri 7 750 ot./min.

Krút. moment: 175 Nm pri 5 250 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová + spiatočka, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 560 x 1 000 x – mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 364 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 618 mm

Výška sedla: 780 mm

Objem pal. nádrže: 26,5 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17  


Motocykel na test zapožičal: BMW  Motorrad Slovakia  


Honda GL1800 Gold Wing

Cena: 29 900 Eur

Motor: 1 833 ccm, 24 ventilov, SOHC, P6

Výkon: 125 k pri 5 500 ot./min.

Krút. moment: 170 Nm pri 4 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stup. + el. spiatočka, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 575  x 925 x 1 340 mm  

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov

Hmotnosť: 379 kg (prev. hmotnosť)

Rázvor: 1 695 mm

Výška sedla: 745 mm

Objem pal. nádrže: 21 l

Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 200/55-16  


Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 3/ 2019

Text: Miro Tamáši, foto: autor a Vlado Brniak  

Test BMW K 1600 Grand America vs. Honda GL1800 Gold Wing Tour

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri