Testy a recenzie

Test Honda XL1000V Varadero

Publikovaný

on

Turista telom aj dušou
Ťažko tomu uveriť ale populárne Varadero sa už pomaly blíži k svojím 10-tim narodeninám (prvá generácia uvedená na trh v roku 1999). Samozrejme oproti pôvodnej verzii sa toho už dosť zmenilo, no charakteristické črty a určenie tohto motocykla zostali zachované. Rok 2007 opäť priniesol zmeny aj keď v tomto prípade išlo skôr o kozmetické úpravy zamerané najmä na komfort. No a ako sme mali možnosť presvedčiť sa v redakčnom teste, tak boli celkom dobre mierené.

S Varaderom som mal tú česť už niekoľkokrát a prvý krát som sa stretol s týmto motocyklom už v roku 1999 a potom sme sa stretávali v dosť častých intervaloch. Napriek svojim objemnejším rozmerom tento motocykel vždy potešil svojou univerzálnosťou a okrem diaľkovej turistiky ponúkal vysokú mieru univerzálnosti. Ďalším plusom bol živý a pružný dvojvalec, ktorý priam lákal ku športovej jazde.


Osvedčená technika
Tento motocykel je priam notoricky známy a podrobné rozpisovanie jeho technických riešení by sa určite minulo účinkom a preto sa zameriam na krátke zhrnutie a najmä na novinky, ktoré sa na motocykli objavili. V dvojitom chrbticovom ráme pozváranom z oceľových rúrok je uložený kvapalinou chladený dvojvalec, ktorý bol pôvodne vyvinutý pre superšport VTR1000F. Výkon je samozrejme položený oveľa nižšie ako na superšporte a maximum 95 k dosahuje už pri 7 500 otáčkach. V porovnaní s predchádzajúcou verziou zostal motor nezmenený a jediná úprava týkajúca sa pohonnej jednotky sa udiala na výfukovom potrubí. Honda vybavila Varadero katalyzátorom výfukových plynov a motocykel teraz spĺňa emisnú normu Euro 3. Pri výfukovom potrubí ešte na chvíľu zostanem a ďalšou novinkou sú nové kryty koncoviek výfuku, ktoré však majú čisto estetický účinok. Ak občas opustíte pohodlie asfaltovej cesty, tak určite oceníte nový hliníkový kryt motora, ktorý nahrádza pôvodný plastový. Vo výpočte dizajnových noviniek budeme ešte chvíľu pokračovať, úplne nové sú zadné koncové svetlá, ktoré spolu s integrovanými smerovkami vytvárajú jeden celok, bočné plastové kryty sú štíhlejšie a viac odkrývajú z výfukového potrubia. Od čisto estetických zmien sa dostávame aj k tým, ktoré majú vplyv na funkčnosť. Novo tvarované dvojdielne sedlo je komfortnejšie, na vnútorných stranách kapotáže pod prístrojovým panelom konečne pribudla uzamykateľná odkladacia skrinka na predmety bežnej potreby ako drobné mince, doklady, mobil, atď. Poslednou novinkou, samozrejme okrem nových farebných kombinácii je upravený prístrojový panel a palubný počítač teraz ponúka aj funkciu prepočítania dojazdu po prekročení rezervy v nádrži.

Stará známa
Keď sa s Varaderom dám dokopy, vždy si pripadám, ako keď po dlhšom čase stretnem dobrého priateľa, každé dva roky sa stretneme, chvíľu pospomíname a okamžite sa vrhneme do víru zábavy. Nie inak tomu bolo aj tento rok a po pár dňoch spomínania som vyrazil na Honda Fest za zábavou. Jednou z vlastností, ktoré som na Varadere vždy ocenil bola univerzálnosť tohto motocykla, aj keď jeho samotné rozmery hovoria o niečom inom. Honda Varadero je veľkým motocyklom a nemyslím v tom zmysle, že ?litrový? motocykel je veľký, Varadero je fyzicky naozaj veľkým strojom, ktorý keď ešte naložíte batožinou, tak na cestách vzbudzuje rešpekt. Mohutná nádrž spolu so širokou kapotážou a vysokým čelným štítom jednoznačne dominujú celému motocyklu. Tieto úctyhodné rozmery ho radia do kategórie kde sa pohybujú modely ako Pan European, R 1200 GS Adventure od BMW alebo K 1200 GT rovnako od BMW, čiže na prvý pohľad sa o všestrannosti ani moc hovoriť nedá, naviac suchá hmotnosť na hranici 245 kg (verzia ABS) vám rovnako na istote nepridá. Všetko sa však mení s prvým nasadnutím, výška sedla je relatívne príjemných 838 cm, riadidlá vám padnú okamžite do ruky a hlboké výkroje po stranách nádrže vám dajú zabudnúť na ?extra? objemnú nádrž. Menším strašiakom je manipulácia na mieste (kilá neoklameš), no stačí sa rozbehnúť a je tu ďalší dôvod na úsmev, motor okamžite a bez zaváhania zaberá, už od najnižších otáčok tak máte k dispozícii pružného spoločníka, ktorý sa rád necháva vytáčať až do červeného poľa. Ak teda občas vidíte ?maníka? na Varadere ako si to pred vami práši po zadnom, tak to nie je len o jeho nespornom jazdeckom umení, ale aj o citeľnom záťahu motora už v najnižších otáčkach. Z na prvý pohľad neohrabaného mastodonta sa tak razom stáva svižný a rýchlo reagujúci motocykel, ktorý neustále zvádza k športovému tempu. Samozrejme Varadero je motocyklom určeným najmä na turistiku a ako hovorí samotný výrobca, tak predovšetkým dobrodružnú turistiku. Roky však ukázali, že slovo ?dobrodružná? treba brať s určitou rezervou a nič na tom nemení ani posledná verzia Varadera. Jeho schopnosti v teréne sú dosť obmedzené a dobre udržiavaná poľná cesta bez väčších výškových rozdielov je asi tak maximum, čo môžete bezpečne absolvovať. Či už je to vysoká hmotnosť, veľké rozmery, nízka svetlá výška alebo odlievané ráfy kolies s civilným obutím, tak je tu veľa vecí, vďaka ktorým je Varadero určené najmä na cestu. Práve v tomto prostredí nekonečného cestovania a vlniaceho sa asfaltu ukazuje tento motocykel prečo je tak obľúbený. Rozmery sú určite plusom a na tento motocykel toho naložíte dosť veľa bez toho, aby sa výrazne ovplyvnilo vaše a spolujazdcove pohodlie. Potom už stačí len vybrať smer a vyraziť, pohodlie je naozaj príkladné (aj spolujazdec) a absolvovať celý deň v sedle nepredstavuje vážnejší problém, za manuálne nastaviteľnú čelnú kapotáž sa dokážu poskladať aj objemnejší jedinci, sedlo je maximálne pohodlné a vaše sedacie svalstvo v žiadnom prípade netrpí. Pružný dvojvalec vás rýchlo dostane do tempa a pri plne naloženom motocykli si môžete dovoliť rýchle obiehania a iné akceleračné manévre bez častého podraďovania, samozrejme 6. prevodový stupeň je najmä diaľničný, no na zostávajúcich piatich motor pružne reaguje na každé pridanie a nie je problém nechať otáčky klesnú hlboko dolu a opäť sa rozbehnúť bez podradenia. Nedá mi nespomenúť spotrebu, ktorá oproti prvej generácii išla dolu, no stále sú tu rezervy a pri svižnej jazde vo dvojici na hranici povolených rýchlostí to vždy bolo veľmi blízko 7 litrov, čo nie je nijak oslňujúci údaj, no na druhej strane za svižné tempo spojené s častým obiehaním to je celkom prijateľná hodnota. Podvozok patrí medzi osvedčené a rokmi dotestované časti motocykla, jednoduché nastavenia tuhosti zadnej pružiny pomocou otočnej hlavice na boku vám umožní rýchle nastavenie podvozku, aj keď nájsť kompromis medzi tuhším nastavením na asfalt a komfortnejšou voľbou na rozbité úseky sa mi nepodarilo a nakoniec som skončil na tvrdšom nastavení, ktoré dobre držalo na afalte, no na rozbitých úsekoch som si moc pohodlia neužil. Testovaný motocykel bol vybavený duálnym brzdným systémom, ktorý si vzorne plnil svoju úlohu a nemal problémy s plne naloženým motocyklom. Ak radi cestujete na dlhé trate bez ohľadu na počasie, tak verzia vybavená ABS je určite vhodnou investíciou do vašej bezpečnosti.

Záver
Honda Varadero je stálicou na trhu turistickým motocyklov a drobné úpravy, ktorých sa dočkal, boli dobre mierené a podpísali sa pod lepší celok. Ak hľadáte komfortného spoločníka na brázdenie európskych ciest, po ktorom naviac radi siahnete aj na každodenné jazdenie, tak Varadero vás určite uspokojí, na druhej strane ak radi zablúdite do končín, kde asfalt končí za prvým veľkým mestom, tak nebude najideálnejšou voľbou, no to už sme za tie roky zistili a nič na tom nemení ani posledná verzia tohto diaľkového cestovateľa.

+ – vysoká miera komfortu, široké možnosti využitia, pružný motor
– – obmedzené schopnosti pri jazde v teréne, stále vyššia spotreba


Technické parametre:

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 98 x 66 mm
Zdvihový objem: 996 ccm
Kompresný pomer: 9,8 : 1
Max. výkon: 94 k pri 7 500 ot./min.
Max. krútiaci moment: 98 Nm pri 6 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie
Zapaľovanie: digitálne tranzistorové
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z oceľových profilov
Rozmery (D x Š x V): 2 300 x 9230 x 1 465 mm
Rázvor: 1 560 mm
Výška sedla: 838 mm
Objem palivovej nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 110/80 ? 19, vzadu: 150/70 – 17
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 43 mm, zdvih 155 mm, vzadu: centrálna pružiaca a tlmiaca jednotka, zdvih 145 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 296 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 256 mm
Hmotnosť: 238 / 244 kg (ABS)
Cena:349 900,- / 389 900,- Sk (ABS)

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia, spol. s r. o., Bratislava

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 11/2007

Test Honda XL1000V Varadero

146 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version