Na základe tých pár testov, ktoré som podstúpil (a
myslím, tým testy motocyklov 🙂 ), by som ich zaradil na tie, ktoré proste prebehnú
a tie, ktoré tak nejak zanechajú v človeku stopu. Test BMW R nineT vo
verzii Urban G/S bol však o niečom inom. Doteraz neviem, ako sa mi
podarilo natlačiť ten rozžiarený úsmev do prilby. Bola to proste špicová jazda.
Piaty R nineT
BMW model R nineT sa objavil v roku 2014
a celkom slušne rozvíril vodu. Predsa len sa jednalo o dizajnový
počin u BMW tak trochu nečakaný, ale hlavne veľmi vydarený. Prakticky
dodnes sa stretávam s ľuďmi, ktorí tento model obdivujú ako keby sa na
trhu objavil po prvý krát v tomto roku. Dva roky ubehli a na trhu sa
objavil model Scrambler vybočujúci z línie roadstera. Rozhodnutie opustiť
klasickú líniu a skúsiť jej doplnenie iným modelom bol zjavne dostatočne
úspešný, pretože v roku 2017 sa na trhu objavilo hneď päť modelov R nineT
(Roadster), R nineT Pure (naháč), R nineT Racer (Café-Racer), R nineT Scrambler
a konečne piaty R nineT Urban G/S. Urban G/S je poctou pre klasické BMW
endurá a už na prvý pohľad v ňom nájdeme dizajnové prvky modelu R 80 GS
Paris Dakar. Parťák pre klasických dobrodruhov je teda pripravený.
Eye-catcher
Eye-catcher je anglický
výraz pre osobu alebo vec, ktorá upútava pozornosť okolia. Urban G/S je
absolútny eye-catcher. Jeho farebné ladenie v bielej farbe, vysoký predný
blatník, jedno obrovské predné svetlo, červené sedadlo a modrá dizajnová
schéma na nádrži, minimalistické blinkre a výrazné zubaté pneumatiky
nenechajú nikoho chladným. Koho neuchváti dizajn, toho zloží zvukový prejav
jednej koncovky výfuku. Po naštartovaní to hodí motocyklom doprava, tak ako sa
u slušného boxera patrí, a motor spustí takú kadenciu, že oslabeným
organizmom to rozkmitá kardiostimulátor. Štartovanie v okolí domova
dôchodcov by som v ranných hodinách pre istotu vypustil.
Po nasadnutí som mal pocit,
že sedím na ľahkom, malom endure. Spôsobilo to pravdepodobne očakávanie
vyplývajúce z označenia G/S. Predsa len GS u BMW reprezentuje veľké
cestovné endurá, ktoré okrem iného vynikajú najmä svojimi rozmermi. Urban G/S
sa však pohybuje v inej kategórii motocyklov. Tento model je kompaktný,
nie však malý. Vo výhľade nič nezavadzia. Zrkadlá sú posunuté viac dozadu, ako
som zvyknutý, nie je to však na škodu. Po pár chvíľach s nimi spolunažívam
bez zaváhania a vďaka ich umiestneniu a rozmeru v nich vidím
absolútne všetko. Boxer motor produkuje celkom slušné vibrácie, čo
k tomuto modelu jednoducho patrí, ale na zrkadlách sa to nijak nepodpisuje
– nevibrujú.
Klasik
Nie, že by s veľkým GS nebola zábava. Motocykle
tejto kategórie dokázali a stále dokazujú veľa. Jazda s Urban G/S je
však úplne iná úroveň. Motocykel je hravý a obratný. Pri štarte ho treba
dostať trochu do otáčok, ale potom už má odpich. Vzduchom chladený boxer
s objemom 1170 ccm má výkon 110 koní pri 7 750 otáčkach. Krútiaci moment
je 116 Nm pri 6 000 otáčkach. Na prvý pohľad to možno neohúri, ale kamienky na
polňačke len tak odfrkujú od zadného kolesa.
Spomenul som jazdu po poľnej ceste, tak pekne po
poriadku. V prvom rade mi počas testu nepršalo a v druhom rade
som s Urbanom nebol na diaľnici. Nie že by to motocykel nezvládol, ale
podľa mňa na to proste nie je určený. Všetko ostatné sme skúsili a bolo to
super. G/S je obuté do „drapákov“ Continental TKC80. Aj napriek offroadovej vzorke
veľmi dobre držia na asfalte a okrem toho sa nestratia na poľných cestách. Zajazdenie
v náročnejšom teréne ostáva skôr otázkou jazdca než motocykla, ale vďaka
chýbajúcim ochranným prvkom a skôr mäkkému podvozku by som sa tejto
možnosti radšej vyhol. G/S je určené na vyblbnutie za mestom a na
ohurovanie ľudí v meste. Presne tak sa prejavuje zvukom a vzhľadom
a presne tak sa správa na ceste. Napríklad predné/zadné pruženie má dráhu
125/140 mm, čo je síce viac ako u bežného R nineT modelu, ale je to
podstatne menej ako u veľkého GS. Model má okrem prejavu aj pripomínať
klasické dobrodružné endurá. Napríklad podvozok sa správa dosť surovo. Pri
náklone to jazdca zhupne a drží. Žiadna tragédia sa nedeje, ale prvý krát
z toho jazdec ostane prekvapený. Ak chcete superšportový podvozok, tak si
kúpte HP4 Race. Ak chcete klasika ako má byť, tak Urban G/S je správnou voľbou.
Urban sa pod plynom mení na dravca, ktorý svojim
temperamentom prakticky vedie jazdca dopravou. U tohto typu motocykla, je
dosť nečakané, že samotný jazdec si musí udávať určitú medzu za ktorú nemá ísť.
Čakal som štýlový avšak neutrálny bike a dostal som šelmu, ktorá sa rada
naháňa. Po tom, ako som opustil cesty prvej a druhej triedy, prebehol som
na tretiu triedu. Pruženie je dosť mäkké a dá sa pritvrdiť manuálne na
pružine. Pri sólo jazde mi to neprekážalo, pri jazde vo dvojici by sme asi
čoskoro našli jeho limity. Zvyšok motocykla fungoval na jednotku. Štrk
odstreľoval od kolies a na polo-lesnej ceste sme sa s Urbanom do sýtosti
vybláznili. Aj napriek dynamickej a živej jazde sa im k tomuto biku
hodila pesnička No ceiling (Bez zábran) od Eddieho Veddera. Soundtrack z
Into the Wild mi teda počas testu hral v prilbe.
Výbava
Výbava je doslova sparťanská. Na riadidlách je jeden
budík a základné ovládacie prvky. Väčšinu jazdcov poteší, že smerové
svetlá sa ovládajú a vypínajú štandardne jedným prepínačom na ľavom
riadidle. Okrem toho tam nájdeme svetlá, prepínanie informácií na „palubovke“,
klaksón a vypínanie ABS. Mimochodom ABS je len kúsok elektronickej výbavy,
ktorý u Urbana nájdeme. Kontrola stability a podobné vychytávky sú za
príplatok. Ja som fanda týchto moderných prkotín, ale na tento bike by som ich
jednoducho nechcel. Pravá rukoväť má len tlačidlo štartu a ovládanie vyhrievania
rukovätí.
Pod pojmom palubovka hľadajte jeden budík zobrazujúci
analógový rýchlomer a maličký digitálny panel, na ktorom vidno prejdené
kilometre, celkové kilometre, hodiny, teplotu motora a aktuálny stav
vyhrievaných rukovätí. Tieto mimochodom frčia na jednotku. V budíku je
ukrytých aj pár ukazovateľov a asi najviac ma zarazilo hlásenie rezervy,
ktoré sa zobrazuje ako výkričník v trojuholníku. Teda ikona, pod ktorou by
som hľada poruchu motora – des. No a z palubovky to je všetko.
Sparťanská výbava pre pravého borca, ktorý tohto klasika osedlá. Zaujímavosťou
je predný svetlomet, ktorý sa so spusteným zapaľovaním, ale bez naštartovaného
motora po chvíľke vypne, aby necucal baterku. Praktické.
Jednodielne sedadlo bolo dostatočne pohodlné ani po dlhej
jazde neunavilo. Osobne by som uvítal o niečo vyššie riadidlá. Tie pôvodné
sú však dostatočne široké a sadnú do ruky. K štýlovému motocyklu by
sa hodila štýlová hrazdička. Ako som spomenul, chýbajú ochranné prvky: padacie
rámy, chránič motora, chrániče rúk, atď. Okrem iného, aj vďaka tomu je Urban
o 23 kíl ľahším oproti veľkému GS. Veľkým plusom sú oká na uchytenie
sieťky pod sedadlom. Konečne jeden výrobca, ktorý uvažuje prakticky!
BMW R nineT Urban G/S
Cena: 12 950 Eur (cena 2017)
Motor: 1 170
ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 110
k pri 7 550 ot./min.
Krút. moment: 116
Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka:
6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 175 x 870 x 1 330 mm
Rám: priestorový,
pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 221 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 527 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17
Motocykel na test
zapožičal: BMW Motorrad Slovensko
Test
bol uverejnený v časopise Motomagazin 9
/ 2017
Text: Jozef
Jambor, foto: M. Tamáši a V.
Brniak
Test BMW R nineT Urban G/S album k článku MMA 9/17